Controle papieren op vervalsing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heicke
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-10-20

Controle papieren op vervalsing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 21:28

Ik ben al een tijdje op zoek naar een leuk paard voor mijn dochter voor recreatief rijden. Ik had vandaag bijna een koop gesloten ware het niet dat iemand mij waarschuwde dat de leeftijd mogelijk niet klopte met wat er in de papieren stond, hij kent namelijk de handelaar en die zou dat vaker doen. Ik heb er uiteindelijk vanaf gezien omdat de verkoper er wel erg verbaal onvriendelijk over werd. En uiteindelijk werd er ook toegegeven dat het dier 10 jaar jonger is gemaakt op de papieren en hij het diet toch wel kwijt komt...

Ik wil echt voorkomen dat ik word opgelicht. Het is blijkbaar een snelle wereld de paardenhandel en men doet of je een brood komt halen en er niet moeilijk over moet doen... We hebben al zoveel paarden bekeken en of ze zijn kreupel, of graatmager, agressief of het verhaal klopt niet en nu blijken dus ook papieren gewoon vervalst te worden.

Nu is mijn vraag hoe kun je papieren snel controleren op vervalsing? Is daar een website of instantie voor waar je dit kan nakijken? Dit paard had Belgische papieren.

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Controle papieren op vervalsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:41

Onze pony bleek nadat wij hem al een paar jaar hadden zo’n 5 jaar ouder dan in zijn paspoort stond. Op dat moment dachten wij 15, volgens de dierenarts was hij minstens 20, wat een jaar later zeker bleek te kloppen: hij werd behoorlijk grijs en hij kreeg ouderdomskwalen (o.a. cushing) Bij aankoop was hij dus ongeveer 15 en juist tussen 10 en 15 jaar is het lastiger de leeftijd te schatten.

De fout lag niet bij de verkopers maar bij de handelaar die met de komst van de paspoortplicht zijn paspoort heeft aangevraagd. Toch iets om rekening mee te houden bij paspoorten van rond 2004.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Controle papieren op vervalsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 01:25

Waarschijnlijk staat het paard ook op de verkeerde leeftijd geregistreerd, dus dat valt niet te controleren. Bij sommige paarden voor de snelle handel en import wordt er gewoon wat gegokt. Altijd een dierenarts na laten kijken.

Ik ben ooit bij een Spaanse merrie geweest, 3 jaar en, voor mij, nog onvoldoende in de hand geweest. Bleek later 9 jaar te zijn.

Heicke
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 09:14

Het blijft dus giswerk. Ik had gehoopt op een site waarop je papieren kunt controleren.

Het was het 9e paard al wat gewoon niet in orde blijkt te zijn. Deze was eindelijk eens niet kreupel of ziek en mijn dochter had er een klik mee. Maar wel even gewoon 10 jaar jonger gemaakt op papier. En om nu 3.000 euro uit te geven voor een dier wat al ruim 20 blijkt te zijn.... Jammer dat je niet gewoon bij een particulier een fijn paard kunt kopen waar niets mis mee is. Ik heb gewoon geen vertrouwen meer nu, bang om belazerd te worden voor veel geld (voor mij is dat veel) en dan een dier te hebben waar ze al snel niets meer mee kan en veel verdriet en kosten erbij.

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Controle papieren op vervalsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:19

Ik vind leeftijd gokken omdat er geen paspoort is aangevraagd direct bij geboorte wel een verschil met vervalsen van een paspoort. Een beetje da kan ten tijde van de keuring ook het gebit bekijken en schatten of de leeftijd redelijk overeen komt. Sowieso goed te weten hoe het gebit eruit ziet bij aankoop.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Controle papieren op vervalsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:21

In de prijscategorie van om en bij de 3000 euro ga je vrees ik ook simpelweg meer ellende tegen komen. Doorsparen tot je meer kan uitgeven is geen optie?

Zebraatje
Berichten: 138
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:24

Als de handelaar bekend staat om dit vaker te doen, zou ik zeker een melding hier van maken bij de NVWA (als het een Nederlandse handelaar is). Anders bij de Belgische.

Heicke
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 09:36

Ayasha schreef:
In de prijscategorie van om en bij de 3000 euro ga je vrees ik ook simpelweg meer ellende tegen komen. Doorsparen tot je meer kan uitgeven is geen optie?


Ik heb al een paard van 5.500 laten staan waarbij oma mee zou sponsoren, bij het eerste rondje leek het een goed paard maar de volgende dag mee naar de manege en daar een uur in de bak gereden en hij zakte aan het einde van de les voren door de hoeven, manege eigenaar adviseerde om het paard niet te kopen. En proeftijd van 2 maanden was niet mogelijk, nee nu beslissen en betalen werd er gezegd want er zijn nog andere belangstellenden, dan laat maar.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Controle papieren op vervalsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:40

Eerlijk is eerlijk. Ik zou ook nooit op proef geven.
Maar dan heb je het over een paard in die categorie. Sowieso is paardenhandel trouwens moeilijk manoeuvreren. Er zit idd veel bedrog in. Veelal ten koste van dier en koper.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Controle papieren op vervalsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:42

Ik weet dat je hier niet om vraagt, maar als 3000 euro veel geld voor je is en je bij een hoger bedrag sponsering nodig hebt, kan je dan niet beter gaan leasen?

Heicke
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 13:05

Tessebes schreef:
Ik weet dat je hier niet om vraagt, maar als 3000 euro veel geld voor je is en je bij een hoger bedrag sponsering nodig hebt, kan je dan niet beter gaan leasen?


Doen we al, maar is toch anders dan een eigen paard. De eerste werd opeens verkocht, daarna 1 die ging verhuizen en toen was het te ver weg.
Ze heeft er nu 2: bij 1 mag ze alleen de stal uitmesten, paard poetsen en soms mag ze ermee wandelen. De andere mag wel bereden worden maar wordt ook al een dagje ouder en die gaat weg waarna de eigenaar er ook mee stopt, wil geen paard meer.
Vind maar eens iemand die een paard wil verhuren hier zijn ze schaars en geen manege op fietsafstand die verzorgpaarden hebben.

Daarom op zoek naar een eigen paard, zelf beslissen hoe en wat, zelf alles mogen doen qua verzorging en rijden en geen gedoe meer dat paarden verhuizen of verkocht worden.

c_alsemgeest

Berichten: 20660
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Controle papieren op vervalsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:11

Keuringskosten e.d. komen er vaak ook nog bij... als koper heb je natuurlijk ook een stukje onderzoek plicht, anders sta je zwak als er later iets blijkt te zijn.
Maar besef je wel dat sommige veearts rekeningen al duizenden euro's kunnen zijn... ik denk dat je echt goed naar het financiële plaatje moet kijken of een eigen paard überhaupt haalbaar is.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Controle papieren op vervalsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:23

Heb je zelf ervaring met paarden Heicke?

Heicke
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 13:26

c_alsemgeest schreef:
Keuringskosten e.d. komen er vaak ook nog bij... als koper heb je natuurlijk ook een stukje onderzoek plicht, anders sta je zwak als er later iets blijkt te zijn.
Maar besef je wel dat sommige veearts rekeningen al duizenden euro's kunnen zijn... ik denk dat je echt goed naar het financiële plaatje moet kijken of een eigen paard überhaupt haalbaar is.


Daar hou ik echt wel rekening mee, ik heb ook al geïnformeerd bij de veearts wat keuring kost we zijn al namelijk al een tijd op zoek maar stuiten alleen maar op oplichting en bedrog w at blijkbaar heel normaal is. Aan voorbereiding ligt het echt niet. Ik vind het niet prettig om nu de stempel te krijgen dat ik er toch geen geld voor heb... De paarden die ze nu verzorgd zijn ook 300e bij elkaar p.mnd... En ja ik weet dat verzorging en artskosten samen hoger zijn en ja dat kunnen we missen de verzorgpaarden kunnen dan ook opgezegd worden.

Mijn oorspronkelijke vraag is anders, wat mij betreft mag het topic gesloten worden blijkbaar is er geen site waar je papieren kunt controleren en blijkbaar is het gewoon om in lagere prijsklasses opgelicht te worden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Controle papieren op vervalsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:39

Het probleem is, dat je in de lagere prijsklasse vaak in de dubieuze snelle handel terecht komt. Paarden hebben dan een onbekende herkomst en komen soms niet zonder reden in de snelle handel terecht. Een gezond en fijn paard met bekende herkomst zal je eerder in een hogere prijsklasse vinden. Ik wens je veel succes en wijsheid.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:01

Heicke schreef:
Het blijft dus giswerk. Ik had gehoopt op een site waarop je papieren kunt controleren.

Het was het 9e paard al wat gewoon niet in orde blijkt te zijn. Deze was eindelijk eens niet kreupel of ziek en mijn dochter had er een klik mee. Maar wel even gewoon 10 jaar jonger gemaakt op papier. En om nu 3.000 euro uit te geven voor een dier wat al ruim 20 blijkt te zijn.... Jammer dat je niet gewoon bij een particulier een fijn paard kunt kopen waar niets mis mee is. Ik heb gewoon geen vertrouwen meer nu, bang om belazerd te worden voor veel geld (voor mij is dat veel) en dan een dier te hebben waar ze al snel niets meer mee kan en veel verdriet en kosten erbij.


Ja blijft echt heel moeilijke handel. Zeker in die prijsklasse van rond 3000, zitten gewoon veel paarden waar "wat" mee is. Wat dat betreft is het net autohandel. Voor een goedkoopbedrag koop je ook geen goede auto. Het rare is dat men vaak nog wel een auto voor aankoop laat keuren maar een paard niet :D

Toch kun je wel een aantal goede regels in acht nemen:
1) Neem een ervaren iemand mee als je een paard gaat kijken. Ervaren paardenmensen zien op het oog wel of de leeftijd een beetje klopt met het paspoort en of het paard goed loopt. Uiteindelijk natuurlijk wel laten keuren, maar het kan voorkomen dat je weer voor niets bij de dierenarts staat voor een keuring en het je geld kost. Paardenverkopers zien snel of ze een ervaren of onervaren iemand voor hun neus hebben en een onervaren iemand loopt een grotere kans belazerd te worden.

2) Altijd laten keuren door een zelf gekozen veearts. Zorg er ook dan voor dat er een ervaren iemand bij is om te zien of alles vakkundig gebeurt, zeker als je alleen maar klinisch laat keuren. Let op dat er altijd bloed wordt afgenomen.
Laat zonodig foto's nemen. Alhoewel je ervan uit kan gaan dat in een prijsklasse van 3000 voor een paard vrijwel altijd wel een bemerking te zien zal zijn. Wat overigens niet altijd betekent dat het een bezwaar moet zijn voor aankoop.

3) Stel altijd een koopcontract op. Daar zijn altijd genoeg foto's van te vinden. Sommige verkopers zullen daarvoor terugschrikken als ze ineens hun woorden op papier zien staan en ze daarvoor moeten tekenen (zoals braaf in de hand, in het verkeer, met laden, proof, gezond, geen stalgebreken etc etc) Als een verkoper dat dan niet wil tekenen is dat een veeg teken en zou ik het paard lekker laten staan.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:06

Wanneer je zelf geen ervaring hebt met paarden en je net 3000 op kunt hoesten zou ik het nog een jaar aankijken wat er op je pad komt en ondertussen sparen. Daar komt het waarschijnlijk niet van wanneer het paard er is en dan is één keer ziek en de dierenarts erbij al voldoende om met de pet rond te gaan. En dit bedoel ik absoluut niet als kritiek, snap dat je je dochter een eigen paard gunt maar echt, er komen nogal veel kosten bij. Tuigage bvb . Nog 1000 euro.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:08

Heicke schreef:
Mijn oorspronkelijke vraag is anders, wat mij betreft mag het topic gesloten worden blijkbaar is er geen site waar je papieren kunt controleren en blijkbaar is het gewoon om in lagere prijsklasses opgelicht te worden.


Ook in de wat hogere prijsklassen wordt genoeg opgelicht hoor. Ik kan er je een boekje over open doen.
Het beste is echt om goede begeleiding te zoeken.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:10

Ik vind het apart dat mensen hier te denken moeten bepalen bij hoeveel geld je wel/geen paard mag aanschaffen.
Een tip oké, maar bokt zou bokt niet zijn als sommige mensen daar echt te ver in doordraven.

@Heicke zoek je een paard voor de sport of recreatie? In het tweede geval kan je altijd nog naar een stevige E-pony kijken. Scheelt vaak wel wat in geld.
En ja uitkijken blijft het sowieso, maar zo te lezen hou je overal rekening mee, dus ik begrijp het commentaar van sommigen hier niet helemaal.

c_alsemgeest

Berichten: 20660
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:45

Heicke schreef:
c_alsemgeest schreef:
Keuringskosten e.d. komen er vaak ook nog bij... als koper heb je natuurlijk ook een stukje onderzoek plicht, anders sta je zwak als er later iets blijkt te zijn.
Maar besef je wel dat sommige veearts rekeningen al duizenden euro's kunnen zijn... ik denk dat je echt goed naar het financiële plaatje moet kijken of een eigen paard überhaupt haalbaar is.


Daar hou ik echt wel rekening mee, ik heb ook al geïnformeerd bij de veearts wat keuring kost we zijn al namelijk al een tijd op zoek maar stuiten alleen maar op oplichting en bedrog w at blijkbaar heel normaal is. Aan voorbereiding ligt het echt niet. Ik vind het niet prettig om nu de stempel te krijgen dat ik er toch geen geld voor heb... De paarden die ze nu verzorgd zijn ook 300e bij elkaar p.mnd... En ja ik weet dat verzorging en artskosten samen hoger zijn en ja dat kunnen we missen de verzorgpaarden kunnen dan ook opgezegd worden.

Mijn oorspronkelijke vraag is anders, wat mij betreft mag het topic gesloten worden blijkbaar is er geen site waar je papieren kunt controleren en blijkbaar is het gewoon om in lagere prijsklasses opgelicht te worden.


Absoluut geen verwijt oid, juist goed dat je daar ook aan gedacht hebt.
Maar soms vergeten mensen dit gewoon mee te nemen in de berekening.
Alleen zit je dan inderdaad wel in een prijsklasse waarbij er veel ellende te koop staat.
Al betekend het niet dat het onmogelijk is.
De tip van de E pony hier boven is bijvoorbeeld een goede.

Betreft je vraag:
Een database oid is er inderdaad niet.
Wat wel een goede controle is, is de chip, die controleert de veearts bij de keuring, daarop is af te lezen om welk dier het gaat en wat de leeftijd is.
Alleen bij geïmporteerde kan dus zelfs daar ook wel mee gerommeld zijn.