Petitie dressuurruiters te laat: cap wordt verplicht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Petitie dressuurruiters te laat: cap wordt verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 20:47

Equnews.nl
Sport

Afbeelding
Thamar Zweistra op Oldi 67, hier nog met dressuurhoedje. Foto Aniek1985


Vorige week berichtten we dat 151 dressuurruiters een petitie hadden ingediend bij de FEI om de dressuurhoed in beeld te houden. Normaal gezien wordt een cap vanaf 1 januari verplicht maar de dressuurruiters waren van mening dat een hoedje nu eenmaal bij de identiteit van de dressuursport hoort en dus niet afgeschaft mag worden. Nu blijkt dat de petitie te laat werd ingediend en dat deze moeite dus voor niets was. Dat meldt HorseSport.com.

De FEI meldt het volgende: "De petitie met het verzoek van de ruiters om dit op de agenda van de General Assembly van volgende maand te zetten, werd vorige week door de voorzitter van de International Dressage Riders Club, Kyra Kyrklund, naar de FEI gestuurd. Aangezien de FEI geen verzoek heeft ontvangen om deze regel te wijzigen gedurende de consultatieperiode, noch van de IDRC, noch van de nationale federaties, is het punt niet opgenomen op de agenda van de General Assembly voor stemming.”

De dressuurruiters waren maar liefst zeven maanden te laat met het indienen.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 31-10-20 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foutje eruit gevist.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Petitie dressuurruiters te laat: cap wordt verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:18

Tja. Dat is niet zo slim natuurlijk. Eigenlijk wel slordig ook.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:21

Hebben ze goed liggen slapen met 7 maanden te laat :z

Gelukkig heeft het geen zin meer en zullen ze voortaan op hun eigen terrein met hoedje moeten rond rijden als ze dat zo graag willen. *\o/*

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Petitie dressuurruiters te laat: cap wordt verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:06

Ik wil eigelijk wel een cap met van die hoedjesranden errond :o

Iritepiet1
Berichten: 10
Geregistreerd: 15-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:08

Poekkie schreef:
Ik wil eigelijk wel een cap met van die hoedjesranden errond :o


Lijkt mij ook wel grappig ja! Maar het lijkt me toch dat het mogelijk moet zijn om een cap te maken die als twee druppels water op zo’n hoed lijkt, maar dan veilig?

Ik vind het sowieso goed dat een cap verplicht wordt. Ook vanwege het voorbeeld dat het geeft. Al die dressuurruiters nu natuurlijk helemaal teleurgesteld en boos, totdat er eentje z’n cap breekt...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 00:28

Iritepiet1 schreef:
Poekkie schreef:
Ik wil eigelijk wel een cap met van die hoedjesranden errond :o


Lijkt mij ook wel grappig ja! Maar het lijkt me toch dat het mogelijk moet zijn om een cap te maken die als twee druppels water op zo’n hoed lijkt, maar dan veilig?

Ik vind het sowieso goed dat een cap verplicht wordt. Ook vanwege het voorbeeld dat het geeft. Al die dressuurruiters nu natuurlijk helemaal teleurgesteld en boos, totdat er eentje z’n cap breekt...

Of een voltige act waar iemand zonder cap eraf stuitert. Of de hele westernsport met hun cowboyhoed.

Meten met 2 maten.

Iritepiet1
Berichten: 10
Geregistreerd: 15-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 00:54

janderegelaa schreef:
Of een voltige act waar iemand zonder cap eraf stuitert. Of de hele westernsport met hun cowboyhoed.

Meten met 2 maten.


Natuurlijk is het oneerlijk als je het vergelijkt met andere disciplines. Westernruiters zouden ook een cap moeten dragen, van voltige vraag ik me af of dat überhaupt wel mogelijk is met al die gekke bewegingen die zij maken.

Maar het punt is dat deze maatregel vooruitgang is. Je kan altijd wel kijken naar dingen die slecht zijn, maar nu bij de dressuur een cap verplicht wordt, zal dat bij western ook net wat eerder gebeuren (als ‘t inderdaad ooit nog gebeurt).

Maar ik vind het wel gek als wij als manegeruiters allemaal geleerd worden (gedwongen zelfs) om een cap te dragen en dat de hoogste beoefenaars van de sport dat niet doen. Alsof die paarden nooit wild kunnen doen, alsof er daar niemand vanaf valt. Nu zullen amateurruiters denk ik ook eerder geneigd zijn een cap te dragen. Hoewel ik wel vind dat in Nederland al best veel mensen een cap dragen.

Ik vind het op zich ook wel jammer van de hoedjes. Maar een cap is gewoon eigenlijk een essentieel onderdeel van je outfit als je op een groot, onvoorspelbaar dier zit, en de dressuur gaat dat nu ook laten zien.

Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Petitie dressuurruiters te laat: cap wordt verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 01:14

Bijzonder! Er was dus een periode van 7 maand, maar pas na de media-aandacht leek er een petitie te komen. Het kan toeval zijn dat ik dit verband zie, maar het is wel opvallend te noemen.

Ik ben in ieder geval blij met het besluit. Al vind ik het jammer dat er geen openlijke discussie binnen de topdressuurruiters en FEI is geweest. Van andere meningen en belangen leer je ontzettend veel.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:16

janderegelaa schreef:
Of een voltige act waar iemand zonder cap eraf stuitert. Of de hele westernsport met hun cowboyhoed.

Meten met 2 maten.


Deze westernruiter draagt ten alle tijden een cap, ondanks het nivo (Walk & Jog en Beginners zijn nl verplicht een cap te dragen) en ook op het NK. En ik moet zeggen, dat ik de enige ben in onze vereniging, dus er valt zeker een verbetering te halen.

Ik vind het alleen maar goed dat er steeds meer een capverplichting komt, langzaamaan zullen alle dicipines uiteindelijk wel overstag moeten.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Petitie dressuurruiters te laat: cap wordt verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:51

Die andere diciplines komen ook wel hoor. Nu nog wat an die dressuuroutfit doen zodat het nog een beetje matched

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Petitie dressuurruiters te laat: cap wordt verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:15

Ik heb toch caps gezien in de vorm van een westernhoed.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Petitie dressuurruiters te laat: cap wordt verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:23

De capregel gaat er vast ook voor andere disciplines komen, ik zie wel waarom dat gefaseerd gebeurd. Bij western is de tijd er nog niet rijp voor.

Behalve bij voltige. Daar zorgt een cap juist voor meer gevaarlijke situaties.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:25

ik kreeg ff een flashback bij de opmerking:tot er eentje zijn cap breekt.
Ik reed altijd caploos, instructrice vondchet eigen verantwoording. Tot er een vriend van haar was, die bleef zeuren dat ik een cap moest opzetten. Om van het gezeik af te zijn dat maar gedaan... exaxt die les blerk op de een of andere manier het zadel niet goed aangesingeld, waardoor het schuif.. het paard sloeg daarbij op hol en ik knalde er vanaf.. vol op mijn achterhoofd. Met dus een cap op. Enige schade was:een bloedneus (van vallen op je cap). Ik denj dus dat ik het niet na had kunnen vertellen zonder cap.
Ben er dus helemaal voor.

Er zijn toch veel jonge ruitertjes die ook opkijken tegen hoge dressuurruiters en er een rolmodel in zien. Dus naast de veiligheid voor ruiter zelf is het ook een voorbeeld voor anderen.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Petitie dressuurruiters te laat: cap wordt verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:29

Een ongeluk kan altijd gebeuren natuurlijk, wij reden vroeger altijd zonder cap..toen was dat nog vrij normaal.

Ik weet niet goed wat ik er van moet vinden, ben op zich voor veiligheid maar vraag me wel af of het soms niet doorslaat.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Petitie dressuurruiters te laat: cap wordt verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:35

Zeg het maar.....


Feiten over letsel in de paardensport

Ieder jaar komen in Nederland 9900 ruiters op de Spoedeisende Hulp door een val, beknelling of ander ongeval tijdens het paardrijden.Van die 9900 ruiters wordt 17% opgenomen in het ziekenhuis. Dat is veel, want gemiddeld moet 6% van de patiënten met een sportletsel in het ziekenhuis blijven.40% van de ruiters die in het ziekenhuis wordt opgenomen, zijn jonge amazones tussen de 10 en 19 jaarJaarlijks lopen zo’n 70 ruiters ernstig schedelhersenletsel op. Kinderen zijn extra kwetsbaar voor hoofdletsel, omdat bij kinderen het hoofd in verhouding tot de rest van hun lichaam groter is, waardoor zij bij een val vaker op hun hoofd terechtkomen. Uit het onderzoek van NTVG blijkt, net als uit andere studies, dat het dragen van een cap duidelijk bijdraagt aan het voorkomen van en het verminderen van de ernst van letsel in de paardensport. 

Bron: https://www.google.com/amp/s/www.bitmag ... 40876/amp/

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:52

Dat zijn pittige cijfers maar naast het dragen van een cap vind ik dat we ook sterk moeten kijken naar o.a huisvesting, fokkerij en de opleiding van paard en ruiter.
En naar ons eigen inschattings vermogen wbt rijkunsten en ervaring.

Ik denk namelijk dat hier nog vrij veel winst valt te behalen met betrekking tot het verminderen van ongelukken.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Petitie dressuurruiters te laat: cap wordt verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:30

Helemaal eens cowgirl

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Petitie dressuurruiters te laat: cap wordt verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:42


Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:44

Bij voetbal en hockey liggen de cijfers veel hoger. Schaatsen komt er ook niet zo goed vanaf.

Ik vind het van de zotte, dat je met 3 man op elkaar mag zitten/staan op een paard zonder bescherming en in de top dressuur nu een cap verplicht wordt. Hier wordt altijd gezegd, elk paard kan struikelen. Dus ook een voltigepaard. Een grandprix paard struikelt niet zo snel, door de verzamelde bewegingen tilt het paard zijn benen al hoger op. Niet dat het uitgesloten is natuurlijk. Maar heb eens een filmpje voorbij zien komen op een kampioenschap of event, daar peerde het voltigepaard er kompleet vandoor. Dat het niet handig is bij voltige snap ik ook natuurlijk. Maar er wordt idd met 2 maten gemeten.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Petitie dressuurruiters te laat: cap wordt verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:52

Dat met twee maten meten snap ik dus echt niet qua opmerking. Er zitten hele andere organisaties achter qua sport en het is dan toch logisch dat niet alles gelijk een verandering doorgaat? Het is een positieve ontwikkeling binnen één tak van de sport die hopelijk andere verenigingen inspireert om hetzelfde te doen.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:57

Hiraeth schreef:
Dat met twee maten meten snap ik dus echt niet qua opmerking.


Dat is ook echt een absoluut non-argument. Diverse disciplines hebben diverse reglementen. Leg die reglementen langs elkaar en het is juist zoeken naar een overeenkomst.

Al ben ik wel voor het verplicht laten dragen van sporen vanaf een bepaalde klasse in de voltige. Dat zou leuke taferelen opleveren. :D

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:01

Ik snap dat wel, als dressuur nu moet, moet western ook, en moeten ze zeker bij voltige maar iets verzinnen (zal niet meevallen). Deze tak is gevaarlijker. Moge duidelijk zijn als je ondersteboven op een paard rond galoppeert of met meerdere op elkaar. Springen was ook altijd al gevaarlijker, daar werd de cap al verplicht. De graadmeter zal het risico van de tak geweest zijn. Maar dressuur en western zal qua risico niet ver uit elkaar liggen lijkt me. Dus in mijn ogen moeten ze het daar dan ook verplichten. Ik zou dat zelf wel heel jammer vinden. Lat de keuze bij de ruiters. Maar geef hun wel de mogelijkheid om te kiezen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:26

janderegelaa schreef:
Iritepiet1 schreef:


Lijkt mij ook wel grappig ja! Maar het lijkt me toch dat het mogelijk moet zijn om een cap te maken die als twee druppels water op zo’n hoed lijkt, maar dan veilig?

Ik vind het sowieso goed dat een cap verplicht wordt. Ook vanwege het voorbeeld dat het geeft. Al die dressuurruiters nu natuurlijk helemaal teleurgesteld en boos, totdat er eentje z’n cap breekt...

Of een voltige act waar iemand zonder cap eraf stuitert. Of de hele westernsport met hun cowboyhoed.

Meten met 2 maten.

Je blijft het negeren maar gaan we dan in de dressuur ook de martingaal, de hackamore en al het andere ijzerwerk dat jumpingruiters mogen gebruiken toestaan? En nog beter; ook het ijzerwerk dat de westernruiters er in mogen hangen. Wordt leuk als op die bitten met contactteugel gereden moet worden.

Gaan we de BP ook verplichten in de dressuur en jumping net zoals het in de eventing verplicht is?
Want dán zijn we pas echt alles gelijk aan het trekken. En dan laat ik voltige er nog even tussen uit omdat die dusdanig verschilt van alle andere takken dat het eigenlijk niet te vergelijken is. Tenzij je alle andere takken aan een longe wil hangen en ze zo hun wedstrijd wil laten rijden maar daarin zie ik ook nog wel wat issues.

Anoniem

Re: Petitie dressuurruiters te laat: cap wordt verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:28

weet iemand wie de bedenker is van dit plan? geen hoedje meer maar cap en waarom, meer gelijkheid tussen alle dressuurklasses misschien?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Petitie dressuurruiters te laat: cap wordt verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:30

Het zou ook met veiligheid te maken kunnen hebben.... Maar dat is slechts een gok.