Drie redenen waarom paardrijden dé moeilijkste sport is

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

Drie redenen waarom paardrijden dé moeilijkste sport is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 21:44

*Equnews.nl
Sport

Afbeelding
Foto: Amanda/ Bokt Wiki


Iedereen die regelmatig in het zadel plaatsneemt, is ongetwijfeld al eens geconfronteerd met de opmerking 'paardrijden is geen sport, je zit toch gewoon en het paard doet al het werk'. Wij weten natuurlijk beter, drie redenen waarom paardrijden eigenlijk dé allermoeilijkste sport is.

Paardrijden vereist een goede conditie
Het ziet er misschien zo niet uit, maar paardrijden vraagt wel degelijk een goede conditie én heel wat spierkracht. We herinneren ons waarschijnlijk allemaal die éne keer dat je enkele weken niet gereden had en daarna iets te enthousiast weer meerdere paarden op een dag probeerde te rijden. Gevolg: spierpijn. Een ruiter gebruikt vrijwel al zijn spieren tijdens het rijden: beenspieren, buikspieren, armspieren, ... Het vraagt dat ook heel wat van je lichaam om op het hoogste niveau te kunnen presteren.

Je moet kunnen multitasken
Tijdens het paardrijden is het niet zo dat je je eenvoudig op één taak kan concentreren. Een goede ruiter is dan ook een echte multitasker. Paardrijden vraagt dan ook heel wat 'motorische skills' en je moet er constant je hoofd bijhouden.

Je moet strategisch kunnen denken en snel beslissingen kunnen nemen
Iedereen die als eens een parcours gesprongen heeft of een Grand Prix dressuur gereden heeft, weet dat je niet zomaar de wedstrijdring kan inrijden en gewoon kan 'zien wat er gebeurt'. Het rijden van een wedstrijd vraagt om een ingecalculeerd plan. Bovendien moet je ook snel kunnen beslissen als niet alles volledig volgens dat plan verloopt. Hoe los je het probleem op? Hoe zorg je ervoor dat de rest van je parcours of je Grand Prix wel goed verloopt? Ruiters hebben vaak maar een fractie van een seconde om een beslissing te nemen die grote gevolgen kan hebben.
Laatst bijgewerkt door Suikerspinda op 04-11-20 17:27, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Spelfoutje eruit gehaald

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.



Maflinger_S
Berichten: 12151
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Drie redenen waarom paardrijden dé moeilijkste sport is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:47

Ik mis de belangrijkste reden: paardrijden doe je met een levende partner, geen fiets met haar. Die levende partner heeft een eigen persoonlijkheid, karakter en belevingswereld. Om daar goed mee om te kunnen gaan moet je inlevingsvermogen hebben en goede communicatievaardigheden.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:56

Maflinger_S schreef:
Ik mis de belangrijkste reden: paardrijden doe je met een levende partner, geen fiets met haar. Die levende partner heeft een eigen persoonlijkheid, karakter en belevingswereld. Om daar goed mee om te kunnen gaan moet je inlevingsvermogen hebben en goede communicatievaardigheden.


:j En heel veel geduld en zelfbeheersing. En incasseringsvermogen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

soesita

Berichten: 5164
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:59

Maflinger_S schreef:
Ik mis de belangrijkste reden: paardrijden doe je met een levende partner, geen fiets met haar. Die levende partner heeft een eigen persoonlijkheid, karakter en belevingswereld. Om daar goed mee om te kunnen gaan moet je inlevingsvermogen hebben en goede communicatievaardigheden.


Eerlijk gezegd was dat ook wel de reden waar ik meteen aan dacht, nog voor de tekst gelezen te hebben. :j

Onali

Berichten: 18446
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Drie redenen waarom paardrijden dé moeilijkste sport is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:06

'Leuk' dat het weer over wedstrijden gaat, kan het niet gewoon naar een normale situatie vertaald worden?
We rijden tenslotte niet allenaal GP of springen rond.

Black is the colour of my true love's hair

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:10

Onali schreef:
'Leuk' dat het weer over wedstrijden gaat, kan het niet gewoon naar een normale situatie vertaald worden?
We rijden tenslotte niet allenaal GP of springen rond.

Ja beetje vreemd wel :+

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:15

.... met een jonkie door de bak terwijl er nog vier paarden zijn;
en dan met een bijna doorhangend teugeltje je dier telkens weer in balans brengen;
terwijl je constant moet rekenen waar ik (hopelijk, soms verliest Knollie haar balans) heen ga;
en ondertussen inschatten wat de persoonlijke ruimte van Knollie is (voor er slaanpartijen van komen)....-

"Paardrijden is een denksport".
En je moet lef hebben.

Mijn armspieren gebruik ik alleen om op en af te zadelen.

Hmm: ik tel vier redenen waarom het moeilijk is.
Geduld hebben hoort er ook bij, en de fouten bij jezelf zoeken - 6. :')

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:02

Goh wat zijn wij ruiters toch briljant... _O-

Ik vind dit zo'n onzinnige uitspraak "de moeilijkste sport" vergeleken met wát?
Schaken? Hierboven noemt iemand paardrijden een denksport... :')
En je op de borst kloppen voor reactiesnelheid, probeer eens formule 1 te rijden?
Kracht , uithoudingsvermogen laat me niet lachen, als je bijzonder veel lichaamskracht nodig hebt doe je toch écht iets fout.
Uithoudingsvermogen, mwoah, bij specifieke onderdelen als endurance speelt het een rol, maar komt niet in de buurt van sporten die écht uhv vergen.
Multitasking? Op één paard in een afgesloten rijbaan, hoe is je concentreren op één dier multitasking? Je kunt net zo goed een basketballer een multitasker noemen, rennen, dribbelen met een bal én andere spelers in de gaten houden...

Ja paardrijden goed doen is best moeilijk, maar dat heeft in mijn opinie meer te maken met verstandig, invoelend met een groot en sterk dier omgaan te maken dan met de sport aspecten genoemd in dit artikeltje.

purny

Berichten: 27457
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Drie redenen waarom paardrijden dé moeilijkste sport is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:07

Ook wel doorzettingsvermogen.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:15

Kuggur ik vind het wel bepaald multitasking hoor.

Als ik alleen al met mijn eigen zit bezig ben en óok op mijn schouders let en óok moet letten op dat ik mijn handen draag en niet vastzet en dan ook nog bezig ben om mijn paard correct van achter te krijgen en te buigen hoe ik het wil dan vind ik dat behoorlijk werken en constant corrigeren. En daardoor vergeet ik het ene weer als ik op het andere let. En dan rij ik alleen in de bak , dus als je met meerdere rijd moet je daar ook nog eens op letten.

Niet bij iedereen gaat dat vanzelf.

Niet perfect is ook goed

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:18

Mag ik even heel hard lachen. Wát een onzin artikel. Waarom heeft de paardensport het steeds nodig zichzelf te bewijzen als volwaardige sport?

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:21

Lara_Silver schreef:
Mag ik even heel hard lachen. Wát een onzin artikel. Waarom heeft de paardensport het steeds nodig zichzelf te bewijzen als volwaardige sport?

Mee eens en ook met Kuggur. :')

Bij welke sport moet je ten slotte niet 'multitasken'? Of wordt er eigenlijk wel begrepen wat multitasken is? :+ Is schakelen in je auto en tegelijk je ogen op de weg houden ook multitasken? :')

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:23

Kijk, ik ben actief 15 jaar actief geweest in de paardensport en zal altijd verdedigen dat het veel meer is dan wat op een paard rondsloffen, maar of het de moeilijkste sport? Zo'n uitspraken alieneerd alleen maar tov andere sporten imo...

Wanneer ik rugby speel heb ik ook een goede conditie nodig, en moet ik kunnen multitasken en op heel korte tijd beslissingen maken voor ik of mijn medespeler serieus gekwetst kunnen raken. Een topruiter zijn geeft je nog niet de conditie om de Ronde van Vlaanderen te rijden op een fiets, of de precisie om een bal in een korf van bijna dezelfse dimenties als de bal te knallen als basketter.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Ayasha
Blogger

Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:25

Paardrijden vergt IMO vooral veel balans, zowel fysiek als mentaal. En balans vraagt kracht. Dus daar kom je simpelweg niet onder uit. Mijn paarden lopen op hele lichte hulpen maar toch heb ik veel kracht in mijn lijf.

De moeilijkste sport? Dat hangt er maar net vanaf waar je goed in bent he. :+ Sporten vergelijken is sowieso onzin IMO. Maar daarom hoeft de ruitersport nog niet naar beneden gehaald te worden zoals een aantal hier doen. :\

Waar paardrijden zich mee onderscheid is het feit dat we één van de weinige sporten met een levend wezen zijn. :) Niet de enige overigens want met honden zijn er ook behoorlijk wat sporten. Maar we zijn wel de enige sporters die samen werken met een dier dat het tienvoud weegt tenzij ik iets vergeet. En daar komt mentaal toch echt wel e.e.a bij kijken.

Ik vraag me af of die wielrenner of rugby speler dan wel zo makkelijk weg komt als je hem of haar doet paardrijden?
Elke sport heeft andere vereisten aan het lichaam en je komt er nooit onder uit dat je de conditie en kracht en coördinatie voor die sport moet leren en opbouwen. Dus ook daarin is paardrijden niet anders of minder.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:28

Sorry ik las niet helemaal goed. De moeilijkste sport is het zeker niet.

Al vind ik het wel iets ingewikkelder dan voetballen maar dit is wel een beetje overdreven :))
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 02-11-20 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Niet perfect is ook goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:28

Kuggur schreef:
Goh wat zijn wij ruiters toch briljant... _O-

Ik vind dit zo'n onzinnige uitspraak "de moeilijkste sport" vergeleken met wát?
Schaken? Hierboven noemt iemand paardrijden een denksport... :')
En je op de borst kloppen voor reactiesnelheid, probeer eens formule 1 te rijden?
Kracht , uithoudingsvermogen laat me niet lachen, als je bijzonder veel lichaamskracht nodig hebt doe je toch écht iets fout.
Uithoudingsvermogen, mwoah, bij specifieke onderdelen als endurance speelt het een rol, maar komt niet in de buurt van sporten die écht uhv vergen.
Multitasking? Op één paard in een afgesloten rijbaan, hoe is je concentreren op één dier multitasking? Je kunt net zo goed een basketballer een multitasker noemen, rennen, dribbelen met een bal én andere spelers in de gaten houden...

Ja paardrijden goed doen is best moeilijk, maar dat heeft in mijn opinie meer te maken met verstandig, invoelend met een groot en sterk dier omgaan te maken dan met de sport aspecten genoemd in dit artikeltje.

Dit heeft anders aardig wat spierkracht nodig, in zowel armen, benen als core. :))
Maar zonder gekheid, ik ben het volledig met je eens. Dit is echt zo'n inhoudsloos 'vijf redenen waarom konijnenbrokken DE nieuwe superfood is'-clickbait artikel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:33

nog een reden waarom het moeilijk is: kennis van de hulpen en de kunde om het in de praktijk op de juiste wijze toe te kunnen passen

het opvoeden tot fijne handzame paarden (ook als ze niet de sport ingaan) vraagt al heel wat kennis en geduld

ontdekken dat paarden geen eenheidsworsten zijn maar allen met een eigen karakter/persoonlijkheid - en dus een eigen gebruiksaanwijzing hebben- hebben

durven accepteren dat elk paard een opleiding nodig heeft en je daarin geen stappen kunt overslaan

als ik die kennis en kunde heb is het voor het paard een stuk makkelijker, begrip heb voor het feit dat het paard de atleet is in deze samenwerking
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-11-20 12:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:34

Naar beneden halen? Eerder de ruiters van hun zelf toegeëigende voetstuk halen. Want naast een milde full body workout en coördinatie training voor de ruiter blijft het paard toch diegene die het hardste sport van de twee, in welke discipline dan ook. :x

Ayasha
Blogger

Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:45

Mwah, dat idé heb ik toch niet bij die twee hier. _O- Terwijl zij na een half uurtje weer lekker kunnen gaan chillen staan er voor mij nog behoorlijk wat klussen te wachten die toch wat inspanning vergen. :))
En laten we wel eerlijk zijn: de meerderheid van de paarden is geen GP paard en werkt echt niet zo heel hard. :=

Waar we imo absoluut het beste in zijn is wel arrogant en nijdig zijn naar elkaar. :j Wat dat betreft denk ik dat de ruiters alle andere sporten overtreffen. Nou misschien komen die moeders van die kinderen die competitief dansen nog in de buurt. Al vraag ik me af of de ruiter-moeders daar ook niet gehakt van zouden maken.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Drie redenen waarom paardrijden dé moeilijkste sport is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:50

Ik moest een beetje lachen met de eerste reden. Laat paardrijden nou net de sport zijn waarbij je met een beetje overgewicht nog prima mee kunt komen.
Ach ja, paardrijden is leuk en ik doe het graag, maar die nood om het te profileren als moeilijkste sport heb ik nou nog nooit gehad. Schansspringen is moeilijker volgens mij. :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:56

Gini schreef:
Ik moest een beetje lachen met de eerste reden. Laat paardrijden nou net de sport zijn waarbij je met een beetje overgewicht nog prima mee kunt komen.
Ach ja, paardrijden is leuk en ik doe het graag, maar die nood om het te profileren als moeilijkste sport heb ik nou nog nooit gehad. Schansspringen is moeilijker volgens mij. :D

Veel kans dat die schansspringer dat ook over paardrijden zegt. _O-
Tenzij ie zijn keuze aan het heroverwegen is. :)) :))

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:03

Ayasha schreef:
Mwah, dat idé heb ik toch niet bij die twee hier. _O- Terwijl zij na een half uurtje weer lekker kunnen gaan chillen staan er voor mij nog behoorlijk wat klussen te wachten die toch wat inspanning vergen. :))
En laten we wel eerlijk zijn: de meerderheid van de paarden is geen GP paard en werkt echt niet zo heel hard. :=

Waar we imo absoluut het beste in zijn is wel arrogant en nijdig zijn naar elkaar. :j Wat dat betreft denk ik dat de ruiters alle andere sporten overtreffen. Nou misschien komen die moeders van die kinderen die competitief dansen nog in de buurt. Al vraag ik me af of de ruiter-moeders daar ook niet gehakt van zouden maken.


Dat nijdige komt er imo vooral van omdat de basissport het allemaal net even te serieus neemt...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Drie redenen waarom paardrijden dé moeilijkste sport is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:09

Ja.... Want in de GP is het zonneschijn en regenbogen. :=

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Qimm

Berichten: 15152
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:10

Ik denk dat het veiligst is om te zeggen dat paardrijden meer moeite kost dan het eruit ziet. Ik zeg altijd maar, paardrijden is heel makkelijk, je moet gewoon zorgen dat het paard tussen jou en de grond blijft. Hoe hard je moet werken heb je zelf in de hand. Een relaxed rondje buiten hobbelen of een cross rijden is nog wel een verschil. Na een cross kun je mij ook opdweilen hoor

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Ayasha
Blogger

Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:13

Qimm schreef:
Ik denk dat het veiligst is om te zeggen dat paardrijden meer moeite kost dan het eruit ziet. Ik zeg altijd maar, paardrijden is heel makkelijk, je moet gewoon zorgen dat het paard tussen jou en de grond blijft. Hoe hard je moet werken heb je zelf in de hand. Een relaxed rondje buiten hobbelen of een cross rijden is nog wel een verschil. Na een cross kun je mij ook opdweilen hoor

Zadelmak maken vind ik tot nu toe het meest eisen van de conditie. Maar ik heb (helaas) nog nooit een cross gereden dus kan zomaar zijn dat ik van gedachte verander als ik dat zou ervaren. :D

Maar dat gewiebel en meer kracht dan verstand onder je in goede banen proberen te leiden vind ik tot nu toe het moeilijkst. Zeker als ze in die fase komen dat ze maar twee snelheden en geen richtingsaanwijzers hebben: Dus te traag en te hard in een moeilijk tot niet in te schatten windrichting. :)) Die ook nog eens zonder waarschuwing vrij plots kan veranderen gewoon.. Omdat.. Daarom. _O-

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 69 bezoekers