Lichtwerk voor 1.5jarige?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oliviaxpippa
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-10-20

Lichtwerk voor 1.5jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 22:49

Hoi hoi!
Ik verzorg momenteel een 17 jarige haflinger en een 1.5 jarige fries. We gaan hem vanaf zijn 3e professioneel laten inrijden maar daarvoor willen wij hem nog wel wat grondwerk dingentjes leren. Wat kun je zoal doen met zo'n jong paard, zeg maar, wat voor een oefeningen?

Groetjes
Olivia

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:54

oliviaxpippa schreef:
Hoi hoi!
Ik verzorg momenteel een 17 jarige haflinger en een 1.5 jarige fries. We gaan hem vanaf zijn 3e professioneel laten inrijden maar daarvoor willen wij hem nog wel wat grondwerk dingentjes leren. Wat kun je zoal doen met zo'n jong paard, zeg maar, wat voor een oefeningen?

Groetjes
Olivia


Ik denk vooral meelopen, vaststaan, voetjes geven, borstelen, benen afspoelen.
Gewoon allerlei dingen die een paard zijn hele leven zal meemaken.
Maar met zo'n jong paard van 1.5 is af en toe even oefenen genoeg.
Belangrijker is dat hij goed opgroeit en op een goede plek staat in een stabiele kudde. (of opfok)

QuarterSpook

Berichten: 44
Geregistreerd: 11-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 23:00

Ik houd max 10 minuten per dag aan:
Vast staan, meelopen in stap en draf, halt houden, achterwaards, traileraden, schriktraining oa tasjes ratels zeiltjes, maar ook slalom over balkje lopen, over een dichtgetimmerde pallet lopen, en zo zijn er nog wel meer dingen wat je kunt oefenen.

Oh en dit zou ik niet allemaal gelijk doen! Begin bij het begin, en trek er de komende 1,5 jaar voor uit.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 23:11

Echt "oefeningen' dat zou ik niet snel doen met zo'n jong paard. De ontwikkeling van een anderhalf jarige richt zich voornamelijk op het leren paard zijn in een kudde. Tuurlijk is extra levenservaring goed maar daar is bijvoorbeeld een 3 jarige meer aan toe. Ik persoonlijk zou het nu dus echt minimaal houden (basics) en voor zeer korte tijd per dag, rond de 10 min. Anders overbelast je zo'n paard enkel maar en zal hij er eerder een negatieve ervaring aan overhouden dan een positieve!

Onder de basics versta ik dingen als vaststaat, meelopen op het erf, poetsen (hoefverzorging). Laat het paard vooral opgroeien tussen de andere paarden daar pluk je later enkel (en vooral) de vruchten van.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Lichtwerk voor 1.5jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:03

Ik heb een lijst gemaakt wat voor mij valt onder de optimale basisopvoeding van een paard en toen op bokt voor extra aanvullingen gevraagd.

[OPG] Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?

Ik pak er regelmatig iets van op (ik beleer pas met minimaal 5 onder de man, maar anders zou ik bepaalde rij-voorbereidingen naar voren halen en een gedeelte pas na het inrijden verder aanleren. Het is dus geen lijst om er binnen een paar maanden doorheen te jagen)

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Lichtwerk voor 1.5jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:26

Het is voor een veulen voldoende om netjes aan een halster mee te kunnen lopen, vast te kunnen staan, voetjes te kunnen geven (zodat de smid zn bekap werk makkelijk kan doen). Als het veulen dat kent, verder lekker met rust laten is mijn advies.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Lichtwerk voor 1.5jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:33

Mijn paard had op die leeftijd de concentratie van een garnaal. Basis handelingen had ik hem als veulen al geleerd maar meer als het noodzakelijke heb ik tussen de 1 en 2 jaar niet met hem gedaan. Gewoon weg omdat ik het vooral leuk met hem wilde hebben en hem niet steeds wilde corrigeren. Toen hij 2 werd was die periode over en konden we er weer wat spelletjes bij verzinnen.

Dus mijn tip, kijk ook goed naar je paard. Houdt het zinvol en vooral leuk.

Orchidee84
Berichten: 83
Geregistreerd: 27-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:20

oliviaxpippa schreef:
Hoi hoi!
Ik verzorg momenteel een 17 jarige haflinger en een 1.5 jarige fries. We gaan hem vanaf zijn 3e professioneel laten inrijden maar daarvoor willen wij hem nog wel wat grondwerk dingentjes leren. Wat kun je zoal doen met zo'n jong paard, zeg maar, wat voor een oefeningen?

Groetjes
Olivia


Het is een zij <3 <3

Chameleon

Berichten: 7
Geregistreerd: 23-10-20

Re: Lichtwerk voor 1.5jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:01

Korte simpele dingetjes die bijdragen aan breinontwikkeling, proprioceptie, zelfvertrouwen, concentratie- en leervermogen, vertrouwen.
Niet alleen WAT je ze leert maar ook HOE je ze dat leert is van belang vind ik. Leer je haar bijvoorbeeld ook zelf nadenken en oplossingen vinden, leer je haar voelen en bewuste keuzes maken in oefeningen, of leer je haar gewoon 'trial and error' gehoorzamen door bijvoorbeeld flink druk te zetten of het gewoon proefondervindelijk maar te moeten ondergaan.

Mijn paarden worden getraind vanuit positieve bekrachtiging/clickertraining.
Superleuk zo'n peutertje, ze kunnen zich meestal nog niet LANG concentreren (om niet te zeggen, soms is een paar minuten al heel wat :p ) maar het is wel een leeftijd waarop je al heel veel zaadjes kunt planten voor later. Die van mij is hengst van nu 2, apporteert alles wat ik weggooi, kan door een autobandenparcours bewegen, op 't podest staan, netjes bekapt worden, loopt los de trailer in, kan vaststaan, kijkt van geen enkele vlag, plantenspuit, waterslang of wat dan ook nog op, jaagt achter vlaggen aan tot 'ie 'm gevangen heeft, is inmiddels totaal verkeersmak, gaat stukjes mee wandelen en als handpaard mee, kan z'n schouders, heupen en staart naar m'n hand targetten, is superbeleefd op voer (want van jongs af aan daar netjes in getraind dus weet niet beter dan zo zijn de regels) en is het meest blije evenwichtige ei at ik kan verzinnen want verder is 'ie vooral gewoon een kereltje in een groepje kereltjes met een oppaspapa die 'm beter opvoedt dan ik :p.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Lichtwerk voor 1.5jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:05

Ik stond met mijn pony's vroeger op een stal waar de eigenaren vaak met hun paarden op pad gingen, als ik die van mij binnen haalde en er stond een trailer of vrachtwagen open vroeg ik altijd of ze er even op mochten. Vonden ze prachtig.