België - hond uitlaten en mantelzorg met nachtklok

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

België - hond uitlaten en mantelzorg met nachtklok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 23:11

Hoe doen jullie dat?

Ik heb zelf geen honden, maar wel oppashondjes op het moment in huis en ja, die moeten uitgelaten worden. Nu heb ik het genot van een tuintje, maar een wandeling voor het slapen is wel fijn (extreem actieve border collie) voor zowel de dieren als mij. Mag dit, of kan ik dan gewoon een dikke boete verwachten?

Dezelfde vraag eigenlijk ook als ik de dieren uit laat terwijl ze bij het baasje zijn en ik laat terug kom. Is hier een document voor aan te vragen? Ik ben mantelzorger voor de eigenaar van de honden en draag daarnaast zorg voor de honden, maar niet op papier (bestaat zoiets in België? :+ )

Iemand enig idee hoe dit gehandhaafd word op het moment?
Laatst bijgewerkt door Cubone op 27-10-20 23:21, in het totaal 2 keer bewerkt

_bloempje01_

Berichten: 1405
Geregistreerd: 24-10-07

Re: België - hond uitlaten met nachtklok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:15

Woon je in Wallonië?

Anders is voor 24:00 en na 05:00 prima toch?

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 23:25

_bloempje01_ schreef:
Woon je in Wallonië?

Anders is voor 24:00 en na 05:00 prima toch?


Tussen 24.00 en 05.00 is inderdaad te doen, maar er word op aangestuurd dat de klok in Vlaanderen verstrengd word en dan ga je wel in de knoei raken. Goed, ik heb nog een tuintje, maar vele ook niet. Ben wel benieuwd hoe mensen dit doen.

Lolaliza

Berichten: 295
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:01

Wij doen 2 x per dag een grote wandeling met onze actieve acd
S morgens om 9 en 's avonds rond 17
Hij heeft dan ongeveer 7 km in de benen ( op normale dagen ..als we tochten of strandwandelingen maken dan het dubbele )
We hebben wel een tuin dus tussendoor doet ie ook nog een plasje en een balspelletje
Wij gaan redelijk vroeg slapen ..die van ons doen dus rond 21 uur hun laatste plasje en gaan dan ook slapen tot 7 uur in de ochtend :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: België - hond uitlaten en mantelzorg met nachtklok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:17

Wachten of ze het effectief doen (nee dus) en dan pas zorgen maken.
Men lijdt het meest onder het lijden dat men vreest. En anders ga je rond een uur of 9 gewoon je laatste rondje doen en gooi je ze na 22:00 nog een half uur in de tuin.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: België - hond uitlaten en mantelzorg met nachtklok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:03

Momenteel is in Belgie de strengste avondklok van 22u tot 6u (Brussel en Wallonie). Dan kan je nog met de hond wandelen van 6u 's morgens tot 22u 's avonds.
Ik zou het jammer vinden dat er tijd en energie zou gestoken worden in het ontwerpen van documenten voor mensen die persé 's nachts met hun hond willen wandelen.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:11

En als je een pup hebt?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: België - hond uitlaten en mantelzorg met nachtklok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:16

Tuin? Krant?
Op dit moment zijn er erger zorgen dan een puppyplasje in huis :(

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: België - hond uitlaten en mantelzorg met nachtklok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:25

Ik weet niet hoe veel politie er in je omgeving rondrijdt?

Anders gewoon een klein blokje om het huis heen wandelen van 10-15 minuten. Geen grasveldje in de buurt waar je even 15 minuten balletje kan gooien?

Mocht het in Nederland ook tot een avondklok komen, dan ga ik gewoon met mijn hond rondje door het parkje hier lopen. Hier rijd toch geen politie.

In de binnenstad van een grote stad is dat natuurlijk anders.

Sowieso doet mijn hond alleen even een snelle plas in de avond, soms een snelle poep, maar langer dan 5 minuten zijn we nooit buiten.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: België - hond uitlaten en mantelzorg met nachtklok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:28

Het is niet dat je voor de politie binnen moet blijven hè :')
We doen het om de verspreiding van het virus tegen te gaan, niet om te politie tevreden te houden.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:35

verootjoo schreef:
Het is niet dat je voor de politie binnen moet blijven hè :')
We doen het om de verspreiding van het virus tegen te gaan, niet om te politie tevreden te houden.


Politie wil je niet tegen komen want als je een agent treft die strikt de regels wil naleven heb je een boete aan je broek hangen.

En inderdaad zie ik niet in waarom de hond een rondje uitlaten in je eentje een gevaar is om corona te verspreiden?! Als ik ik letterlijk alleen door een parkje loop, KAN ik niemand besmetten.

Die avondklok is meer voor in de binnenstad, dat mensen niet daar lekker hutje mutje gaan "wandelen"

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 10:52

mvdende schreef:
verootjoo schreef:
Het is niet dat je voor de politie binnen moet blijven hè :')
We doen het om de verspreiding van het virus tegen te gaan, niet om te politie tevreden te houden.


Politie wil je niet tegen komen want als je een agent treft die strikt de regels wil naleven heb je een boete aan je broek hangen.

En inderdaad zie ik niet in waarom de hond een rondje uitlaten in je eentje een gevaar is om corona te verspreiden?! Als ik ik letterlijk alleen door een parkje loop, KAN ik niemand besmetten.

Die avondklok is meer voor in de binnenstad, dat mensen niet daar lekker hutje mutje gaan "wandelen"


Precies dit :') Ik vind de avondklok echt pesterij. Ik snap dat het is om te voorkomen dat mensen gaan feesten, maar ik die met niemand in contact kom behalve mijn partner en de persoon waarvoor ik zorg draag word er flink de dupe van. Als mijn hoofd vol is of ik niet kan slapen loop ik graag een rondje om tot rust te komen. Ik kom dan met niemand in contact, niet eens in de buurt van iemand dus coronaverspreiding? Denk dat ik sneller corona zal verspreiden als ik overdag op straat loop..

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: België - hond uitlaten en mantelzorg met nachtklok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:56

Tja, ze kunnen natuurlijk niet per individu bekijken of die een avondklok krijgt ja of nee. Dus plan het gewoon zo dat het past in de avondklok zou ik zeggen en als het echt niet past kun je kijken of er ergens een regeling bestaat dat jij een uitzondering bent.
Maar ja, iedereen vindt zichzelf tegenwoordig een uitzondering dus dan helpen de regels ook niet echt :z

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:01

verootjoo schreef:
Tja, ze kunnen natuurlijk niet per individu bekijken of die een avondklok krijgt ja of nee. Dus plan het gewoon zo dat het past in de avondklok zou ik zeggen en als het echt niet past kun je kijken of er ergens een regeling bestaat dat jij een uitzondering bent.
Maar ja, iedereen vindt zichzelf tegenwoordig een uitzondering dus dan helpen de regels ook niet echt :z


Maar ze kunnen wél per gebied een avondklok instellen. Bijvoorbeeld dr binnenstad van Den Haag wél en buiten de bebouwde kom van Hendrik Ido ambacht niet....

Dan pak je alsnog de feestvierders aan, maar laat je het "normale" leven nog een beetje met rust.

En mensen die samen willen komen doen dat tóch wel, die spreken gewoon een uurtje eerder af, om optijd weer thuis te zijn.

Je wil juist de feestvierders tegenhouden en niet diegene die om 12:00 zn hond een laatste plasje laat doen in de polder.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:03

Cubone schreef:
Tussen 24.00 en 05.00 is inderdaad te doen,


Is there a problem? No? Why worry?

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:07

mvdende schreef:
verootjoo schreef:
Tja, ze kunnen natuurlijk niet per individu bekijken of die een avondklok krijgt ja of nee. Dus plan het gewoon zo dat het past in de avondklok zou ik zeggen en als het echt niet past kun je kijken of er ergens een regeling bestaat dat jij een uitzondering bent.
Maar ja, iedereen vindt zichzelf tegenwoordig een uitzondering dus dan helpen de regels ook niet echt :z


Maar ze kunnen wél per gebied een avondklok instellen. Bijvoorbeeld dr binnenstad van Den Haag wél en buiten de bebouwde kom van Hendrik Ido ambacht niet....

Dan pak je alsnog de feestvierders aan, maar laat je het "normale" leven nog een beetje met rust.

En mensen die samen willen komen doen dat tóch wel, die spreken gewoon een uurtje eerder af, om optijd weer thuis te zijn.

Je wil juist de feestvierders tegenhouden en niet diegene die om 12:00 zn hond een laatste plasje laat doen in de polder.


Hoe weet jij of TS in de binnenstad woont of in de polder :?

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:17

verootjoo schreef:
mvdende schreef:


Maar ze kunnen wél per gebied een avondklok instellen. Bijvoorbeeld dr binnenstad van Den Haag wél en buiten de bebouwde kom van Hendrik Ido ambacht niet....

Dan pak je alsnog de feestvierders aan, maar laat je het "normale" leven nog een beetje met rust.

En mensen die samen willen komen doen dat tóch wel, die spreken gewoon een uurtje eerder af, om optijd weer thuis te zijn.

Je wil juist de feestvierders tegenhouden en niet diegene die om 12:00 zn hond een laatste plasje laat doen in de polder.


Hoe weet jij of TS in de binnenstad woont of in de polder :?


Dat weet ik niet.

Als de ts in een binnenstad woont, is het waarschijnlijker dat ze "problemen" zal ondervinden van een avondklok als iemand die in een platteland dorpje woont.

Mijn post ging dan ook meer over waarom er in een heel gebied (heel Wallonië) een avondklok geld, terwijl kleine lokale avondklokken minder "schadelijk" zijn en waarschijnlijk net zo effectief!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:19

mvdende schreef:
verootjoo schreef:
Tja, ze kunnen natuurlijk niet per individu bekijken of die een avondklok krijgt ja of nee. Dus plan het gewoon zo dat het past in de avondklok zou ik zeggen en als het echt niet past kun je kijken of er ergens een regeling bestaat dat jij een uitzondering bent.
Maar ja, iedereen vindt zichzelf tegenwoordig een uitzondering dus dan helpen de regels ook niet echt :z


Maar ze kunnen wél per gebied een avondklok instellen. Bijvoorbeeld dr binnenstad van Den Haag wél en buiten de bebouwde kom van Hendrik Ido ambacht niet....

Dan pak je alsnog de feestvierders aan, maar laat je het "normale" leven nog een beetje met rust.

En mensen die samen willen komen doen dat tóch wel, die spreken gewoon een uurtje eerder af, om optijd weer thuis te zijn.

Je wil juist de feestvierders tegenhouden en niet diegene die om 12:00 zn hond een laatste plasje laat doen in de polder.

Feesten kan dus alleen in grote steden?
En welke stad is dan groot genoeg voor een avondklok?

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:23

Ik vraag me ook echt af of het te handhaven is ik denk dat in de grote steden wel veel gecontroleerd zou worden, daar zijn ook de meeste mensen dichtbij elkaar maar in een buitenwijk of elders kan ik me er geen voorstelling bij maken.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: België - hond uitlaten en mantelzorg met nachtklok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:36

Nou ik woon in een klein dorp, zeg maar een polder zoals jij dat noemt. Daar gaan ze ‘s avonds gewoon in keten zitten. Avondklok is daar net zo hard nodig als in de stad hoor. Beetje raar om te denken dat er alleen gefeest kan worden in een stad :+

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:40

verootjoo schreef:
Nou ik woon in een klein dorp, zeg maar een polder zoals jij dat noemt. Daar gaan ze ‘s avonds gewoon in keten zitten. Avondklok is daar net zo hard nodig als in de stad hoor. Beetje raar om te denken dat er alleen gefeest kan worden in een stad :+


Nee dat denk ik helemaal niet, maar het kan me niet voorstellen dat er voldoende politie is om overal te gaan handhaven en dat ik daarmee zou denken dat de avondklok vooral gecheckt zou worden in grote steden.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:42

Nu ja, België bestaat nu ook wel uit meer dan alleen "grote steden" en "verwilderd gebied waar zelfs God nog nooit geweest is". :D

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:43

verootjoo schreef:
Nou ik woon in een klein dorp, zeg maar een polder zoals jij dat noemt. Daar gaan ze ‘s avonds gewoon in keten zitten. Avondklok is daar net zo hard nodig als in de stad hoor. Beetje raar om te denken dat er alleen gefeest kan worden in een stad :+


Ok. Dat had ik niet verwacht.

Ik hoop dat we in Nederland géén avondklok gaan krijgen. En zo wel... er is toch niet voldoende politie om elke straat de hele tijd in de gaten te houden.

Rondje met hond zou ik gewoon doen, kans om gepakt te worden is erg klein hier in dit dorp.

Daarnaast is de kans om corona te verspreiden 0,00% als je een rondje met de hond loopt waar niemand anders loopt.

Blacky94

Berichten: 3470
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:50

mvdende schreef:
verootjoo schreef:
Nou ik woon in een klein dorp, zeg maar een polder zoals jij dat noemt. Daar gaan ze ‘s avonds gewoon in keten zitten. Avondklok is daar net zo hard nodig als in de stad hoor. Beetje raar om te denken dat er alleen gefeest kan worden in een stad :+


Ok. Dat had ik niet verwacht.

Ik hoop dat we in Nederland géén avondklok gaan krijgen. En zo wel... er is toch niet voldoende politie om elke straat de hele tijd in de gaten te houden.

Rondje met hond zou ik gewoon doen, kans om gepakt te worden is erg klein hier in dit dorp.

Daarnaast is de kans om corona te verspreiden 0,00% als je een rondje met de hond loopt waar niemand anders loopt.

En gaan ze niet in een keet zitten, dan organiseren ze wel een feest in het bos hier verderop :')
Mensen zijn innovatief hoor, zeker als je ze verteld dat ze iets niet mogen...

Lolaliza

Berichten: 295
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:00

verootjoo schreef:
Het is niet dat je voor de politie binnen moet blijven hè :')
We doen het om de verspreiding van het virus tegen te gaan, niet om te politie tevreden te houden.

Als jij s avonds een kort rondje door het park met je hond doet en je gezond verstand gebruikt wie ga je dan besmetten ..je hond ?
Tuurlijk wil je de politie ontwijken anders is het een duur plasje