Slaapkamerafmetingen.... verbouwingsperikelen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
boemel

Berichten: 8333
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Slaapkamerafmetingen.... verbouwingsperikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 08:36

We hebben een nieuw huis gekocht met 5 slaapkamers (1 slaapkamer is beneden), kleine kantoorruimte en een enorme overloop.


Nu heb ik altijd vrij ruime slaapkamers gehad en onze nieuwe slaapkamer benauwd me wat qua ruimte. Misschien een kwestie van wennen en tenslotte hoeft er niets anders te komen dan een bed en kledingkast, maar van de andere kant ... we gaan eerst grondig verbouwen en nu is wel de kans om het anders te gaan doen.

Ik ben dan ook benieuwd naar jullie ideeën.

De slaapkamer is 3.25x3.00m. (Blauw kruis)

A. Uitbouwen naar overloop,betekent schoorsteen wegbreken. (Rood kruis)

B. Uitbouwen naar aanliggende slaapkamer, betekent dat er een werkkamer op de overloop gemaakt moet worden

Mijn vriend gaat voor optie A, we nemen immers toch geen kachel. Bovendien vindt hij 2 slaapkamers aaneengesloten erg groot.

Ik vind dat nog wel een ding. Afgezien van de enorme zooi, vind ik het jammer van het aangezicht van het huis als de schoorsteen eraf is. Bovendien...nu willen we geen kachel, maar wat als we 15 jaar verder zijn?

Of stel ik me gewoon een beetje aan qua slaapkamer en is 3.25 x 3.00 helemaal niet klein en moeten we de ruimtes lekker zo laten?

In de toekomst willen we op het deel van de overloop, waar de wastafel zit een 2e badkamer maken.
Afbeelding

M1+10


Rocamor

Berichten: 10815
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Slaapkamerafmetingen.... verbouwingsperikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 08:48

Wat heb je allemaal op die werkkamer nodig? Anders zou ik denk ik die beide slaapkamers samentrekken en een hele grote kastenwand maken tussen die beide ruimtes. Soort van room divider.

Rockes <3

boemel

Berichten: 8333
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 08:52

Rocamor schreef:
Wat heb je allemaal op die werkkamer nodig? Anders zou ik denk ik die beide slaapkamers samentrekken en een hele grote kastenwand maken tussen die beide ruimtes. Soort van room divider.


Een bureau en ladenblok, maar wil de werkruimte liever apart.
Mijn vriend kan behoorlijk vroeg beginnen met werken. Ik ben geen uitslaper, maar 6.30 op mn vrije dag hoeft ook weer niet van mij.

M1+10

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 08:55

Hoeveel kamers heb je nodig? (Qua kinderen enzo?) Anders kan je in 1 van de andere slaapkamers misschien een kastenkamer maken? Dan heb je in je slaapkamer alleen je bed. En dat voelt snel ruimer dan met een kast erin. Of misschien heb je op de overloop ruimte voor de kast?

Storm in de Lente: [ITP] Storm in de lente: bloesemdroom komt uit!
http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Haflinger Storm B+13 L1+5


_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 08:55

Je kunt ook aan de andere kant gaan slapen en het kantoor bij de slaapkamer trekken. Op de overloop kun je een werkplek maken onder het dakraam (of een andere slaapkamer inrichten als kantoor).

Of, je pakt de helft van de slaapkamer linksvoor bij die met het kruis, dan heb je dus 2 ramen, en maakt van de halve slaapkamer die over is een grote inloopkast.

boemel

Berichten: 8333
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 09:00

_Cindy schreef:
Je kunt ook aan de andere kant gaan slapen en het kantoor bij de slaapkamer trekken. Op de overloop kun je een werkplek maken onder het dakraam (of een andere slaapkamer inrichten als kantoor).

Of, je pakt de helft van de slaapkamer linksvoor bij die met het kruis, dan heb je dus 2 ramen, en maakt van de halve slaapkamer die over is een grote inloopkast.


De 1e optie willen we niet voor gaan.
Daar willen we graag de slaapkamers van de kinderen en in het bestaande kantoortje een gezellig chill hokje maken.

Omdraaien en kids er bij de overloop geven, hebben we overwogen, maar zo'n grote ruimte netjes houden is echt wel een ding. Bovendien zijn ze slechts de helft van de tijd bij ons en willen we graag zelf aan die kant zitten.

2e optie zit ik inderdaad aan te denken.
Laatst bijgewerkt door boemel op 30-10-20 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

M1+10

Isabel

Berichten: 2267
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:03

En eventueel de slaapkamer uitbouwen naar de naastgelegen kamer? Ik zal even tekenen wat ik bedoel; Afbeelding
Zoiets zeg maar. Heb je toch een wat grotere slaapkamer, maar hoef je geen kantoor op de overloop en ook geen schoorsteen te slopen.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

boemel

Berichten: 8333
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 09:06

Isabel schreef:
En eventueel de slaapkamer uitbouwen naar de naastgelegen kamer? Ik zal even tekenen wat ik bedoel; [ [url=m/HcRtKq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zoiets zeg maar. Heb je toch een wat grotere slaapkamer, maar hoef je geen kantoor op de overloop en ook geen schoorsteen te slopen.


Als we er dan een dakraam bij in zetten om daglicht in de kantoorruimte te hebben, dan lijkt dat wel een mooie optie.

Gooi ik hier in de groep :D

M1+10

Dorus

Berichten: 13198
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:08

Op zich is er met die afmetingen niks mis, maar ik zie dat je een schuin dak hebt en je nog ongeveer een halve meter tot een meter breedte verliest omdat het dak daar lager dan 1.50 is. Die ruimte kan je weinig mee en dat maakt dat het nog kleiner oogt en benauwend voelt.

Je hebt rechts op de overloop ook nog een ruimte. Kan je daar niet iets mee om bijvoorbeeld kasten neer te zetten (ik weet het, beperkt vanwege schuin dak, maar in het echt is het altijd anders dan op een tekening dus wellicht een optie).

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

boemel

Berichten: 8333
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 09:13

Dorus schreef:
Op zich is er met die afmetingen niks mis, maar ik zie dat je een schuin dak hebt en je nog ongeveer een halve meter tot een meter breedte verliest omdat het dak daar lager dan 1.50 is. Die ruimte kan je weinig mee en dat maakt dat het nog kleiner oogt en benauwend voelt.

Je hebt rechts op de overloop ook nog een ruimte. Kan je daar niet iets mee om bijvoorbeeld kasten neer te zetten (ik weet het, beperkt vanwege schuin dak, maar in het echt is het altijd anders dan op een tekening dus wellicht een optie).


Ja, die schuine wand maakt het inderdaad kleiner. We zouden daar het bed neerzetten, maar toch ...

Optie slaapkamer kast op overloop zat ik ook aan te denken. Bijvoorbeeld neerzetten voor de inbouwkast die opent naar de overloop.
En dan de deur van de inbouwkast in onze slaapkamer uit laten komen voor dingen als ondergoed e.d.

Maar, echt groot kan die kast volgens mij niet worden. Voel een meetmomentje aankomen :D

M1+10

boemel

Berichten: 8333
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 09:26

Denise_Storm schreef:
Hoeveel kamers heb je nodig? (Qua kinderen enzo?) Anders kan je in 1 van de andere slaapkamers misschien een kastenkamer maken? Dan heb je in je slaapkamer alleen je bed. En dat voelt snel ruimer dan met een kast erin. Of misschien heb je op de overloop ruimte voor de kast?


Nu met het tegenwoordig thuiswerken best veel :D

2x werkkamer (mijn vriend en ik vergaderen veel en eigen werkkamer is wel zo prettig).
3x slaapkamer.

We hebben nu een aparte kamer voor de kids voor TV en spelletjes. En dat werkt heel prettig om geen schreeuwerige YouTube filpjes en tekenfilms in de woonkamer te hebben. We willen die optie dan ook graag houden. :D

M1+10

boemel

Berichten: 8333
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 09:29

_Cindy schreef:
Je kunt ook aan de andere kant gaan slapen en het kantoor bij de slaapkamer trekken. Op de overloop kun je een werkplek maken onder het dakraam (of een andere slaapkamer inrichten als kantoor).

Of, je pakt de helft van de slaapkamer linksvoor bij die met het kruis, dan heb je dus 2 ramen, en maakt van de halve slaapkamer die over is een grote inloopkast.


Zit er toch nog over na te denken.
De overloop wordt uiteindelijk toch verkleind door een 2e badkamer, dus de kids hebben dan geen mega overloop meer om bij te houden.
Ga t gewoon toch even in de groep gooien :D

M1+10

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:29

Weet je of het een dragende muur is tussen de kamers en aan de zijkant? En de badkamer is beneden? Wil je die beneden houden?

"Een draver, is gaver" :D

boemel

Berichten: 8333
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 09:34

RianneH schreef:
Weet je of het een dragende muur is tussen de kamers en aan de zijkant? En de badkamer is beneden? Wil je die beneden houden?


Zover ik weet tussen de slaapkamers niet. Maar we moeten nog met de aannemer door het huis om zeker te zijn.

De badkamer is inderdaad beneden. Daar is ook een extra slaapkamer en met het oog op de toekomst (oud en krakkemikkig), willen we dat zo houden.

Wel willen we op de overloop, daar waar de wastafel zit een extra badkamer creëren. Maar, dat heeft geen haast.

M1+10

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Slaapkamerafmetingen.... verbouwingsperikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:41

Ik heb nu een slaapkamer van 4 bij 3 en vind hem veel te groot.. ik hou van klein en knus. In ons vorige huis van de slaapkamer 2 bij 2, en die vond ik veel gezelliger. En he slaapt er toch alleen maar , dus waarom groot..

[o]

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Slaapkamerafmetingen.... verbouwingsperikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:52

Is er een reden dat je perse je kast op je slaapkamer wil? Ik heb op mijn eerste verdieping van 1 kamer mijn slaapkamer gemaakt en van de andere kamer een soort van inloopkast. Ideaal, en scheelt slopen :P

boemel

Berichten: 8333
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 09:53

Boheme schreef:
Ik heb nu een slaapkamer van 4 bij 3 en vind hem veel te groot.. ik hou van klein en knus. In ons vorige huis van de slaapkamer 2 bij 2, en die vond ik veel gezelliger. En he slaapt er toch alleen maar , dus waarom groot..


Misschien is t een kwestie van wennen hoor, maar nu doet t me echt benauwend aan.

M1+10

boemel

Berichten: 8333
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 09:54

Vanillia schreef:
Is er een reden dat je perse je kast op je slaapkamer wil? Ik heb op mijn eerste verdieping van 1 kamer mijn slaapkamer gemaakt en van de andere kamer een soort van inloopkast. Ideaal, en scheelt slopen :P


Nee hoor, geen noodzaak. Kast zou eventueel op de overloop kunnen.
Ik heb zelf ook een hekel aan slopen ha ha.

M1+10

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Slaapkamerafmetingen.... verbouwingsperikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:03

Qua oppervlak is je kamer ruim genoeg. Het schuine dak is denk degene die je het benauwde gevoel geeft. Wij hebben een kamer met ongeveer dezelfde afmetingen en hebben er een enorm bed en enorme kast staan en hebben nog ruimte over.

Je raam zit ook net ongunstig om een grote kast van het raam naar de deur toe te plaatsen en je bed dan onder het schuine dak. De ruimte boven je bed is namelijk toch een soort van loze ruimte.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Slaapkamerafmetingen.... verbouwingsperikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:14

De kast door breken en een gedeelte van de overloop erbij trekken als inloopkast? Kun je de schoorsteen laten zitten.

larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:05

Leuk een meedenk topic! Is het niet een idee om inderdaad de 2 slaapkamers samen te voegen en dan een gipswandje op de overloop te plaatsen zodat de kinderen als nog hun eigen 'hok' hebben?

Je houdt boven dan naast het 'hok' voor de kinderen 3 slaapkamers en het kantoor over en als je de slaapkamer beneden dan ook inricht als kantoor voldoet het denk ik aan al je eisen?

Ik heb een poging gedaan om het te tekenen, maar dat lukt niet zo mooi op mijn telefoon :')

Afbeelding

anca

Berichten: 1776
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:13

Boheme schreef:
Ik heb nu een slaapkamer van 4 bij 3 en vind hem veel te groot.. ik hou van klein en knus. In ons vorige huis van de slaapkamer 2 bij 2, en die vond ik veel gezelliger. En he slaapt er toch alleen maar , dus waarom groot..



Slaapkamer van 2 bij 2 ? Mijn bed is 1.80 bij 2.20. Dat past niet :D

hartelijke groeten,
anca

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:40

anca schreef:
Boheme schreef:
Ik heb nu een slaapkamer van 4 bij 3 en vind hem veel te groot.. ik hou van klein en knus. In ons vorige huis van de slaapkamer 2 bij 2, en die vond ik veel gezelliger. En he slaapt er toch alleen maar , dus waarom groot..



Slaapkamer van 2 bij 2 ? Mijn bed is 1.80 bij 2.20. Dat past niet :D



Ja sorry 2.20 bij 1.90, paste dus net, en geen kast op de kamer alleen het bed..

[o]

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:01

Boheme schreef:
anca schreef:



Slaapkamer van 2 bij 2 ? Mijn bed is 1.80 bij 2.20. Dat past niet :D



Ja sorry 2.20 bij 1.90, paste dus net, en geen kast op de kamer alleen het bed..


Maar dan heb je toch nog een andere kamer nodig voor al je kasten, spiegel en dergelijke?

Ik heb nu een krappe slaapkamer en ik vind dat echt niet prettig. Het gaat, maar het voelt erg krap aan met de naar verhouding grote kasten die er nu in staan. De smalle paadjes langs het bed (iets ruimer dan 30cm aan weerszijden, ik had de smalst mogelijke nachtkastjes nodig :+ ) vind ik ook niet leuk. Daarnaast vind ik het vervelend stofzuigen.

TS kan je niet alle kleerkasten in je werkkamer plaatsen? Met enkel een bed en misschien een kleine kast zal je slaapkamer waarschijnlijk wel ruim genoeg aanvoelen?

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

_Nancy

Berichten: 14090
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:07

Ik vind de slaapkamer van 3.25 bij 3 meter ook wel echt aan de kleine kant hoor!

Een bed is al 2.00 en vaak ook nog 2.10 zelfs :') Dan blijft er niet veel meer over voor een kast hoor.

Als jullie perse allebei een eigen werkruimte willen hebben, dan lijkt optie A mij de enige optie?
Of;
Kun je niet naast het kantoor nog een muurtje bouwen en dan 2 kantoortjes naast elkaar (tot die 2e badkamer er moet komen dan)?

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Ipsiedipsie, senna21 en 110 bezoekers