Paard rent weg met lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Paard rent weg met lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 19:50

Hoi,
Ik heb anderhalf jaar geleden een jaarling merrie gekocht. Ze moest nog alles leren. Ik begon met meelopen aan het halster, wat ze op het begin nog heel spannend vond en wat ze dan vaker deed is wegrennen naar de andere paarden. Nu was dit eigenlijk na ongeveer een maand oefenen opgelost. Het afgelopen jaar is dat ook heel goed gegaan maar nu was ik vorige week zondag met haar gaan wandelen en toen schrok ze ergens van en toen heeft ze zich weer losgetrokken. Volgensmij heeft ze dat nu weer ontdekt want nu blijft ze het doen. Vorig jaar was het uit angst maar nu doet ze het gewoon om onder haar "werk" uit te komen of om terug naar het eten te gaan. Ik kan niet eens met haar van de wei naar de stal lopen nu. Kan iemand mij misschien hierbij helpen?

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship


Gini
Berichten: 17895
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 20:03

Eerste tip: Doe het "werk" wat je met haar doet in de weide met haar vriendjes rondom haar. Leid haar aan het halster rond in een cirkel rond haar vriendjes. Leer haar vertrouwen hebben in jou. Gebruik hierbij materiaal dat lostrekken niet zo gemakkelijk maakt: een leadrope of longeerlijn, en houd het touw niet onder de kin vast, maar laat het in een boogje hangen.
Tweede tip: Zorg dat het leuk wordt voor je paard om meegenomen te worden door jou. En bouw dat op in kleine stapjes. Eerst is tot net buiten de wei al een mijlpaal. Geef haar iets heel lekkers en leid haar terug de wei in. Dit kan je combineren met de eerste tip van "werken" in de wei.

Waarom? Op deze manier wordt de connectie die je paard nu heeft 'weide met vriendjes is leuk en veilig en mee met de baas naar stal is eng' doorbroken. Je paard leert dat "werk" overal kan en dat plezier overal kan.

Bijkomende tip: zorg dat jouw aanwezigheid niet altijd betekent dat er verwachtingen zijn naar het paard toe. Je kan ook af en toe gewoon de wei inlopen, genieten van het zicht op de paarden en weer weggaan.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 20:07

Gini schreef:
Eerste tip: Doe het "werk" wat je met haar doet in de weide met haar vriendjes rondom haar. Leid haar aan het halster rond in een cirkel rond haar vriendjes. Leer haar vertrouwen hebben in jou. Gebruik hierbij materiaal dat lostrekken niet zo gemakkelijk maakt: een leadrope of longeerlijn, en houd het touw niet onder de kin vast, maar laat het in een boogje hangen.
Tweede tip: Zorg dat het leuk wordt voor je paard om meegenomen te worden door jou. En bouw dat op in kleine stapjes. Eerst is tot net buiten de wei al een mijlpaal. Geef haar iets heel lekkers en leid haar terug de wei in. Dit kan je combineren met de eerste tip van "werken" in de wei.

Waarom? Op deze manier wordt de connectie die je paard nu heeft 'weide met vriendjes is leuk en veilig en mee met de baas naar stal is eng' doorbroken. Je paard leert dat "werk" overal kan en dat plezier overal kan.

Bijkomende tip: zorg dat jouw aanwezigheid niet altijd betekent dat er verwachtingen zijn naar het paard toe. Je kan ook af en toe gewoon de wei inlopen, genieten van het zicht op de paarden en weer weggaan.

Bedankt voor de tip, maar het rare is. Ik doe alleen nog liberty werk met haar waar ze voorheen altijd heel veel plezier in had. Ik hoefde maar met de stick de wei in te lopen, en ze liep zo met me mee naar de bak. Ik heb haar ook altijd los met werken zodat ze niet gedwongen word maar nu lukt het niet meer.

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 20:08

Hengstenkettinkje eraan en een keer eerst een ervaren wat sterkere man met haar laten lopen. Elke keer dat het haar weer lukt is funest. Je moet ervoor zorgen dat ze dit nooit meer kan doen. Als ze doorheeft dat ze niet meer loskomt dan zal ze ermee stoppen. En dan veel gehoorzaamheid en grondwerk doen. Vertrouwen en respect opbouwen. Maar dat is op dit moment ver te zoeken.
Echt al word ik 100 meter meegesleurd maar los laat ik niet hoor. En met een hengstenketting zullen ze ook zo hard niet trekken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Gini
Berichten: 17895
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 20:13

En dat is eigenlijk de reden dat ik 'liberty' juist meer zie als een meer gevorderde trainingsfase voor paarden die netjes de basisopvoeding al glansrijk doorstaan hebben.
Want ik snap dat het een mooie gedachte is om je paard dingen in vrijheid te laten doen, zonder dwang en alleen als zij het willen. Maar puntje bij paaltje moeten ze in de basis natuurlijk wel naar je luisteren en wil je een paard dat beleefd is. Netjes meelopen aan een halstertouw is een onderdeel van die basis en die zit er dus niet goed (genoeg) in bij jouw paard. Is niet erg, paardje is nog jong, ze worden niet geboren met een halster aan. :)

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Paard rent weg met lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 20:15

Klopt, ik zal het liberty wel nog even uitstellen, maar dat deed ik eerst ook, maar toen deed ze de basis zo goed, dat ik een stapje verder ging. Maar nu is ze wel 10 stapjes terug gegaan doordat ze die ene keer geschrokken is

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Paard rent weg met lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 10:20

Kent iemand misschien iemand die mij hiermee kan helpen? Het liefst in Limburg?

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cappi, Paardengek81, Patriesje, XXleonieXX en 158 bezoekers