Merrie met persoonlijke ruimte...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Merrie met persoonlijke ruimte...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 19:13

Eerlijk gezegd: ik vind zulke merries eigenlijk best vervelend: van die types die direct zuur worden wanneer ze vinden dat een ander paard naast/ achter ze loopt tijdens het rijden.

Hierin ook ervaring dat een merrie na een rit van 1 1/2 uur ineens besloot mijn ruin niet leuk te vinden, en mij tegen mn enkel mepte. Of die kennis die bij een gezamelijke rit direct meldde een grote ruimte nodig te hebben, want Merrie...
En nu heb ik zelf zo'n dame. Chagerijnig hoofd als een stalgenoot naast of achter me rijdt. 2 paarden is ze wat vaker mee samen op stap gegaan, en lijkt ze nu te dulden. Maar een nieuw paard kreeg gister 2 achterhoeven te zien (niet raak) omdat ze hem te dicht bij vond lopen. Is er hoop voor ons? Is dit een kwestie van ieder ander paard leren kennen, en van daar uit dulden? Of moet ik me er bij neer leggen dat ik nu zelf een pony heb met een bubbel? Het is een jonkie die nog wel wat levenservaring op mag doen...

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd



Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Merrie met persoonlijke ruimte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:23

Gefeliciteerd je hebt een merrie haha. Ik heb er ook zo 1 en 2 die totaal neit zo zijn. Gewoon andere gebruiksaanwijzing waar je rekening mee dient te houden

Roze schoentje

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:24

De ruin die ik reed deed dit ook als hij te veel prikkels had op buitenrit, vaak met grotere groepen. En specifiek naar 1 merrie die hij niet zo leuk vond, en zij had hetzelfde naar hem. Ik ben gewend om gewoon afstand te houden, zie het niet als vervelend als ik eerlijk ben. Sommigen wennen er aan en sommigen blijven het houden. Ik zou me er bij neerleggen en de rit leuk maken voor je merrie en afstand houden van anderen en aan anderen vragen om dat ook te doen naar jou.
Hier ging naast elkaar, op die ene merrie na, overigens prima.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:26

Juut schreef:
Eerlijk gezegd: ik vind zulke merries eigenlijk best vervelend: van die types die direct zuur worden wanneer ze vinden dat een ander paard naast/ achter ze loopt tijdens het rijden.

Hierin ook ervaring dat een merrie na een rit van 1 1/2 uur ineens besloot mijn ruin niet leuk te vinden, en mij tegen mn enkel mepte. Of die kennis die bij een gezamelijke rit direct meldde een grote ruimte nodig te hebben, want Merrie...
En nu heb ik zelf zo'n dame. Chagerijnig hoofd als een stalgenoot naast of achter me rijdt. 2 paarden is ze wat vaker mee samen op stap gegaan, en lijkt ze nu te dulden. Maar een nieuw paard kreeg gister 2 achterhoeven te zien (niet raak) omdat ze hem te dicht bij vond lopen. Is er hoop voor ons? Is dit een kwestie van ieder ander paard leren kennen, en van daar uit dulden? Of moet ik me er bij neer leggen dat ik nu zelf een pony heb met een bubbel? Het is een jonkie die nog wel wat levenservaring op mag doen...

Dat dus.

Lieve schat, je bent niet het enige paard op deze wereldkloot, ga daar maar mee om!

En dan is het aan jou om er oog voor te hebben dat het veilig blijft want daar ben en blijf je wel verantwoordelijk voor.

Ga dus vooral met zoveel mogelijk verschillende paarden op stap. Zoek een charmeur-ruin; liefst meerdere, dat geeft ook nogal eens goede resultaten.

Tot slot is er een theoretisch risico dat haar hormoonbalans niet goed werkt.
Zo weet ik van een merrie die drachtig een knuffel was, maar leeg een secreet. Dat paard is al lang dood en in die tijd was er nog niet half zoveel over hormonen en gedrag bekend als nu maar dat paard zou wellicht baat gehad hebben bij de huidige kennis van zaken en bijbehorende behandeling.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Merrie met persoonlijke ruimte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:58

Ten eerste, als ik met een paard loop of erop zit ben ik de baas. Je hebt als paard zijnde dus van andere paarden af te blijven. Het is mijn verantwoordelijkheid tegen andere ruiters/paarden te zeggen op afstand te blijven zodat mijn paard het niet op hoeft te lossen. Aan de andere kant als ze het heft in eigen hand neemt krijgt ze op haar donder. Dat geld voor eten, andere mensen, andere paarden etc. Je bent van mij tot je vrij bent. Als mijn paard naar een ander uithaalt, trekt, een hap neemt etc moet ze eerst door mijn grenzen heen om daar te komen. Die grenzen bewaak ik. Dat weet mijn paard en daarom kan zij erin ontspannen. En nee dat gaat, zeker met een merrie, niet altijd vanzelf maar daar wennen ze snel genoeg aan.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:06

Sas_Mon schreef:
Ten eerste, als ik met een paard loop of erop zit ben ik de baas. Je hebt als paard zijnde dus van andere paarden af te blijven. Het is mijn verantwoordelijkheid tegen andere ruiters/paarden te zeggen op afstand te blijven zodat mijn paard het niet op hoeft te lossen. Aan de andere kant als ze het heft in eigen hand neemt krijgt ze op haar donder. Dat geld voor eten, andere mensen, andere paarden etc. Je bent van mij tot je vrij bent. Als mijn paard naar een ander uithaalt, trekt, een hap neemt etc moet ze eerst door mijn grenzen heen om daar te komen. Die grenzen bewaak ik. Dat weet mijn paard en daarom kan zij erin ontspannen. En nee dat gaat, zeker met een merrie, niet altijd vanzelf maar daar wennen ze snel genoeg aan.

Meet Tante Taart........

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Merrie met persoonlijke ruimte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:17

Ik ben daar heel simpel in. Als ik er tussen sta blijven de tandjes in de mond en de voetjes op de vloer. Toen mijn (rete dominante merrie die iedere nieuwkomer aan gort mept) de eerste keer toen ik samenreed ook maar even haar oren legde en dreigde naar het ander paard,heb ik haar eenmalig enkele ferme tikken verkocht. Die zijn netjes bijgebleven en onder het zadel of aan de hand haalt ze het niet in haar hoofd om te gaan dreigen :+.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:34

ikke schreef:
Sas_Mon schreef:
Ten eerste, als ik met een paard loop of erop zit ben ik de baas. Je hebt als paard zijnde dus van andere paarden af te blijven. Het is mijn verantwoordelijkheid tegen andere ruiters/paarden te zeggen op afstand te blijven zodat mijn paard het niet op hoeft te lossen. Aan de andere kant als ze het heft in eigen hand neemt krijgt ze op haar donder. Dat geld voor eten, andere mensen, andere paarden etc. Je bent van mij tot je vrij bent. Als mijn paard naar een ander uithaalt, trekt, een hap neemt etc moet ze eerst door mijn grenzen heen om daar te komen. Die grenzen bewaak ik. Dat weet mijn paard en daarom kan zij erin ontspannen. En nee dat gaat, zeker met een merrie, niet altijd vanzelf maar daar wennen ze snel genoeg aan.

Meet Tante Taart........


Meet tante zweep. Je hebt je zo niet te gedragen en anders heb je een probleem. Ik vertel het zo zacht als mogelijk en zo hard als nodig. Liever een keer een flinke tik dan dat ze de tanden van het paard achter me eruit trapt. En natuurlijk zit er een opbouw in de training.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

TurboDi

Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:44

Sas_Mon schreef:
Ten eerste, als ik met een paard loop of erop zit ben ik de baas. Je hebt als paard zijnde dus van andere paarden af te blijven. Het is mijn verantwoordelijkheid tegen andere ruiters/paarden te zeggen op afstand te blijven zodat mijn paard het niet op hoeft te lossen. Aan de andere kant als ze het heft in eigen hand neemt krijgt ze op haar donder. Dat geld voor eten, andere mensen, andere paarden etc. Je bent van mij tot je vrij bent. Als mijn paard naar een ander uithaalt, trekt, een hap neemt etc moet ze eerst door mijn grenzen heen om daar te komen. Die grenzen bewaak ik. Dat weet mijn paard en daarom kan zij erin ontspannen. En nee dat gaat, zeker met een merrie, niet altijd vanzelf maar daar wennen ze snel genoeg aan.


Hehe dankje. Ook ik heb een dominante merrie die weinig in haar persoonlijke ruimte tolereert. Behalve als ik erop zit of ernaast loop. Probeert ze uit te halen dan heeft ze dubbel zo grote problemen met mij. Geen zin in gezanik, gezeur en overdreven gedrag.
Wat ze doet als ze in t land loopt moet ze zelf weten. Overigens loopt ze dan alleen want ze slaat door totdat de ander aan de grond ligt. Wel neus contact met anderen, al gilt ze dan ook het liefst de longen uit haar lijf. Helemaal prima maar niet als ik erop zit. Ze probeert het overigens nu ook echt niet meer als ik erop zit. En die ene zeldzame keer dat ze het wel doet herhaalt ze daarna niet snel weer :Y) duidelijke grenzen heeft een paard meer aan dan dat lieve geaai. Als ze slaat krijgt ze een mep terug, zo regelen paarden het onderling ook

Enjoy the little things in live, because one day you will look back and than you realize they were the big things

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:48

Hmm, die van mij kan ook narrig wezen naar andere. Trappen doet ze niet vaak, maar durft het wel.
Ik corrigeer met m'n stem. Nu rij ik nooit met zweep, maar 100% zeker dat dit averechts werkt.
Ik wil niet oordelen over andere paarden, maar ik weet dat het bij die van mij deels voortkomt uit onzekerheid. Als ik ze dan een paar ferme tikken zou geven, wordt dat echt niet beter, zou het eerder verergeren, want buitenom haar onzekerheid, wordt ze ook nog bang gemaakt :\
Ik waarschuw mensen er voor en ik probeer zulke situatie te voorkomen.
Die van mij is ook geen dominante tante. Ze heeft alleen helaas geleerd dat als ze boos doet tegen anderen, deze vaak wel aan de kant gaan.

Amber_anne

Berichten: 6898
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Merrie met persoonlijke ruimte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:56

Die van mij vindt ook niet alle paarden leuk in haar buurt maar doet daar niks mee als ik er ben. Door duidelijke grenzen op te stellen en wederzijds respect hoef ik maar me stem te verheffen en ze is te ver gegaan. Dan loop ik weg bijvoorbeeld en dat is de consequentie. Hoef geen fysiek geweld te gebruiken. Het is ook nog een jonkie dus niet alles kan perfect gaan maar gaandeweg leert ze

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:44

Letizia schreef:
Hmm, die van mij kan ook narrig wezen naar andere. Trappen doet ze niet vaak, maar durft het wel.
Ik corrigeer met m'n stem. Nu rij ik nooit met zweep, maar 100% zeker dat dit averechts werkt.
Ik wil niet oordelen over andere paarden, maar ik weet dat het bij die van mij deels voortkomt uit onzekerheid. Als ik ze dan een paar ferme tikken zou geven, wordt dat echt niet beter, zou het eerder verergeren, want buitenom haar onzekerheid, wordt ze ook nog bang gemaakt :
Ik waarschuw mensen er voor en ik probeer zulke situatie te voorkomen.
Die van mij is ook geen dominante tante. Ze heeft alleen helaas geleerd dat als ze boos doet tegen anderen, deze vaak wel aan de kant gaan.


Mijn paard loopt ook direct met de oren in de nek als er een paard nadert, en ze dreigt wat (zonder dat dat heel heftig is) en ze kan lang niet naast of achter of voor elk paard lopen. Ze kan dan heel druk worden, gaan bokken of narrig doen.
Maar mijn paard is bang en allesbehalve dominant!
Het is dus wel van belang dat je achterhaalt waar het gedrag van je paard vandaan komt.
Mijn paard dwingen te gehoorzamen is geen beste optie want dan raakt ze in paniek. Mijn paard heeft veel persoonlijke ruimte nodig en dat krijgt ze van mij.
Ze heeft een paar vriendjes waar ze wat closer mee kan zijn en dat is fijn, maar ze mag zijn wie ze is en ze wordt door mij niet in het gareel geslagen, zeker niet!

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:02

Nikass schreef:
Letizia schreef:
Hmm, die van mij kan ook narrig wezen naar andere. Trappen doet ze niet vaak, maar durft het wel.
Ik corrigeer met m'n stem. Nu rij ik nooit met zweep, maar 100% zeker dat dit averechts werkt.
Ik wil niet oordelen over andere paarden, maar ik weet dat het bij die van mij deels voortkomt uit onzekerheid. Als ik ze dan een paar ferme tikken zou geven, wordt dat echt niet beter, zou het eerder verergeren, want buitenom haar onzekerheid, wordt ze ook nog bang gemaakt :
Ik waarschuw mensen er voor en ik probeer zulke situatie te voorkomen.
Die van mij is ook geen dominante tante. Ze heeft alleen helaas geleerd dat als ze boos doet tegen anderen, deze vaak wel aan de kant gaan.


Mijn paard loopt ook direct met de oren in de nek als er een paard nadert, en ze dreigt wat (zonder dat dat heel heftig is) en ze kan lang niet naast of achter of voor elk paard lopen. Ze kan dan heel druk worden, gaan bokken of narrig doen.
Maar mijn paard is bang en allesbehalve dominant!
Het is dus wel van belang dat je achterhaalt waar het gedrag van je paard vandaan komt.
Mijn paard dwingen te gehoorzamen is geen beste optie want dan raakt ze in paniek. Mijn paard heeft veel persoonlijke ruimte nodig en dat krijgt ze van mij.
Ze heeft een paar vriendjes waar ze wat closer mee kan zijn en dat is fijn, maar ze mag zijn wie ze is en ze wordt door mij niet in het gareel geslagen, zeker niet!


Er zit voor mij een enorm verschil in verdedigen vanuit angst en aanvallen vanuit dominantie. Het is mijn verantwoordelijkheid als baas over het paard om te zorgen dat mijn paard niet in de situatie komt waarin ie zich moet verdedigen. Door bijvoorbeeld andere mensen te vragen aan de kant te gaan of andere paarden in de wei aan de kant te jagen. Dat is mijn taak en als ik die goed uitvoer hoeft mijn paard niet nerveus te zijn en het zelf op te lossen. Als ik een nerveus paard heb met een grote persoonlijke ruimte dan heb ik daar rekening mee te houden. En ja ik los het ook het liefst met mijn stem en houding op wanneer nodig maar nog liever voorkom ik het. Wat nog steeds niet begekent dat ik het pik als welk paard dan ook door mijn persoonlijke ruimte gaat om een ander paard te vertellen wat ie wel en niet mag. Je mag als paard zijnde alles aangeven, maar wel op een nette manier en niet door iemand het licht uit de ogen te slaan zolang ik de baas ben.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Pareltjes
Berichten: 2208
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:14

Heb 18 jaar “ zo’n “ merrie gehad. Ondanks de uitgebreide gebruiksaanwijzing mn beste paard ooit.

Ze viel uit naar bijna ieder paard maar hengsten in het bijzonder. Dominante paarden kregen gelijk een uitbrander. Ze was zelf redelijk dominant, lol. Rijden tussen andere paarden was zacht gezegd een uitdaging Tot een oud instructeur van mij een “ old school “ oplossing had. Verplicht carrouselrijden! Tussen 15 andere paarden. De eerste 5 lessen was het oorlog daarna heeft ze zich ( onder protest ) geschikt. Uiteindelijk zelfs mee gelopen op het NK. Ze ging het zelfs leuk vinden....

Dus er is hoop !

present
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-11-20

Re: Merrie met persoonlijke ruimte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:40

Als je het weet kun je er toch rekening mee houden?

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:33

Sas_Mon schreef:
Er zit voor mij een enorm verschil in verdedigen vanuit angst en aanvallen vanuit dominantie. Het is mijn verantwoordelijkheid als baas over het paard om te zorgen dat mijn paard niet in de situatie komt waarin ie zich moet verdedigen. Door bijvoorbeeld andere mensen te vragen aan de kant te gaan of andere paarden in de wei aan de kant te jagen. Dat is mijn taak en als ik die goed uitvoer hoeft mijn paard niet nerveus te zijn en het zelf op te lossen. Als ik een nerveus paard heb met een grote persoonlijke ruimte dan heb ik daar rekening mee te houden. En ja ik los het ook het liefst met mijn stem en houding op wanneer nodig maar nog liever voorkom ik het. Wat nog steeds niet begekent dat ik het pik als welk paard dan ook door mijn persoonlijke ruimte gaat om een ander paard te vertellen wat ie wel en niet mag. Je mag als paard zijnde alles aangeven, maar wel op een nette manier en niet door iemand het licht uit de ogen te slaan zolang ik de baas ben.

Wat in de paardenwereld nogal vaak als "dominant" aangemerkt wordt, is in de praktijk gewoon bang. Hoe "dominanter" het gedrag, hoe banger het paard.

Daarvoor is er echt maar een oplossing: gecontroleerd ermee leren omgaan. DAAR ligt jouw verantwoording als mens: de situaties scheppen die lerend zijn voor het paard.

Tante Taart is precies zo. Andere paarden zijn een bedreiging totdat ze heeft mogen vaststellen dat het ok is. Geef je haar, gecontroleerd, de ruimte om ermee om te gaan, gaat het goed. ga je zelf dreigen en slaan, slaat ze terug.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Merrie met persoonlijke ruimte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:43

Ik heb zo’n dominante merrie. (Dominant, echt niet bang)

Ze is gewend dat alle paarden voor haar aan de kant gaan op het moment dat zij er aan komt. Ja zo werkt dat uiteraard niet in de bak. :')
Ze slaat overigens nooit en vliegt niemand aan. Het blijft bij zich nog groter maken en zeer boos kijken op het moment dat ik andere passeer.
Het is overigens alleen in het begin dat ik erop zit. Na een minuut of 5 is ze meer op mij geconcentreerd en dan doet ze het niet meer.

Soms rij ik wel eens met een paard in de bak die serieus bang is voor die van mij. Ik zorg dan een beetje dat ik niet recht op die persoon af rijdt omdat dat diertje nog wel eens patsboem wil omdraaien als hij mijn merrie op zich af ziet komen.

Ik zou dus zeggen TS, zorg dat je haar aan het werk zet zodat ze zich op jouw concentreert.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:48

Eens met Ikke. Dit soort agressie link ik veel meer aan angst dan aan dominantie. Een echt dominant paard is in mijn ervaring helemaal niet agressief. Gewoon klaar en duidelijk. Die hebben dergelijke uithalen nl. niet nodig om hun positie te verdedigen. Hier een extreem dominante merrie die, als ze echt pissig is op je, ook met geen zweep achteruit te slaan is. Dat scenario heb ik één keer gezien (ze is daar toen ook vrijwel meteen weg gehaald en persoon in kwestie is van mij niet meer bij haar mogen komen, nu koste dat niet veel moeite want ze was op een paar minuten doodsbang voor de merrie in kwestie. Dat terwijl de merrie eigenlijk niet perse agressief was kwa uithalen want ze heeft die persoon niet verwond. Ze deinsde gewoon ook niet terug.) en ze had toen in mijn mening volledig gelijk ook trouwens. :+ Dus eentje die echt dominant is, die sla je niet in "submissie" want dan ga je zelf stuk. Hoe dan ook. Ze zijn groter, sneller en sterker. En dominante agressie is gerichte agressie en dan kom je er niet met geluk. Dat verlies je simpelweg als je dat wil oplossen met agressie van jezelf.

Maar bovenstaande merrie vindt eigenlijk alle paarden prima. Die kan ik echt overal bij gooien. Die hoeft haar "macht" niet ten toon te spreiden want die weet wat ze waard is. Pas als ze bang is voor iets (zoals bv trailer laden.) merk ik dat zij overdreven agressief wordt. En dat los je dan echt niet op met harder te slaan. Want hoe banger ze wordt, hoe gevaarlijker. Juist door dan rustig met haar om te gaan kalmeert ze terug en gaat ze waar nadenken. (voor zover een paard dat doet.) ipv puur actie-reactie.

Zeker een jong paard lijkt me eerder zo reageren vanuit onzekerheid. :) Dus geef haar de kans om zekerder te worden en vertrouwen te krijgen in jouw leiding. En het gedrag zal vanzelf minderen. :) Niet per definitie geheel weg gaan, maar wel minderen. Er is uiteindelijk ook gewoon niets mis met een paard dat een neus in de staart niet waardeert toch?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:54

NatasjavE schreef:
Ik heb zo’n dominante merrie. (Dominant, echt niet bang)

Ze is gewend dat alle paarden voor haar aan de kant gaan op het moment dat zij er aan komt. Ja zo werkt dat uiteraard niet in de bak. :')
Ze slaat overigens nooit en vliegt niemand aan. Het blijft bij zich nog groter maken en zeer boos kijken op het moment dat ik andere passeer.
Het is overigens alleen in het begin dat ik erop zit. Na een minuut of 5 is ze meer op mij geconcentreerd en dan doet ze het niet meer.

Soms rij ik wel eens met een paard in de bak die serieus bang is voor die van mij. Ik zorg dan een beetje dat ik niet recht op die persoon af rijdt omdat dat diertje nog wel eens patsboem wil omdraaien als hij mijn merrie op zich af ziet komen.

Ik zou dus zeggen TS, zorg dat je haar aan het werk zet zodat ze zich op jouw concentreert.


Hier ook zo'n merrie. In het land/paddock gaat alles keurig aan de kant. Vaak zelfs zonder dat zij iets zichtbaars doet, anders is het een keer een oor in haar nek en alles gaat weg. Onder het zadel idd boos kijken en groot maken, maar zodra we echt aan het werk zijn is het weg. Hoewel sommige alsnog niet zo graag dicht langs komen in bijvoorbeeld de stalgang. Uithalen is dan ook echt een uitzondering wanneer tig andere waarschuwingen niet werkten.

Maar ik moet wel zeggen dat er bepaalde paarden zijn waar het gewoon minder mee klikt en die ik dus ook niet op zoek door er vlak langs te rijden. En ik vraag wel aan mensen of ze de binnenhoefslag iets meer naar binnen willen pakken zodat er iets meer ruimte is (sommige mensen rijden de binnenhoefslag zo dicht op de echte hoefslag dat ik met mijn been tegen dat paard aan zou komen, dat doe ik gewoon niet)
Ze heeft echt wel eens uitgehaald onder het zadel hoor. Maar die keren kon ik eigenlijk heel goed begrijpen. Combinaties die meerdere keren te dicht bij ons kwamen als in tegen ons aanrijden of afsnijden dat we op de rem moesten. Dan komt er na een paar keer wel een reactie vanuit haar, eerst ook waarschuwen en daarvoor had ik al gewaarschuwd.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:59

Nu moet ik zeggen MWM dat mijn ruin dat ook doet. Die legt twee keer zijn oren plat en ik waarschuw twee keer en de 3e keer mept hij. En gelijk heeft hij ook al heeft paard dat slachtoffer is niet veel keuze. Dat beseft mijn ruin natuurlijk niet. :(:) Hij mept eigenlijk ook nooit raak terwijl ik weet dat hij dat echt wel kan als hij wil. Dus ook de eerste uithaal is een waarschuwing lijkt het. :) Veelal krijg je dan een boze ruiter van het andere paard en dan zeg ik heel rustig "ik heb je al 2 keer gevraagd om niet op 2cm te passeren. Nu heeft hij het je gevaagd. En de volgende is waarschijnlijk raak dus hopelijk snap je het nu wel."

Ik heb altijd geleerd om toch minstens een halve meter tussen mij en het andere paard te laten en dat vind ik IMO ook gewoon veilig. Ik heb ooit een heup gebroken zien worden door kort passeren en de ene ruiter haakte achter de andere ruiter haar been. Ruiter 2 haar been werd dus onnatuurlijk ver naar achter geforceerd en een half uur later was ze op weg naar het ziekenhuis.. Ook in een drukke losrijpiste is een halve meter gewoon haalbaar. In een rustige bak prefereer ik meer afstand. Een inschattingsfout kan gebeuren en zeker in een drukke losrijpiste is het soms niet anders dan dat je elkaar kort kruist of dat het eens mis loopt. (of in een drukke bak.) maar drie keer op 5 lijnen is geen foutje meer.

Dus ergens denk ik ook dat je realistisch moet zijn in die "bubbel". Is een bubbel van een meter ongeveer nu echt en onbegrijpbaar iets? Vinden wij mensen het leuk als willekeurige vreemden vlak langs ons komen lopen?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-11-20 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

CalipsoLover

Berichten: 5552
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:00

Als ik dit allemaal lees ben ik denk ik heel blij met mijn merrie en is mijn ruin meer merrie dan mijn merrie _O-

Mijn ruin is asociaal, is enkel blij of lief als hij eten ziet, laat hem ook niet aaien door vreemde mensen. Kan ontzettend zuur doen tegen andere paarden vanaf er een mens in de buurt is, en is zo zo zo dominant. Is bang van alles dat van achter hem komt en hij niet kan zien als je aan het rijden bent.

Mijn merrie is de grootste, nieuwsgierigste knuffelkont ooit. Legt nooit maar dan ook nooit haar oren plat, ook niet naar andere paarden maar is wel de baas. Kan ook iedereen aan komen zonder een snauw te krijgen en kruipt in je zak moest ze kunnen. Wel ongelofelijk sensibel, maar daar zit echt niks kwaads in.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:18

Mijn merrie staat in een kleine groep merries en die accepteert ze. Daar kan ik mee buiten rijden, in de bak en dat boeit haar niet. Maar met vreemde paarden in de bak of in het bos, dan wordt ze heel narrig als die te dicht passeren of naast haar lopen. Dan gaan de oren plat en kijkt ze heel dreigend. Ooit in de bakrand geduwd door een paard wat heel dicht langs ons heen kwam. Ze stond direct op de rem en geen oortjes meer. Ik heb de amazone gewaarschuwd dat als ze dat nog een keer deed ik niet in kon staan voor mijn paard. Grote kans dat er dan achterbenen zouden wapperen en volkomen terecht. Ik bestraf het dreigen alleen door flink te mopperen. een tik met der zweep lost bij haar niets op, wordt ze nog bozer van dan. het is bij haar ook zeker geen dominantie, maar onzekerheid.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:29

Ayasha schreef:
Nu moet ik zeggen MWM dat mijn ruin dat ook doet. Die legt twee keer zijn oren plat en ik waarschuw twee keer en de 3e keer mept hij. En gelijk heeft hij ook al heeft paard dat slachtoffer is niet veel keuze. Dat beseft mijn ruin natuurlijk niet. :(:) Hij mept eigenlijk ook nooit raak terwijl ik weet dat hij dat echt wel kan als hij wil. Dus ook de eerste uithaal is een waarschuwing lijkt het. :) Veelal krijg je dan een boze ruiter van het andere paard en dan zeg ik heel rustig "ik heb je al 2 keer gevraagd om niet op 2cm te passeren. Nu heeft hij het je gevaagd. En de volgende is waarschijnlijk raak dus hopelijk snap je het nu wel."

Ik heb altijd geleerd om toch minstens een halve meter tussen mij en het andere paard te laten en dat vind ik IMO ook gewoon veilig. Ik heb ooit een heup gebroken zien worden door kort passeren en de ene ruiter haakte achter de andere ruiter haar been. Ruiter 2 haar been werd dus onnatuurlijk ver naar achter geforceerd en een half uur later was ze op weg naar het ziekenhuis.. Ook in een drukke losrijpiste is een halve meter gewoon haalbaar. In een rustige bak prefereer ik meer afstand. Een inschattingsfout kan gebeuren en zeker in een drukke losrijpiste is het soms niet anders dan dat je elkaar kort kruist of dat het eens mis loopt. (of in een drukke bak.) maar drie keer op 5 lijnen is geen foutje meer.

Dus ergens denk ik ook dat je realistisch moet zijn in die "bubbel". Is een bubbel van een meter ongeveer nu echt en onbegrijpbaar iets? Vinden wij mensen het leuk als willekeurige vreemden vlak langs ons komen lopen?


Precies, dat vind ik geen merrie ding hoor, maar gewoon een normaal ding. Die van mij is ook geen typische merrie merrie zoals je wel eens hoort. Eigenlijk stabieler als de ruinen die ik gehad heb. Hier is het enige 'merrie' ding het gillen als ze hengstig is en staat te ruiken (wat ook de enige keer is dat ik merk dat ze hengstig is haha) en het boos doen tegen haar vriendin zodra ze binnen zijn. Buiten zijn die 2 altijd samen, staan tegen elkaar aan en doen zowat alles samen, maar binnen moet er gemopperd worden. :+ Je haalt ze tegelijk binnen, waarbij ze dus tegen elkaar aanlopen, zet ze beide in stal, maar zodra je ze op het gangpad zet daarna gaan ze mopperen.

Het enige wat van mij niet mag is dus zonder waarschuwing uithalen (nu doet ze dat dus ook niet) en die bubbel mag niet steeds groter worden. Maar een normale afstand hoor je gewoon aan te houden, ik vind het niet realistisch dat een paard braaf moet blijven bij die keren dat een ander zo dichtbij komt. Toen die van mij kreupel was en ik alleen mocht stappen heeft ze wel eens uitgehaald, die bubbel was toen groter, maar toen kreeg ze dus wel op haar kop. Het uithalen is dan niet raak, inderdaad nog steeds een waarschuwing, maar met een te grote bubbel en zonder waarschuwing ervoor vond ik dat niet goed.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:31

Ik snap dat het ene paard meer ruimte zou eisen dan het andere paard. prima verder.
Maar ik word er toch zelf zuur van als dat paard dan gereden wordt, en in mijn ruimte komt en ik vervolgens kan gaan lopen uitwijken...
waar ligt die grens...

Ik weiger mijn paard of mezelf een klap te laten opvangen, ik vraag ook niet vriendelijk of je dan ajb in je eigen ruimte wil blijven...dan komt echt de bitch in me naar boven...

Ik denk dat ik ook wel verwacht dat dat paard goed gecorrigeerd wordt ( en of je dat met een stem doet, of een zweep, ik ga ervanuit dat jij je paard kent en weet welke methode werkt) maar in mijn ruimte komen en mij het gevoel geven onveilig te zijn, geen enkele reactie geven....werkelijk..nee...dan ben ik weg..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:34

In geval van kreupelheid of ziekte snap ik de grotere bubbel eigenlijk ook nog wel. Ergens is het begrijpelijk dat ze wat defensiever worden als ze "zwakker" zijn. :(:)
Maar zonder waarschuwing uithalen mag hier ook niet. Ik zeg altijd "als ik nog recht sta of geraak na zo'n voorval zorg ik dat ze dat nooit meer vergeten." maar tot op heden heb ik dat maar één keer moeten doen op al die jaren. :)

Buuk: maar wanneer beide gewoon de nette afstand bewaren is dat toch niet het geval? Ik weet dat mijn ruin een iets grotere bubbel heeft dan gemiddeld dus ik doe mijn best om niet zo kort te kruisen bij anderen. Wanneer iemand er een sport van lijkt te maken om op 5 centimeter van hem te kruisen als we met 3 in een bak van 30 * 80 aan het rijden zijn, dan kan die persoon toch wel een opmerking verwachten. Dat is gewoon onnodig en gevaarlijk in elke situatie. Indien mijn ruin in zo'n situatie uit haalt krijgt hij ook geen correctie overigens. Ik zou niet weten waarom.

Maar verder is die bubbel de verantwoordelijkheid van de ruiter/eigenaar. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers