Help! Wie heeft er verstand van Zoom?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Help! Wie heeft er verstand van Zoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 17:54

Hoi Bokkers,

Hier een juf in het volwassenenonderwijs die zichzelf niet echt als digibeet ziet, maar nu toch tegen iets stoms aanloopt.
We moeten overstappen op online onderwijs, dat is voor nu duidelijk. Wij doen dat als organisatie via Zoom, hebben daarvoor als docenten ook allemaal een licentie en workshops op kosten van de school gekregen. So far, so good. Dus aan de slag.
Nu zijn er een paar leerlingen die ertegenaan lopen dat ze een andere versie van Zoom hebben? Zoiets lijkt het. Hun app geeft echter aan dat hij up-to-date is. Voor allemaal geldt: Windows 10, meest recente versie van de Zoom app, basic account.
En toch lukken bepaalde dingen niet. O.a. ze hebben een green screen nodig om een achtergrond te kunnen gebruiken (ik niet, velen met mij ook niet), ze missen als ik mijn scherm deel de optie 'annotate' (waarmee ze op mijn whiteboard zouden kunnen schrijven).

Helaas is de techneut van school even uit de running dus moeten we het zelf even uit zien te vogelen. Ik krijg het ook niet echt gevonden bij mijn goede vriend Google. Wie o wie heeft de gouden tip?

Bedankt vast!

moonsparkle
Berichten: 21711
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:00

Ik heb geen tips, vind het vooral apart dat je dit zelf moet uitzoeken, kan de school niet tijdelijk iemand anders voor hulp inschakelen?

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Help! Wie heeft er verstand van Zoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 18:04

Klein clubje, veel zieken... Alles loopt een beetje anders dan anders op moment. :) Het is ook niet onoverkomelijk maar het zou fijn zijn als we het op kunnen lossen.

Luna_Rose
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-02-13

Re: Help! Wie heeft er verstand van Zoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:32

Lastig! Is er geen Zoom helpdesk?

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Re: Help! Wie heeft er verstand van Zoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:35

Heb je al eens nagevraagd op welk device je leerlingen Zoom gebruiken? Soms wil een versie nog wel eens minder opties hebben wanneer hij bijv op een tablet ipv een computer wordt gebruikt.
Als dit voor alle ‘probleem’ leerlingen geldt heb je al een aanknopingspunt.

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:35

je hebt het over app, bedoel je dat ze inloggen op de meeting met hun smartphone? dan kun je zowiezo van minder functionaliteit gebruik maken dan vanaf een desk- of laptop.

anders iig laten proberen om de app te verwijderen en opnieuw te laten downloaden vanaf zoom.us.

check ook of je bij de instellingen hebt aangegeven dat anderen het whiteboard morgen annoteren. dit moet je actief aangeven (geen standaardinstelling).

de virtual background moet je ook als host toestaan, even checken bij de advanced in-meeting instellingen of het vinkje aanstaat. het zou niet mogen uitmaken of ze green-screen hebben of niet.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:37

Kan dit iets met een grafische kaart te maken hebben? Of specificaties van de laptop/pc die ze gebruiken?

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 20:12

Ik heb - na heel veel bellen en mailen - inmiddels een techneut van een andere vestiging weten te strikken. Het probleem zit hem inderdaad in verouderde apparatuur. Niks aan te doen dus...

@Vladimir1979, nee, de Windows10-app (zo noemt mijn techneut het tenminste wel, gewoon de applicatie voor desktop of laptop). De meeste studenten kunnen gewoon annoteren, behalve dus twee personen die, zo blijkt nu, echt op een fossiel van een laptop werken, even oneerbiedig gezegd (door henzelf, gelukkig :D ).

Bedankt voor het meedenken!

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Help! Wie heeft er verstand van Zoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 20:24

Misschien helpt net als ze via een andere browser werken, Firefox of Google Chrome afhankelijk van wat ze nu gebruiken. Dat zou nog wel kunnen schelen.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Help! Wie heeft er verstand van Zoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 20:25

Die ga ik nog even uitproberen! Thanks.