Eerste keer echt foto's schieten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13933
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Eerste keer echt foto's schieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 12:15

Hoihoi

Ik heb al een lange tijd een Nikon d3100 in de kast. Heel vaak geprobeerd , altijd wazige , ruizige foto's. Uiteindelijk de lens kapot. Heb hem wel 2 jaar in de kast gelegd. Tot bokkers CinderellaW mij een lens aanbood. Deze overgenomen, toen is de camera alsnog in de kast beland. Ik heb een paar keer geprobeerd (2x) en weer ruis en wazigheid. Helemaal klaar mee. Ik ben lid op Facebook van paardenfotografie en tips. Hier heb ik wel wat van geleerd her en der.

Zo net mijn paard in de bak gegooid. ISO hoog gezet en automatisch scherpstellen. Ben best tevreden!

Hebben jullie misschien nog tips?
F5.3 1/500s 80.00 ISO 1250
F5.6 1/400s 98.00mm ISO 3200

Dit zie ik bij de details van 2 foto's. Wellicht handig om te melden

Deze is van de eerste
Afbeelding
Deze van de tweede
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Foto's van eerder. Waar ik niet helemaal tevreden over ben. Weet niet wat de instellingen zijn .
Afbeelding
Afbeelding

Groetjess :D

Anoniem

Re: Eerste keer echt foto's schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 12:17

Iso zou ik zo laag mogelijk doen. Ga eens op de automatische stand fotograveren en bekijk de instellingen.

Ik zou toch wat basiscursussen gaan volgen als ik jou was.

Kabayo

Berichten: 13933
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 12:21

Marije_1997 schreef:
Iso zou ik zo laag mogelijk doen. Ga eens op de automatische stand fotograveren en bekijk de instellingen.

Ik zou toch wat basiscursussen gaan volgen als ik jou was.

Oh dit is puur hobby hoor. Ga er verder geen geld in steken.

Bij een lage ISO is alles ruis en wazig

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101712
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Eerste keer echt foto's schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 12:25

Wil je gewoon je foto's laten zien of echt fototechnisch commentaar? Dan hoort dit op FK.
Maar idd je ISO moet veel lager en de sluitertijd hoger. Minimaal 800.

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 12:26

ISO inderdaad niet te hoog zetten hoor! Ondanks dat het een beetje donker weer was met die wolken wil je proberen je ISO zo laag mogelijk te hebben, of de camera het (voor nu, je begint net) het zelf laten kiezen! Hij zoekt dat de haalbare lage ISO uit voor je, hoef je niet overal tegelijk op te letten :) Hoe hoger de ISO, hoe meer ruis, tenzij er ECHT geen licht genoeg is..
Foto 6, 7 en 8 vindt ik goed gelukt! Je zou er wat op kunnen letten dat je niet teveel spul in je achtergrond hebt; hek en bomen is prima, maar een gele shovel is wat minder ;) Dat leidt af an het knappe paard!
Hoe laag kan je diafragma (F)? Als die lager kan (gat groter, getal lager) zou ik 3.5 of 4.5 gebruiken, dan heb je wel een beetje scherptediepte (dus dat Zilver scherp is maar de achtergrond niet al te erg) en heb je hopelijk nog genoeg licht om een redelijk snelle sluitertijd te hebben om de beweging scherp te hebben :) Automatisch scherpstellen is prima voor bewegingsfoto's, daar heb je dan ook weer soorten in (continue focus, eenmalige focus etc, dat moet je maar even bekijken welke het handigste is voor jou in de Gebruiksaanwijzing!)

En pffff, wat kan dat paard toch bewegen hè.. <3
Laatst bijgewerkt door _l_amanda_l_ op 31-10-20 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13933
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 12:28

Bellatrix schreef:
Wil je gewoon je foto's laten zien of echt fototechnisch commentaar? Dan hoort dit op FK.
Maar idd je ISO moet veel lager en de sluitertijd hoger. Minimaal 800.

Ik wil foto's laten zien en evt tips! Dat is altijd welkom

Kabayo

Berichten: 13933
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 12:31

_l_amanda_l_ schreef:
ISO inderdaad niet te hoog zetten hoor! Ondanks dat het een beetje donker weer was met die wolken wil je proberen je ISO zo laag mogelijk te hebben, of de camera het (voor nu, je begint net) het zelf laten kiezen! Hij zoekt dat de haalbare lage ISO uit voor je, hoef je niet overal tegelijk op te letten :) Hoe hoger de ISO, hoe meer ruis, tenzij er ECHT geen licht genoeg is..
Foto 6, 7 en 8 vindt ik goed gelukt! Je zou er wat op kunnen letten dat je niet teveel spul in je achtergrond hebt; hek en bomen is prima, maar een gele shovel is wat minder ;) Dat leidt af an het knappe paard!
Hoe laag kan je diafragma (F)? Als die lager kan (gat groter, getal lager) zou ik 3.5 of 4.5 gebruiken, dan heb je wel een beetje scherptediepte (dus dat Zilver scherp is maar de achtergrond niet al te erg) en heb je hopelijk nog genoeg licht om een redelijk snelle sluitertijd te hebben om de beweging scherp te hebben :) Automatisch scherpstellen is prima voor bewegingsfoto's, daar heb je dan ook weer soorten in (continue focus, eenmalige focus etc, dat moet je maar even bekijken welke het handigste is voor jou in de Gebruiksaanwijzing!)

En pffff, wat kan dat paard toch bewegen hè.. <3

Hier heb ik wel wat aan! Ik leer wel graag bij :) op die Facebook site staat bij grauw weer ISO hoger zetten. Wellicht hebben ze dat dan mis. Maar merkte zelf wel dat de foto's dan wel scherper worden. Beter dan anders tenminste. De laatste 2 foto's is allemaal op automatische stand.

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 12:32

Mooi dier is het toch! Wat voor lens heb je? Dan kan ik iets gerichter tips geven.

Een cursus hoeft echt niet per sé hoor :) Ik heb nooit een cursus gedaan, zowel voor fotografie als voor bewerken niet. Juist heel goed dat je gewoon bezig gaat!

Bij paarden is het vaak wel tof als je een wat lager standpunt aanneemt, dan lijken de benen iets langer en is de hoek gewoon wat interessanter. Het lijkt alsof je dat met de laatste twee foto’s wel had gedaan, maar bij de eersten niet.
De ISO wil je eigenlijk zo laag mogelijk hebben: dan is de kwaliteit van de foto’s het beste. Soms moet de ISO wat hoger als het donker/bewolkt is, maar ik heb nog nooit op een ‘normale’ dag zulke hoge ISOwaarden hoeven gebruiken als jij hier hebt gebruikt. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar je lens: hoe laag zou je diafragma eventueel kunnen? Die is nog aardig hoog, waardoor je een klein gat hebt en er weinig licht door komt. Daardoor wordt de achtergrond ook weer scherper. Dat is een kwestie van smaak, maar ik vind zelf een onscherpe achtergrond mooi.
Sommige foto’s lijken ook niet helemaal goed scherpgesteld. Dat is niet erg: dat is best even oefenen! Ik weet niet hoe NIKON dat heeft, maar hoe stel je scherp? Blijft hij het scherpstelpunt veranderen als je ‘object’ dichterbij komt, of blijft dat hetzelfde? Met een paard of ander bewegend iets is het het beste om in te stellen dat hij het volgt. Bij Canon zijn dat One Shot, AI Servo en AI Focus. Ik gebruik zelf altijd AI Servo.

Dan je belichting: een aantal foto’s zijn eigenlijk overbelicht. Zo is je eerste foto best goed belicht, maar je tweede foto is overbelicht: daar lijkt je paard met grijs (of.. zilver :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 13:00

Kabayo schreef:
Marije_1997 schreef:
Iso zou ik zo laag mogelijk doen. Ga eens op de automatische stand fotograveren en bekijk de instellingen.

Ik zou toch wat basiscursussen gaan volgen als ik jou was.

Oh dit is puur hobby hoor. Ga er verder geen geld in steken.

Bij een lage ISO is alles ruis en wazig


Lage iso krijg je juist minder ruis
Basiscursus via bijv zoomacademy kost geen drol en je leert veel. Ik doe het ook hobbymatig maar heb er wel wat geld ingestoken.

Ik ben inmiddels wel op het niveau dat ik zelf handmatig kan instellen en gebruik altijd een iso lager als 800 nooit daarboven. Krijg je juist ruis. Wazig komt door verkeerd scherpstellen.

Edit: probeer es raw (als je een photoshop of light room iets hebt) ipv jpeg als je dat al niet deed. Ik zag gelijk een wereld van verschil :)

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 13:06

Maar bij die tweede instellingen staat een F van 5.6 (wat voor sommige camera's al maximaal open is!), bij een belichting van 1/400 en een ISO van 3200.
Idealiter moet je de belichtingstijd op 1/800, dus dan moet je bij deze ISO al een F van 4 kunnen hebben op je camera.
Wil je met dit licht 1/800 en ISO 1600 hebben, dan ga je naar een F = 2.8. ISO 800 wordt F = 1.8, ISO 400 F1.4.

Nou weet ik niet wat jullie voor lenzen hebben, maar een 100 mm (tweede foto zegt 98, vooruit) met een F 1.8 of 1.4 heb ík nog nooit gezien. Plus dat je dan zo ongeveer 0 scherptediepte overhoudt en dan heb je dus alsnog een scherpte issue.

Kan je wel zeggen ISO naar beneden, maar bij dit licht en een bewegend paard kan dat met deze camera en lens domweg niet.

jeetje77

Berichten: 3453
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Eerste keer echt foto's schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 13:10

Volgens mij is er momenteel toch een blogger hier op bokt die van alles uitlegt over paarden fotografie en instellingen ed. Mssn daar ff naar zoeken?

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 13:13

Als je je bijvoorbeeld inschrijft op een website als zoom.nl kan je een hoop “gratis” leren. Staan veel artikelen en filmpjes en tips op. Ook een korte basisuitleg over sluitertijd, diafragma en iso kan je hier makkelijk vinden.

Toen ik net begon met fotograferen spiekte ik ook wel eens welke instellingen mijn camera gaf in de automatische stand. Dat gebruikte ik dan als uitgangspunt en van daaruit kon ik dan gaan spelen met scherpte/diepte, sluitertijd enzovoort

Het is ook een heel nobel streven om meteen alles handmatig en in RAW te willen doen, het is een kwestie van doen, spelen met je instellingen en je camera zo leren kennen. In plaats van volledige manueel, kan je ook eerst kiezen voor de andere instellingen op je camera. Zo kan je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld diafragma automatisch in te stellen en je sluitertijd handmatig. Stapje voor stapje naar volledig manueel werken.

Je hebt een prachtig model dus lekker oefenen!

Hevonen

Berichten: 5610
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Eerste keer echt foto's schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:23

Technisch kan er zeker nog veel verbeterd worden (zie ook de tips van de bokkers hiervoor), maar ook qua compositie/standpunt is er nog veel te doen. Bij een zwart paard is het zaak om het contrast met de directe omgeving laag te houden. Dus een zwart paard tegen een felwitte lucht is vragen om problemen. Zorg dat je het licht achter je of van (schuin) opzij hebt, afhankelijk van wat je wilt. Vermijd een rommelige achtergrond - kies eventueel een ander moment van de dag waarop de zon zo staat dat je de rommelige stukken kunt vermijden.

Met je diafragma kun je de achtergrond mooi wazig maken, maar dat is weer een technisch verhaaltje.

Kortom, je paard is mooi, je camera okay, nu gewoon veel oefenen.

De hier eerder gegeven tip van foto's maken op de (semi) automatische stand en die beoordelen met de exif-data erbij is heel leerzaam.

Dandelion2
Berichten: 139
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:00

Ik weet helemaal niets van fotografie maar m’n complimenten voor de 7e foto (geloof ik, die met de manen omhoog), mooie pose en timing, prettig licht en achtergrond. Gaaf!

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:21

Geen fotografietips, maar wil wel kwijt dat je een supermooi paard hebt!

Kabayo

Berichten: 13933
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 18:09

silverdapple schreef:
Geen fotografietips, maar wil wel kwijt dat je een supermooi paard hebt!

Dankje! Je kan niet zeggen dat ze al 6 maand drachtig is he :o

Dandelion2 schreef:
Ik weet helemaal niets van fotografie maar m’n complimenten voor de 7e foto (geloof ik, die met de manen omhoog), mooie pose en timing, prettig licht en achtergrond. Gaaf!

Dankjewel! Wat een leuk compliment <3


Allemaal bedankt voor de tips!
Even alles op een rijtje hoor

-automatische stand
- Geen hoge ISO
-denk om de rommels op de achtergrond.
- lager standpunt
-let op het licht
Klopt trouwens dat de laatste 2 foto's vanaf een lager standpunt zijn dan de rest. Het was nogal blubberig :+

Wat is een diafragma? Is dat die F ?

@jeetje ik zou het niet weten. Kan het ook even niet vinden

Ik heb altijd RAW gefotografeerd en dan worden de foto's lelijk en veel te groot om ze uberhaubt op een computer te krijgen. Kan het dan nergens mee openen. Dit werkt voor mij niet

Mariett dankje voor je uitgebreide bericht. Wat kan ik tegen overbelichting doen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101712
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Eerste keer echt foto's schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:15

Je kan RAW openen met LR en PS. Het zijn je negatieven zeg maar en kan je qua bewerking veel meer mee dan met JPG.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:34

Afbeelding
Diefragma is idd de F. In de afbeelding een korte uitleg over sluitertijd, diafragma, iso
Zoals je ziet is bij een laag diafragma de opening groter: je krijgt meer licht binnen, je achtergrond is ook duidelijker zichtbaar. Bij een hoge diafragmawaarde krijg je minder licht binnen, maar kan je ook weer een mooie wazige achtergrond met een scherp onderwerp fotograferen.

Je hoeft niet volledig automatisch te gaan fotograferen, maar het kan interessant zijn om eens te zien welke instellingen je camera zelfs zou nemen, zodat je een uitgangspunt hebt. Je hoeft niet eens perse af te drukken, als je je camera laat scherp stellen, zie je de instellingen door je zoeker (tenminste, bij canon. Maar bij Nikon vast ook)
Laatst bijgewerkt door Devic op 01-11-20 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:38

Kabayo schreef:
Marije_1997 schreef:
Iso zou ik zo laag mogelijk doen. Ga eens op de automatische stand fotograveren en bekijk de instellingen.

Ik zou toch wat basiscursussen gaan volgen als ik jou was.

Oh dit is puur hobby hoor. Ga er verder geen geld in steken.

Bij een lage ISO is alles ruis en wazig


Juist andersom hoe hoger de iso hoe meer ruis,
Sluitertijd compenseert ook licht, hoe hoger hoe donkerder hoe lager hoe lichter ga hier eens mee spelen. Ik heb jaren met de d3100 gefotografeerd en je kan er echt leuke platen mee schieten.
Als je hem op de M stand zet kan je iso en sluitertijd en diafragma zelf bepalen. De basic driehoek is iso, diafragma en sluitertijd. Die zorgen dat je licht perfect is.
En speel eens met de witbalans die kan ook een gigantisch verschil maken. Het is belangrijk dat je je camera leert kennen. En dit doe je alleen door veel te doen.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:08

Sluitertijden, diafragmagetallen en ISO zijn één op één op elkaar afgestemd. Tenminste, dat waren ze vroeger, toen alles niet digitaal verrekend werd.

Camera's kenden alleen hele stops (moderne digitale camera's kennen 1/3 stops; mensen uit het jaar kruik die nog analoog hebben leren fotograferen noemen de diafragmagetallen 'stops'). Het normale rijtje diafragmagetallen was bij de meeste camera's voor een 50 mm lens 1.8, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16 en 22. Van stop naar stop wordt de hoeveelheid licht iedere keer gehalveerd. Bij F 1.8 valt er dus precies 2x zoveel licht op de film als bij F 2.8.

Gebruikelijke ISO waardes waren 50, 100, 125 (een tussenwaarde), 200 en 400. Dan hield het wel op.

De belichtingsmogelijkheden kenden ook alleen stappen die min of meer pasten bij die hele stops van het diafragma. Meeste camera's halveerden iedere keer de mogelijke belichting: 1/15e, 1/30st, 1/60, 1/100 (tussenstap), 1/125, 1/250, 1/500 en bij 1/1000ste hield het op.

Met een analoge camera kon je niet klooien met ISO, dat was je rolletje, dus je had twee variabelen: F en T (belichting). F een hele stop verder dicht (= de helft minder licht) was T 2x zo snel.
Dat principe werkt nog steeds, alleen heb je bij digitale camera's meer tussenstappen qua belichting en qua diafragma en je kunt ook nog eens de ISO meenemen in je optimale belichting.

Voorbeeldje:
bij een halvering van je belichting (dus bv ipv 1/500 belichten met 1/1000) je diafragma 1 stop verder open zetten, dus bv van F 5.6 naar F 4. Kan je lens dat niet (een hoop telezoomlenzen kunnen niet verder open dan F 5.6 op hun grootste brandpuntsafstand) dan moet je je ISO van bv 200 naar 400 zetten.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:14

Devic schreef:
Zoals je ziet is bij een laag diafragma de opening groter: je krijgt meer licht binnen, je achtergrond is ook duidelijker zichtbaar. Bij een hoge diafragmawaarde krijg je minder licht binnen, maar kan je ook weer een mooie wazige achtergrond met een scherp onderwerp fotograferen.


Precies omgekeerd: groot diafragma (klein getal, bv 2.8) geeft weinig scherptediepte/wazige achtergrond.
Bij een klein diafragma (bv F 22) heb je je achtergrond - tot op zekere hoogte, de brandpuntsafstand doet ook veel - ook scherp.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Eerste keer echt foto's schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 00:24

Juist... lekker opgelet