Al 2 jaar pech met paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magika

Berichten: 65
Geregistreerd: 16-11-08

Al 2 jaar pech met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 01:01

Ik plaats hier mijn verhaal om het enerzijds van me af te schrijven en anderzijds vind ik het fijn om reacties te krijgen wat jullie zouden doen in mijn situatie.

Ik begin bij het begin. 15 jaar lang heb ik een eigen haflinger gehad met veel plezier. Lichamelijk gezien een heel sterk dier en door de jaren heen echt mn maatje geworden. Wel een keer ernstige luchtwegproblemen gehad, maar dit hebben we weer onder controle gekregen. Geheel onverwachts heb ik hem in december 2018 moeten laten gaan door een darmafknelling. Nog naar de Lingehoeve gereden voor een operatie maar we waren te laat.. :( Veel verdriet gehad en dit wilde ik wegstoppen door zo snel mogelijk een ander paard te kopen.

Ik vond al snel een leuk paard bij een handelsstal, een 8 jarig paard, zonder papieren, beetje trekpaard type, 1.50 groot. Heel naïf het paard na klinische keuring direct gekocht na 1x proberen.
Ik heb hem 4 mnd gehad. Hij bleek spierproblemen te hebben en viel af en toe gewoon om. Hij is weer teruggegaan naar de handelsstal. Weliswaar voor een hele andere prijs.


Weer veel verdriet van gehad, normaal gesproken doe ik mijn beesten niet zomaar weg. Besloten even rust te nemen om het verdriet van mijn haflinger echt te verwerken. Na een half jaar het rijden weer op gepakt dmv een bijrijdpaard. Ik kreeg er weer zoveel lol in dat ik na 3 mnd toch wel weer dacht aan een eigen paard.

Ik ben een recreatieruiter, maar recreatief western is altijd al een droom geweest. Dus dit keer heel specifiek op zoek gegaan naar een Quarter / Paint. Na dat 1 Quarter klinisch werd afgekeurd vond ik een leuke solid bred Paint. 1.58 en 12 jaar. Hele vertrouwde verkoper, het voelde direct goed. Mensen in mijn paardenkring kennen haar ook. Opslag verliefd op de Paint. Paard werd klinisch zonder enkele bemerking goedgekeurd en ik heb totaal niks geks aan het paard kunnen zien. Verkoper had het dier nog maar 3 mnd. Ze verhandelde af en toe Paints /Quarters als hobby. Geschiedenis was niet veel over bekend. Wel volledig papier.

Sinds februari is de Paint in mijn bezit. Mijn geluk en die van mijn dochter konden niet op. Na het aanmeten van een zadel en hoofdstel zijn we begonnen met rijden. Echt een geweldig lief en braaf dier. Ook mijn dochter van 8 kon er direct op, hij is gek met kinderen. Wel vond ik hem veel struikelen, daar begonnen mijn twijfels.
Ook vond ik hem steeds wat stijf uit de stal komen en dat terwijl hij de hele dag op het land stond, genoeg beweging. We reden zo'n 3x per week, maar niet heel intensief.

Tijdens een bosritje merkte ik dat hij niet rad liep, direct richting huis gegaan. De dagen erna begon hij te kreupelen, dus al vrij snel de DA erbij voor een kreupelheidsonderzoek en foto's. Ik had er gewoon geen goed gevoel bij. :( En dat klopte helaas ook. In zijn ene voorbeen een fissuur en in zijn andere voorbeen hoefkatrolonsteking 3/4.

De DA raadde aan om met de verkoper om tafel te gaan omdat ik hem nog maar 3,5 maand had. Dus of terug naar de verkoper en ik mijn geld terug of laten inslapen. Ze zagen het somber in.

Inmiddels was ik enorm gehecht aan het paard en toch besloten om te revalideren en te gaan voor een wandelpaard. Stapritjes in het bos met mij en me dochter. Dat zou wellicht nog haalbaar zijn volgens DA.

Hij heeft 10 wk op kliniek gestaan met fissuurbeen in het gips. Na 10 wk was de fissuur genezen en mocht hij mee naar huis. Thuis mocht hij weer op een klein paddockje. Ook is hij na 12 wk op speciaal afrollend beslag gegaan en supplementen als duivelsklauw, msm, glucosamine, alles voor de HKO.
Veel ups en downs.

Doordat de paarden op mijn pensionstal in de winter op paddock staan ben ik verhuisd naar een ander plekje met veel weidegang. Ik merkte dat veel beweging hem soepel houdt. Hier reageerde hij heel goed op. Ik zag hem weer soepel door de wei draven. In overleg met mijn hoefsmid hebben we hem afrollend beslag gegeven met een zooltje en siliconenkit ertussen. We dachten hem hier nog verder mee te helpen. Direct verslechtering helaas. Mijn hoefsmid adviseerde het even aan te kijken, maar hij loopt er echt slecht /kreupel op. Maandag gaat het eronder uit en krijgt hij zijn oude beslag weer.

Ik ben stapelgek met dit paard en mijn dochter ook, maar inmiddels is alle lol eraf. Het kost me heel veel energie en geld en ik maak me constant zorgen. Zelfs de stapritjes blijken teveel te zijn. Ik vind het zo dubbel, ik wil het dier graag bij me houden, maar niet ten kosten van. Sinds eind februari is hij in mijn bezit en ik heb nog amper met hem kunnen rijden. Dingen die nu door mijn hoofd gaan zijn: heeft hij pijn, hou ik hem als grasmaaier of niet?

Hij staat in pension en ik hem financieel gezien geen ruimte om 2 paarden te houden.

Het gaat zo wisselend. Het ene moment galopeert hij vrolijk het weiland door en het andere momemt mankt hij. Vooral zijn fissuurbeen blijft gevoelig.

Graag hoor ik bevindingen / adviezen. Wat zou je doen als je in mijn schoenen stond?

Het is een heel lang verhaal geworden..Ik zit er momenteel aardig doorheen. Ik kan me geen leven zonder paarden voorstellen, maar zit momenteel echt te denken om een andere hobby te zoeken..Ik moet wel toegeven dat een deel bij mezelf te zoeken is. Te naïf, geen ront. keuringen etc. Maargoed, daar heb ik nu achteraf niks meer aan. Al zal ik nooit meer een paard kopen zonder ront. keuring nu.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Al 2 jaar pech met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 04:05

Wat een pech, wat een kopzorgen en wat een verdriet. Achteraf gezien is alles makkelijk. In sommige gevallen is liefde ook loslaten, ik denk dat dat nu in jou geval ook weer zo is. Voel je niet schuldig, je hebt echt zo je best gedaan. Je kan in ieder geval ervoor zorgen dat hij nooit de handel meer in gaat en hem veel leed besparen. Heel veel sterkte toegewenst. Y;(

Fataal
Berichten: 137
Geregistreerd: 23-11-19

Re: Al 2 jaar pech met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 08:36

Wat een ontzettend verdrietig verhaal. Hebben het er met de da al eens over gehad of die nu pijn heeft? Of eventueel op pijnstilling zetten en kijken of je een groot verschil ziet dan is een keuze( hoe vervelend ook) misschien makkelijker te maken?

Ik wens je heel veel sterkte!

Rocamor

Berichten: 10860
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Al 2 jaar pech met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 08:46

Ik zou in overleg met de paardenarts op zoek gaan naar een chiropractor / osteo die ook opgeleid is als paardenarts en die ook eens laten kijken. Wellicht is je paard gaan compenseren en is dat wat je momenteel als kreupelheid ziet. En misschien ook niet, maar dan is de keuze wellicht wat makkelijker.

Sterkte in ieder geval want dit is voor niemand leuk.

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Al 2 jaar pech met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:04

Je hebt een paar opties:

- hem houden in pension als grasmaaier. Maar dat is idd wel duur en je kunt je hobby dan niet beoefenen. Maar dan heb je hem wel bij je.

- hem bij iemand als weidemaatje zetten. Bijvoorbeeld dat hij op papier van jou blijft en jij smid/enting/fysio enzo betaalt. Voordeel: je bent hem niet helemaal kwijt. Nadeel: zonder goed contract kan dit problemen geven. En je houd wel wat kosten.

Bovenstaande uiteraard alleen als hij pijnvrij wel als weidemaatje kan.

Kan hij niet zonder pijn de dag door komen. Dan kiezen voor de beste optie voor hem. En dat is dan on hem uit zijn lijden te verlossen. Hoe ruk die keuze ook is.

Heb zelf een paard staan wat nu 4 weken af en aan stokkreupel is. Staat op bute nu en loopt dan de ene dag goed, de andere dag wat minder.

DA is dat aan het onderzoeken. Maar vrees dat ik binnenkort zelf ook voor een van bovenstaande keuzes moet gaan...

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:05

Wat een narigheid voor jullie.
Ik ben het wel met rocamor eens.
Soms blijf je kijken naar een bepaald iets, maar blijkt het paard door compensatie ergens anders vandaan te kreupelen.
Mijn paard heeft artrose in het hoefbeen. Hij liep kreupel.
Met speciaal beslag liep hij goed.
Vlak daarna liep hij toch weer kreupel.
Natuurlijk dacht ik aan de artrose, maar het was een sluimerende hoefzweer.
Na een half jaar vaak kreupel te hebben gelopen daardoor ging het nadat de hoefzweer echt over was iets beter , maar toch nog stijf en niet altijd rad.
Natuurlijk dacht ik weer aan de artrose.
Maar nu bleek het een hele vaste schouder te zijn....vanwege het compenseren zat het helemaal muurvast.
Paard loopt nu al weer een jaar de sterren van de hemel ( tijdens de bosritjes dan ).
Dus misschien is een goede osteopaat zo gek nog niet. Kijk dan wel of deze een goede opleiding achter de rug heeft( icreo). Dat is erg belangrijk!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Al 2 jaar pech met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:04

Jeetje wat een pech. Ik herken de pech wel maar in dit geval toch ook een beetje ezel en steen verhaal.
Waarom niet helemaal röntgenologisch laten keuren? Ik zou afscheid nemen van deze want hier loop je op leeg. Ga dan op zoek naar een paard wat helemaal naar je zin is, liefst ietsje jonger en laat hem dan klinisch en röntgenologisch helemaal keuren. En niet bij een handelaar die hem pas een paar maanden heeft staan maar van een betrouwbare stal.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Al 2 jaar pech met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:08

Ja dat snapt TS nu zelf ook wel, dat is nogal een harde en pijnlijke les voor haar geweest maar daar heeft ze nu n niks aan.

TS, is dit paard überhaupt nog pijnvrij als hij met 'pensioen' gaat? Zo ja, dan zou je eventueel vervroegd pensioen kunnen overwegen. Zo niet, of niet zonder allerlei kunstgrepen zoals speciaal beslag, pijnbestrijding etc etc, dan denk ik dat het inderdaad het beste is om het paard te laten gaan.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:12

Oh wat een herkenbaar verhaal en ik herken vooral je zorgen. Ik heb ook veel pech gehad en zit nu met een soort gelijk dilemma. Ik kan je geen advies geven dus maar je wel veel sterkte wensen!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:22

_Nelleke_ schreef:
Ja dat snapt TS nu zelf ook wel, dat is nogal een harde en pijnlijke les voor haar geweest maar daar heeft ze nu n niks aan.

TS, is dit paard überhaupt nog pijnvrij als hij met 'pensioen' gaat? Zo ja, dan zou je eventueel vervroegd pensioen kunnen overwegen. Zo niet, of niet zonder allerlei kunstgrepen zoals speciaal beslag, pijnbestrijding etc etc, dan denk ik dat het inderdaad het beste is om het paard te laten gaan.


Ja oké, maar alle lessen kosten geld en deze dus ook. Neem je verlies, leer ervan en door. Op dit paard loop je leeg en ga je nooit mee doen wat je ermee wilt doen. Dus in laten slapen, huilen en weer door en dan slimmere keuzes maken. Bijna iedereen met paarden loopt hier tegenaan, hoe goed iedereen je ook waarschuwt. Ikzelf ook vroeger en zelfs met helemaal keuren kan de pech je nog tegemoet stromen maar je sluit wel een aantal dingen.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:58

Suzanne F. schreef:
Jeetje wat een pech. Ik herken de pech wel maar in dit geval toch ook een beetje ezel en steen verhaal.
Waarom niet helemaal röntgenologisch laten keuren? Ik zou afscheid nemen van deze want hier loop je op leeg. Ga dan op zoek naar een paard wat helemaal naar je zin is, liefst ietsje jonger en laat hem dan klinisch en röntgenologisch helemaal keuren. En niet bij een handelaar die hem pas een paar maanden heeft staan maar van een betrouwbare stal.


Tsja, zelfs klinisch + rontgen keuren is geen garantie.
Mijn vorige paard was toen ik haar (net zadelmak) kocht op beide vlakken goed.
Helaas kwam er door belasting toch een chronisch mankement naar boven dat alleen op de echo te zien was en niet op de rontgen.
Verkoper had dit ook niet kunnen weten want er was nog bijna niks met haar gedaan en had toen ook nergens last van

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:11

Suzanne F. schreef:
_Nelleke_ schreef:
Ja dat snapt TS nu zelf ook wel, dat is nogal een harde en pijnlijke les voor haar geweest maar daar heeft ze nu n niks aan.

TS, is dit paard überhaupt nog pijnvrij als hij met 'pensioen' gaat? Zo ja, dan zou je eventueel vervroegd pensioen kunnen overwegen. Zo niet, of niet zonder allerlei kunstgrepen zoals speciaal beslag, pijnbestrijding etc etc, dan denk ik dat het inderdaad het beste is om het paard te laten gaan.


Ja oké, maar alle lessen kosten geld en deze dus ook. Neem je verlies, leer ervan en door. Op dit paard loop je leeg en ga je nooit mee doen wat je ermee wilt doen. Dus in laten slapen, huilen en weer door en dan slimmere keuzes maken. Bijna iedereen met paarden loopt hier tegenaan, hoe goed iedereen je ook waarschuwt. Ikzelf ook vroeger en zelfs met helemaal keuren kan de pech je nog tegemoet stromen maar je sluit wel een aantal dingen.


Hier ben ik het mee eens.

Heb zelf een Quarter gehad die eigenlijk altijd wel iets had. Het begon onschuldig met wondjes, keer een grote wond, heftige rainrot enz.
Uiteindelijk was ie zijn oog kwijt door maanblindheid. Had een chronische peesblesure en als klap op de vuurpijl bleek ie een cyste in zijn knie te hebben met artrose.
Na goed nadenken en huilen besloten hem te laten gaan zonder hem af te laten takelen, want beter werd ie niet meer.
Dit heeft me enorm veel rust gegeven, geen zorgen meer.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Al 2 jaar pech met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:29

Het probleem is dat je nu in de fase zit waarbij je zoekende bent. Het kan best een hele lange en vermoeiende weg zijn eer dat je het juiste management gevonden hebt en ondertussen word je moedeloos omdat niets lijkt te werken. Maar eens je dat gevonden hebt, kan het zijn dat het allemaal nog wel oké is. Ik ben in dit stadium dus nog niet voor inslapen.

Wat ik zou doen (maar dat is dus echt puur persoonlijk):
Verzamel een team van vakmensen rond je paard en zorg dat deze vakmensen met elkaar communiceren. Dierenarts en hoefsmid zijn daarbij de belangrijkste. De eerste keer dat mijn paard beslagen werd met speciale ijzers, waren zij beiden aanwezig op stal. De dierenarts had allerlei tekeningen gemaakt van wat er precies moest gebeuren om de druk in de voet te verkleinen. De hoefsmid kon dan met zijn kennis van beslaan aan de slag.
Het voordeel is dat het je rust geeft als je een "team" hebt dat met de neus in dezelfde richting staat en je 1 behandelplan kan geven. Onzeker word je als de ene zus zegt en de andere zegt zo en je probeert maar wat, maar eigenlijk weet je het ook allemaal niet meer.

Als je daarna andere vakmensen erbij wilt halen (fysio, instructeur,...) doe dit dan altijd in overleg met het team dat je al hebt. Vraag aan je dierenarts of die een instructeur weet die bekend is met het trainen van paarden met HKO. Op het begin moet alles gemonitord worden en dat is niet leuk. Maar het moment dat je dan een lopend behandelplan hebt dat werkt en weet dat je continu op experten kunt terugvallen, dat geeft je rust.

Denk wel goed na over het volgende: wat als die pijnvrij paard kan zijn, maar niet bereden kan worden? Dat vind ik het moeilijkste scenario. De twee uitersten zijn "gemakkelijk": ofwel heb je een blij rijpaard en is alles goed, ofwel heb je een paard dat ook kreupelt op de wei en dan weet je dat het zo niet verder kan. Maar wat met een paard dat perfect pijnvrij is, tenzij je erop gaat zitten?

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Al 2 jaar pech met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:26

Ik zou hem laten gaan. Je hebt gedaan wat in je macht was. Als hij nou goed zou zijn tot je er een zadel op legt is tot daar aan toe, soms kunnen ze het nog jaren goed doen als dure grasmaaier, lekker op de wei. Maar blijkbaar is hij ook zonder rijden zeer regelmatig kreupel. Eens met famkeY alleen al om hem leed te besparen en te voorkomen dat hij (weer) in de handel terecht komt zou ik hem laten inslapen. Ik ben wel benieuwd naar het standpunt van de verkoopster, want ze heeft je dus gewoon een kapot paard verkocht. (Bij voorbaat sorry als ik daar over heen gelezen heb)

SjonnieZ

Berichten: 2317
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Al 2 jaar pech met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:31

Als dit paard niet pijnvrij kan leven dan zou ik hem laten gaan. Deze beslissing ook ooit moeten maken. Heel verdrietig op dat moment maar wel de beste beslissing die ik ooit genomen heb. Soms is liefde loslaten.

Mocht je op termijn een ander paard kopen adviseer ik je wel om geld te steken in een x-keuring.
Nog steeds geen garantie maar deze kwalen waren dan wel maten gekomen.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:34

Waarom zou je dit paard een pensioen gunnen?
Wie doe je daar een Plezier mee.... wie wil er zoveel kosten hebben van een ander

Ik zou het paard laten gaan. Je hebt al veel gedaan.
Vind zo bizar dat je tegenwoordig moet leeg lopen op een paard anders ben je geen paard waardig.

Tegenwoordig zie ik het anders........ paard is er voor mij niet andersom we bereiken er niks mee als ik failliet ga door dierenartskosten

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Al 2 jaar pech met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:44

Ik geloof niet dat dit paard gelukkig kan zijn.

IK vind best dat je een paard mag houden als ie blij en pijnvrij is....MAAR dan hou je um zelf
Dan ga je um niet verkopen of weggeven en hoop je dat een ander er net zo goed voor is.

Jouw paard met problemen is jouw probleem en dat geef je niet weg.

Dit paard weggeven zou ik niet doen .....
Paarden hebben geen besef van tijd als ie jaren mooi leven heeft gehad is het goed zo.

eridinges

Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:46

tita schreef:
Ik geloof niet dat dit paard gelukkig kan zijn.

IK vind best dat je een paard mag houden als ie blij en pijnvrij is....MAAR dan hou je um zelf
Dan ga je um niet verkopen of weggeven en hoop je dat een ander er net zo goed voor is.

Jouw paard met problemen is jouw probleem en dat geef je niet weg.

Dit paard weggeven zou ik niet doen .....
Paarden hebben geen besef van tijd als ie jaren mooi leven heeft gehad is het goed zo.


O de quote was helemaal raar geworden. Bij dit paard is er als het niet pijnvrij kan leven, maar 1 oplossing om het dier uit zijn lijden te verlossen.

Ik heb zelf een merrie van 7 met pensioen. Wel voor nu pijnvrij en ik heb nu nog wel de mogelijkheid om haar te houden. Ik zou haar nooit weg doen, omdat ik vind dat het altijd mijn eigen verantwoording is om een keus te maken. Mocht het zijn dat onze situatie veranderd dan moeten we helaas afscheid van haar nemen.
Laatst bijgewerkt door eridinges op 01-11-20 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:46

Tussen "pijnvrij" en "pijnvrij" zit er ook nog een groot grijs gebied...lekker pijnvrij op de wei zonder belasting met wat natuurlijke pijnstilling en een vrolijk paard. Of een paard wat geen paard meer kan zijn door de pijn..daar zit voor mij wel een verschil.

Quarters en paints schijnen vaak voorbeenproblemen te krijgen wat te maken heeft met hun bouw.

Wat ik me afvraag, is de fissuur nog te genezen? komt zijn kreupelheid van de fissuur of de HKO?

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:47

tita schreef:
Ik geloof niet dat dit paard gelukkig kan zijn.

IK vind best dat je een paard mag houden als ie blij en pijnvrij is....MAAR dan hou je um zelf
Dan ga je um niet verkopen of weggeven en hoop je dat een ander er net zo goed voor is.

Jouw paard met problemen is jouw probleem en dat geef je niet weg.

Dit paard weggeven zou ik niet doen .....
Paarden hebben geen besef van tijd als ie jaren mooi leven heeft gehad is het goed zo.


Daar ben ik het volledig mee eens, geen paard met dit soort kwaaltjes "weggeven". Dan is inslapen beter.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Al 2 jaar pech met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:01

Ik heb er wel thuis 1 staan met vervroegd pensioen. Artrose, chronische peesblessure, oogproblemen etc. Hij is pas 16 maar loopt relatief pijnvrij rond te struinen met wat glucosamine. Aan huis kost hij verder ook niet zoveel en hij heeft ook nooit iets geks en ik heb hem al 14 jaar dus hij mag blijven zolang ie happy is. Als ik nog in pension had gestaan had ik hem wellicht wel met pensioen gedaan ergens, paard is gewoonweg nog te goed om in te slapen. Maargoed, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:10

Wat verdrietig allemaal. Ik snap dat je erdoor zit. Ik zou hem nog eens een paar weken op pijnstilling zetten, dan zie je waarschijnlijk het verschil wel. Soms helpt het om dan de keuze beter te maken. Want ja, ik zou hem uiteindelijk ook laten gaan. Het is geen kleine blessure he, het is een breuk. Dus het is geen schande dat je hem niet goed krijgt.
Weggeven zou ik overigens nooit doen.

Magika

Berichten: 65
Geregistreerd: 16-11-08

Re: Al 2 jaar pech met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 20:25

Bedankt voor alle reacties. Fijn om jullie ideeën hierover te lezen. Nog wat aanvullende info, paard is op kliniek ook ingespoten met Osphos. De fissuur zat in zijn kootbeen maar niet in het gewricht. Een 'gunstige' fissuur volgens DA. Geen breuk maar scheurtje. Hoe hij er aan gekomen is, geen idee. De groep op de wei ging niet zo goed, maar blijft gissen.

Ik heb contact gehad destijds met verkoper. Ze zegt niks geweten te hebben van de hoefkatrol, ik durf hier niet over te oordelen. Het paard terug zag ze ook niet zitten, we zijn op een compromis gekomen en ze heeft mij een X bedrag vergoed. Aankoopbedrag van het paard zat in middenklasse. Door kootbeen fissuur is de HKO waarschijnlijk ook weer gaan opspelen.

Paard staat nu een maand op zijn nieuwe plekje met veel weidegang. Dit ging heel goed, ik zag een vrolijk blij paard. Maar we hebben niet gereden. Nu met het speciale beslag is hij in een week tijd enorm verslechterd. Morgen gaat speciale beslag eraf en krijgt hij zn oude beslag weer.

Dit wil ik nog proberen. Vele andere investeringen ga ik niet meer doen, als klinieken etc. Niet omdat ik het niet kan betalen, maar het probleem is voor mij heel duidelijk. Ik heb de rx foto's gezien. Zijn voorbenen zijn kapot.

Als hij kreupel blijft op de wei is mijn keuze gemaakt. En verkopen is voor mij ook geen optie. Of hij blijft in mijn bezit of ik laat hem inslapen. Ik heb mijn wensen al enorm bijgesteld en gezegd dat als hij pijnvrij wandeltochtjes 1x p.w. kan doen, dan mag hij blijven. Of dat gaat lukken weet ik nu nog niet.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Al 2 jaar pech met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:29

Lijkt me heel verstandig, ik zou ook niet meer veel gaan investeren in dit paard. Je kan nog proberen of eventuele wat supplementen kunnen helpen met de HKO.

Als de fissuur genezen is dan is de HKO wellicht nog te managen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Al 2 jaar pech met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:39

@TS jeetje wat een ellende zeg! Heel eerlijk: wanneer leven lijden wordt, is de dood niet meer het ergste. Daar houd ik me altijd aan vast. Als hij niet pijnvrij met pensioen kan, zou ik hem echt laten inslapen.

Ik snap zo goed dat je je lol ver kwijt bent op deze manier, het vréét energie om een paard te hebben die niet ok is. Zelf een paint gehad die vooral gewoon qua karakter een draak was. En dát vrat al energie. Maar die kon ik nog legitiem verkopen met het hele verhaal erbij en die is goed terecht gekomen.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid, en een fijn, gezond paardje om de hobby mee voort te zetten tzt!