Had mijn paard de hik? video

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Had mijn paard de hik? video

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 18:48

Hi,

Afgelopen zondag is mijn opknap/project paard behandeld door osteopaat. Hij zat erg vast en er is wat gedaan met zijn eerste rib (CTO) en middenrif volgens mij ook. Sinds de behandeling had hij niet meer zoveel eetlust. Hij at zn hooi niet op en drinken deed hij daardoor ook niet veel. Toen ik vanmiddag op stal was en hem zijn voer wilde geven, begon hij veel te schudden met zijn hoofd en er klonk een raar geluid. Ik dacht meteen aan slokdarmverstopping maar er kwam geen slijm uit zijn neus of mond. Na 15 minuten was dit over en begon hij opeens weer gretig hooi te eten. Nu eet hij goed, drinkt nog niet zoveel, maar ik denk dat dat wel goedkomt nu hij weer hooi eet. Mijn dierenarts zei meteen dat het de hik was. Ik ben benieuwd wat jullie denken, zie de videos hieronder. En nog belangrijker, de oorzaak. Zou het door de behandeling kunnen komen of zou het een calcium tekort kunnen zijn?

Op dit filmpje hoor je hem echt hikken.
https://youtu.be/AaIMDT8pWk4

Dit deed hij ook een tijd.
https://youtu.be/sKtj42a9m9E

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Had mijn paard de hik? video

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:50

Ik heb een paard hier die had ook wel eens heftig de hik. Die maakte schokte met zijn lijf er bij als de mens doet. Hij was toen 4
Ik heb zijn bloed toen laten testen op calcium tekort maar dit was goed, zelfs meer dan goed.
Heb het een keer of 5 bij hem mee gemaakt en maakte mij best zorgen. Nu is hij 6 en ik heb het al een hele tijd niet meer gehoord bij hem.
Wat me wel op viel was dat hij het altijd tegen de tijd had dat ze naar binnen gingen smiddags laat.
Hij had zich dan wat druk gemaakt.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 15:57

Popstra schreef:
Ik heb een paard hier die had ook wel eens heftig de hik. Die maakte schokte met zijn lijf er bij als de mens doet. Hij was toen 4
Ik heb zijn bloed toen laten testen op calcium tekort maar dit was goed, zelfs meer dan goed.
Heb het een keer of 5 bij hem mee gemaakt en maakte mij best zorgen. Nu is hij 6 en ik heb het al een hele tijd niet meer gehoord bij hem.
Wat me wel op viel was dat hij het altijd tegen de tijd had dat ze naar binnen gingen smiddags laat.
Hij had zich dan wat druk gemaakt.


Wat vervelend. Is het dan gewoon onschuldig hikken geweest?

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:02

op jouw filmpje was wel een slokdarmverstopping hoor :j

ik moest even goed kijken,maar je ziet ook dat hij zijn halsspier opzet om het er uit te werken.
en de zwaaiende beweging doet hij om het zelf los te krijgen.
mijn merrie heeft dit regelmatig als ze na haar slobber hooi eet.
dan gaat ze te gulzig, heeft een kleine verstopping, inclusief dat geluid.
bij een kleine verstopping komt er niks uit de neus en lost het vaak snel wel weer op
maar maken ze dus wel dat geluid, ik vind het meer klinken naar een soort boertje.
op zich geen ramp,gebeurd elk paard wel eens.
wel even in de gaten houden of het vaker gebeurd.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Had mijn paard de hik? video

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:34

Antwoord heb ik helaas niet, maar wilde je heel veel succes wensen met je project paardje. Mooi dat er mensen zoals jij bestaan, waar hij de kans op een goed leven krijgt. Zet hem op beiden! Ik hoop nog veel mooie dingen over hem te mogen lezen!

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:47

BrechtCarlos schreef:
Popstra schreef:
Ik heb een paard hier die had ook wel eens heftig de hik. Die maakte schokte met zijn lijf er bij als de mens doet. Hij was toen 4
Ik heb zijn bloed toen laten testen op calcium tekort maar dit was goed, zelfs meer dan goed.
Heb het een keer of 5 bij hem mee gemaakt en maakte mij best zorgen. Nu is hij 6 en ik heb het al een hele tijd niet meer gehoord bij hem.
Wat me wel op viel was dat hij het altijd tegen de tijd had dat ze naar binnen gingen smiddags laat.
Hij had zich dan wat druk gemaakt.


Wat vervelend. Is het dan gewoon onschuldig hikken geweest?
ik hoop het. Het paard is verder kern gezond. het was bij hem echt een hik. Geen slokdarm verstopping.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 22:35

ellepel schreef:
op jouw filmpje was wel een slokdarmverstopping hoor :j

ik moest even goed kijken,maar je ziet ook dat hij zijn halsspier opzet om het er uit te werken.
en de zwaaiende beweging doet hij om het zelf los te krijgen.
mijn merrie heeft dit regelmatig als ze na haar slobber hooi eet.
dan gaat ze te gulzig, heeft een kleine verstopping, inclusief dat geluid.
bij een kleine verstopping komt er niks uit de neus en lost het vaak snel wel weer op
maar maken ze dus wel dat geluid, ik vind het meer klinken naar een soort boertje.
op zich geen ramp,gebeurd elk paard wel eens.
wel even in de gaten houden of het vaker gebeurd.



Maar ben wel benieuwd waar die verstopping dan vandaan zou komen want hij had al een tijd amper gegeten. Of maakt dat niks uit?

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 22:36

famkeY schreef:
Antwoord heb ik helaas niet, maar wilde je heel veel succes wensen met je project paardje. Mooi dat er mensen zoals jij bestaan, waar hij de kans op een goed leven krijgt. Zet hem op beiden! Ik hoop nog veel mooie dingen over hem te mogen lezen!



Ach wat lief! Ja ik was heel bang dat hij nu anders salami was door zijn 'agressieve' gedrag wat duidelijk pijn aan zijn lijf is.. Ik hoop hem echt weer helemaal goed te krijgen.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:59

die verstopping kan dan wel van een hap hooi zijn geweest.
maar nu is het allemaal weer goed toch, hoop dat het dan een eenmalig iets was :j
nou ja het hoeft niet,maar ik vond het in elk geval wel lijken op een verstopping

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Had mijn paard de hik? video

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 22:52

Dit was inderdaad een slokdarmverstopping. Mijn Paard heeft een slokdarmverlamming en laat helaas vaak dezelfde symptomen zien. Soms hoor je het soort van borrelen in zijn slokdarm als de verstopping tegen het eind zit. Het voer komt overigens bijna nooit zijn neus uit, dat is in de afgelopen 5? jaar dat hij het heeft slechts 2 of 3 keer voorgekomen. Goed in de gaten houden en als hij het vaker krijgt misschien zijn hooi (liever hooi dan voordroog) in slowfeeders voeren, dat voorkomt schrokken. Succes!