[Bokt nieuws] alleen nog maar koppen in nieuwsberichten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

[Bokt nieuws] alleen nog maar koppen in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 00:46

Misschien heb ik totaal over de aankondiging/verklaring hiervan heen gelezen, maar het valt me op dat de laatste tijd er alleen nog maar nieuws berichten van 3 regels geplaatst worden, met dan "lees het hele artikel op [linkje]". Wat is hier de reden van?

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: [Bokt nieuws] alleen nog maar koppen in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 00:51

Nu je het hebt gezegd, ga ik me er meer aan ergeren :')

Ik denk omdat meestal nieuwsartikelen worden aangedragen en bokt niet het gehele artikel mag overnemen.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [Bokt nieuws] alleen nog maar koppen in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 00:52

Is heel irritant ja.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [Bokt nieuws] alleen nog maar koppen in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 01:07

Interessante vraag stel je hier! :j

Het is begrijpelijk dat dit doorklikken soms erg vervelend kan zijn, maar hier kunnen wij jammer genoeg ook niks aan doen. Dit heeft te maken met de regels rondom copyright. Copyright wil zeggen: de hoeveelheid tekst die we legaal van een andere site mogen overnemen om hier op Bokt te posten. Elke site heeft zijn eigen regels hierover, ook zijn er pagina's waar wij als Bokt.nl bepaalde afspraken mee hebben gemaakt. Van de ene site mogen we het hele artikel overnemen, van de andere alleen de intro tot een maximum aantal woorden en daarna moeten we doorlinken. Van sommige sites mogen wij helaas niets overnemen.

Wij als nieuwsredactie kijken altijd eerst op de sites waarvan wij weten dat we alles mogen overnemen. Vinden wij daar geen interessante berichten, dan gaan we kijken op sites waarvan we alleen de intro mogen posten. Met ingezonden nieuwstips via mail of PB doen we hetzelfde. We kijken daarbij altijd eerst naar bronnen waarvan we alles mogen overnemen, daarna naar de anderen waarvan we alleen de intro mogen overnemen.

Wij begrijpen dat dit voor jullie soms best vervelend kan zijn als je voor de zoveelste keer moet doorklikken. Wij zouden dit ook liever anders zien, maar ook wij hebben hier geen keuze in. Overtreding van deze regels voor copyright kan Bokt namelijk een boete opleveren, en deze bedragen zijn enorm hoog. Dit geld besteden wij liever aan Bokt en alles wat daarbij hoort dan aan deze boetes.

Hopelijk heb ik hiermee een beetje duidelijk gemaakt hoe het zit, mochten er nog vragen zijn dan: stel ze gerust!

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [Bokt nieuws] alleen nog maar koppen in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:09

Maar schrijf dan gewoon zelf een afgerond stukje in eigen woorden over dat betreffende nieuws, en zet voor mensen die meer willen weten een linkje bij naar één of meer andere artikelen.


Nu lees je steeds halve on-afgeronde berichten als bokker.
Dus je moet genoegen nemen met een half bericht, óf doorklikken naar andere media.

Het voelt voor mij erg click-baitachtig op deze manier.
Sluikreclame voor andere (paarden)media.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: [Bokt nieuws] alleen nog maar koppen in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 15:14

De meeste artikelen op bijvoorbeeld horses hebben ook weer een bron.
Kunnen jullie deze bron dan niet gebruiken?

Vaak komt het dan van een buitenlandse nieuws site.
Dat stuk kunnen jullie toch ook zelf vertalen en herschrijven?

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [Bokt nieuws] alleen nog maar koppen in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:08

Goh, ik kan mij voorstellen dat de nieuwsredactie ook nog andere dingen te doen heeft en daarom niet alles gaat vertalen en herschrijven. Dat wij even op een linkje moeten klikken is toch geen moeite?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [Bokt nieuws] alleen nog maar koppen in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:16

Als oud-lid van de NR weet ik in ieder geval van mezelf dat ik die ambitie absoluut had! Het is mij echter nooit gelukt om dat structureel te doen, en dat heeft er mee te maken dat een goed artikel schrijven absoluut niet makkelijk is. Je moet ten eerste goed onderzoek doen, dus goede bronnen hebben. Dan moet je ze vertalen of zelf een mooi artikel in elkaar zetten. Daar ben je gerust een hele poos mee bezig. Maar als je er te lang over doet om iets op papier te zetten, dan is het oud nieuws en is niemand er meer in geïnteresseerd.

Dat is niet iets waar ik als vrijwilliger nou dagelijks de tijd voor had. Als ik dat had willen doen, hadden jullie van mij niet 3 artikelen per dag gehad, maar misschien 2 artikelen per week of zo. Dan hadden we hier een andere discussie gehad: waarom post Bokt maar zo weinig nieuws?

Het is als vrijwilligersklusje allemaal zo eenvoudig nog niet.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [Bokt nieuws] alleen nog maar koppen in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:11

Wat Sadira hier boven zegt, klopt inderdaad. Het herschrijven van berichten kost erg veel tijd. Inderdaad het zoeken naar de goede bronnen, het vertalen hiervan of juist het herschrijven tot een goed lopend artikel. Als dat dan gelukt is, is het verstandig en nog een of meer andere NR-leden naar te laten kijken om spel- en grammaticale fouten en andere onjuistheden eruit te halen. Als dit hele proces te lang duurt, bijvoorbeeld omdat de NR-leden op wisselende tijden online zijn, is het nieuws alweer achterhaald en niet meer nieuwswaardig om te posten op VN. Dan zou je hier inderdaad een andere discussie krijgen over waarom er zo weinig nieuws is elke dag.

De NR-leden doen dit werk allemaal vrijwillig, zij passen deze werkzaamheden in naast hun eigen (vrijwilligers)werk of studie/ opleiding, privéleven, huishouden, dieren verzorgen, sport- en hobbyclubs, enzovoorts. Wil je echt zelf de artikelen schrijven of herschrijven, dan zou je eigenlijk fulltime voor Bokt aan de slag moeten. Dat is niet haalbaar voor onze NR-leden.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [Bokt nieuws] alleen nog maar koppen in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:25

En zou het e-mailadres van de Bokt-nieuwsredactie niet in de perslijsten van diverse organisaties terecht kunnen komen?
Dan krijg je persberichten rechtstreeks toegestuurd. Hoef je zelf geen tijd te steken in het volledig schrijven van een artikel, maar kan je toch telkens meer informatie zelf publiceren.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:05

Wij krijgen inderdaad regelmatig persberichten toegestuurd van organisaties, die zie je ook in het VN terug. Deze kun je herkennen aan het woord "Persbericht" in plaats van een link naar bijvoorbeeld Equnews bovenaan het bericht. Maar er zijn ook genoeg organisaties of situaties waarbij er geen persbericht word gestuurd.

Bovendien heeft de mailbox ook maar een beperkte capaciteit in het postvak IN. Als wij als Bokt overal persberichten van zouden ontvangen, loopt deze heel snel vol en zouden jullie nieuwstips ondersneeuwen of niet aankomen. Dit willen wij graag voorkomen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: [Bokt nieuws] alleen nog maar koppen in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:09

Is de NR dan niet gewoon een beetje overbodig geworden als jullie geen tijd hebben om zelf te schrijven en door-klik-dingen plaatsen?

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:21

MarcoBorsato schreef:
Is de NR dan niet gewoon een beetje overbodig geworden als jullie geen tijd hebben om zelf te schrijven en door-klik-dingen plaatsen?


Dit dacht ik ook na het lezen van dit topic.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [Bokt nieuws] alleen nog maar koppen in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:43

Dat is geen optie, want zonder NR zou er helemaal geen nieuws meer staan op Bokt. Het aantal doorklikberichten proberen wij zoveel mogelijk te beperken, helaas kunnen wij daar nooit helemaal aan ontkomen.

Er staan ook genoeg berichten op VN die wel gewoon compleet zijn, zoals persberichten of berichten van Equnews.nl. Zonder nieuwsredactie op Bokt zouden die er ook niet zijn.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:48

En waarom is het erg als er geen nieuwsredactie meer zal zijn? Wordt het nieuws echt vaak gelezen op een positieve manier? Nu wordt er ook heel vaak doorverwezen naar een andere site, dus mensen die nieuws willen lezen weten die paginas wel te vinden.

Als je geen tijd hebt om nieuwsberichten te plaatsen, dan misschien eens kritisch kijken wat nieuws is? De zoveelste dwarse scheet,huwelijk,zwangerschap ect. Is dat nieuws?

Misschien onderscheid maken in echt nieuws en gossipnieuws? En dan meer tijd inversteren in echt nieuws?

Zomaar wat ideetjes, en volgens mij zijn er wel meer opties.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:00

MarcoBorsato schreef:
Is de NR dan niet gewoon een beetje overbodig geworden als jullie geen tijd hebben om zelf te schrijven en door-klik-dingen plaatsen?

Dat is al regelmatig gevraagd, er zijn suggesties gedaan hoe je er als NR mee om kan gaan, enzovoort. Er wordt vervolgens aangegeven "we nemen het mee, we denken erover na" maar er komt nooit iets terug. Of ik zie het over het hoofd. Dat kan natuurlijk ook.

Ik gun de NR een leukere functie dan kopiëren en plakken van andermans tekst :j

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [Bokt nieuws] alleen nog maar koppen in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:16

Naast het opsporen van nieuws zorgt de NR ook voor het community nieuws. Dat wil zeggen, berichten van Bokt zelf, denk aan de topics van de maand, het doorgeefstokje, etc. Ook gaat de NR naar grote evenementen, zoals HE, Jumping Amsterdam etc. om daarvan (foto)verslagen te maken, en uiteraard posten zij ook dingen over acties/ wedstrijdjes vanuit Bokt zelf zoals de Halloweenwedstrijd. De achtergrondartikelen bij het nieuws schuift de NR door van VN naar betreffende forumdeel. Zonder NR zouden ook deze berichten er niet meer zijn op Bokt. Het nieuws opsporen en posten is slechts een deel van het NR werk.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: [Bokt nieuws] alleen nog maar koppen in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:42

Dan zou ik meer communitygericht aan het werk gaan en die suffe nieuwsberichten laten zitten.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: [Bokt nieuws] alleen nog maar koppen in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:24

Ik kan het werk van de NR wel waarderen.

Ik maak dankbaar gebruik van haar nieuwsselectie. Een extra klik vind ik geen probleem.

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:20

JPitty heeft eigenlijk het meeste al gezegd, en ook uitgelegd waarom we niet zomaar artikelen kunnen gaan herschrijven. Ook wat Sadira zegt klopt voor ons ook. Maar niet alleen de tijd ontbreekt het, wij mogen een bron als Horses ook niet gebruiken om een artikel te herschrijven. We moeten daarvoor echt een andere bron pakken.

Wel wil ik graag even een nuance aangeven, want het is zeker niet zo dat wij alleen nog maar artikelen plaatsen met 3 regels en "lees hier verder". Als ik kijk naar het aantal artikelen dat gisteren geplaatst is (11) zijn daar maar 3 doorlinkartikelen.

Wij kunnen het helaas ook niet iedereen naar het zin maken. Dat is ook niet realistisch met het aantal gebruikers, zoveel gebruikers zoveel meningen. Er lopen meerdere topics op FZ, en wat eigenlijk telkens naar voren komt is dat er gebruikers zijn die het ergens niet mee eens zijn, maar dat er bijna evenveel gebruikers zijn die het geen probleem vinden.
Neemt niet weg dat we de feedback niet serieus nemen. Daarom zoeken we eerst op de nieuwspagina's waarvan we het artikel 100% mogen overnemen voordat we uitwijken naar andere websites.

Daarnaast vind ik zelf dat de Nieuwsredactie toch een toegevoegde waarde heeft voor Bokt. De voorpagina ziet er mooi gevuld uit, en de gebruikers zijn op de hoogte van het nieuws uit de paardenwereld. Uit eerdere enquêtes is toch ook naar voren gekomen dat er een heleboel gebruikers zijn die hun nieuws op Bokt.nl lezen en daar zijn we natuurlijk best trots op.

Hilli schreef:
MarcoBorsato schreef:
Is de NR dan niet gewoon een beetje overbodig geworden als jullie geen tijd hebben om zelf te schrijven en door-klik-dingen plaatsen?

Dat is al regelmatig gevraagd, er zijn suggesties gedaan hoe je er als NR mee om kan gaan, enzovoort. Er wordt vervolgens aangegeven "we nemen het mee, we denken erover na" maar er komt nooit iets terug. Of ik zie het over het hoofd. Dat kan natuurlijk ook.

Ik gun de NR een leukere functie dan kopiëren en plakken van andermans tekst :j


Het is ook de afweging natuurlijk. Als de KNHS of Equnews al een mooi artikel klaar heeft staan met uitslagen van een wedstrijd, waarom zouden wij die dan nog moeten herschrijven?

Daarnaast zijn we wel bezig met het afnemen van interviews. Zelf heb ik twee mooie artikelen mogen schrijven over de Endurance bijvoorbeeld. Daar zit wel een hoop tijd in, wat maakt dat als wij helemaal zouden stoppen met het kopiëren van nieuws, er misschien (op het community gedeelte na) 1 of 2 artikelen per week op de voorpagina komen. Vanuit ons perspectief is dat niet wenselijk, je voorpagina vernieuwt dan amper.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [Bokt nieuws] alleen nog maar koppen in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:57

Als je gewoon een RSS-feed of andere deeplink naar de belangrijkste media implementeert dan hoeven jullie niks te doen. Dat levert mogelijk inkomsten op voor Bokt en dan kunnen jullie, of een enkele betaalde/vrijwilligersvergoede kracht, je echt storten op achtergrond- en/of community-nieuws.

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:25

Boras schreef:
Ik kan het werk van de NR wel waarderen.

Ik maak dankbaar gebruik van haar nieuwsselectie. Een extra klik vind ik geen probleem.

:j

Geen tijd om al die nieuwssites door te spitten en wil toch wel een beetje weten wat er gaande is.

pien_2010

Berichten: 43230
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:50

tamary schreef:
Boras schreef:
Ik kan het werk van de NR wel waarderen.

Ik maak dankbaar gebruik van haar nieuwsselectie. Een extra klik vind ik geen probleem.

:j

Geen tijd om al die nieuwssites door te spitten en wil toch wel een beetje weten wat er gaande is.


Klopt en doordat doorklikken krijg ik nu van horse ook andere artikelen te zien als ik google opstart.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 08:40

Ik schop het topic even omhoog.

Gisteren stuurde ik dit bericht door aan de Nieuwsredactie: https://www.facebook.com/vanolsthorses/ ... 777214985/
Ik kreeg terug dat het niet geplaatst kon worden omdat het Engels is. Nu zijn er weer 3 zinnen overgenomen van Horses met een doorverwijzing.

Waarom kon dit bericht niet gewoon vertaald worden als nieuwsbericht met een link naar het originele bericht op FB en wordt er (imo erg makkelijk) gekozen voor een bericht van Horses?
Zoveel werk is een vertaling van een bericht als deze toch niet?
Ik vind het oprecht jammer en een gemiste kans om originele berichten niet te gebruiken en alles door te linken. Dat dat soms gebeurt, dat kan. Maar dat hoeft toch niet altijd als er een origineel bericht beschikbaar is?

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 08:44

Daihyo schreef:
Ik schop het topic even omhoog.

Gisteren stuurde ik dit bericht door aan de Nieuwsredactie: https://www.facebook.com/vanolsthorses/ ... 777214985/
Ik kreeg terug dat het niet geplaatst kon worden omdat het Engels is. Nu zijn er weer 3 zinnen overgenomen van Horses met een doorverwijzing.

Waarom kon dit bericht niet gewoon vertaald worden als nieuwsbericht met een link naar het originele bericht op FB en wordt er (imo erg makkelijk) gekozen voor een bericht van Horses?
Zoveel werk is een vertaling van een bericht als deze toch niet?
Ik vind het oprecht jammer en een gemiste kans om originele berichten niet te gebruiken en alles door te linken. Dat dat soms gebeurt, dat kan. Maar dat hoeft toch niet altijd als er een origineel bericht beschikbaar is?


Niet iedereen is even goed in het vertalen van teksten, en daar moet dan maar net nog even tijd voor zijn :)
Zelf ben ik best goed met de Engelse taal, maar een stuk als deze heb ik ook niet binnen een half uur vertaald. Plus dat het daarna nog gecheckt moet worden door iemand anders om er voor te zorgen dat het geen fouten meer heeft.
Daarnaast gaat het hier om een artikel wat al snel oud nieuws zal zijn als we dit pas morgen zouden plaatsen natuurlijk.

Ik begrijp hierin de keuze van het NR-lid dat ermee bezig is volkomen om het artikel van Horses.nl te pakken in plaats van zelf te gaan vertalen.