Specifiek pssm2: tips, ervaringen en alles eromheen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Specifiek pssm2: tips, ervaringen en alles eromheen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 21:27

Ik ben specifiek opzoek na ervaringen met pssm2.
Hoe heb je het ontdekt, wat is de prognose, hoe ga je ermee om en hoe behandel jij je paard: kwa voer, training echt alles?

Wat zijn de do’s en the dont’s.

Zijn er pssm2 paarden die nog goed in de sport lopen, of is dit niet haalbaar?

Zijn er mensen die ervaring hebben met de haar test bij CAG? Zij beweren met een haar sample te kunnen testen maar lees hier wat gemengde meningen over?

Ik weet dat er een verzamel topic is over pssm1 in 2 in verschillende rassen maar vond deze vragen er toch niet zo in passen.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Specifiek pssm2: tips, ervaringen en alles eromheen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:09

Mijn RMH-ruin is door het CAG positief getest op pssm2, n/p3. Hij was altijd symptomatisch, kon in een nacht volledige bovenlijn verliezen, heel wisselend 8n beweging.

Na een zoektocht wat hij zou kunnen hebben uiteindelijk hem op supplementen voor pssm2 gezet. Daar knapte hij zo van op dat ik staartharen heb opgestuurd naar het CAG. Ik wilde bewust geen biopt, het nemen daarvan vond ik onnodig belastend. Ik wist al dat hij positief zou zijn, zo goed als hij reageerde op supplementen. Dat de test niet gevalideerd was, boeide me niet.

Pssm-ers doen het meestal niet goed in de sport, want die druk en drukte is een trigger voor een aanval.

Mijn pssm-er mocht maar 10 jaar worden, is ingeslapen omdat hij vol tumoren zat.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 22:35

Wicky schreef:
Mijn RMH-ruin is door het CAG positief getest op pssm2, n/p3. Hij was altijd symptomatisch, kon in een nacht volledige bovenlijn verliezen, heel wisselend 8n beweging.

Na een zoektocht wat hij zou kunnen hebben uiteindelijk hem op supplementen voor pssm2 gezet. Daar knapte hij zo van op dat ik staartharen heb opgestuurd naar het CAG. Ik wilde bewust geen biopt, het nemen daarvan vond ik onnodig belastend. Ik wist al dat hij positief zou zijn, zo goed als hij reageerde op supplementen. Dat de test niet gevalideerd was, boeide me niet.

Pssm-ers doen het meestal niet goed in de sport, want die druk en drukte is een trigger voor een aanval.

Mijn pssm-er mocht maar 10 jaar worden, is ingeslapen omdat hij vol tumoren zat.


Jeetje wat een verhaal......bedankt voor het delen!

Welke supplementen gaf je?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:52

Mijn lusitano is vorig jaar positief getest op PSSM2, n/p3.

Hij heeft zijn hele leven al veel weerstandsproblemen en is snel stijf, loopt snel gevoelig, moelijk aan het werk te krijgen, snel moe...
Tijd behandeld bij Den hoek en daar goed van opgeknapt, maar bleef wisselend stijf, passief etc..
Op advies van de dierenarts kreupelheidsonderzoek laten doen en op PSSM laten testen en toen bleek hij dus n/p3 positief.

Ik train hem nog volledig omdat ik merk dat hij beter blijft bij dagelijks bewegen.
Ik bekijk per dag wat hij aan kan, dat wisselt per dag en per week/periode.

Hij krijgt sinds ik het weet alle supplementen en verder suikerarm zuiver voer.
Hij loop op dit moment Z1, ik kijk hoe lang dit haalbaar blijft, wat niet meer lukt lukt niet meer...
Ik rijd ook veel buiten en werk aan de lange teugel.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Specifiek pssm2: tips, ervaringen en alles eromheen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:02


Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 23:04

Nouvel schreef:
Mijn lusitano is vorig jaar positief getest op PSSM2, n/p3.

Hij heeft zijn hele leven al veel weerstandsproblemen en is snel stijf, loopt snel gevoelig, moelijk aan het werk te krijgen, snel moe...
Tijd behandeld bij Den hoek en daar goed van opgeknapt, maar bleef wisselend stijf, passief etc..
Op advies van de dierenarts kreupelheidsonderzoek laten doen en op PSSM laten testen en toen bleek hij dus n/p3 positief.

Ik train hem nog volledig omdat ik merk dat hij beter blijft bij dagelijks bewegen.
Ik bekijk per dag wat hij aan kan, dat wisselt per dag en per week/periode.

Hij krijgt sinds ik het weet alle supplementen en verder suikerarm zuiver voer.
Hij loop op dit moment Z1, ik kijk hoe lang dit haalbaar blijft, wat niet meer lukt lukt niet meer...
Ik rijd ook veel buiten en werk aan de lange teugel.


Bedankt voor je verhaal, ook heftig. Welke supplementen voer je? Ga ne verdiepen in nog meer suikersmaak, heb de de sereen brok masters en de huidvitaal voermeesters, ivm de jeuk......al lijkt dit een pssm symptoom te zijn dus niets met voer oid te maken te hebben....

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 23:05


Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:10

De mijne heeft dan net weer geen jeuk..
Ik voer pure feed balance en veteran, vitalbix lucerne, beetje vitalbix slobber en beetje speedibeet en gemicroniseerd lijnzaad.

Ik geef aan supplementen:
Aminozuren, eiwittten, vit E, magnesium, extra vitaminepoeder in de ruitijd.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Specifiek pssm2: tips, ervaringen en alles eromheen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 00:36

Mijn p2/p2 n/p4 merrie is net geen 13 jaar geworden. Heeft tot 1,5 jaar ervoor in de mensport gelopen (onze voorlaatste wedstrijd was nk smw).

Lukasje
Berichten: 11254
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 02:08

Ipsilonka schreef:
Mijn p2/p2 n/p4 merrie is net geen 13 jaar geworden. Heeft tot 1,5 jaar ervoor in de mensport gelopen (onze voorlaatste wedstrijd was nk smw).


Welk ras was je merrie ?

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Specifiek pssm2: tips, ervaringen en alles eromheen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:21

Ik voerde;
- erwteneiwit isolaat
- vitamine E
- magnesium
- aminozurenmix
- zout

Welke supplementen werken in welke verhouding lijkt erg te verschillen per paard.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Specifiek pssm2: tips, ervaringen en alles eromheen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 08:24

Ok bedankt allemaal! Hier kan ik zeker wat mee, ga me erin verdiepen. Vind het ook fijn om te lezen dat er zeker ook paarden zijn ermee die nog ‘normaal’ kunnen functioneren :-)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Specifiek pssm2: tips, ervaringen en alles eromheen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 09:20

Oja zout geef ik er ook nog bij

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 12:33

Nouvel schreef:
Oja zout geef ik er ook nog bij


Ik voer op werkdagen elektrolyten bij van pharmahorse, is dat ook goed of voer je zout erbij om een andere reden?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:43

Woody2015 schreef:
Nouvel schreef:
Oja zout geef ik er ook nog bij


Ik voer op werkdagen elektrolyten bij van pharmahorse, is dat ook goed of voer je zout erbij om een andere reden?



Citaat:
ZOUT ZOUT ZOUT: waarom zout supplementeren, waarom is een zoutblok of de alom bekende Himalayasteen niet genoeg?
Natrium (zout dus) is een macromineraal, net als kalium en chloride.
Ik neem even alleen kalium mee hier:

Kalium (Potassium) ondersteunt de normale werking van het zenuwstelsel en draagt bij aan een normale spierwerking. Kalium werkt samen met Natrium. Natrium houdt vocht vast, Kalium laat het los. Teveel of te weinig(dat laatste komt zelden voor), zorgt voor spierstijfheid, schrikkerig gedrag en is zelfs toxisch.
Hypp en RER paarden mogen absoluut niet teveel kalium binnenkrijgen,omdat dit de aanvallen triggert.

In onze wei en dus ook in ons hooi(west-europa) zit veel kalium, dat moeten we dus compenseren. Kalium compenseer je met zout, gewoon simpel zout zonder toegevoegd jodium. Een paard verbruikt al snel 20-40 gram per dag, en bij warm of koud weer nog meer. In hooi en voer zit natuurlijk ook al wat natrium, maar vaak niet voldoende om kalium te compenseren. Nou, daarom heeft hij toch een zoutblok? Een Himalaya-liksteen? Het nadeel van zoutblokken: je moet de juiste kiezen, vaak zit er teveel calcium of zelfs kalium in, dan blijven ze likken en gaat zo'n blok vliegensvlug op, en het paard heeft nog steeds zijn kalium niet gecompenseerd, en dan stappen we over op een Himalaya-steen, toegegeven, het bekt ook lekker.De Himalaya-steen is hard, keihard, ze kunnen er uren aan likken en nog is de natrium-honger niet gestild, veel paarden geven het gewoon op, en weer andere paarden houden helemaal niet van likken aan een blok. Doe je paard een plezier en geef hem/haar gewoon 2 eetlepels (15-30) gram zout door het voer, en test of dat voldoende is door een houten plank met nog wat los zout aan te bieden, proef op de som ging er hier van de zomer niet veel extra zout in, maar vorige winter ruim 40gram per paard per dag.


Van de PSSM pagina op FB

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Specifiek pssm2: tips, ervaringen en alles eromheen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 21:26

Thnxs, had het inmiddels ook al gevonden op Facebook :-)