[VER]Gebroken

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

[VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 15:15

Als vervolg op: [UK] [VER]Gepest - dagboek van een "bonus" moeder

1.
10 oktober 2019 - avond

Wat is nu één avond op een mensenleven, als je er zo’n 31,025 meemaakt? Maar vanavond is een avond, die, zo blijk achteraf, allesbepalend is. Alles ervóór lijkt een opmaat te zijn geweest naar deze avond. Alles erna zal in het teken staan hem te vergeten, weg te stoppen wat is gebeurd.

Pas als ik al even op de snelweg rij, voel ik dat ik eindelijk wat rustiger word. Dat is ook het moment waarop het verdriet de plaats van de boosheid inneemt. De tranen biggelen inmiddels geruisloos over mijn wangen; ze staan voor de ingehouden woede, voor de woorden die ik niet uit kan spreken.

Mijn hart klopte in mijn keel. Manfred had het er niet bij laten zitten; ik was de straat nog niet uit of ik zag mijn Instagram DM-box al oplichten. Een nieuw berichtverzoek, wat duidde op het feit dat Prem’s zoon me inmiddels ontvriend had – waarschijnlijk ergens tussen zondag en vandaag. “Nina moet normaal doen” lees ik – en ik ben niet de enige aan wie hij het gestuurd heeft. Hij heeft een nieuwe groep aangemaakt en ook Baukje - zijn zus- en Prem zijn getuige van Manfred’s vermaning. Met één druk op de knop blokkeer ik beide inmiddels ex-stiefkinderen.

Ook Emma, Manfred’s vriendin met wie ik ook wel eens virtueel sprak, blokkeer ik. Ik weet niet meer wie aan mijn kant staat, maar ik weet wel dat ik in negatieve berichten geen zin heb. Nu niet, nooit niet. Het is mijn aandacht niet waard. En belangrijker: het lost niets op. Het is klaar.

Duizenden dingen gaan door mijn hoofd. Duizenden onbelangrijke dingen. Ik moet mijn zus Alaïa, die mee zou gaan, afbellen voor morgen. Kan ik de kapper nog afzeggen? Die rotkapper, waar ik van Prem heen moest om mijn haar “mooi blond” te laten kleuren voor de oratie. En kan ik mijn baas nog opbellen om te zeggen dat ik toch kom werken morgen? Ik weet zeker dat ik moeilijke vragen krijg als ik morgen op werk verschijn.
En wat moet ik in godsnaam doen met dat schilderij – Prem’s portret is erin verwerkt - wat ik voor hem heb laten maken als cadeau?

Er is maar één iemand die ik op dit moment wil spreken. Op de automatische piloot zoek ik het juiste nummer in mijn carkit en haal opgelucht adem als ik even later de stem van mijn moeder aan de andere kant hoor. “Mam, je bent thuis?” vraag ik opgelucht. “Ja kind, wat is er?” antwoordt ze op rustige toon. “Ik kom er nu aan. Ik ben er over 10 minuten” zeg ik direct, waarna we ophangen. Ik slaak een zucht van verlichting en veeg de tranen van mijn wangen.

Daar zit ik dan, 35 jaar, op de mooie, mintgroene designbank bij papa en mama, tranen stromend over mijn gezicht. Met horten en stoten heb ik zojuist mijn verhaal gedaan. Mijn moeder heeft alleen maar geluisterd. Mijn vader kijkt me aan en ondanks dat hij waarschijnlijk niets hoort van wat ik zeg, voel ik dat hij weet wat er aan de hand is. “Tja, je had dit kunnen verwachten” zegt mijn moeder rustig als ik uitgepraat ben. “Je hebt het zelf al zo vaak aangegeven dat je dacht dat het mis zou lopen”.

Ik tover mijn telefoon uit mijn zak. “Het enige wat hij nog stuurde is: Sorry Nini. Wat erg is dit. Sorry. Xx.“ Verder niets” zeg ik teleurgesteld. Ik kijk naar de tijd van het bericht: 21h13. “Hij liet me gewoon vertrekken”. Oh, wat doet dit me pijn. Even had ik gehoopt – néé gedacht – dat ik meer voor hem betekende en dat hij achter me aan zou lopen. Of me direct even zou bellen.

“Hij heeft niet erg zijn best voor je gedaan, Nien” zegt mijn moeder stellig. En even, heel even voel ik de pijn van mijn moeder. De pijn die een moeder ervaart als haar kind verdrietig is omwille van een ander. Ze heeft wijselijk nooit eerder haar mening geuit over Prem. “Neem lekker morgen die dag vrij, ga lekker naar de kapper – niet alleen kun je het niet maken om die nu nog af te bellen, maar sta het jezelf toe je lekker te laten verwennen”.

Ik zie er vooral tegen op om de kapper het verhaal te moeten vertellen. Ze had langer tijd ingepland om me extra mooi af te stylen voor de oratie – het lijkt wel of de hele wereld van Prem’s oratie op de hoogte is.
“En je hoeft niemand iets te vertellen als je het niet wilt – ook de kapper niet. Je hoeft geen verantwoording af te leggen aan de hele wereld. Je bent niemand een verklaring verschuldigd over de keuzes die jij maakt in het leven” zegt mijn moeder, alsof ze gedachten kan lezen. “Je moet alleen wel je zus bellen, want die rekent erop dat ze morgen mee gaat en heeft vrij genomen”, waarop ik besluit dat direct te doen.

Mijn zus heeft aan één woord genoeg – “okay, wel jammer” antwoordt ze, gekscherend: “en nu bij mama op de bank?”. Mijn zus is me voor gegaan in dit proces – het geeft wel aan hoe hecht wij zijn als familie. Ik haal opgelucht adem als ik opgehangen heb; weer een obstakel minder.

In mijn overpeinzingen zie ik vanuit mijn ooghoek mijn moeder haar hoofd schudden als ze naar mijn vader kijkt. Hij zit voorovergebogen op zijn zwarte stoel en het lijkt of hij iets kleins van de grond probeert te pakken. Zijn bril is naar voren geschoven en balanceert op het puntje van zijn neus.
“Het is helemaal mis” zegt ze bezorgd. “We hebben al nachten niet geslapen. Morgen ga ik de verpleegkundige bellen. De Parkinson-medicijnen slaan niet aan; hij heeft nog altijd hallucinaties”. Mijn moeder zucht. “Misschien moet hij tijdelijk opgenomen worden om alles af te stemmen” uit ze gespannen.
Mijn ouders zijn inmiddels 48 jaar gelukkig getrouwd en ze moeten er beide niet aan denken om gedwongen gescheiden te leven – al is het maar voor zes weken.

En zo zitten we alle drie in stilte met onze eigen zorgen, in het rustige huis wat eens zo rumoerig was toen ik met mijn zussen en broer door de kamer stierden, terugdenkend aan betere tijden en aan eerdere dromen die nooit vervuld zullen gaan worden. Het enige verschil is dat ik “maar” een gebroken hart heb; iets wat al voorkomt sinds de aarde bestaat, sinds de mens het mysterieuze fenomeen ontdekt heeft wat wij liefde noemen. Maar op dit moment voelt het alsof ik er nooit meer overheen zal komen.

to be continued

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)


Detroit
Berichten: 2675
Geregistreerd: 16-08-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:34

Ik lees weer mee! Fijn begin hoor!

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:40

Weer prachtig geschreven.

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

CupCakes_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:51

Ik lees ook weer mee! Goed geschreven. +:)+

Zertab

Berichten: 12071
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:01

Ik volg ook weer!

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:02

Ik volg ook!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:09

Wat heb je het weer goed geschreven, en wat fijn dat Nina haar verhaal weer verder gaat :+:

Maar wat heb je een vreselijk lastige naam gekozen voor de zus joh :=

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:17

Ik ben er bij! Prem blijft lekker in de lijn der verwachting!

Onderschrift

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:24

Zertab schreef:
Ik volg ook weer!

Idem *\o/*

leonie1988

Berichten: 1334
Geregistreerd: 30-05-04

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:28

Ik heb het vorige verhaal ook gevolgd en ik ben er nu ook weer bij. Je schrijft echt goed!

twinducklin
Berichten: 2338
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:54

Ook ik volg weer met veel plezier mee!

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

DebGizmo

Berichten: 1952
Geregistreerd: 16-06-06

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:13

Ik volg ook! Eerste deel in stilte gevolgd :D

❤️ Mama van 4 fantastische kinderen! ❤️

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:25

Yessssss :D

Your stairway lies on the whispering wind

Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:29

Mooi stuk weer! Ik volg uiteraard ook weer.

HELder

Berichten: 465
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:53

Blij dat het weer verder gaat! :):)
Goed stuk weer, ik zit er ook meteen weer in.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:20

Jaaa we gaan weer verder! Hoop dat Nina nu echt d'r mannetje staat, want Prem blijft een enorme l*l.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:40

Gevonden, ik lees weer mee!

Goed en pakkend geschreven ts, je voelt de emotie tijdens het lezen

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Zertab

Berichten: 12071
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:18

Giolli schreef:
Ik ben er bij! Prem blijft lekker in de lijn der verwachting!


Maar echt hé... wat een slap appje van hem :')

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:38

Goed geschreven weer, zwaar benieuwd naar het vervolg!
Leuk dat je er zo snel mee komt. En idd, wat een slap appje :')

Wave after wave

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:00

Ik blij!

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

shadowstar

Berichten: 339
Geregistreerd: 13-12-14

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:14

Zeer goed geschreven! Ik volg weer

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:24

Ik volg ook weer!


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:33

Yay we zijn er weer!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

beenjesshar

Berichten: 1213
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:35

Leuk , ik lees weer lekker mee

Xanthippe

Berichten: 1720
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:20

Ik volg ook weer trouw. Sterk begin.!

I'm addicted to the way I feel when I think of you.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers