Slaapkamerafmetingen.... verbouwingsperikelen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Slaapkamerafmetingen.... verbouwingsperikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:10

Mwa mijn slaapkamer beneden is 2.49 bij 2,95 inclusief twee persoons bed en kast en een ladekastje. Past gewoon goed. Je kunt ervoor kiezen desnoods kldingkasten op een andere kamer te zetten. Maar ik zou het laten voor wat het is.

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:10

boemel schreef:
Rocamor schreef:
Wat heb je allemaal op die werkkamer nodig? Anders zou ik denk ik die beide slaapkamers samentrekken en een hele grote kastenwand maken tussen die beide ruimtes. Soort van room divider.


Een bureau en ladenblok, maar wil de werkruimte liever apart.
Mijn vriend kan behoorlijk vroeg beginnen met werken. Ik ben geen uitslaper, maar 6.30 op mn vrije dag hoeft ook weer niet van mij.


Maar hij kan dan toch in het kantoor gaan zitten wat er al is op de tekening?
Dat jij dan het kantoor op de slaapkamer hebt?

Zou ook een optie kunnen zijn..

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:14

Ik zou de staat van de schoorsteen eens laten bekijken, ik had er ook een op mijn huis, maar dat ding was krakkemikkig en slecht. Omdat ik de haard weg wilde hebben heb ik ervoor gekozen de schoorsteen maar te laten verwijderen. Ik mis het echt niet op het dak, lijkt alsof er nooit een schoorsteen heeft gezeten.

Mocht je ooit wel weer een kachel willen gebruiken zijn daar ook oplossingen voor die minder ruimte innemen.
Het geeft een dag troep, dan is hij eruit en kan je verder en ben je veel flexibeler in het gebruik van de overloop. Dat zou het punt niet moeten zijn.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Slaapkamerafmetingen.... verbouwingsperikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:22

Je hebt ook een slaapkamer beneden.hoe groot is die en wat ga je daar mee doen? Kan die niet als slaapkamer of als kantoor. Dan kun je dit kantoor bij de voorste kamer aantrekken.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 15:23

manonutjuh schreef:
De kast door breken en een gedeelte van de overloop erbij trekken als inloopkast? Kun je de schoorsteen laten zitten.


De schoorsteen loopt schuin weg in de inbouwkast. Dat gaat helaas niet lukken.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 15:27

ingvdh schreef:
Ik zou de staat van de schoorsteen eens laten bekijken, ik had er ook een op mijn huis, maar dat ding was krakkemikkig en slecht. Omdat ik de haard weg wilde hebben heb ik ervoor gekozen de schoorsteen maar te laten verwijderen. Ik mis het echt niet op het dak, lijkt alsof er nooit een schoorsteen heeft gezeten.

Mocht je ooit wel weer een kachel willen gebruiken zijn daar ook oplossingen voor die minder ruimte innemen.
Het geeft een dag troep, dan is hij eruit en kan je verder en ben je veel flexibeler in het gebruik van de overloop. Dat zou het punt niet moeten zijn.


Er is een bouwtechnische keuring geweest. De schoorsteen is goed op wat voegwerk na.
Maar zoals jij denkt, denkt mijn vriend inderdaad ook. Misschien denk ik te moeilijk :D

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 15:28

pillow schreef:
Je hebt ook een slaapkamer beneden.hoe groot is die en wat ga je daar mee doen? Kan die niet als slaapkamer of als kantoor. Dan kun je dit kantoor bij de voorste kamer aantrekken.


Dat is de grootste kamer in het huis.
Omdat ik ook fotografe ben, wil ik daar graag een kleine studio maken.
Strak naast de voordeur en daardoor ideaal gelegen in huis.

noviceh

Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Slaapkamerafmetingen.... verbouwingsperikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:06

En een dakkapel plaatsen in de slaapkamer?

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 19:53

noviceh schreef:
En een dakkapel plaatsen in de slaapkamer?


Vind ik eigenlijk best een goed plan.
Optisch gaat 1 dakkapel raar lijken. Dan zouden er 2 moeten komen.

Offerte opvragen kan altijd.
Aan 2 kanten uitzicht hebben is op niet verkeerd :D

Afbeelding

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Slaapkamerafmetingen.... verbouwingsperikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 22:53

Ik vind de schoorsteen eerder storend dan iets toevoegen eerlijk gezegd.

Bij mij was hij binnen een uurtje weg van het dak en in het huis was hij ook binnen een paar uur weg. Ik zou hem sowieso weghalen omdat je dan veel flexibeler bent qua indeling waar je ook voor kiest. Voor het werk hoef je het niet te laten.

Je kan ook kiezen voor een hele brede dakkapel aan een kant, dat gaat heel veel ruimte opleveren.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 23:12

Ik zou de schoorsteen er ook niet uithalen. Vindt de optie voor een dakkapel eigenlijk een goed idee! Kwa buitenaanzicht heb je gelijk; dan zouden er wel 2 op moeten.

Vraag me alleen af waarom de behoefte voor een grote slaapkamer? (Geen commentaar) Het grootste deel van wat ik er doorbreng heb ik de ogen dicht, daarnaast omkleden.. Voor meer gebruik ik een slaapkamer niet. Heb altijd een relatief kleine gehad. Nu sinds 3 jaar toch best een grote van ca 4.5 x 5. Ik moet zeggen het enige voor en eigenlijk meer nadeel is dat ik er nog meer rommel kwijt kan :')

jazza
Berichten: 71
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 23:37

Vreemde vraag wellicht, maar kun je niet de lucht in? Wij hebben het plafond naar de zolder open gebroken. Het levert niet meer vloeroppervlakte op, maar wel een veel ruimere beleving van de kamer.
Wel wat lastig spinnenwebben weghalen op zo’n hoogte

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 00:28

ingvdh schreef:
Ik vind de schoorsteen eerder storend dan iets toevoegen eerlijk gezegd.

Bij mij was hij binnen een uurtje weg van het dak en in het huis was hij ook binnen een paar uur weg. Ik zou hem sowieso weghalen omdat je dan veel flexibeler bent qua indeling waar je ook voor kiest. Voor het werk hoef je het niet te laten.

Je kan ook kiezen voor een hele brede dakkapel aan een kant, dat gaat heel veel ruimte opleveren.



Zo snel? Oh mijn vriend heeft het over 3 dagen voor hij weg is.
Begreep ook dat hij ongeschikt is voor een houtkachel. Misschien moet ie er toch maar af dan.

Binnenkort de aannemer ook ff om advies vragen.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 00:29

jazza schreef:
Vreemde vraag wellicht, maar kun je niet de lucht in? Wij hebben het plafond naar de zolder open gebroken. Het levert niet meer vloeroppervlakte op, maar wel een veel ruimere beleving van de kamer.
Wel wat lastig spinnenwebben weghalen op zo’n hoogte


Denk dat dat wel kan. Binnenkort gaat de boel open ivm isolatie. Eens kijken hoe het eruit ziet.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 00:34

wendely schreef:
Ik zou de schoorsteen er ook niet uithalen. Vindt de optie voor een dakkapel eigenlijk een goed idee! Kwa buitenaanzicht heb je gelijk; dan zouden er wel 2 op moeten.

Vraag me alleen af waarom de behoefte voor een grote slaapkamer? (Geen commentaar) Het grootste deel van wat ik er doorbreng heb ik de ogen dicht, daarnaast omkleden.. Voor meer gebruik ik een slaapkamer niet. Heb altijd een relatief kleine gehad. Nu sinds 3 jaar toch best een grote van ca 4.5 x 5. Ik moet zeggen het enige voor en eigenlijk meer nadeel is dat ik er nog meer rommel kwijt kan :')


Groot hoeft niet hoor, maar hij doet nu echt krap aan, mede door de lage kant.
Ben altijd kamers gewend geweest van zo'n 16 tot 20m2 en dat vond ik prettig. Niet dat er veel stond,maar houd van ruimte om me heen.

Het huis is best royaal. Alles moet gestript worden... alleen muren, ramen en dak blijven. Dus, het is nu de tijd om na te denken wat de beste opties zijn.

Een overloop van ca 22m2 is nu niet echt logisch t.o.v de niet al te grote slaapkamers.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 02:29

Als het een mooie open haard was geweest dan had ik ook wel moeten slikken, maar... het is een kachel. :x

Mocht je over 15 jaar een mooie haard willen dan heb je nog niets aan deze verbinding, je zult dan evengoed moeten verbouwen.
Daarnaast is de schoorsteen op dit moment heel bepalend voor de indeling van de bovenverdieping, hij dwingt je als het ware om de kamers klein te houden en creëert daarbij ook een grote, loze ruimte.

Vind je het dan nog steeds waard om die verbinding daar te laten? :o

Ik denk dat je beter met de aannemer kunt overleggen wat een alternatief zou zijn mocht je later toch een schoorsteen willen. Dan kun je daar nu al rekening mee houden. Maar met de schoorsteen op de huidige plaats zou ik zelf geen rekening (willen) houden.

Goed, je hebt dus 2 slaapkamers voor de kinderen nodig, 1 grote ouderslaapkamer en 2 kantoren. Daarnaast komt er t.z.t. een tweede badkamer.
Als je de schoorsteen wilt weghalen dan zou ik het persoonlijk zo indelen:
Afbeelding

Boven de twee kinderslaapkamers, desgewenst kun je dat met beneden omdraaien.
Het toilet vult een loze ruimte op en daarnaast is een apart toilet altijd handig, die zou ik zo laten.
De "nieuwe" ruimte aan de rechterkant zou ik inrichten als kantoor voor je vriend, daar kan hij in de hoek een grote kast kwijt en een bureau.
De "nieuwe" ruimte aan de linkerkant zou óf jouw kantoor, óf de nieuwe badkamer worden (aangezien hier al een kraan zit, is dat wellicht makkelijker te verbinden). 1 van deze 2 ruimtes wordt dan jouw kantoor.
Een lange overloop biedt evengoed ruimte voor de vlizotrap om omlaag te komen... (en anders zou je desnoods de deur van het kantoor voor de vlizotrap kunnen plaatsen, zodat deze geopend kan worden in het kantoor als de overloop te smal is, maar dat is dan wel even een puzzelwerkje, haha).
Tot slot een grote slaapkamer. :D

Hoop dat je hier wat aan hebt!

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 07:19

silverdapple schreef:
Als het een mooie open haard was geweest dan had ik ook wel moeten slikken, maar... het is een kachel. :x

Mocht je over 15 jaar een mooie haard willen dan heb je nog niets aan deze verbinding, je zult dan evengoed moeten verbouwen.
Daarnaast is de schoorsteen op dit moment heel bepalend voor de indeling van de bovenverdieping, hij dwingt je als het ware om de kamers klein te houden en creëert daarbij ook een grote, loze ruimte.

Vind je het dan nog steeds waard om die verbinding daar te laten? :o

Ik denk dat je beter met de aannemer kunt overleggen wat een alternatief zou zijn mocht je later toch een schoorsteen willen. Dan kun je daar nu al rekening mee houden. Maar met de schoorsteen op de huidige plaats zou ik zelf geen rekening (willen) houden.

Goed, je hebt dus 2 slaapkamers voor de kinderen nodig, 1 grote ouderslaapkamer en 2 kantoren. Daarnaast komt er t.z.t. een tweede badkamer.
Als je de schoorsteen wilt weghalen dan zou ik het persoonlijk zo indelen:
[ [url=m/C61k7F.png]Afbeelding[/url] ]

Boven de twee kinderslaapkamers, desgewenst kun je dat met beneden omdraaien.
Het toilet vult een loze ruimte op en daarnaast is een apart toilet altijd handig, die zou ik zo laten.
De "nieuwe" ruimte aan de rechterkant zou ik inrichten als kantoor voor je vriend, daar kan hij in de hoek een grote kast kwijt en een bureau.
De "nieuwe" ruimte aan de linkerkant zou óf jouw kantoor, óf de nieuwe badkamer worden (aangezien hier al een kraan zit, is dat wellicht makkelijker te verbinden). 1 van deze 2 ruimtes wordt dan jouw kantoor.
Een lange overloop biedt evengoed ruimte voor de vlizotrap om omlaag te komen... (en anders zou je desnoods de deur van het kantoor voor de vlizotrap kunnen plaatsen, zodat deze geopend kan worden in het kantoor als de overloop te smal is, maar dat is dan wel even een puzzelwerkje, haha).
Tot slot een grote slaapkamer. :D

Hoop dat je hier wat aan hebt!


Dat ziet er wel heel gaaf uit! En een mega slaapkamer :o.

Ben inmiddels wel overtuigd dat de schoorsteen weg moet.
Het zijn 2 kanalen die op zolder samen komen.
1 kanaal is beneden gelukkig al weg.

De puincontainer staat er toch :D

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Slaapkamerafmetingen.... verbouwingsperikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 08:05

Ik zou ook gaan voor dakkapellen. Relatief weinig kosten, relatief weinig verbouwellende én levert heel veel ruimte op dus je huis krijgt meerwaarde. Een schoorsteen is soms onderdeel van de constructie van een huis, dus weghalen kan niet altijd zomaar. Enige is of het mag van de gemeente.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 08:19

Ik zou gaan voor de makkelijkste oplossing denk ik. Je werkkamer gewoon dubbel benutten (werk+dressing). Wij hebben in onze dressing een volledige wand inbouwkasten die naadloos aansluiten. Zou totaal niet storen om daar mijn bureau bij te hebben.... Eventueel zelfs meer kastruimte dan voor je kleren nodig is, waardoor dit evenzeer gebruikt kan worden voor paperassen, kaften, boeken,...

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 08:55

silverdapple schreef:
Als het een mooie open haard was geweest dan had ik ook wel moeten slikken, maar... het is een kachel. :x

Mocht je over 15 jaar een mooie haard willen dan heb je nog niets aan deze verbinding, je zult dan evengoed moeten verbouwen.
Daarnaast is de schoorsteen op dit moment heel bepalend voor de indeling van de bovenverdieping, hij dwingt je als het ware om de kamers klein te houden en creëert daarbij ook een grote, loze ruimte.

Vind je het dan nog steeds waard om die verbinding daar te laten? :o

Ik denk dat je beter met de aannemer kunt overleggen wat een alternatief zou zijn mocht je later toch een schoorsteen willen. Dan kun je daar nu al rekening mee houden. Maar met de schoorsteen op de huidige plaats zou ik zelf geen rekening (willen) houden.

Goed, je hebt dus 2 slaapkamers voor de kinderen nodig, 1 grote ouderslaapkamer en 2 kantoren. Daarnaast komt er t.z.t. een tweede badkamer.
Als je de schoorsteen wilt weghalen dan zou ik het persoonlijk zo indelen:
[ [url=m/C61k7F.png]Afbeelding[/url] ]

Boven de twee kinderslaapkamers, desgewenst kun je dat met beneden omdraaien.
Het toilet vult een loze ruimte op en daarnaast is een apart toilet altijd handig, die zou ik zo laten.
De "nieuwe" ruimte aan de rechterkant zou ik inrichten als kantoor voor je vriend, daar kan hij in de hoek een grote kast kwijt en een bureau.
De "nieuwe" ruimte aan de linkerkant zou óf jouw kantoor, óf de nieuwe badkamer worden (aangezien hier al een kraan zit, is dat wellicht makkelijker te verbinden). 1 van deze 2 ruimtes wordt dan jouw kantoor.
Een lange overloop biedt evengoed ruimte voor de vlizotrap om omlaag te komen... (en anders zou je desnoods de deur van het kantoor voor de vlizotrap kunnen plaatsen, zodat deze geopend kan worden in het kantoor als de overloop te smal is, maar dat is dan wel even een puzzelwerkje, haha).
Tot slot een grote slaapkamer. :D

Hoop dat je hier wat aan hebt!


Goed gedaan dit! Doordat er voor minder deuren op de overloop uitkomen kun je de overloop beter benutten, en een paar wandjes plaatsen is het werk niet.

Een ouderwetse kachel vind ik juist super leuk staan in een wat ouder huis en het geeft zo'n heerlijke warmte! Maar nu zit het kanaal inderdaad op een onhandige plek.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:14

Wij hebben een slaapkamer van 6 x 5m :+

Eerlijk, we hebben ons bed in de kleinere slaapkamer gezet haha. Die grote kamer verwarmen is niet te doen :+

Ik zou, in jouw geval, wel durven hoor. Van 2 kamers 1 kamer maken, en daar dan ook een dressing voorzien. Lekker ruim :D

Wij hebben in onze grote kamer 3 groooote kasten gezet, en mijn boekenkasten (+- 1000 boeken).

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 10:19

Ben echt verrast door het aantal reacties! Echt leuk dat er zo meegedacht is!
Ik heb mijn vriend net ook mee laten lezen. We zijn nog meer geïnspireerd dan we al waren :o.

We gaan opnieuw aan de tekentafel :D

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Slaapkamerafmetingen.... verbouwingsperikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:28

Naast onze slaapkamer zat een inbouw kast waar de schoorsteen dwars doorheen liep :')
Wij hebben hem beneden toen weggebroken tot en met de zolder. We hebben hem toen op het dak van boven dicht gemaakt dus bleef hij wel op het dak. Op zolder liep hij dus door het plafond en daar van onderen ook dicht gemaakt.

7 jaar later gingen wij de zolder verbouwen en hebben we hem eraf gehaald. Duurde ongeveer een dag en ik mis hem niet!

De inbouwkast heb ik toen zelf nog gesloopt en groter gemaakt. Nu hebben wij een slaapkamer van 4x4,25m

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 10:34

xGoldenHero schreef:
Naast onze slaapkamer zat een inbouw kast waar de schoorsteen dwars doorheen liep :')
Wij hebben hem beneden toen weggebroken tot en met de zolder. We hebben hem toen op het dak van boven dicht gemaakt dus bleef hij wel op het dak. Op zolder liep hij dus door het plafond en daar van onderen ook dicht gemaakt.

7 jaar later gingen wij de zolder verbouwen en hebben we hem eraf gehaald. Duurde ongeveer een dag en ik mis hem niet!

De inbouwkast heb ik toen zelf nog gesloopt en groter gemaakt. Nu hebben wij een slaapkamer van 4x4,25m


Das lekker ruim!
Zo te lezen valt het dus mee om de schoorsteen te verwijderen.

anca

Berichten: 1779
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:48

silverdapple schreef:
Als het een mooie open haard was geweest dan had ik ook wel moeten slikken, maar... het is een kachel. :x

Mocht je over 15 jaar een mooie haard willen dan heb je nog niets aan deze verbinding, je zult dan evengoed moeten verbouwen.
Daarnaast is de schoorsteen op dit moment heel bepalend voor de indeling van de bovenverdieping, hij dwingt je als het ware om de kamers klein te houden en creëert daarbij ook een grote, loze ruimte.

Vind je het dan nog steeds waard om die verbinding daar te laten? :o

Ik denk dat je beter met de aannemer kunt overleggen wat een alternatief zou zijn mocht je later toch een schoorsteen willen. Dan kun je daar nu al rekening mee houden. Maar met de schoorsteen op de huidige plaats zou ik zelf geen rekening (willen) houden.

Goed, je hebt dus 2 slaapkamers voor de kinderen nodig, 1 grote ouderslaapkamer en 2 kantoren. Daarnaast komt er t.z.t. een tweede badkamer.
Als je de schoorsteen wilt weghalen dan zou ik het persoonlijk zo indelen:
[ [url=m/C61k7F.png]Afbeelding[/url] ]

Boven de twee kinderslaapkamers, desgewenst kun je dat met beneden omdraaien.
Het toilet vult een loze ruimte op en daarnaast is een apart toilet altijd handig, die zou ik zo laten.
De "nieuwe" ruimte aan de rechterkant zou ik inrichten als kantoor voor je vriend, daar kan hij in de hoek een grote kast kwijt en een bureau.
De "nieuwe" ruimte aan de linkerkant zou óf jouw kantoor, óf de nieuwe badkamer worden (aangezien hier al een kraan zit, is dat wellicht makkelijker te verbinden). 1 van deze 2 ruimtes wordt dan jouw kantoor.
Een lange overloop biedt evengoed ruimte voor de vlizotrap om omlaag te komen... (en anders zou je desnoods de deur van het kantoor voor de vlizotrap kunnen plaatsen, zodat deze geopend kan worden in het kantoor als de overloop te smal is, maar dat is dan wel even een puzzelwerkje, haha).
Tot slot een grote slaapkamer. :D

Hoop dat je hier wat aan hebt!


Pracht oplossing