Ander bit per ruiter hand maar wel zelfde paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaybelM
Berichten: 104
Geregistreerd: 05-10-18

Ander bit per ruiter hand maar wel zelfde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 17:37

Hi allemaal,

Ik heb al een tijd een heel leuk bijrijdpaard. Nu loop ik er alleen tegen aan dat de eigenaar een vrij harde hand heeft en hij daardoor snel tegen de hand komt al neem ik het kleinste beetje druk aan. Nu zat ik te denken, zou het helpen om zelf een eigen hoofdstel en bit te kopen en die alleen zelf te gebruiken zodat het paard misschien weet van ooh nu zit er iemand anders op mijn rug. Wij hebben nu een dubbel gebroken watertrens van sprenger met een rolletje in het midden maar zat zelf te denken aan een myler bit level 2.

Zou dit denken jullie kunnen helpen of niet?

Groetjes!

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Ander bit per ruiter hand maar wel zelfde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:37

Wanneer de eigenaar van het paard met een vrij harde hand rijdt dan zou het paard niet bij het kleinste beetje druk dat jij aanneemt tegen de hand komen naar mijn idee.

Ik zou eerder adviseren om hulp te vragen aan de eigenaresse wanneer je ga rijden, of wanneer je het nog niet doe investeren in lessen.

Een ander bit wanneer het paard niet tegen de hand komt bij de eigenaar gaat een ander bit je hierbij niet helpen.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Ander bit per ruiter hand maar wel zelfde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:40

Het bit zal niet hetgene zijn waardoor het paard begrijpt dat er iemand anders op zit. Dat weten ze prima.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:46

Qimm schreef:
Het bit zal niet hetgene zijn waardoor het paard begrijpt dat er iemand anders op zit. Dat weten ze prima.


Hier sluit ik mij bij aan. :j

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:59

Qimm schreef:
Het bit zal niet hetgene zijn waardoor het paard begrijpt dat er iemand anders op zit. Dat weten ze prima.


Eens

MaybelM
Berichten: 104
Geregistreerd: 05-10-18

Re: Ander bit per ruiter hand maar wel zelfde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 21:06

Ik denk dat ik t verkeerd verwoord heb. Bij de eigenaar komt hij ook tegen de hand en dit is gekomen door de harde hand ik rij al lessen etc. Als ik hem zelf een aantal dagen achter elkaar rij dan heb ik m na 2/3 dagen weer fijn aan het lopen maar zodra de eigenaar er weer op is geweest is t weer drama dus vandaar dat ik dacht misschien een ander bit die beter bij mij en het paard samen past

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:11

Dan zou ik eerder kijken hoe hij op bitloos reageert.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Ander bit per ruiter hand maar wel zelfde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:21

Dat is toch een vraag voor je lesgever? Zonder het paard aan het werk te zien kan je daar echt niks zinnigs over zeggen.

stalxpaard

Berichten: 1110
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Ander bit per ruiter hand maar wel zelfde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:28

Ik vrees dat een ander bit je hierbij niet gaat helpen. Het tegen de hand komen moet van achter naar voren worden opgelost. Gezien het paard "gewend" is om met harde hand te worden tegengewerkt hierin, zit dat in zijn systeem. Dit is het nadeel als het paard door meerdere personen gereden wordt. Belangrijk is dan eigenlijk dat alle ruiters dezelfde consequentheid en manier van rijden hanteren. Kun je het gesprek hierover niet aangaan met de eigenaar?

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ander bit per ruiter hand maar wel zelfde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:44

... ik ken het probleem van de andere kant : een laten we zeggen bijrijster die mijn Knollie in de krul trok.

Daarna heb ik een half jaar bitloos gereden. (= De eerste rit na mevrouw B. was er geen land met Knollie te bezeilen en ze vond het bit maar een onding. Opkrullen was ze toe bereid maar drie gram contact - nee. |( )

Dus ik begrijp het idee van een eigen, superzacht bit wel. Of idd bitloos.
... en idealiter het gesprek aangaan.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:33

Tegen de hand zijn door het bit kan best. Een dubbel gebroken watertrens geeft het meeste wondjes in de mond. Als deze net te klein maar vooral ook als het bit te groot is. Bij dubbel gebroken watertrenzen komt dit het meest voor omdat je bij deze bitten de meeste schakels hebt die ook nog eens het dichtst bij de wangen komen. Doordat het tussenstukje twee schakels heeft en dan de losse bitringen nog die je makkelijker de mond in trekt als bv een d-trens waardoor de schakels nog dichter bij de wangen komen. En ik kan me voorstellen dat als je wat druk pakt en er zit iedere keer een velletje klem dat het paard daar niet blij mee is.
Probeer eens een simpele, goedkope enkel gebroken d-trens.

MaybelM
Berichten: 104
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 00:04

Mariljo schreef:
Tegen de hand zijn door het bit kan best. Een dubbel gebroken watertrens geeft het meeste wondjes in de mond. Als deze net te klein maar vooral ook als het bit te groot is. Bij dubbel gebroken watertrenzen komt dit het meest voor omdat je bij deze bitten de meeste schakels hebt die ook nog eens het dichtst bij de wangen komen. Doordat het tussenstukje twee schakels heeft en dan de losse bitringen nog die je makkelijker de mond in trekt als bv een d-trens waardoor de schakels nog dichter bij de wangen komen. En ik kan me voorstellen dat als je wat druk pakt en er zit iedere keer een velletje klem dat het paard daar niet blij mee is.
Probeer eens een simpele, goedkope enkel gebroken d-trens.


Twijfel nu idd tussen een myler bit en een dubbel en misschien dan evt enkel gebroken D trens van br die is super mooi gevormd naar de mond namelijk maar u zou dan eerder een enkel dan dubbel gebrokken bit nemen

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ander bit per ruiter hand maar wel zelfde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 00:14

Ik heb een tijdje het paard van een kennis gereden (om en om met haar). Zij trok haar paard in de krul en had de gewoonte bij elke stap te drijven. Ik heb juist een hekel aan trekken en wil ook niet steeds drijven. Na ongeveer een half uur had het paard door wat ik wilde. De keren daarna was er eigenlijk geen probleem meer; kennelijk maakte het paard onderscheid tussen haar en mijn rijstijl.

Nu was het eenvoudiger dan bij jou, omdat ik geen hoge ambities had, ik wilde gewoon prettig en ontspannen rijden. Paard zocht zelf mijn hand op, terwijl hij bij zijn eigenaresse altijd aan het tegentrekken was.

Ik denk dus dat paarden sowieso dat onderscheid kunnen maken, maar het kan geen kwaad om jouw aanwezigheid duidelijk te benadrukken; dat kan natuurlijk ook door de hele omgang met het paard.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 01:32

MaybelM schreef:
Mariljo schreef:
Tegen de hand zijn door het bit kan best. Een dubbel gebroken watertrens geeft het meeste wondjes in de mond. Als deze net te klein maar vooral ook als het bit te groot is. Bij dubbel gebroken watertrenzen komt dit het meest voor omdat je bij deze bitten de meeste schakels hebt die ook nog eens het dichtst bij de wangen komen. Doordat het tussenstukje twee schakels heeft en dan de losse bitringen nog die je makkelijker de mond in trekt als bv een d-trens waardoor de schakels nog dichter bij de wangen komen. En ik kan me voorstellen dat als je wat druk pakt en er zit iedere keer een velletje klem dat het paard daar niet blij mee is.
Probeer eens een simpele, goedkope enkel gebroken d-trens.


Twijfel nu idd tussen een myler bit en een dubbel en misschien dan evt enkel gebroken D trens van br die is super mooi gevormd naar de mond namelijk maar u zou dan eerder een enkel dan dubbel gebrokken bit nemen


Ik zou het eerst met de eigenaar van het paard bespreken wat de mogelijkheden zijn en of ze haar paard wel met een ander bit gereden wil hebben.

Ik zou het in ieder geval zonder overleg en toestemming niet accepteren als er een ander bit in de mond van mijn pony gehangen word

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ander bit per ruiter hand maar wel zelfde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 03:40

Een ander bit lost niks op. De eigenaresse zou betere lessen moeten krijgen, want je paard goed rijden doe je niet met je handen.

Ik heb geen bijrijders, maar heb weleens iemand laten rijden of samen naar het bos geweest. Mijn paarden, ik ken ze en ik bepaald welk bit er dan in komt. Klinkt rot, maar zo is het wel.

Mijn man en ik rijden allebei en het kan echt wel zo zijn dat hij met een ander bit rijdt. Vaak overleggen we het wel. Hij rijdt goed, maar is minder ervaren en dat kan gewoon verschil maken.

Wij wisselen ook af met bitloos/hoofdstel loos. Maar je rijdt paard van iemand anders, dus je moet gewoon overleggen.
Je wil dat paard niet kwijt, dus misschien kan je instructrice wat betekenen voor je om dat samen te bespreken.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:23

MaybelM schreef:
Ik denk dat ik t verkeerd verwoord heb. Bij de eigenaar komt hij ook tegen de hand en dit is gekomen door de harde hand ik rij al lessen etc. Als ik hem zelf een aantal dagen achter elkaar rij dan heb ik m na 2/3 dagen weer fijn aan het lopen maar zodra de eigenaar er weer op is geweest is t weer drama dus vandaar dat ik dacht misschien een ander bit die beter bij mij en het paard samen past



Als jij hem inderdaad na een paar dagen fijn aan het lopen hebt, wanneer de eigenaar zelf niet rijd. Dan gaat een ander bit niets oplossen. Dit is dan voor jou niet het stukje waar het probleem zit.

Anoniem

Re: Ander bit per ruiter hand maar wel zelfde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:31

een ander bit gaat niet echt iets oplossen, een andere wijze van rijden door de eigenaresse zou meer respons geven, mogelik kun je daar wat tijd en energie in stoppen

als het paard op dit bijt wel fijn te rijden is, heb je geen ander bit nodig, het paard reageert op de harde hand en dat moet je zien te veranderen

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:09

Een paard dat tegen de hand komt heeft juist een nog zachter bitje nodig en niet een strenger bitje, zoals een myler level2. Daarmee krijgt het juist nog minder vertrouwen in de ruiterhand. Als je toch wat anders wilt proberen en daarmee onderscheidt wilt maken met een andere ruiter zou ik het eerder zoeken in het bitloze. Dan is de hele link met de mond weg en kan jij het dier op de neus als het ware herstarten op een zachte manier.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Ander bit per ruiter hand maar wel zelfde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:59

Een myler level 2 is niet scherp hoor.

Maar het is jouw paard niet, dus je moet eerst overleggen. En dan kun je op zoek gaan naar een ander bit. De eigenaar moet het willen.
Helaas heb ik wel wat bijrijders meegemaakt die het paard van van alles en nog wat de schuld gaven omdat dingen niet lukten, maar ik krijg het er wel uit. Dan ligt het niet aan het paard, maar echt aan de ruiter.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:16

germie schreef:
Een myler level 2 is niet scherp hoor.


Het verdeeld de druk anders, wat van de tong af en meer naar de lagen toe. Als je een paard hebt dat gewend is om redelijk op het bit te hangen dan komt er wel degelijk hardere druk op die gevoelige lagen. Immers de tong is zacht en daarmee kan het paard die druk beter opvangen. Ik ben helemaal niet tegen druk op de lagen hoor maar wel als je dat doet met een dier dat niet gevoelig gereden wordt. Je krijgt het effect vrees ik dat het dier zich alleen maar meer afsluit voor teugelcommunicatie

present
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:57

MaybelM schreef:
Ik denk dat ik t verkeerd verwoord heb. Bij de eigenaar komt hij ook tegen de hand en dit is gekomen door de harde hand ik rij al lessen etc. Als ik hem zelf een aantal dagen achter elkaar rij dan heb ik m na 2/3 dagen weer fijn aan het lopen maar zodra de eigenaar er weer op is geweest is t weer drama dus vandaar dat ik dacht misschien een ander bit die beter bij mij en het paard samen past

Heb je dit al met de eigenaar besproken?

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:14

MaybelM schreef:
Mariljo schreef:
Tegen de hand zijn door het bit kan best. Een dubbel gebroken watertrens geeft het meeste wondjes in de mond. Als deze net te klein maar vooral ook als het bit te groot is. Bij dubbel gebroken watertrenzen komt dit het meest voor omdat je bij deze bitten de meeste schakels hebt die ook nog eens het dichtst bij de wangen komen. Doordat het tussenstukje twee schakels heeft en dan de losse bitringen nog die je makkelijker de mond in trekt als bv een d-trens waardoor de schakels nog dichter bij de wangen komen. En ik kan me voorstellen dat als je wat druk pakt en er zit iedere keer een velletje klem dat het paard daar niet blij mee is.
Probeer eens een simpele, goedkope enkel gebroken d-trens.


Twijfel nu idd tussen een myler bit en een dubbel en misschien dan evt enkel gebroken D trens van br die is super mooi gevormd naar de mond namelijk maar u zou dan eerder een enkel dan dubbel gebrokken bit nemen


Ik heb zelf de simpelste enkel gebroken d-trens. Juist enkel gebroken omdat de schakels van dubbel gebroken makkelijker tegen de slijmvliezen zitten. En de d-trens omdat die stiller in de mond ligt.
Dit op advies van mijn tandarts die cursussen gebitsverzorging gaf aan dierenartsen en onderzoek heeft gedaan naar bitten in de mond van een paard. Dus hij weet wel waar hij over praat. Misschien wordt het voor de eigenaar ook wel een stuk makkelijker. Als zij een hardere hand heeft kan ik me voorstellen dat de velletjes nog een extra klem zitten. Ik heb het wel eens op mijn hand mogen voelen hoe het voelt als er vel tussen die schakels zit...niet fijn!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Ander bit per ruiter hand maar wel zelfde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:20

Het is ook paardafhankelijk. Maar nog altijd moet de eigenaar het ook willen. Anders kan het sowieso niet.