Paard bokt zonder reden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hoofclatter
Berichten: 16
Geregistreerd: 01-11-20

Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 12:14

1 van mijn shetjes bokt opeens zonder enige reden. Hij heeft dit nooit eerder gedaan. Hij was de liefste kinderpony die ik ken mijn kleine zusje van 3 hielp hem altijd borstelen enzo. Nu bokt hij sinds een paar weken gericht naar de persoon die met hem bezig is. Tijdens het borstelen, tijdens vrijheidsdressuur, tijdens lange lijnen, tijdens lange teugelen, tijdens het eten... Hij doet dit enkel naar mij en mijn 2 ‘hulpjes’ voor de rest is hij braaf tegen iedereen. We zijn met 2 ervaren paardenmensen en 1 onervaren maar we hebben geen idee waar het gedrag vandaan komt. Misschien dat jullie ons kunnen helpen?


Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:26

Begin eens met je te realiseren dat 'opeens beginnen te bokken' zélden zonder een goeie reden is.

Hij slaat gericht naar jou en je twee hulpjes. Wat doen jullie wel wat de anderen niet doen, waar hij niet naar slaat?

Molfre

Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:32

Een paard slaat nooit zomaar, daar is altijd een aanleiding voor en in 9 van de 10 gevallen die die aanleiding pijn of ongemak. En dit hoef niet persé fysiek te zijn.

Ik ga met Ibbel mee en ik zou me eens gaan afvragen wat jullie drie anders doen dan de mensen waar hij niet naar trapt.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:38

Paarden kunnen niet praten, je zult er dus achter moeten komen, wat de pony bedoelt. Hij wil je iets duidelijk maken, dat is zeker.

Is het al lente?

SjonnieZ

Berichten: 2254
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:59

Welke handelingen verrichten jullie wanneer hij begint te bokken?

En doen derde die handelingen ook?

purny

Berichten: 27395
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:31

Een paard bokt nooit zonder reden

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Hoofclatter
Berichten: 16
Geregistreerd: 01-11-20

Re: Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 15:54

Wat wij anders doen dan de rest is dat wij hem borstelen en met hem bezig zijn. De andere geven gewoon af en toe brood en knuffelen hem eens

Knorretjee

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-10-15

Re: Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:46

Hoi,
Als ik het goed begrijp zijn jullie de enigste die er wat mee doen. Nu bokt hij tijdens het borstelen, werken etc. Dit kan wijzen op lichamelijk ongemak bij de pony. Misschien is het verstandig om de situatie met de eigenaar te bespreken.

Ook kan het geen kwaad om een keer een volwassene met verstand van paarden mee te nemen. Jullie zijn nog hartstikke jong en er valt nog zo veel te leren, ook op gebied van grondwerk en verzorging. Als medisch ongemak is uitgesloten door een dierenarts/tandarts/osteopaat en het probleem is nog steeds niet opgelost, dan kan je misschien een paardengedragskundige in gaan schakelen.

Probeer ook in de tussentijd kritisch naar je eigen gedrag te kijken. Zoals hierboven al is gezegd, kan een paard niet praten, dus moet hij met zijn lichaam iets duidelijk maken (bokken en trappen dus). Hou in je achterhoofd als je bezig bent met het paard, zou ik dit ook leuk vinden? Ben ik zelf duidelijk genoeg tijdens het grondwerken, geef ik geen tegenstrijdige hulpen? Is mijn gedrag eerlijk tegenover het paard?

Hopelijk kun je daar iets mee!

Hoofclatter
Berichten: 16
Geregistreerd: 01-11-20

Re: Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 17:31

Er is een volwassen persoon (met ervaring van paarden) die meegaat en die ook aangeeft niet te weten waar het vandaan komt. Het is ook niet dat hij het iedere keer doet gisteren was hij bijvoorbeeld heel braaf tijdens het borstelen. Hij kwam gezellig bij je knuffelen maar toen we op buitenrit waren aan het lange lijnen ging hij weer een keer bokken voor de rest bokte hij niet terwijl hij eergisteren dan weer heel braaf was bij het lange lijnen maar tijdens het borstelen ging bokken. Zo heeft hij dagen dat we alles met hem kunnen doen zonder dat hij bokt en dagen dat hij bij alles bokt. Ik ben trouwens de eigenaresse van hem en zijn vriend

Sherivey
Berichten: 8488
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:36

Zou m na laten kijken door fysio/da. Bokken doen paarden nooit zonder reden. Meestal pijn, soms aangeleerd gedrag. Al heeft dat meestal ook een ongemak als oorzaak.

En dan tel ik een jolig bokje in de wei niet mee.

:wave:

Hoofclatter
Berichten: 16
Geregistreerd: 01-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 17:42

Ook staat bij mij hun welzijn bovenaan. Als ze aangeven iets niet leuk te vinden dan stop ik en zoek ik wat anders leuk. In het verleden heeft hij bij de dingen die we nu doen niks aangegeven van dat hij het niet leuk zou vinden. Het enige waarbij hij dit had aangegeven was longeren maar ik wist de reden daarachter wel dus ben ik het longeren opnieuw beginnen oppakken op een manier dat hij het leuk vond. Ik doe met hem ook bijna alles op stem met vaste commando’s die hij ook kent zodat er daar geen verwarring kan komen. Er is in de periode dat hij nooit bokte tot toen hij wel begon te bokken ook niets veranderd ik ben alleen door school een aantal dagen niet kunnen gaan toen hebben ze dus eventjes vrij gehad en toen ik weer terugkwam bokte hij opeens. 1 van de ‘hulpjes’ dacht dat hij het er misschien gewoon niet mee eens was dat ik er een paar dagen niet was

Sherivey
Berichten: 8488
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:48

Bokken doet ie niet omdat jij niet geweest bent hoor. Voor zover ik weet hebben paarden niet het tijdsbesef dat ze snappen dat jij bvb 3 dagen afwezig bent geweest.

En eventuele pijn ergens hoeft niet te komen omdat jij of je hulp iets veranderd hebben. Een glijder in de wei of verkeerde beweging kan de oorzaak zijn. Of een spier die vast zit.

Wij hebben onze arabier pas op de kliniek laten nakijken. Die reageerde heel erg heftig op aansingelen. Ook met poetsen werd hij steeds gevoeliger. Was eerder nagekeken door de fysio.

Bleek op de kliniek toch behoorlijk vast ze zitten in zijn rug. Is behandeld en lijkt nu wel een ander paard.

Oorzaak van de rugpijn? Geen idee. Kon de DA ook niet vertellen.

:wave:

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:14

Ah, als-ie aangeeft dat-ie iets niet leuk vindt ga je wat anders met 'm doen. Hij krijgt dus z'n zin als-ie iets niet wil.
Hij heeft 3 dagen niets hoeven te doen.
Hij gaat nu bokken/slaan als-ie wel weer iets moet doen.

Wat doe jij dan? Gaat 'regel 1' in werking, maw, jij gaat iets anders bedenken wat-ie (mogelijk) wel leuk/leuker vindt?

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:23

Hoofclatter schreef:
Ook staat bij mij hun welzijn bovenaan. Als ze aangeven iets niet leuk te vinden dan stop ik en zoek ik wat anders leuk. In het verleden heeft hij bij de dingen die we nu doen niks aangegeven van dat hij het niet leuk zou vinden. Het enige waarbij hij dit had aangegeven was longeren maar ik wist de reden daarachter wel dus ben ik het longeren opnieuw beginnen oppakken op een manier dat hij het leuk vond. Ik doe met hem ook bijna alles op stem met vaste commando’s die hij ook kent zodat er daar geen verwarring kan komen. Er is in de periode dat hij nooit bokte tot toen hij wel begon te bokken ook niets veranderd ik ben alleen door school een aantal dagen niet kunnen gaan toen hebben ze dus eventjes vrij gehad en toen ik weer terugkwam bokte hij opeens. 1 van de ‘hulpjes’ dacht dat hij het er misschien gewoon niet mee eens was dat ik er een paar dagen niet was


Weet jij wat er gebeurt als jij er niet bent? Overdag, 's avonds, 's nachts? Misschien zijn er wel anderen die zich niet goed tegen de pony gedragen, of zelfs pesten.

Onze pony werd ineens heel bijterig toen ze tijdelijk in een boxje in een manege stond. We begrepen eerst niet hoe dat kwam. Pas na een poosje kwamen we erachter dat de ene haar een aai gaf, een ander haar iets lekkers gaf en weer een ander haar een tik op haar neus gaf of bang maakte. En sommige mensen deden alles door elkaar. Ze was gewoon vals geworden, maar wij hebben zelf nooit iemand iets zien doen... Het was gelukkig gauw over toen ze weer thuis was en wij wel consequent waren.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Hoofclatter
Berichten: 16
Geregistreerd: 01-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 18:29

Ibbel dit is iets wat ik al vaker te horen heb gekregen maar zoals ik al zei zat er ook een reden achter. Hij is bij de vorige eigenaar verwaarloosd geweest en bij de eigenaar daarvoor mishandeld waardoor ze angst hadden voor de zweep. Toen heeft een verzorgster hem leren longeren met zweep (op een hele heftige manier) waardoor hij doodsbang was van longeren en het dus niet meer leuk vond. Toen ben ik gestopt en heb ik het op mijn manier zonder zweep opgepakt en nu doet hij het super graag. Ga dus aub niet zo snel oordelen/commentaar geven. Inmiddels is er trouwens een mogelijke reden gevonden. Moest het dit niet zijn komt er een DA bij

Sherivey
Berichten: 8488
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:32

Wat is die mogelijke reden?

:wave:

Hoofclatter
Berichten: 16
Geregistreerd: 01-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 18:33

Hevonen
Ze staan bij mijn vader aan huis op een 24/7 wei. Hun wei ligt tussen het huis van mijn vader en mijn tante in. Verder kan er eigenlijk niet zo gauw iemand anders in de wei komen. Ze zijn wel meermaals mishandeld geweest enzo en ik heb daardoor ook het bijtprobleem gehad ook door ongeveer dezelfde reden (verzorgster die 1 van de shetjes vlak voor een bord met eten hield en toen die wou eten werd hij meermaals geslaan) gelukkig is die verzorgster weggestuurd

Hoofclatter
Berichten: 16
Geregistreerd: 01-11-20

Re: Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 18:34

Dilan93
Ze zijn naar een kleiner stuk land gegaan en natuurlijk ook het weer wat plots van 30 graden naar 10 is gegaan. Ze mogen over een paar dagen weer op de grote wei wat ze eerst niet mochten omdat er kippen bij waren gekomen en die niet naar de grote wei mochten)

Sherivey
Berichten: 8488
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:40

Hoofclatter schreef:
Dilan93
Ze zijn naar een kleiner stuk land gegaan en natuurlijk ook het weer wat plots van 30 graden naar 10 is gegaan. Ze mogen over een paar dagen weer op de grote wei wat ze eerst niet mochten omdat er kippen bij waren gekomen en die niet naar de grote wei mochten)

ineens van 30 naar 10 graden? :=

Lijkt mij niet echt een reden dat je pony begonnen is met bokken. Ze komen nog wel buiten begrijp ik?

:wave:

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:55

Wat jij bokken noemt is denk ik wat ik trappen of schoppen noem. Het klinkt alsof de pony alvast in de aanval gaat tegen een mogelijke bedreiging of ongemak. Gezien het mishandelingsverleden (wat jij beschrijft) kan angst waarschijnlijk nog steeds een rol spelen.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Hoofclatter
Berichten: 16
Geregistreerd: 01-11-20

Re: Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 19:15

Hevonen
Zou ook door angst kunnen komen idd. Misschien dat mijn kleine zusje bij hem is geweest en wat druk was waardoor hij nu wat bang is

Hoofclatter
Berichten: 16
Geregistreerd: 01-11-20

Re: Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 19:16

Dilan93
Ja ze komen nog buiten. Ken wel een heel aantal mensen die dit ook aan de hand hebben gehad dus weersverandering kan wel degelijk een reden zijn

Sherivey
Berichten: 8488
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:24

Hoofclatter schreef:
Dilan93
Ja ze komen nog buiten. Ken wel een heel aantal mensen die dit ook aan de hand hebben gehad dus weersverandering kan wel degelijk een reden zijn

Bokken ze buiten ook veel, of voornamelijk als iemand met ze bezig is?

:wave:

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:32

Hmm beetje herkenbaar bij een pony met een verleden...
Heb hier zelf zo ene lopen.

Mijn merrie Diva heet niet voor niks Diva... Zij komt van verwaarlozing en de eerste dagen als ik in de wei kwam en haar benaderde kon ze zomaar in de aanval gaan, oren plat... Op je af komen rennen en zeer snel omdraaien om te stampen. En ondanks haar zware artrose is ze nog erg snel in dat draaien en stampen.
Ze heeft me gelukkig nooit geraakt.

Ik heb echter ook gemerkt.. als ik 1 dag niet zelf geweest ben doet ze dit aanvallend gedrag weer en wil ze ook totaal geen aandacht. Ga ik echt dagelijks doet ze niks, is ze heel lief en komt ze zelfs om knuffels vragen. Dan staat ze ook al aan de draad te hinniken/knorren als ik met de auto stop.

Zij is geschat op 26-jaar dus wel al een oudje. En denk dat dit gedrag niet af te leren valt. Gewoon dagelijks gaan is bij mij de oplossing. Verder als ze in de aanval gaat ga ik zeker niet lopen want dat is wat ze wil. Slaan of uitvliegen doe ik ook zeker niet.
Ik negeer haar gedrag gewoon.

Verder loopt ze 24/7 buiten samen met een 23-jarige ruin en hoeft ze zeker geen werk te verrichten.

Leef en laat leven.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:12

Nu is het een Shetlander.., als ze geen werker is laat ze dit denk ik snel weten door dit gedrag. Vroeger ook zo 1 gehad. Halverwege de weg naar les lag ik eraf en was ze eerder thuis dan ik haha... het is niet het makkelijkste ras. Uitzonderingen nagelaten haha.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 5 bezoekers