Voeradvies jong schraal paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Voeradvies jong schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:40

Aanstaande zaterdag wordt de merrie die ik al een tijdje op het oog heb van mij. Het is een 3,5 jarige onbeleerde dressuur gefokte merrie van nu al dik 1,70 hoog. Zij loopt nu vanaf de lente 24/7 buiten zonder bijgevoerd te worden. Zij is helaas afgevallen en is nu vrij mager geworden.

Dit wordt mijn eerste eigen paard en heb mij bij alle bijrijdpaarden nooit bezig hoeven houden met het voerbeleid. Ik zie nu door de bomen het bos niet meer. Wat ga ik haar voeren om haar weer op gewicht te krijgen? Welke supplementen moet ik bijvoeren?

Ik lees op verschillende plekken dat merriebrok kan helpen maar is dit de beste keuze? Ook zie ik vaak luzerne voorbij komen. Pulp zou een optie zijn maar niet ideaal gezien ik het voer zelf steeds zal moeten klaarzetten en ik niet 7 dagen per week naar stal zal kunnen gaan.

Ze zal straks overdag op de wei gaan lopen van ongeveer 10 uur sochtends tot het savonds donker wordt. Savonds en snachts zal ze op stal komen te staan. Sochtends en savonds krijgt ze op stal dan hooi.

Zijn er mensen die er een beetje verstand van hebben en die met mij mee willen denken?

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:07

Toevallig, ik heb eind augustus een 4 jarige merrie gekocht, 1.70 hoog en ook vrij schraal. Om te beginnen staat ze op onbeperkt ruwvoer (hooi) als basis. Sinds een maand voer ik dagelijks een hele schep slobber met daar doorheen een halve schep omega en dat doet voor haar echt wonderen. Die omega heb ik aangeraden gekregen van iemand met hetzelfde probleem en werkt voor mijn merrie echt top, ze zit er ook mooi in haar vacht door. Is van de Welkoop.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Voeradvies jong schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:19

Even kijken of ze wormen heeft. Als ze nu helemaal niks krijgt zou ik eens kijken wat ze doet op gewoon beetje basisbrok of muesli voor de vitamine en lijnzaadolie. Is dit niet voldoende kan je altijd verder kijken, maar van niks naar volstoppen is ook niet handig. Ze staat ook niet in training toch?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:25

Ik zou inderdaad beginnen met veel hooi, lucerne en omegamix, dan kom je al een heel eind denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:26

@maartje9: dankje voor je reactie. Ik zal mij eens verder gaan inlezen!

@sorbetje: nee ze zal zeker niet van niks naar volstoppen gaan. Alles zal worden opgebouwd.
Ze staan op het moment niet in training. Mijn plan met haar is om haar deze winter wat op te knappen en er voor te zorgen dat de basis qua longeerwerk bevestigd is en dat ze een hoofdstelletje met bit kent. Tegen het voorjaar wil ik haar pas gaan beleren. Alles op het gemak. Prioriteit nu is om haar op gewicht te krijgen.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:26

Inderdaad onbeperkt ruwvoer en merriebrok.
Heb er al diverse paarden goed van zien opknappen die schraal danwel mager bij mij gekomen zijn.
Uiteraard ook even goed ontwormen.
Laat je vooral niet verleiden tot 100 supplementen en tig verschillende soorten voer.
Houd het simpel.
Als het dier verder gezond is dan knappen ze van goed ruwvoer en een goede brok snel op.
Veel plezier alvast met je eerste eigen paard!

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Voeradvies jong schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 00:06

Voldoende ruwvoer en strucomix senior van Cavalor zorgt ook voor goede resultaten :) Worden ze niet heet van, maar wel voller.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Voeradvies jong schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 08:48

Nu overdag op het weiland zonder hooi is het eerste dat je moet aanpakken. Er zit nauwelijks nog voeding in het gras rond deze tijd. Maw vraag om hooi op het land, eventueel in een slowfeeder. en zorg ervoor dat ze in den acht ook onbeperkt hooi krijgt, eventueel in een slowfeeder. Je wilt een schraal paard nooit zonder ruwvoer hebben staan. Daarnaast zou ik seniores priores gaan bijvoeren op de dagen dat je er bent.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Voeradvies jong schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:00

Wat troi zegt inderdaad, gras voldoet nu niet meer, overdag zou ik zeker ook hooi bij voeren. Verder heb ik goede ervaringen met Equifyt Zupa, maar dat moet wel geweekt worden. Een goede vitaminebrok zodat ze in ieder geval alles binnen krijgt wat ze nodig heeft. Die zou je inderdaad aan kunnen vullen met luzerne - mits ze daar tegen kan, of misschien een seniorenproduct wat je niet hoeft te weken, maar veel dikmakers moeten wel gewerkt worden.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:03

er is tegenwoordig veel voer op de markt met veel betere voedingswaarde dan merrie brok.
zou dan eerder richting het seniorenvoer gaan,dat zit vaak hoger in eiwit.. wat vaak de reden is van het aanraden van merriebrok
je paard gaat straks op de wei,maar het gras bevat nu minder voeding dan in de zomer.
en je kunt eens het een en ander gaan lezen op de site van voervergelijk , daar staat heel veel info over voeding,wat wel en wat niet, zo word je er zelf ook wat kundiger in :j

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:45

Zou idd beginnen met onbeperkt hooi, en dan een vitamine brokje (of zogeheten balancer) erbij met een schep van het een of ander. Bietenpulp of luzerne als je laag in suiker wil blijven. Of een basis brok/muesli als dat je niet zo veel uitmaakt. Olie moet je echt best veel van geven voor het een beetje aanzet, ik vind dat zelf wat minder fijn.
Het is ook het overwegen waard om er in ieder geval een regendeken op te doen zodat ze minder energie verliest aan opwarmen als het regent.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Voeradvies jong schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:51

Ik zou kijken naar hoog eiwit / vet gehalte. Ik voer mijn schrale paard op advies van de kliniek Cavelor Vitamino. Heb ook fijne resultaten bereikt met bietenpulp, olie en nutrimash (Vitalbix) als extra. Luzerne is ook fijn om extra vezels en eiwit te voeren.

Anoniem

Re: Voeradvies jong schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:17

Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga het straks allemaal op mijn gemak eens doorlezen en naast elkaar zetten.

Een regendeken staat inderdaad op de planning om dit meteen zondag aan te schaffen. Zaterdag kan ik meten welke maat deken dat ik moet hebben. Zondag rijd ik naar de ruitersportzaak om er eentje te gaan halen.

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Voeradvies jong schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:46

Mijn 3 jarige ruin was na de castratie enorm ingevallen. Die heb ik op de wei gezet, voldoende ruwvoer en merriebrok hebben m mooi aan laten komen zonder te druk te worden. Was met twee maanden een heel eind opgeknapt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Voeradvies jong schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 00:14

Waarschijnlijk kan je met extra eiwitten uit bijvoorbeeld luzerne(brok) en aminozuren uit een supplement of vitaminebrok al wel veel winst boeken. Op de dagen dat je komt, zou je fibrebeet en omegaolie bij kunnen geven. Wil vooral niet te snel, geef het gewoon een half jaar voordat ze weer op gewicht is.

Anoniem

Re: Voeradvies jong schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 00:38

Fibrebeet heb ik inderdaad nog een halve zak van staan van mijn bijrijdpaard. Dat zou ik inderdaad ook als extra kunnen geven.

Ik ben vanmiddag even naar de Welkoop geweest en heb een zak basisbrok, muesli en een pak luzerne gehaald. Daarnaast nog luzerne snacks gekocht. Eens kijken hoe ze het hier op gaat doen. Ze krijgt nu niks bijgevoerd dus wellicht dat dit al voldoende is.

Te snel wil ik inderdaad niet gaan. Het voer zal ook rustig opgebouwd gaan worden zodat ze weer kan wennen aan de brok. Ze heeft de afgelopen maanden niks anders gehad dan gras en wat hooi. Ik wil haar zowiezo in het voorjaar pas zadelmak maken. We hebben dus de tijd om haar rustig op gewicht te krijgen.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Voeradvies jong schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 04:42

Rustig opbouwen met onbeperkt hooi. Kijken wat ze doet. Beetje brok om te wennen. Paardje in de groei hoort wat schraal te zijn.
Geen regendeken. Ze zit toch goed in de vacht?

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Voeradvies jong schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:13

Een paard dat al wat schraal is doe ik juist wel een deken op. Ik wil niet dat ze hun extra's weer verbranden om zich warm te houden als ik daarbij kan helpen. Afhankelijk van hoe schraal paard is en of ze het wel koud heeft natuurlijk.

Mijn paard (mager/maagzweren/darmontstekingen) zet ik dus veel eerder en veel warmer dan stalgenoten en hij staat nooit te warm en eet ook duidelijk beter als hij warm aangekleed is.