Ernstige ontstoken anaalklieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

Ernstige ontstoken anaalklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:03

Hallo allemaal,

Vorige week viel mijn vriend het opeens op dat de anus van 1 van onze honden toch wel wat opgezet was. Toen ik het van dichtbij bekeek, rook het ook wel iets.

Dus de dierenarts gebelt voor een afspraak, om zijn anaalklieren te legen. Omdat ik mijn hond heel lief vind, maar hij kan behoorlijk heftig reageren als je hem pijn doet. En dan spreken we toch over een mechelaar van 42 kilo en 1 bonk spier.

Afgelopen maandag konden we terecht, vrijdag zat al helemaal vol. Maar omdat in mijn ogen meeviel, vond ik het geen probleem om een paar dagen te wachten.

Aangezien Djang absoluut geen pijn vertoont, er amper aan likt, niet aan sleetje rijden doet. Ontlasting komt er normaal uit. Aan zijn gedrag merk je dus echt niks :+

Dus ik maandag met Djang naar de dierenarts. Ook voor het eerst naar deze kliniek, ivm verhuizing. En ze kijkt en schrik zich rot. Het is een en al ontsteking en het spul wat er uit kwam, zat ook veel bloed in.

Dus de eerste stap was een injectie en een ab kuur. En komende maandag weer heen voor controle en eventueel spoelen onder narcose.

Ze kon nu ook niet goed zien, of het misschien fistels waren.

Ik voel mij nu zwaar schuldig tegenover Djang, dat het mij niet eerder is opgevallen. Maar je merkt gewoon echt niks aan hem. Dus geen idee hoelang hij er mee heeft rondgelopen.

Tot nu toe zie ik de zwelling ook niet minder worden. En hij zit nu al op dag 5 van de ab kuur.

Dus zijn er hier bokkers die hier ervaring mee hebben? En hoe is het verloop bij jullie honden gegaan?


_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Ernstige ontstoken anaalklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:11

Mijn hondje heeft het 1 keer gehad.
Nooit problemen en zo was daar ineens die enorme bult.
Naar de DA gegaan, die heeft een kleine snee erin gemaakt en woepsie :r
Injectie erin en paar pillen mee.

De eerste paar dagen durfde hij niet de grote boodschap te doen, zal wel pijnlijk geweest zijn.
Maar na eenpaar dagen was het dicht en geen problemen meer mee gehad.


Een kennis heeft het ook eens bij een hondje gehad.
Ook losgesneden, en dat was ook binnen een paar dagen weer genezen.

Vind het wel erg frappant dat er nog steeds een zwelling zit.
Dat hadden deze honden niet.

Is de zwelling ook hard?

I am not perfect, I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:15

_CS_ schreef:
Mijn hondje heeft het 1 keer gehad.
Nooit problemen en zo was daar ineens die enorme bult.
Naar de DA gegaan, die heeft een kleine snee erin gemaakt en woepsie :r
Injectie erin en paar pillen mee.

De eerste paar dagen durfde hij niet de grote boodschap te doen, zal wel pijnlijk geweest zijn.
Maar na eenpaar dagen was het dicht en geen problemen meer mee gehad.


Een kennis heeft het ook eens bij een hondje gehad.
Ook losgesneden, en dat was ook binnen een paar dagen weer genezen.

Vind het wel erg frappant dat er nog steeds een zwelling zit.
Dat hadden deze honden niet.

Is de zwelling ook hard?

De anus is helemaal opgezwollen. En van binnen is het helemaal hard, volgens de dierenarts.

Kan wel proberen een foto te maken :=


BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:16

Veel ervaring mee ivm mijn werk, het belangrijkste is om netjes naar je controles toe te gaan en pas te stoppen met de AB wanneer het HELEMAAL weg is (en dat laten beoordelen door de DA), anders is het binnen no-time terug. Het is wel een vervelend iets en kan erg lang duren. Sterkte.

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

SincereQ
Berichten: 906
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:17

Onze hond heeft dit ook eens gehad. Hij heeft 2 ab kuren gehad. Eerste kuur werd het wel iets minder van, maar niet helemaal weg, met uitknijpen kwam er nog wat pus en bloed uit. Met de tweede kuur, andere soort ab, is het volledig weg gegaan. Onze dierenarts gaf liever eerst 2 soorten ab, dan spoelen, gezien de narcose. Maar hij heeft in totaal dus wel 4 weken ab gehad.

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:21

Onze hond heeft dat ook gehad. Met antibiotica en 3x laten legen door de dierenarts ging het uiteindelijk over... bleef wel een aandacht punt. Als hij weer wat vaker likte onder de staart dan moesten we wel rap weer laten uitknijpen. Anders werd het weer een ontsteking. Maar dat gaat zo snel... voel je alsjeblieft niet schuldig. Zodra jullie gemerkt hebben dat er iets mis is, hebben jullie actie ondernomen. Meer kun je niet doen.


Bij onze hond helaas bij controle omdat hij extreem bleef likken onder zijn staart een paar weken geleden, weer een ontsteking. Tenminste dat dachten wij. 2x antibiotica kuur. Zelfs 4x injectie IN de gezwollen anaalklier laten geven. Uiteindelijk een biopt laten nemen want de dierenarts wist het ook niet meer.... heeft hij nu ( 5 jaar na die eerste keer ontsteking) een kwaadaardige tumor..... kwam bijna nooit voor op die plek deze soort. En al helemaal niet als ze gecastreerd zijn.... maar stond dus wel helemaal los van de ontstekingen volgens de dierenarts.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Ernstige ontstoken anaalklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:29

Zie dat er inmiddels meerdere reacties zijn met een zelfde verloop.
Dan heb je niet zoveel aan de mijne :+

Als het echt nog hard is zit er een goeie ontsteking zeg!

I am not perfect, I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:54

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik merk dat ik mij toch zorgen blijf maken.

Zwelling neemt voor mijn gevoel niet af. Gelukkig morgen weer heen naar de dierenarts.

Ik heb vandaag een foto kunnen maken, met behulp van vriend. Mag er rustig naar kijken, maar zodra de telefoon erbij kwam. Veranderd Djang in een dramaqueen :+

Helaas heeft ie nu ook last van bijwerkingen van de kuur en braakt af en toe.

Maar verder is hij nog steeds niet veranderd in zijn gedrag. Dus dat wordt, als dit voorbij is een regelmatige kontencontrole :+

Foto even in spoiler. Blijft rommel uitkomen
Spoiler:
Afbeelding

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ernstige ontstoken anaalklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:04

Als je hoopt op positief verloop lees dan dit bericht maar niet.

Ontstoken anaalklieren ging ik ook mee richting de dierenarts. 3 maanden antibiotica verder besloten de anaalklieren te verwijderen. Eenmaal daarvan hersteld kwamen voot de problemen terug. Peri anale fistels (labrador x rottweiler van 40 kilo). Wederom antibiotica, sporimune, prednoral en pijnstilling. 180 euro per maand en na 4 maanden iets verbetering qua fistels maar inmiddels meerdere hotspots die niet wouden genezen. Vacht slecht, hoop kale plekken, opzwellende buik en al weken lang kon hij hooguit 5 uur zijn behoefte op houden. Toen ik zag dat hij de strijd begon te verliezen heb ik besloten hem in te laten slapen. Mijn dierenarts vond dat ik best nog paar weken tot een maand daar mee kon wachten maar moest wel toegeven dat de kans op herstel er niet meer was. Hij is uiteindelijk net geen 10 jaar mogen worden.

Huidige herder is 4 jaar en loopt helaas ook al 2 jaar te klieren qua anaalklieren. Gelukkig wel totaal ander beeld tot nu toe maar blijf het doodeng vinden.
Mijn beide honden hadden en hebben ontzettend mooie ontlasting dus daar ligt het niet aan. Mijn overleden hond at vers, de huidige cavom

Anoniem

Re: Ernstige ontstoken anaalklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:20

Iig bedankt voor je bericht! Ik wil wel proberen realistisch te blijven en wil het lijden bij hem sowieso voorkomen.

Da had het inderdaad dat het ook fistels kunnen zijn.

Djang is nog maar 6. En heb altijd geroepen dat hij minimaal 12 moet worden :+

belle_boef

Berichten: 10728
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:25

Ja meerdere keren. Elke keer naar buiten uitgebroken. Dus dan met AB spuiten de wond openhouden en van binnenuit laten genezen. Dan ook vaak snel klaar. Bleef een gevoelige plek

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 12:31

Ik dacht ook aan peri anale fistels.
Bij Duitse herders vaak een auto immuun ziekte, bij andere rassen soms operabel.
DH van een goede vriendin is er om ingeslapen op 5 jaar oud ;(

Ik zou me even goed gaan inlezen als ik jou was ;) Er zijn verschillende ideeën over.

Mechelaar met papieren? Of een xmechel? Dan zou het nog interessant zijn om bloedlijnen even door te spitten om te kijken of er duitser achter zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:22

Verara schreef:
Ik dacht ook aan peri anale fistels.
Bij Duitse herders vaak een auto immuun ziekte, bij andere rassen soms operabel.
DH van een goede vriendin is er om ingeslapen op 5 jaar oud ;(

Ik zou me even goed gaan inlezen als ik jou was ;) Er zijn verschillende ideeën over.

Mechelaar met papieren? Of een xmechel? Dan zou het nog interessant zijn om bloedlijnen even door te spitten om te kijken of er duitser achter zit.

Mechel met stamboom. Zit geen Duitse herder in.

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:14

belle_boef schreef:
Ja meerdere keren. Elke keer naar buiten uitgebroken. Dus dan met AB spuiten de wond openhouden en van binnenuit laten genezen. Dan ook vaak snel klaar. Bleef een gevoelige plek


Wij hielden het open door er cavasan (oogzalf) in te doen. Heb ik ook al keer moeten gebruiken bij mijn pup die een enorm abces had in zijn nek. Na eerste keer leeg maken steeds vullen met cavasan

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Ernstige ontstoken anaalklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:39

Een herder met onstoken anaalklieren wordt meestal van kwaad tot erger. Het is een auto-immuun dingetje en na verloop van tijd vallen de gaten in zijn achterste.

Anale Furunculose.

belle_boef

Berichten: 10728
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:55

dierenfan schreef:
belle_boef schreef:
Ja meerdere keren. Elke keer naar buiten uitgebroken. Dus dan met AB spuiten de wond openhouden en van binnenuit laten genezen. Dan ook vaak snel klaar. Bleef een gevoelige plek


Wij hielden het open door er cavasan (oogzalf) in te doen. Heb ik ook al keer moeten gebruiken bij mijn pup die een enorm abces had in zijn nek. Na eerste keer leeg maken steeds vullen met cavasan



Ik kreeg spuiten die op droogzetters leken.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Ernstige ontstoken anaalklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:22

Hond hier ook meermaals ab voor gehad en ook 2x laten spoelen. Op gegeven moment zijn ze verwijderd. Niet ideaal maar je bent wel van de ellende af.

Anoniem

Re: Ernstige ontstoken anaalklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:57

Wat ik lees bij fistels is, dat je openingetjes moet zien. Maar dit zie ik absoluut niet. En ook dat het pijnlijk is.

Maar Djang geeft geen pijn aan.

Ben benieuwd wat de da zegt morgen.

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:26

Jenny21 schreef:
Hond hier ook meermaals ab voor gehad en ook 2x laten spoelen. Op gegeven moment zijn ze verwijderd. Niet ideaal maar je bent wel van de ellende af.


Puur ontstekingen wel. Echter na weg halen en niet willen genezen kwam bij de mijne pas de peri anale fistels naar boven. Door de ontstekingen had de arts alle tekenen van fistels gemist en toen was ik nog onwetend wat betreft die afschuwelijke aandoening.

Mijn herder wordt dus ook altijd gecontroleerd door mijn dierenarts bij elk bezoek voor mijn gerust zijn. Gelukkig tot op heden lijkt echt enkel het legen niet te gaan zoals normaal gaat maar met wat hulp geen probleem meer

Anoniem

Re: Ernstige ontstoken anaalklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:29

Volgens de da zijn het niet zijn anaalklieren, maar ze heeft niet de materiaal voor een endoscopie.

Dus nu doorverwezen naar het dierenziekenhuis in Oldenzaal, waar ik morgen al terecht kan.

Ze vermoedt inwendige fistels. Maar ze vindt het niet logisch dat hij gewoon geen pijn aangeeft. Ze staat een beetje voor een raadsel.

Want je merkt echt niks aan hem, enige is dat hij er af en toe aan likt.

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:03

De reu van mijn vriendin had ook geen pijn, in het begin.

Ze kwam er bij toeval achter omdat hij op een hardhouten schepje gekauwd had en er een stukje net voor de anus vast zat.
De dierenarts viste het hout er uit en kwam de (inwendige) fistels tegen. Pas toen ze steeds verder buiten de anus kwamen begon hij eraan te likken. Dat zorgde dat ze geïrriteerd werden, pijn gingen doen en dan likte en beet hij weer.
Aan het eind hield hij zijn ontlasting zo lang mogelijk op (dagen) en gilde het dan uit als hij uiteindelijk wel moest...

Daarom hebben ze hem laten gaan. Hij was de hele dag bezig met de jeuk/pijn, pijnstilling hielp niets voor het poepen en hij was gewoon op van ellende.

Verschrikkelijk, een prachtige grote sterke reu, om zoiets “kleins”.

Edit.
Ik hoop natuurlijk dat het voor jouw hond mee gaat vallen. En mochten er fistels zitten, dat ze operabel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:54

Ik ga het morgen wel horen. Wat ik wel lees is dat de kans van slagen groter is, als je er op tijd bij bent.

Nu is het mijn eigen hond, maar krijg ook vaak te horen dat het onwijs mooie hond is om te zien :o 42 kilo liefde <3


Afbeelding

SincereQ
Berichten: 906
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Ernstige ontstoken anaalklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:55

Zo dan, wat een mooi beest! Laat je weten hoe t gegaan is morgen?

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Ernstige ontstoken anaalklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:16

Een van mijn jackies moest ik ook om de haverklap de anaalklieren legen. Heb ze uiteindelijk laten verwijderen.

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:35

love_western schreef:
Ik ga het morgen wel horen. Wat ik wel lees is dat de kans van slagen groter is, als je er op tijd bij bent.

Nu is het mijn eigen hond, maar krijg ook vaak te horen dat het onwijs mooie hond is om te zien :o 42 kilo liefde <3


[ [url=m/tfMyup.jpg]Afbeelding[/url] ]


Prachtig! Mooi donker <3
42 kilo is nog een flink maatje meer dan mijn jochie, die weegt 35.
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, aisie, AnnickT, Anoukjuuuhh, lauralarissa, Mars en 128 bezoekers