Stelling naar binnen of buiten bij aanspringen galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Stelling naar binnen of buiten bij aanspringen galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:16

Hoi!
Zoals de titel al zegt, dit vraag ik me af. Ik heb dressuurmatig leren rijden, daar was het altijd stelling naar binnen, wel buitenhand eraan en knipje geven met buitenhand, en dan aanspringen. Daarna heb ik een tijd western Les gehad, daar sprongen ze aan met stelling naar buiten. Nu rijd ik weer dressuurmatig en vanuit draf spring ik aan met iets stelling naar binnen. Echter ben ik nu bezig met het aanleren aanspringen vanuit de stap en merk ik dat mijn paard het eigenlijk veel makkelijker doet met iets stelling naar buiten, zeker op de rechter hand. Hoe doen jullie dit? En hoe willen juryleden op wedstrijd het graag zien? we rijden m1, het lijkt me eerlijk gezegd niet handig om met stelling naar buiten aan te springen, want dan zou ik niet weten hoe je de wissels dan zou moeten rijden :)

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Stelling naar binnen of buiten bij aanspringen galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:18

Stelling naar binnen toch?

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:19

Wat ze willen zien is stelling naar binnen. Stelling naar buiten is eigenlijk logischer, het binnenbeen en de schouder krijgen dan meer ruimte om naar voren te grijpen.

toevoeging: Als je op een zijde moet aanspringen in galop is het ook prima als je paard gewoon recht is, volgens mij word er dan geen stelling van je verwacht door de jury..
Laatst bijgewerkt door kwii op 24-10-20 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:20

Stelling naar buiten maakt dat de binnenschouder vrij wordt gemaakt. Omdat dat het been is dat in de galop verder naar voren grijpt, is het daarom makkelijker om aan te springen als je licht naar buiten stelt.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:21

Gewoon geen stelling. :)
In de M1 moet je gewoon recht aan kunnen galoperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:29

asjemenou schreef:
Gewoon geen stelling. :)
In de M1 moet je gewoon recht aan kunnen galoperen.


Dank je wel! Correct me if I’m wrong: ik heb altijd geleerd dat een paard van achter breder is dan van voor, dus als je hem precies recht zou rijden, zouden de achterbenen langs de voorbenen grijpen en krijg je dus geen verzameling, dus dacht ik altijd dat je met een minimale hoeveelheid lengtebuiging moet rijden, ook op de rechte lijn

Sintara

Berichten: 7392
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:29

Je moet eigenlijk vooral de achterhand iets naar binnen vragen, de voorkant gewoon recht houden. Ook bij western.

Bij het aanspringen he. Niet de hele galop ofzo
Laatst bijgewerkt door Sintara op 24-10-20 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Stelling naar binnen of buiten bij aanspringen galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:31

Ik dacht juist voorhand heel licht naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:33

Sheran schreef:
Ik dacht juist voorhand heel licht naar binnen.


Dacht ik ook, spring vanuit draf ook vaak vanuit een beetje schouder voor aan, wordt mn galop mooi berg op van

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Stelling naar binnen of buiten bij aanspringen galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:37

Ja, je moet de schouders recht voor de achterhand houden. Maar daar hoef je geen stelling voor te hebben.

Sintara

Berichten: 7392
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:38

Elk paard en elke combinatie is anders he. Het kan best zijn dat sommige paarden pas recht gaan lopen wat betreft de benen als ze stelling naar binnen hebben in de hals.
De gewichtsverdeling over de benen is veel belangrijker dan waar de neus naartoe wijst.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:40

Bij het aanleren doe je wat het makkelijkst gaat. Als het beter bevestigd is ga je pas kijken hoe het nu eigenlijk echt "moet". In dit geval gewoon recht of als je op een volte oid zit uiteraard met de juiste buiging en stelling.

De schouder naar binnen zetten tijdens de overgang naar galop is een fijne oefening om kracht op te bouwen en meer sprong in de galop te krijgen. Leuk om mee te nemen dus, maar niet zoals je het in een proef wil rijden.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Stelling naar binnen of buiten bij aanspringen galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:50

Op M1 (of elk ander wedstrijdniveau for that matter) niveau zou ik zeggen, volg de lijn. Moet je aanspringen op een rechte lijn, dan houd je hem recht. In een hoek zorg je voor lengtebuiging en stelling naar binnen.

Bij het aanleren is het afhankelijk van je paard. De ene houdt je rechter dan de ander etc.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Stelling naar binnen of buiten bij aanspringen galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:18

Ik zou ze juist van de binnenschouder af willen houden, dus stelling naar binnen, zodat er ruimte is voor het buiten achterbeen, snapt het paard de tavers al?

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:39

Bowo schreef:
Op M1 (of elk ander wedstrijdniveau for that matter) niveau zou ik zeggen, volg de lijn. Moet je aanspringen op een rechte lijn, dan houd je hem recht. In een hoek zorg je voor lengtebuiging en stelling naar binnen.

Bij het aanleren is het afhankelijk van je paard. De ene houdt je rechter dan de ander etc.

Zo simpel is het!! Met de opmerking dat je in galop altijd wat schoudervoor gaat, dat is ook zonder stelling. Uiteindelijk moet je met stelling naar binnen en stelling naar buiten moeten kunnen aangalopperen, maar dat is gehoorzaamheidstraining. Stelling naar buiten kan in een heel extreem geval wel helpen om een paard in de goede galop te krijgen... Als je op dat punt bent beland kloppen er al heel veel andere dingen rijtechnisch niet.

c_alsemgeest

Berichten: 20663
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:42

In de m1 moet je recht aan galopperen.
Om het makkelijk te maken kan je iets de schouder voor zetten, maar daarvoor hoef je niet echt stelling te nemen. Alleen een beetje uit de schouder moet genoeg zijn op dat niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:58

midgie schreef:
Ik zou ze juist van de binnenschouder af willen houden, dus stelling naar binnen, zodat er ruimte is voor het buiten achterbeen, snapt het paard de tavers al?


Ja travers doet hij al :)

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:14

Ga dan eens travers rijden , dus iets meer verzameld , dan ben je al gebogen in het achterbeen , dan is het alleen nog maar in galop aan springen als er genoeg energie is en hij los is van jou hand, bij te veel druk in je hand is het achterbeen niet dragend en zal hij in jou hand springen, wees tevreden met een poging van het paard, zoek dan de rust weer op en leg het opnieuw uit , het paard heeft op rechts problemen met het linker achter been , bij de stelling naar buiten en dus ook de buiging word dat zijn binnenbeen en zal hij het makkelijker vinden, maar dan valt hij op het binnen voorbeen,
Dus alles moet kloppen en juist voelen en dan zal het hem lukken,
Wat je kan helpen is op de volte veel wisselen van travers en renvers, puur op je zit, dan kun je hem steeds van zijn schouder afhalen, maar ook daarin geen druk in je hand, want dan verlies je het achterbeen weer.
Hoe is de controle over de schouder met de indirecte teugel hulpen, want als je die niet hebt word het ook lastiger voor het paard en zal hij gelijk na de sprong ook in je hand duiken

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Stelling naar binnen of buiten bij aanspringen galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:42

Je wil controle kunnen hebben over de voorhand. Bij de aanleerfase gaat het niet zo zeer over de stelling. Je paard moet met het binnenachterbeen de ruimte krijgen om de grootste pas naar voren te maken. Dit is dus het makkelijkste als je de schouder een tikkie naar buiten kan plaatsen (klein beetje travers dus). Uiteindelijk wil je je paard recht kunnen houden. Maar dit schouder plaatsen om het binnenachterbeen ruimte te kunnen geven wordt later weer heel belangrijk bij het aanleren van de vliegende wissels, zodat ze niet achter na gaan springen