Hooi besparende stal opties

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Karlijnxxx
Berichten: 1408
Geregistreerd: 09-07-10

Hooi besparende stal opties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-20 21:40

Sinds een tijdje ben ik verhuisd en mijn paard heeft een heerlijke stal van 3,5x4m.
In de stal stond een hooibak van hout. Een zeer fijne manier om paard toch in natuurlijke houding te laten eten en hooi te besparen.

Helaas na enkele weken trof ik mijn paard met kapotte benen aan. De stal eigenaar dacht dat mijn paard last van narcolepsie had en in slaap viel op de betonnen uitloop (zit vast aan mijn stal). Mijn paard heeft in alle jaren nooit dit soort wonden gehad en ik weet dat ze schraapt als er gevoerd wordt, maar mss omdat ze geen uitloop gewend was en viel ze hierop in slaap?

Lang verhaal kort: 2 maanden aangekeken, ging ene week goed, andere week weer mis. Veel tips van stadgenoten gehad mbt bandages etc. Uiteindelijk toch hooibak eruit, meer zaagsel in de stal en geen last meer van gehad. Of het nu is dat ze tegen de bak aan schraapt, ze plots meer ruimte heeft en weer lkkr in stal ligt te slapen, of een combi weten we niet.

Nu ben ik in de tussentijd wel hard op zoek naar een oplossing vd hooiverspilling aangezien ze het nu op de grond krijgt en soms door de hele box loopt.

Er zijn een aantal mogelijkheden op mijn lijst, maar er zijn ook veel beperkingen:

- staleigenaar voert en wil niet werken met hooinetten/zakken/ etc.
- ik heb geen vrije hoek ivm 2 staldeuren, voerbak en waterbak, dus haybar in een hoek lukt niet, maar als iemand iets soortgelijks weet aan een rechte kant?
- een ander paard heeft hoge stalen ruif, prachtig ding en zeker interesse in, maar ik ben bang dat ze toch een been erin vast rolt.

Ik heb 1 dichte zijde waaraan eventueel iets gemaakt kan worden. Liefste geen slowfeeders, want dat heeft mijn paard niet nodig. Het mag niet teveel ruimte innemen en makkelijk te vullen zijn.

Heeft iemand een goed idee waar ik zelf nog niet opgekomen ben?

Ik hoor het graag!


Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hooi besparende stal opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:42

Zoiets? Hoeft niet fijnmazig te zijn

Afbeelding

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Sanniej_

Berichten: 4898
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:44

Mogelijkheid tot zelf onbeperkt voeren?
Dan een hooinet met fijnmazige mazen van 3 cm, en dan een extreem grote slowfeeder toch aan je tralies hangen.

Evt als je hooinetten klaar zet dan stalhouder het alleen hoeft vast te klikken met een musketon haak ook geen optie?

Speciekuip met zware steen onderin en daar je hooi in ?

Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik houd je. :)
Caitlynn houden van is ook weten wanneer je los moet laten..

Karlijnxxx
Berichten: 1408
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-20 21:45

Maartje1990 schreef:
Zoiets? Hoeft niet fijnmazig te zijn

[ [url=m/DKgaPL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Een mooi idee maar ik ben zelf geen fan van (laaghangende) netten. Zoiets als rubberen zak/bak zou eerder mijn voorkeur hebben maar dat lijkt niet te bestaan.

Sanniej_

Berichten: 4898
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:46

Karlijnxxx schreef:
Maartje1990 schreef:
Zoiets? Hoeft niet fijnmazig te zijn

[ [url=m/DKgaPL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Een mooi idee maar ik ben zelf geen fan van (laaghangende) netten. Zoiets als rubberen zak/bak zou eerder mijn voorkeur hebben maar dat lijkt niet te bestaan.

Hooitas daar zit een enkel gat in en daar houten frame aan maken?

Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik houd je. :)
Caitlynn houden van is ook weten wanneer je los moet laten..

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:47

Karlijnxxx schreef:
Maartje1990 schreef:
Zoiets? Hoeft niet fijnmazig te zijn

[ [url=m/DKgaPL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Een mooi idee maar ik ben zelf geen fan van (laaghangende) netten. Zoiets als rubberen zak/bak zou eerder mijn voorkeur hebben maar dat lijkt niet te bestaan.


Zou je dat niet kunnen maken? Dit idee maar dan van rubber en dan grote gaten maken??

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:49

Een grote lap dik rubber in een hoek of tegen een rechte wand bevestigen met 4 bouten. Of je haalt gewoon 2 van de grootste rubberen wasmanden bij de action.

Edit, de houten hooibak voorzien van een rubberen randje en/of op een andere plek proberen.
Laatst bijgewerkt door Wildgirl op 31-10-20 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:49

Schroef je toch in de hoek een rubbere mat vast. Die vormt dan de bak.

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hooi besparende stal opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:08

Ik heb een kliko van 240 liter en daar heb ik een flink stuk uitgezaagd aan de voorkant/onderkant... Gaatjes geboord aan de bovenkant en er een hooinet ingehangen en vast gemaakt met tywraps zodat je gewoon de klep optilt en het hooi erin gooit. Super easy en blijft droog in de regen.

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hooi besparende stal opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:30

https://dtails.nl/little-bit-hooitas-extra-groot
Deze hebben brede banden tussen de mazen ipv touw, maas is 3x3 en dit is de grootste maat die ze hebben, uitgaande van hoe de maten oplopen zou hier ong. 16kg in moeten kunnen.
Je zal alleen voor het vullen ervan iets moeten afspreken met je stalhouder, want dat die niet voor dezelfde prijs extra handelingen kan doen en niet enkel om niet eerlijk of gewoon geen tijd genoeg als dat X aantal paarden moet (want dan willen de andere klanten ook wat).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:32

Ja inderdaad; kun je de wand van die houten bak niet bekleden met iets zachts/ rubber om te voorkomen dat ze zich openhaalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:43

Wij gebruiken deze bij onze alpaca's. https://www.cavalo.nl/slowfeeder-hooiruif-rantsoenraster-klein.html

onze paarden lopen altijd buiten en hebben grote kuubskisten

Makkelijk te vullen en op veilige hoogte te hangen. Van deze vind ik persoonlijk de capaciteit wat aan de lage kant voor een groot paard. Maar er worden meer van dit soort systemen aangeboden. Ik geloof ook grotere.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Hooi besparende stal opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 00:17

Misschien kan je de onderkant van een IBC container gebruiken? Dus doorzagen en een zware steen erin leggen zodat hij niet schuift.

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Karlijnxxx
Berichten: 1408
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 19:01

Gloa schreef:
Wij gebruiken deze bij onze alpaca's. https://www.cavalo.nl/slowfeeder-hooiruif-rantsoenraster-klein.html

onze paarden lopen altijd buiten en hebben grote kuubskisten

Makkelijk te vullen en op veilige hoogte te hangen. Van deze vind ik persoonlijk de capaciteit wat aan de lage kant voor een groot paard. Maar er worden meer van dit soort systemen aangeboden. Ik geloof ook grotere.


Een Kubuskist werkt voor mij dus helaas niet, aangezien ik deze had (ideaal systeem maar niet voor in de stal). Een IBC container is te groot en geeft zelfde issue qua schrapen.
Ik heb al overlegd mbt een andere plek voor de kubuskist maar dit is volgens hun de beste plek om m te plaatsen.

Bedankt voor je feedback, deze voertuig stond op de lijst als mogelijkheden, maar wordt het dus niet als je m aan de kleine kant vind. Welke grotere bedoel je? Ik kan ze nml niet groter vinden?

Helaas kan ik niet zomaar ‘iets’ aan de muur schroeven en dus wil ik wel iets netjes voorstellen, want dan willen ze wel een uitzondering maken.

Helaas heb ik geen hoek tot mijn beschikking anders had ik een haybar gekocht.

Extra betalen ga ik niet doen, dat is al gauw 300 extra nml (stalling is al 600). Woon niet (meer) in NL en paarden houden is hier erg prijzig.

Iemand nog een ander idee?

lieflampje

Berichten: 627
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:04

Maartje1990 schreef:
Zoiets? Hoeft niet fijnmazig te zijn

[ [url=m/DKgaPL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je deze zelf gemaakt, of ergens gekocht?
Ziet er namelijk erg goed uit!


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hooi besparende stal opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:32

Ik heb wel eens gezien dat een IBCvat gehalveerd was (eigenlijk twee keer door de helft: bovenkant eraf en dan de bak ook halveren), dus dan kun je de open kant tegen de muur zetten / schroeven en het hooi er aan de bovenkant ingooien.
Geloof dat er af en toe een advertentie op marktplaats of Facebook staat (maar geen idee in welke groep).

Oy with the poodles, already

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Hooi besparende stal opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:51

Dan toch gewoon 2 grote flextubes neerzetten?

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:55

lieflampje schreef:
Maartje1990 schreef:
Zoiets? Hoeft niet fijnmazig te zijn

[ [url=m/DKgaPL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je deze zelf gemaakt, of ergens gekocht?
Ziet er namelijk erg goed uit!


Nee is niet van mij. Maar het idee lijkt me wel handig.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Karlijnxxx
Berichten: 1408
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 21:01

Wildgirl schreef:
Dan toch gewoon 2 grote flextubes neerzetten?


Als ik dit Google krijg ik iets heel anders? Wat is een flextube?

Het dubbel halveren van een vat gaat denk ik onvoldoende verspilling tegen (helaas).

Bedankt voor de grotere versie van de hooiruif. Ik ga de leverancier mailen of deze ook zonder slowfeed rek kan.

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Hooi besparende stal opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:10

Afbeelding

Voilà

tienus63

Berichten: 11740
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hooi besparende stal opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:36

Wordt er niet teveel hooi gevoerd.
Ze zoeken het lekkerste eruit.
Als het aanbod erg groot is, trekken ze wat ze niet willen wel door de stal.

Kleinere en misschien vaker porties aanbieden. Plakken wel losschudden.
Dat is tenminste wel de truc hier.

#trotsoponzeboeren

Syberdepiep

Berichten: 1594
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:46

Ik heb een kunststof slow feeder bak van Horsefriend in de paddock staan, die past ook bij jou in de stal gezien de afmeting. Alle informatie staat op hun site.
Afbeelding

Afbeelding

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:51

Karlijnxxx schreef:
Bedankt voor de grotere versie van de hooiruif. Ik ga de leverancier mailen of deze ook zonder slowfeed rek kan.

Hoe bedoel je zonder? Lijkt mij een kwestie van een paar schroefjes om het rek eruit te halen.

BBolluijt

Berichten: 242
Geregistreerd: 17-02-12
Woonplaats: Kortgene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:06

Gloa schreef:
Wij gebruiken deze bij onze alpaca's. https://www.cavalo.nl/slowfeeder-hooiruif-rantsoenraster-klein.html

onze paarden lopen altijd buiten en hebben grote kuubskisten

Makkelijk te vullen en op veilige hoogte te hangen. Van deze vind ik persoonlijk de capaciteit wat aan de lage kant voor een groot paard. Maar er worden meer van dit soort systemen aangeboden. Ik geloof ook grotere.


klopt er is nu ook een grotere de slowfeederruif met rantsoenraster XL, inhoud +/- 15 kg hooi of kuilvoer het geen ongeveer overeenkomt met een dagrantsoen. het is wel een forse bak 1,5 meter breed en 60 cm diep. https://www.cavalo.nl/slowfeeder-hooiru ... er-xl.html
Heb je minder plaats in de box dan is de staande ruif type Pidero zekere een goede oplossing er gaat meer dan een dagrantsoen. https://www.cavalo.nl/hooiruif-pidero.html

zie voor alle slowfeeders https://www.cavalo.nl/stalinrichting/sl ... uiven.html

Zadelkasten nu extra voordelig bij http://www.cavalo.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers