UWV, WMO, WLZ info gevraagd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

UWV, WMO, WLZ info gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 13:32

Hallo medebokkers.

Ik neem langzaam de zorg taken van mijn broertje over van mijn ouders.

Mijn broertje heeft een Wajong uitkering en gaat 2 dagen per week naar een zorgboerderij.

Hij is slechtziend en wacht nog op een grote hart operatie. Duidelijk is dat hij nooit zal kunnen werken en altijd zorg nodig heeft.

Ik doe dit met alle liefde. Maar ik loop als leek tegen een aantal hobbels aan.

Mijn broertje heeft een zorg indicatie ga ik van uit? Maar hoe kom ik er achter welke dat is?

Ik loop hier nu tegenaan omdat het taxi bedrijf over genomen is door een ander bedrijf. Het nieuwe bedrijf vraagt ineens vanaf januari een eigen bijdrage van 40€ per dag.
Dit is voor hem natuurlijk niet te betalen.

Nu kreeg ik meerdere tips. Waaronder WMO en WLZ. Maar moet je daarvoor geen PGB hebben?

Ik heb ook op aanraden contact gehad met het UWV en daar heb ik maandag een gesprek met de arbeid deskundige. Alleen ben ik bang dat ze dit niet zien als arbeid maar als dag besteding waar natuurlijk een kern van waarheid in zit.
Mijn broertje ziet dit natuurlijk wel als werk.

Ik voel mij nu alsof ik niet beslagen ten ijs kom. Wat ook zo is mede doordat mijn ouders de zorgtaak deden en eigenlijk alles gewoon heel goed liep. Dus niemand had omkijk naar dit soort dingen.

Zijn er hier mensen die hier veel vanaf weten?
Wat zijn de verschillen hier tussen?
Als je aanspraak gaat maken op WMO komt dan je Wajong in gevaar? Dit soort dingen weet ik niet.

Leukertje

Berichten: 428
Geregistreerd: 15-08-12
Woonplaats: Kartonnen Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:35

Om geld te krijgen vanuit de WLZ heb je een indicatie nodig. Die kun je krijgen via het CIZ.

Tara_13

Berichten: 748
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:36

WMO is wet maatschappelijke ondersteuning, deze wordt verstrekt vanuit de gemeente en is voor mensen die zelfstandig wonen en hulp nodig hebben, denk aan ambulante begeleiding en huishoudelijke ondersteuning

Een WLZ is wet langdurige zorg en daarmee mag je in een instelling wonen. Deze wordt verstrekt vanuit het CIZ.

PGB is persoonsgebonden budget. Je hebt vaak een indicatie gekregen waar een zakje geld aan vast zit. Uit dit zakje geld kun je dan de zorg betalen.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:39


goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:40

Tara_13 schreef:
WMO is wet maatschappelijke ondersteuning, deze wordt verstrekt vanuit de gemeente en is voor mensen die zelfstandig wonen en hulp nodig hebben, denk aan ambulante begeleiding en huishoudelijke ondersteuning

Een WLZ is wet langdurige zorg en daarmee mag je in een instelling wonen. Deze wordt verstrekt vanuit het CIZ.

PGB is persoonsgebonden budget. Je hebt vaak een indicatie gekregen waar een zakje geld aan vast zit. Uit dit zakje geld kun je dan de zorg betalen.

Met een WMO kan je ook in een instelling wonen hoor, dat is niet per se gebonden aan de WLZ. En met een WLZ kan je ook gewoon zelfstandig wonen (met ambulante hulpverlening) :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:45


Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:45

Hoe oud is je broertje?

WMO en WLZ zijn vaak zorg in natura (zin), soms gaat het via een pgb.

Welke indicatie hij heeft voor de zorgboerderij kun je bij de zorgboerderij opvragen.

Tara_13

Berichten: 748
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:48

goldenarrow schreef:
Tara_13 schreef:
WMO is wet maatschappelijke ondersteuning, deze wordt verstrekt vanuit de gemeente en is voor mensen die zelfstandig wonen en hulp nodig hebben, denk aan ambulante begeleiding en huishoudelijke ondersteuning

Een WLZ is wet langdurige zorg en daarmee mag je in een instelling wonen. Deze wordt verstrekt vanuit het CIZ.

PGB is persoonsgebonden budget. Je hebt vaak een indicatie gekregen waar een zakje geld aan vast zit. Uit dit zakje geld kun je dan de zorg betalen.

Met een WMO kan je ook in een instelling wonen hoor, dat is niet per se gebonden aan de WLZ. En met een WLZ kan je ook gewoon zelfstandig wonen (met ambulante hulpverlening) :)


Ik werk in de gehandicaptenzorg en daar kun je niet met een WMO indicatie bij onze instelling wonen.
Het klopt inderdaad dat je met een WLZ ook thuis kan blijven wonen

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:50

Tara_13 schreef:
goldenarrow schreef:
Met een WMO kan je ook in een instelling wonen hoor, dat is niet per se gebonden aan de WLZ. En met een WLZ kan je ook gewoon zelfstandig wonen (met ambulante hulpverlening) :)


Ik werk in de gehandicaptenzorg en daar kun je niet met een WMO indicatie bij onze instelling wonen.
Het klopt inderdaad dat je met een WLZ ook thuis kan blijven wonen

Ik werk op een beschermd wonen in de verslavingszorg en heb zowel cliënten met een WLZ als met een WMO die bij ons wonen. Er worden iets andere eisen gesteld aan de trajecten, maar het komt beide voor.

Vanuit de WLZ hebben wij zowel mensen met WLZ-VG als WLZ-GGZ (vanaf 1 januari).
Laatst bijgewerkt door goldenarrow op 30-10-20 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:52

Kun je de beschikkingen / het dossier dat er is inkijken? Dat geeft dan al een eerste idee wat je broertje nu heeft.

Wat je verder kunt doen is vragen om clientondersteuning via de gemeente, zij moeten dit kosteloos beschikbaar stellen. Die kan je de ins en outs van al deze regelingen vertellen.
Zowel WMO als WLZ komen niet in de plaats van de Wajong.

Ook kun je zowel vanuit de WMO als de WLZ een PGB aanvragen maar dat hoeft niet: als je gebruik maakt van de mogelijkheden en aanbieders die de gemeente aanwijst dan heb je 'Zorg in Natura' - ZIN, en dan is het in principe gewoon geregeld. PGB is vooral zinvol als het 'normale' aanbod niet past bij wat iemand nodig heeft, maar is veel geregel en gedoe en lang niet altijd nodig. Als het nu in principe goed loopt (op dus het vervoer na) zou ik niet meteen dingen veranderen.

Hoe het precies met het vervoer zit week ik niet, maar komt volgens mij bijna altijd bij de gemeente en niet bij het UWV vandaan. (Tenzij hij een zelfstandige betaalde baan heeft, maar zo klinkt het niet.)
40 euro per dag lijkt mij hoe dan ook volstrekt belachelijk.

Dus:
- kijk of je wat meer info kunt vinden over welke indicaties en regelingen er nu spelen voor je broertje
- vraag clientondersteuning
- kijk eens of je meer kunt vinden over de onderbouwing van de vervoerskosten
- wat ook nog wel eens kan helpen is de zorgboerderij vragen of zij het weten, die hebben tenslotte waarschijnlijk meer met regels en dingen te maken.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:53

daantjuhhh schreef:
Mijn broertje heeft een zorg indicatie ga ik van uit? Maar hoe kom ik er achter welke dat is?

Bij een indicatie hoort altijd een "beschikking". Dat is een brief waarin staat wat hij krijgt en vanuit welke wet. Je ouders moeten die wel hebben en anders weet de instelling het ook.

En het is al gezegd: voor dit soort vragen contact opnemen met MEE https://www.mee.nl/voor-wie-is-clientondersteuning
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 30-10-20 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:54

In de VG zorg kan het niet, daar is WMO zorg en WLZ zorg strikt gescheiden. En als je WLZ zorg krijgt met een indicatie voor 24 uurs zorg kun je geen PGB krijgen. Niet alles wat anderen hier schrijven klopt. Niet voor de VG zorg in ieder geval. Vervoer kan ook in je indicatie zitten. WMO vervoer bestaat (regio taxi) maar die rijden in onze gemeente geen woon werk verkeer.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:02

SusanH schreef:
In de VG zorg kan het niet, daar is WMO zorg en WLZ zorg strikt gescheiden. En als je WLZ zorg krijgt met een indicatie voor 24 uurs zorg kun je geen PGB krijgen. Niet alles wat anderen hier schrijven klopt. Niet voor de VG zorg in ieder geval. Vervoer kan ook in je indicatie zitten. WMO vervoer bestaat (regio taxi) maar die rijden in onze gemeente geen woon werk verkeer.

Ook bij 24 uurs zorg in de VG (WLZ VG 05-07) kan je PGB aanvragen.
Ik vermoed dat jouw instelling alleen ZIN wil en geen PGB.
Maar het kan dus wel.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: UWV, WMO, WLZ info gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 14:26

Ik heb gebeld met de zorgboerderij. Zijn indicatie is nu WLZ. De zorgboerderij wil dit al jaren naar WMO hebben. Maar daar wil de zorg instelling niet aan mee werken.

PGB schijnt eerder onderzocht te zijn. Maar dan moet ik inderdaad zijn zorg en alles inkopen. En naar wat de zorgboerderij mij vertelde is dat eerder onderzocht. Maar schijnt het budget voor vervoer niet toereikend te zijn.

Ik moet ook oppassen dat mijn broer dan onder aan de streep er minder aan overhoudt. Zijn zorg wordt nu in natura geregeld. Waardoor hij zelf geen kosten heeft aan wonen en begeleiding enz.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: UWV, WMO, WLZ info gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 14:31

Ohja. Bedankt voor de info allen.
Ik ga nu bellen met MEE.

Ik ben al heel veel verder dan ik was. :)

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:33

Volgens mij kom je inderdaad in een heel web terecht.
Ik ben zelf WLZ consulent bij MEE maar lees hier veel vragen waarbij ik pas een antwoord durf te geven als je zeker weet welke indicatie je broertje heeft. Ben je wel wettelijk vertegenwoordiger van hem (mentor of curator)? Of zijn je ouders dat?
Het handigste is om te kijken of er een brief vanuit het CIZ is, die hebben een beetje vierkant logo. Anders kan je het CIZ bellen om deze op te vragen. Bij een indicatie uit de gemeente zal er ieder jaar, iedere twee jaar iemand langs komen om de situatie opnieuw te bekijken.

Ik denk dat het voor het UWV niet uitmaakt dat hij dagbesteding doet. Hij krijgt een Wajong wat betekent dat ze ooit hebben vastgesteld dat hij geen arbeidsvermogen heeft, wss willen ze alleen weten wat zijn daginvulling is en of zijn situatie is veranderd waardoor hij nu wel aan het werk zou kunnen. Als ik je verhaal zo lees is dat niet het geval.

Alle VG (WLZ)pakketten kunenn in PGB (enkel de lvg niet) en er zitten wat voor en nadelen aan. Nadeel is bijv meer administratie en voordeel is flexibeler inzetten van de zorg. Wel moet het zorgkantoor het goedkeuren dat iemand het PGB beheert, dit mag niet de zorgverlener zijn en diegene mag zelf bijv. Geen schuldsanering traject hebben lopen.
WMO indicaties kunnen ook in PGB, maar niet alle gemeentes zijn daar even happig op (en terecht)

Ik zou even goed informeren, 40€ eigen bijdrage per dag lijkt mij totaal niet de bedoeling. Is het een dagbesteding heel ver weg? Of moet hij per se individueel vervoer?

@susanh als je een indicatie dagbesteding vanuit de WMO hebt kan dat wel met vervoer zijn. In principe regelt de zorgaanbieder het. De Regiotaxi of Valys mag niet voor woonwerk ingezet worden.

Mijn tip zou toch ook zijn om bij mee aan te melden, die kunnen op persoonlijk gebied verder kijken. Als je broertje geen wlz heeft kan het zijn dat mee in het sociaal team van de gemeente zit.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:36

daantjuhhh schreef:
Ik heb gebeld met de zorgboerderij. Zijn indicatie is nu WLZ. De zorgboerderij wil dit al jaren naar WMO hebben. Maar daar wil de zorg instelling niet aan mee werken.

PGB schijnt eerder onderzocht te zijn. Maar dan moet ik inderdaad zijn zorg en alles inkopen. En naar wat de zorgboerderij mij vertelde is dat eerder onderzocht. Maar schijnt het budget voor vervoer niet toereikend te zijn.

Ik moet ook oppassen dat mijn broer dan onder aan de streep er minder aan overhoudt. Zijn zorg wordt nu in natura geregeld. Waardoor hij zelf geen kosten heeft aan wonen en begeleiding enz.

Het maakt mij heel nieuwsgierig waarom de zorgboer WMO wilt...

Je kan overigens ook een combinatie ZIN en PGB doen, als je broertje (nog) niet in een instelling woont.

Goed om naar MEE te bellen, mag ik vragen welke regio jullie wonen :)?

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: UWV, WMO, WLZ info gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 14:42

Ja zeker. Mijn broertje woont in gemeente Hellendoorn. Wij (mijn ouders en ik) wonen in Hoogeveen.

Ik denk dat de zorgboerderij een groter budget krijgt voor mijn broer als hij vanuit de WMO zijn indicatie heeft. Maar dat weet ik niet zeker.

Op papier zijn mijn vader en ik samen mentor. Mijn vader was tot nu altijd degene die het regelde maar dat neem ik nu over. Het is voor hun gewoon te ingewikkeld.

Vanaf volgend jaar ben ik ook de bewindvoerder van mijn broertje. Maar die aanvraag ligt nog bij de rechtbank.

Ik heb geen schuldsanering of iets dergelijks.
Gelukkig gezegend met een goede baan.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:46

daantjuhhh schreef:
Ik heb gebeld met de zorgboerderij. Zijn indicatie is nu WLZ. De zorgboerderij wil dit al jaren naar WMO hebben. Maar daar wil de zorg instelling niet aan mee werken.

Dat de zorgboerderij dat naar WMO wil hebben is echt een hele rare uitspraak.
Laat je in ieder geval a.u.b. adviseren door MEE en nooit door de zorgverlener zelf :o
Hoe aardig ze ook zijn :)

Edit PS: En als je WMO aanvraagt, is de gemeente verplicht om een onafhankelijk consulent voor je te betalen, als je daarom vraagt. Die helpt je dan vanuit de WMO met aanvragen.
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 30-10-20 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:48

Ik zou even bij het begin beginnen.
Zorgen dat jij wat betreft handtekeningsbevoegd voogdij en meer van dit soort zaken dat dat eerst is geregeld. Anders kan en mag je nergens bij.
Verder Het CIZ is de volgende stap.
Vanuit daar komt een indicatie.

Ik zie dat voogdij ed al in werking is gezet.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: UWV, WMO, WLZ info gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 14:53

Ik heb contact gehad met MEE. Maandag belt de WLZ consulente mij terug. Die was nu niet aanwezig.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 14:55

Hasjam_Poe schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik heb gebeld met de zorgboerderij. Zijn indicatie is nu WLZ. De zorgboerderij wil dit al jaren naar WMO hebben. Maar daar wil de zorg instelling niet aan mee werken.

Dat de zorgboerderij dat naar WMO wil hebben is echt een hele rare uitspraak.
Laat je in ieder geval a.u.b. adviseren door MEE en nooit door de zorgverlener zelf :o
Hoe aardig ze ook zijn :)

Edit PS: En als je WMO aanvraagt, is de gemeente verplicht om een onafhankelijk consulent voor je te betalen, als je daarom vraagt. Die helpt je dan vanuit de WMO met aanvragen.


Nou ik kreeg er direct kippenvel van om eerlijk te zijn.

Daarom wil ik ook goed uitzoeken hoe en wat de mogelijkheden zijn en wat dat voor mijn broertje betekent.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:57

daantjuhhh schreef:
Ik heb contact gehad met MEE. Maandag belt de WLZ consulente mij terug. Die was nu niet aanwezig.

TOP. Heel veel succes!!! +:)+ (Soms mis ik hier de "like"-knop :D )

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 14:58

Morganlefay schreef:
Ik zou even bij het begin beginnen.
Zorgen dat jij wat betreft handtekeningsbevoegd voogdij en meer van dit soort zaken dat dat eerst is geregeld. Anders kan en mag je nergens bij.
Verder Het CIZ is de volgende stap.
Vanuit daar komt een indicatie.

Ik zie dat voogdij ed al in werking is gezet.

Mijn broertje is 28 jaar.
Ik snap niet zo goed waarom iets van voogdij nodig is? Misschien kun je mij iets meer vertellen?
Op papier sta ik nu als gemachtigde (mentor)


Alleen komt daar in feb nog de bewindvoering naast. Dat wordt momenteel door een kantoor gedaan.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 14:58

Hasjam_Poe schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik heb contact gehad met MEE. Maandag belt de WLZ consulente mij terug. Die was nu niet aanwezig.

TOP. Heel veel succes!!! +:)+ (Soms mis ik hier de "like"-knop :D )

Hahahahaha. Ik ook. Anders had ik al jullie berichten gelikt _/-\o_ _/-\o_