Onbekende Diagnose paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Onbekende Diagnose paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 10:18

Hallo allemaal,

Ongeveer 7 jaar geleden heb ik een veulen van 5 maanden gekocht. Top paardje, super braaf, lekker groot gewoon een leuk dier. Hij heeft een slechte start gehad, aangezien hij zij groeispurt kreeg in de winterperiode. Maar al met al is hij daar goed op bovenop gekomen. Nu 185 cm groot, maar niet meer zo lief en leuk. 2.5 jaar tot 3 jaar geleden verhuisd naar de stal waar we nu staan. Daar kreeg hij flink wat eten, veel weidegang en ik reed hem zo'n 4 keer per week. Hij vertoonde al een kleine kramp in zijn linkerachterbeen, maar dacht dat hij zich of verstapt, of verrekt had. Langzaamaan werd de kramp alleen maar erger. Dus het rijden ging minder, puur om te kijken of hij hierop zou reageren. Fysiotherapeut erbij gehad, en die gaf aan groeikrampen. Dat kan, vooral met een groot dier. Dus extra rust. Steeds op de poetsplaats bleef hij krampen houden. Zelfs met poetsen, en werd hierdoor onvoorspelbaar. Ik heb een nieuw zadel laten aanmeten, bitfitter, verschillende hoefsmeden, acupunctuur, chiropractor maar niets hielp. Magnesium, Selenium en vitamine B bijgevoerd. Maar ook dat hielp niet, vooral in stressvolle situaties leek hij de kramp te krijgen. Dus een tijdje gepoetst op stal, ook dat hielp niet. Tijdens het rijden en op de wei nergens last van. Dus ik dacht hij stelt zichzelf aan. Gewoon een tijd genegeerd, en in de zomerperiode leek het iets minder. Er waren minder mensen op stal, dus de rust deed hem goed. Na een paar nare ervaringen tijdens het rijden, besloten om hem te verkopen. Het heeft 8 maanden geduurt voordat ik hem ook echt te koop heb gezet. Ik dacht dat ik niet ruiter genoeg was, niet voor hem. Maar tijdens het proefrijden werden de krampen alleen maar erger.

Ik heb het over totale lichaamskrampen die tussen de 5 tot 15 minuten duren. Gooien met zijn hoofd, schrapen en gewoon niet normaal reageren. Zelfs als je een borstel laat vallen is het raak. Dus veearts erbij, deze dacht gelijk aan een spierziekte. Dus hebben we bloed en haren afgenomen, en hem getest op panel 5. Alles kwam er negatief uit, dus wilde we kijken of hij kandidaat was voor een spierbiopt. Bloed afgenomen voor het werk, en na het werk. Op een lichte verlaging van Albumine was er niets merkwaardigs aan de hand. Dus spierziekte was geen optie. We denken nu aan iets neurologisch, auto immuunziekte of een zenuwaandoening. Dus hebben we hem een weekje op prednison gezet. In de ochtend een uur na inname is het minder, maar savonds is hij weer helemaal vanouds en breekt hij nog net niet de poetsplaats af. Maar na een week weinig tot geen verschil.

2 veeartsen van dezelfde praktijk denken dat zijn hersenen verkeerde signalen afgeven tijdens een stressvolle situatie. Een andere arts van dezelfde praktijk denkt aan epilepsie, en een collega uit Utrecht denkt ook een hersenaandoening. Dus de vraag is, hoever willen we gaan. De optie pillen voor epilepsie zijn duur, en dan is het sowieso een weide paard voor het leven. Een hersenscan of andere procedure om een hersenaandoening uit te sluiten is verschrikkelijk prijzig en vaak is het al afgelopen zaak. 3 artsen zeggen, laat hem gaan. Mijn gevoel zegt dit ook, maar ik wil zeker weten dat ik alles heb gedaan. Als hij een aanval heeft dan zie je de paniek in zijn ogen. Soms zijn ze mild en loopt die er zo uit. Maar wat begon met een krampje, zijn nu volledige lichaamskrampen. Het begon op alleen de poetsplaats. Maar zelfs na het stappen, in stal en zelfs op de wei begint hij het te tonen.

In het kort.

Verschrikkelijke krampen die van 5 tot 15 minuten duren. Zowel voor als na het werk. Wijzen naar zijn buik, schrapen van de benen, schoppen bij te lange aanraking van het achterbeen. Onvoorspelbaar gedrag.

Iemand die zoiets ooit heeft meegemaakt bij een dier?


horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Onbekende Diagnose paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:30

Dus als ik het goed begrijp ben je 3 jaar na het verschijnen van de klachten bij één dierenartsenpraktijk geweest voor dit probleem?
Je paard is enorm groot, het is gekend dat hele grote paarden veel meer kans hebben op neurologische verschijnselen en heel veel tijd nodig hebben om uit te groeien. Het liefst worden zij echt pas op 6-8 jarige leeftijd bereden.
Ik zou hem opladen naar een gerenommeerde kliniek voor een algemeen onderzoek, kreupelheidsonderzoek en van daar verder.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: Onbekende Diagnose paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 10:33

@horsiegek ik heb 2 verschillende praktijken erbij gehad, een zei dat er niets aan de hand was. De ander dacht aan hoefbevangenheid en is daarop gecontroleerd. Dat is het ook niet. Hij is met zijn 3.5 4 jaar zadelmak gemaakt. En toen zijn we begonnen met bijna een jaar onder begeleiding rijden, voor 2 maal in de week.

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Onbekende Diagnose paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:37

Oké, dat begreep ik even niet zo uit je verhaal.
Wat voor onderzoeken zijn er aan zijn bewegingsstelsel tot nu toe gedaan? Heb je hem al eens op de foto laten zetten? Heb je het idee dat zijn zicht goed is?
Ik zou niet meteen denken aan een hersenscan, 99 van de 100 keer is daar niks op te zien, ook niet als hij wel last zou hebben van epilepsie.
Heb je toevallig beeldmateriaal van de aanvallen? Mag ook per pb.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Rocamor

Berichten: 10826
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Onbekende Diagnose paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:39

Is het begonnen op de stal waar je paard nu nog staat?

Rockes <3

Anoniem

Re: Onbekende Diagnose paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:41

Gaat het om het paard in je profiel trouwens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:44

Hij heeft een panel5 test gehad met onderzoek op pssm1. Maar die variant komt juist nauwelijks voor bij warmbloeden.

Is hij getest op de overige varianten?

Je zegt dat hij het zomers op de wei beter doet. Dat is een typisch kenmerk bij pssm (behalve de 1) omdat er in gras veel vitE zit en die paarden daarin een extreem hoge behoefte aan hebben.

Muze
Berichten: 5261
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Onbekende Diagnose paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:49

Ik ga met gloa mee. Laat hem testen op de andere Pssm varianten... door middel van haren dus.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Onbekende Diagnose paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:57

Ja ik heb er 1 hier. Ook zo gruwelijk groot. Je mag mij een pb doen, want ik ga het hier niet op bokt zetten....

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: Onbekende Diagnose paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 11:02



ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:08

Laten testen op PSSM 2 etc. PSSM 1 komt zelden tot nooit voor bij warmbloeden ( of er moet ergens koudbloed in zitten). http://www.pssm.eu/en/testing.html
Sterkte.
Weet je wat voor bloed er in zit? Zo op het filmpje te zien is het een stevig paard dus koudbloed kan er ergens in zitten en misschien zelfs Quarter ( Ik denk dan bijna aan HYPP, al is dat vaak nog veel heftiger dan wat jij beschrijft, maar dat is ( voor zover ik weet) nooit geconstateerd bij een ander ras dan de Quarter/ Paint) https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperkale ... is_(equine).
Laatst bijgewerkt door ElCid op 27-10-20 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:13

Ik heb er zelf helemaaaal geen ervaring mee of echt kennis van, maar dit doet me een beetje denken aan Frummel: [PP] [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Misschien zit ik er dus compleet naast, maar misschien opent dit wel weer deuren. Hopelijk kun je je paard in ieder geval verder helpen op de een of andere manier.

A snowflake is one of nature's most fragile things but look what they can do when they stick together

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:14

Heb je het idee dat het schrapen en met het hoofd slaan in verbinding staat met zijn verwachte aandoening?
Op het filmpje lijkt het mij namelijk ongeduld/onrust. Mijn ruin doet het ook.

Zijn achterhand toont niet oke, maar ik denk dat enkel een hele goede arts/kliniek daar wat van kan vinden, want de oorzaak kan echt van kop tot staart liggen.
Heb je beeldmateriaal van een ernstige aanval?
Hij gaat in het begin een beetje staan alsof hij moet plassen vind ik.

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Onbekende Diagnose paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:18

Op het filmpje zie ik geenzins iets dat me doet denken aan epilepsie. Ik heb eerder het idee dat hij geen flauw benul heeft van waar zijn achterhand is. Hij is erg onrustig op de poetsplaats en vooral bij het verplaatsen van zijn gewicht naar achteren lijkt hij opeens te beseffen dat hij achter zijn schouder ook nog een heel lijf heeft maar niet weet wat hij ermee moet of kan.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Rocamor

Berichten: 10826
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:19

Er vallen me uiteraard een aantal zaken op:
1) ik word zelf doodnerveus van de plek waar hij staat. Volledig overprikkeld door die koppelingen die tegen die stalen buis aan knallen
2) Negatieve aandacht is ook aandacht. Hij staat stil, geen ineractie. Hij gaat schrapen, jij reageert.
3) Staat hij achter altijd zo wijd? Hij lijkt zijn bekken flink te kantelen.

Is dit begonnen sinds hij hier staat?
Zie jij je paard wel eens liggen? Echt diep slapen?

Rockes <3

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:21

Is zijn rug na gekeken?
Eventueel zenuwblokkade bij verkramping van de spieren?

Is hij onder het zadel wel braaf? Als in geen protest?

Ik zou je willen adviseren naar SMDC in Heesch te gaan.

Laerkens Beauty

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:22

Is Lyme ook getest?
En een tip vanuit een andere hoek als je er voor open staat.
Eric laarakkers van dierenkliniek den hoek is bij dit soort “vage” diagnoses vaak erg goed.
Dierenartsen die het holistisch bekijken
(Uit eigen ervaring weet ik bijvoorbeeld dat een slechte nierenergie (maak je geen zorgen, dat is niet dat de nieren niet werken, dat is echt energetisch) voor schrikkerige en kramperige paarden kunnen zorgen)

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:26

Ik dacht al dat ik gek was maar mijn man die op de achtergrond mee kijkt vroeg net ook ineens "wat moet ge eigenlijk zien?"

Ik zie niks dat mij doet denken aan hersenaandoeningen. Hoogstens dat verkrampte in de achterhand maar dan zou ik niet in de hersenen gaan zoeken maar in de lendenen en rug en ja, zoals Sunnda zegt, omwille van die "plashouding" wellicht ook de nieren en blaas.

Dat schrapen en slaan met het hoofd doen die hier eigenlijk ook als ze zo staan zonder aandacht.
Hij trekt zijn kont ook steeds in als hij de muur voelt voor zover ik zie. Kan even geen geluid op zetten maar als er idd zoveel geluid is zou zeker Sam hier nog een stuk erger doen vrees ik.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 11:31

Hypp is ook negatief uitgekomen. Daar is hij ook opgetest. Hij doet dit ook in de stal, op de wei en in alle bakken. Binnen en buiten. Ik heb geen beeldmateriaal van de ernstige aanvallen, omdat hij dan te onvoorspelbaar is en dat vind ik gevaarlijk.

Ik heb het gedrag een hele tijd genegeerd, maar toch bleef hij dit doen. Zijn spieren zijn helemaal hard als een aanval aankomt, en als hij eruit komt. Het schrapen doet hij sinds dr aanvallen. Dus ik denk dat het discomfort is. Onder het zadel is die super braaf, na 10 minuten rodeo. En in de stap krampt hij ook op

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: Onbekende Diagnose paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 11:33

Zijn nier en lever waardes waren gewoon top. Hier hebben we zelf ook aangedacht en dus getest. Maar kwam niets uit. De da denkt dat door stress en spanning zijn spieren verkrampen. En dit zo uit

Cer

Berichten: 30142
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:35

Rocamor schreef:
Er vallen me uiteraard een aantal zaken op:
1) ik word zelf doodnerveus van de plek waar hij staat. Volledig overprikkeld door die koppelingen die tegen die stalen buis aan knallen
2) Negatieve aandacht is ook aandacht. Hij staat stil, geen ineractie. Hij gaat schrapen, jij reageert.
3) Staat hij achter altijd zo wijd? Hij lijkt zijn bekken flink te kantelen.

Is dit begonnen sinds hij hier staat?
Zie jij je paard wel eens liggen? Echt diep slapen?


Dit een beetje.. :)
Geen verstand van aandoeningen van iets die dit zouden kunnen veroorzaken, ik zie alleen een paard wat niet op zn gemak is, in een ruimte die niet heel relaxed is, en mensen eromheen die staan te wachten totdat hij 'iets gaat doen'.. een soort verhoogde spanning zeg maar.

Maar ik doe geen enkele uitspraak over een aandoening van wat dan ook hoor, echt geen verstand van.

hoogendroog
Berichten: 3281
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:41

Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar lees bijgaande link eens. Het gaat over "shivering syndrom". Vaak wordt dit in het Nederlands verward met kramperigheid of hanetred. Het is echter een heel andere aandoening. Misschien herken je er iets in van jouw paard.
https://aaep.org/sites/default/files/is ... 000359.PDF

DJZ

Berichten: 3108
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:43

Zijn de hals en rug al eens op de foto geweest?? Zou dit niet het wobbler syndroom kunnen zijn?
Laatst bijgewerkt door DJZ op 27-10-20 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:43

FotosbyElles schreef:
Zijn nier en lever waardes waren gewoon top. Hier hebben we zelf ook aangedacht en dus getest. Maar kwam niets uit. De da denkt dat door stress en spanning zijn spieren verkrampen. En dit zo uit


Ik ga nog uitgebreid reageren hoor in pb, maar ik denk dat je da gelijk heeft. Krampbenen worden bv ook erger bij stress en spanning en dit komt ook uit de hersenen vandaan.
En dan vermenselijk ik het maar volgens sommigen, maar als dit regelmatig gebeurd, kom je in een neerwaartse spiraal terecht, wat het steeds erger maakt en de spieren natuurlijk ook geen goed doet.

Zo even snel kan ik al zeggen dat erwten eiwit isolaat bij voeren die van mij veel goed heeft gedaan. Als de spieren maar mooi soepel en zacht zijn, vangen ze de klappen beter op heb ik gemerkt.

tyleysmiley

Berichten: 1894
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Onbekende Diagnose paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:54

Ik moet meteen denken aan het paard Frummel,ben even de boktnaam van zijn eigenaresse kwijt.
Maar die zou ik eens opzoeken...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3timesmom, lissssan, manonutjuh, pony33 en 90 bezoekers