Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tinkergirl89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 22-01-09

Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 11:19

Ik heb hulp nodig!

Ik ga een sprong maken... een sprong in het hele diepe.
Ik, als rauwdouwer-aanpakker-niet bang voor vieze handen-al snel vieze kleren-zwarte randjes onder de nagels-persoon (waar mijn beroepskeuze ook op was afgestemd) met het fashiongevoel van een kartonnen doos..... Die persoon..... Heeft een kantoorbaan aangenomen! *\o/* :') :o :D

Tja... Daar hoort dan waarschijnlijk ook een andere kledingstijl bij... Mijn huidige werkgever voorzag zijn personeel van (het zij afgedragen) werkshirts en vesten, broeken en schoenen was voor eigen invulling, maar jeans en werkschoenen of gympen was prima!

Mijn nieuwe werkgever heeft dat dus niet, daar het om een kantoorfunctie gaat. En dat is prima!
Ik heb tijdens de gesprekken goed gekeken, en tijdens de rondleiding ook goed opgelet.
Als ik het goed gezien heb is zakelijk maar casual met een tikkie stoer een prima stijl!

Echter.... Ik heb een HEKEL aan shoppen, ik heb al eerder zo'n personal e-shopper geprobeerd (dat je zo'n doos met kleren thuis gestuurd krijgt) maar die is in zijn geheel retour gegaan, en google of pinterest brengt me ook niet echt verder... -O-

Dus...... HELP!! HOE kom ik aan kledingadvies voor de juiste garderobe voor bij mijn nieuwe job??

PS: Ik ben best bereid er wat geld aan te spenderen, maar er is natuurlijk wel een limiet :+

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:22

Ga naar een goede kledingzaak en vraag om advies. Ik weet niet waar je woont maar hier in Huizen heb heb je Corduroy.
Hele fijne winkel.
Als je daar heen gaat kun je gewoon je wensen aangeven en in het pashokje wachten.
Zij voorzien je dan van hele mooie setjes in jouw maat.
Er bestaan vast meer van dit soort winkels.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:24

Wat ik eens per jaar ongeveer doe is langs gaan bij Rinsma in Gorredijk. Daar regel ik een personal shopper en geef ik aan wat ik ongeveer zoek. Dan drinken we koffie en komt de personal shopper aan met een rek vol kleren. Passen en dan een stapel ‘meenemen’, kmmmm misschien’ en kwil ik niet’.

Het kost een ochtend per jaar en dan ben ik gewoon klaar. Ik vind winkelen verschrikkelijk en ik heb ook een kantoorbaan. Eens per jaar voor de zomercollectie en het andere jaar voor de wintercollectie. Inmiddels ken ik mijn merken wel een beetje en durf dan online nog wel eens wat na te bestellen. Bij favo shirtjes koop ik soms wel eentje nog extra in de uitverkoop.

Ik doe alles niet direct aan, maar hang het op en eens in de zoveel tijd pak ik weer iets uit de kast waar nog een kaartje aan hangt.

Raineri
Berichten: 6226
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:33

Lastig te zeggen ook zonder een foto van jou. Ik denk dat lijnen/pasvorm, materiaal en kleur doorslaggevend zijn en het verschil tussen mooi en klassiek kunnen maken. Heb je een inspiratiebron qua kleding ook?

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:08

Heb je niet een vriendin of nichtje waarvan je vindt dat ze zich leuk kleed, misschien wil die wel met je gaan shoppen?

Marloes_92
Berichten: 119
Geregistreerd: 14-09-10

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:17

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe baan natuurlijk! Ik weet dat mijn nicht een tijdje geleden begonnen is als imagocoach. Zij geeft je op basis van je persoonlijkheid en stijl een kledingadvies. Iets wat niet alleen passend is bij je nieuwe functie maar waar jij je ook goed in voelt. Wellicht zit er ook iemand in jouw buurt (ik weet niet waar je woont) die zoiets doet.

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:20

Proficiat met je nieuwe baan. Mocht je geen zin hebben om te winkelen. Er zijn tegenwoordige meerdere sites waarbij je een waslijst aan vragen krijgt. Aan de hand van de antwoorden stellen ze een box voor je samen met daarin verschillende setjes kleding. Onder andere Zalon heeft deze service.
Lees nu dat je dit al eerder hebt gedaan :') misschien dan toch een wat grotere kledingzaak met diverse merken.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:27

Zwarte nette jeans, (donker)blauwe nette jeans, grijze nette jeans.
Witte blouse, zwarte blouse, bordeaux blouse, donkergroene blouse (of een andere kleur die je staat).

Klaar! :D

Nee, alle gekheid op een stokje, maar dit zijn wel de basics waarmee ik zou beginnen. Dan heb je al een paar outfits om netjes gekleed te gaan, maar je gaat niet meteen all out in stijlen die je uiteindelijk toch maar niks vindt. Vanaf dat je aan het werk bent, kun je ook rondkijken naar wat je collega's dragen. Ik heb bv. 2 van die modieuze collega's waarvan ik graag ideetjes pik.

Je omschrijft de stijl als zakelijk, casual, tikkie stoer. Dat vind ik eigenlijk al best wel uiteenlopend. Ik zou dus zeker even de afwachtende kaart trekken en vooral kijken naar wat de anderen dragen. Bij ons op kantoor heb je namelijk van opgedoft tot hoodie en gatenjeans rondlopen, een beetje afhankelijk van wat je precieze job is en in hoeverre je in contact komt met mensen buiten het bedrijf. Als je dan tijdens een sollicitatiegesprek net alleen de opgedofte voorbij ziet komen zou je denken dat dat de maatstaf is, terwijl ik gerust met Mickey Mouse-shirt naar het werk ga. :')

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:29

Investeren in een paar goede basics zoals enkele goede nette broeken of rokjes/jurkjes en blazers of nette vestjes in een neutrale kleur. Dan kun je met dingen als topjes, blousjes, shirts, accessoires een beetje spelen. Als je basics een makkelijke kleur hebben dan is het ook een eitje om alles met elkaar te combineren.
Zoek maar eens op 'capsule wardrobe' dat gaat ook een beetje uit van die theorie.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:53

Koop een LaDress-jurkje, altijd goed! Blijven bovendien heel lang mooi, zijn zo droog na het wassen en strijken hoeft niet.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:09

Koop niets wat niet jou is en waar je je niet lekker in voelt. Dat gaat niet werken.

Sodera

Berichten: 5302
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:01

Begin je überhaupt volledig op kantoor of ook (grotendeels) thuis? Thuis is het al makkelijker, daar voldoen wat leuke tops al snel, vooral als je alleen met collega’s beeldbelt.

Begin je wel volledig op kantoor, zou ik zorgen dat je iig voor de 1e week wat outfits hebt. Dan kun je even goed bekijken wat de rest van je collega’s dragen!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:08

Ik herken je probleem :D

Ik ben productiemedewerker geweest en daarnaast altijd in de paarden gewerkt. Nu ik sinds een jaar een kantoorbaan heb, moest ik ook erg wennen aan mijn nieuwe kledingkeuze :P
Op zijn tijd vind ik het leuk om een jurkje te dragen. Dit doe ik daarom heel soms. Ik draag vooral spijkerbroeken en flared jeans naar werk. Daarboven doe ik een blousje aan met een blazer. Dat vind ik zelf erg netjes :)

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:21

Boras schreef:
Koop niets wat niet jou is en waar je je niet lekker in voelt. Dat gaat niet werken.

Helemaal mee eens.
Koop geen jurkjes als dat niet jouw ding is of het kantoor erg koud is, in de zomer door de airco, in de winter omdat het op mannen ingesteld is qua temperatuur.

Begin met een paar nette broeken en varieer en experimenteer met blouses, vestjes en tops.
Een net paar oorbellen erbij, en klaar.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:53

Ik heb net zoals jou een mega hekel aan shoppen, soms sleep ik mijzelf naar de winkels voor een dag en besteed gelijk een paar honderd euro om er vanaf te zijn voor de komende tijd. In Bataviastad ben ik de vorige keer heel goed geslaagd.

Voor de rest, met een blazer en een klein hakje (gewoon een laarzen met een hakje) maken alles al heel snel zakelijk. Zeker een blazer moet je in je kast hebben, naast de standaard zwarte zijn er zoveel leuke variaties. Ik weet niet hoe zakelijk zakelijk is bij jou, maar een zwarte broek of grijze broek geeft een iets zakelijkere look dan de spijkerbroek. Blazer erbij en alles kan eronder.

Hoe je aan kledingadvies komt? Nouja, dit topic dus. En dan moet je winkels zien te vinden die op jouw stijl aansluiten. Ik werk op een accountantskantoor en heb echt wel de zakelijke look, maar bij de onderstaande winkels kan ik redeljjk slagen:
- Bataviastad (Cavallaro oa)
- WE heeft serieus leuke blazers/pakken
- Zara, zeker ook voor een stoere twist
- Claudia Strater
- Expresso voor de basics
- Steps & Esprit
- en ik ben vooral heeeel erg aan het zoeken.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:01

Een paar zwarte jeans zijn altijd goed. Heb er daar zelf 3 van in verschillende modellen. En heb meerdere blousejes. Of een nette, effen trui. Al ben ik redelijk casual, draag ook gewoon sneakers. Elk kantoor verschilt ook. Ben van alles tegengekomen. Van iedereen in de zomer in korte broek met teenslippers (Zelfs de baas) tot altijd netjes, truien waren dan al te casual. Dus als je wat basic items aanschaft, kom je vanzelf achter de sfeer bij jullie op kantoor :)

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:19

Gefeliciteerd! Hier nog 1 met hetzelfde probleem :') ga weer de buitendienst in en kom dan bij grote bedrijven. Heb vandaag een makkelijk zittend pak gekocht waarbij ik bij de broek een leuk shirt of blouse aan kan en het jasje ook op een spijkerbroek kan. Zo heb ik 3 outfits in 1 gekocht zeg maar. Kan je makkelijk alle kanten mee op.

https://www.thestone.nl/ichi-ihkate-pa2 ... 49598.html

Heb deze, zit heerlijk niet te stijf en lekker hip :) (vind ik zelf met m’n niet zo’n stylisch oog)

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:29

Zit er een Mango bij je in de buurt? Ik was er vandaag. Leuke pantalon, colbertje en shirtje voor onder colbertje gekocht. Was €100,- kwijt. Ze hadden ook leuke blousjes die je dan bv ook weer kan dragen op zo’n pantelon.
H&M heeft ook leuke kleding voor op kantoor.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 00:17

Een (donkere) spijkerbroek zou ik toch niet zo snel doen in een kantoorbaan. Tenzij er echt een casual friday is.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 00:22

Een mooie donkere spijkerbroek en een blazer in gewenste kleur doen al veel goed. :j

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 00:24

Tiggs schreef:
Een (donkere) spijkerbroek zou ik toch niet zo snel doen in een kantoorbaan. Tenzij er echt een casual friday is.


Bij sommige kantoorbanen is het prima. Ik werk in de IT. Zelf draag ik jurkjes met panty en hakken, maar het zal ze echt aan hun bips oxideren hoe ik erbij loop. De meeste collega's die ik heb, dragen een nette spijkerbroek met overhemd of blouse. Onze manager doet daar ook aan mee. :D

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:59

Er bestaat niet maar 1 kantoorkledingcode.

Er zijn genoeg kantoren waar jeans prima kunnen.

Je zult het echt moeten ervaren.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:02

Idd, ik heb bij een bank gewerkt en daar was een spijkerbroek bot done. Bij mijn huidige werk en die ervoor was een spijkerbroek op kantoor prima. Ik ging zelfs naar klanten in spijkerbroek met een nette blouse. Alleen als ik naar grote klanten moest deed ik wat netters aan. (Mijn klanten waren boeren bedrijven)

Het is dus per baan en per bedrijf heel erg verschillend en ook nog eens qua functie.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:11

Welke lichaamsbouw heb je?
Niet te moeilijk doen.
Een goede jeans is een prima basis.
Een leuk bloesje daarop en een enkellaarsje of een pump maakt het af (hakken zijn altijd goed)
Je hoeft zelfs niet te klooien met accesoires.

https://m.zalando.be/vila-vicommit-feli ... l-k11.html

https://m.zalando.be/dorothy-perkins-do ... j-k11.html

https://m.zalando.be/only-onlnova-life- ... x-o11.html

Je kan er een topje onder doen. En ik heb op mijn bureau altijd een poncho sjaal liggen voor als het frisser is.

Leuke hak eronder en je bent stijlvol.

In de zomer een mooi jurkje met een hakje en je bent ook altijd netjes.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:45

Als je het echt niet weet of ziet zitten probeer dan eens een echte personal shopper die met jou mee gaat naar de winkel :) die kan je 5 outfits op een uur bezorgen en op basis daarvan kan je het de volgende keer in je eentje doen.

Verder, ik werk ook op kantoor en het steekt echt zo nauw niet. Sommige mensen komen elke dag in een net kleedje, sommige elke dag in een jeans. Als je niet met klanten in contact komt maakt het al helemaal niet zoveel uit denk ik dan.