Jongere kind met zweep? Ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Jongere kind met zweep? Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 20:08

Willen jullie even meedenken? Mijn jongste van 9 heeft het paardrijden helemaal ontdekt. Super natuurlijk! Alleen is mijn ronde haflinger van 1.50 eigenlijk net te groot voor hem. ( kleinere pony staat op het wensenlijstje maar hebben we nu nog geen ruimte voor). Zn beentjes komen net onder het zadel uit en pony is liever lui dan moe en neemt nu af en toe een loopje met hem. Niet gemeen hoor maar met name alle kanten oplopen . Nu zit ik aan een zweepje te denken voor hem. Ik rijdt zelf ook altijd met zweepje en zodra ze merkt dat het menens is luistert ze super. Alleen twijfel ik, omdat hij nog zo jong is om nu al een zweepje te geven. Hoe denken jullie daarover ? Of tips? ( overigens gaat het op de bareback een stuk beter alleen dan kan hij niet lichtrijden en dat vindt hij nu net zo leuk)

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Jongere kind met zweep? Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:10

Ligt helemaal aan hoe hij zit. Als hij bv veel beweegt en de zweep tikt constant tegen de pony kan dat ook mis gaan natuurlijk. Kun jij net met bv een longeer zweep bijstand bieden?

LaDonna75

Berichten: 2140
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Jongere kind met zweep? Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:22

Ik denk dat met een zweepje rijden (mits hij niet constant Per ongeluk de pony aantikt) minder eeg is dan moeten schoppen of dat de pony een loopje met hem neemt. Dan liever een zweepje met goede uitleg aan zoonlief.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:23

Hier een 8 jarige en ze rijd met een zweepje. Als ze m bij zich heeft hoeft ze m haast niet te gebruiken maar pony is ook liever lui dan moe hij weet het gelijk als ze geen zweepje heeft.

Als je kind goed stil zit en dus niet bij elke beweging de zweep per ongeluk de pony raakt zou ik het gewoon is proberen.

Het erbij vasthouden van het zweepje was hier in het begin wel wennen.
Toen ze echt nog beginner was ging ik trouwens gewoon met de longeerzweep in de bak staan dat werkte ook prima en zou misschien ook een optie kunnen zijn bij jullie

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Jongere kind met zweep? Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:27

Ik las deze topictitel heel anders dan dat hij bedoeld is....

:') O:)

Supervix3n
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:28

Je bent er zelf bij denk ik als hij rijdt? Dan geef je een zweepje en kun je zelf ingrijpen, mocht het toch niet goed gaan.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:30

9 en een zweepje kan toch prima? Waarom zou hij daar te jong voor zijn. Met 9 kan hij prima jouw aanwijzingen over het gebruik daarvan opvolgen lijkt mij. Het gaat allemaal natuurlijk om hoe je er mee om gaat. Als hij het zweepje niet helemaal stil kan houden en de pony per ongeluk iedere pas raakt, misschien anders. Zou het gewoon proberen hoe het gaat. Het kan net dat verlengsel zijn waarmee de pony zijn hulpen wel door voelt/begrijpt/serieus neemt, waardoor rijden voor beiden lekkerder gaat. Ik zie ook liever een keer een zweepje, dan het eeuwige geschop om de pony vooruit te krijgen.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:37

Femke_Tweety schreef:
Ik las deze topictitel heel anders dan dat hij bedoeld is....

:') O:)

_O- echt hè!

present
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-11-20

Re: Jongere kind met zweep? Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:30

Waarom twijfel je?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Jongere kind met zweep? Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:30

Kleine kinderen op grote/brede ponies juist een zweep geven. Kinderen hebben nog weinig kracht in de benen.
Ook helpt het goed met sturen, zweep op de buitenschouder/hals.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 09:33

Dank voor jullie reacties.... deze zaterdag heeft hij inderdaad met een zweepje gereden . Alleen het feit dat hij hem vast had was al voldoende...