Dé singel voor paard met omvang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Dé singel voor paard met omvang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 14:09

Ik wist even niet hoe ik de titel concreet moest formuleren. Dan maar zo. :o

Ik ben op zoek naar een singel die vriendelijk is voor mijn paard. Mag zowel 'anatomisch' gevormd zijn als recht. Maar het is een beetje zoeken naar een naald in een hooiberg want ik loop tegen wat dingen aan.

Op dit moment heb een Sella Sterno singel. Deze ligt niet ideaal. Ik kan hem niet gelijk matig aansingelen, er blijft altijd wel ruimte over aan de voor of achterkant, wat puntdruk geeft aan de andere singelstoot.
De middenstuk van de borst is te klein en als ik gewoon aansingel boort de achterkant (naar de buik toe) dieper in haar borstbeen tot het punt dat ik er geen vinger tussen kan doen. Dit lijkt mij niet comfortabel.

Ik ben eigenlijk op zoek naar:
- Iets wat vrijheid geeft in de oksel (dus niet te ver naar voren glijdt)
- Mag elastisch zijn of een deel mee kunnen rekken. Stugge materialen vind ik en mijn paard niet prettig.
- Onder bij het borstbeen goede en gelijkmatige druk en brede draagvlak voor de drukverdeling.

Reguliere anatomische singels is de curve van de singel vaak te klein of te smal wat onprettig druk geeft.

Ik vind het erg moeilijk. Ik sta ook open voor nieuwe materialen zoals Mohair en hoor graag de ervaringen daarvan.

Ik hoop dat jullie wat ideeën hebben wat mij verder helpt naar het zoeken van de juiste singel voor mijn paard.

Mijn paard geeft trouwens GEEN klachten, maar dat ze niks aangeeft betekent niet automatisch dat iets prettig ligt.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:14

Ik heb sinds kort de anatomisch gevormde singel van Topfithorseshop. Echt een fantastische singel en een hele goede service! Ik mocht een foto sturen van hoe mijn toenmalige singel zat en op basis daarvan werd ik geadviseerd.


https://www.topfithorseshop.com/product ... uursingel/

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:18

Wij gebruiken altijd mohair, ideaal. Ik gebruikte ze al en dat beviel zo goed dat ik ze zelf ben gaan maken ( ook in opdracht ;-) ). Voordeel van mohair;
- het is een natuurproduct
- neemt vocht op en laat vocht door
- er zit iets rek in
- ze zijn in diverse kleurtjes en patroontjes te maken
- gaan lang mee
- zijn zowel recht als in "roper" model te maken
- met gespen geschikt voor "Engelse" en westernzadels

Voor een Engels zadel
Afbeelding

Voor western
Afbeelding


Roper model ( smal aan de uiteinden en breed onder de buik)
Afbeelding

Ik heb zelf diverse soorten singels gehad, geheel leer, neopreen, schapenwol, etc. etc. maar deze bevallen mij ( en mijn paard lijkt er hetzelfde over te denken) het best.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Dé singel voor paard met omvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:26

Heb je een Eric le Tixerant al eens bekeken/geprobeerd? Ik vind het de allerfijnste singels. Ik heb hem jaren geleden gekocht voor mijn atactische paard dat zich bij spanning erg bolt. Er kwam veel druk op de singelstoten te staan en automatisch dus ook op zijn buik. De elastische singel hoef ik niet strak aan te singelen en houdt ruimte/speling voor het uitzetten/opbollen. Ideaal. Het is ook een uitkomst voor paarden met singeldwang. Omdat ik het een erg prettige singel vind, lopen de 'normale' paarden er ook mee. Ik merk bij deze paarden geen verschil. Een standaard singel werkt ook. Maar ik gun ze dan alsnog dat beetje extra comfort. Voorheen heb ik van alles geprobeerd aan merken/types, maar ik ben bij Eric le Tixerant gebleven.

Talishe

Berichten: 1257
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Dé singel voor paard met omvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:41


Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Dé singel voor paard met omvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:46

Ik kom voor mijn paarden steeds weer uit op de E-motion van Harry's horse.
Alle dure merken en modellen geprobeerd maar dit lijkt de beste.
Enige nadeel is dat ze geen jaren me gaan (de bies scheurt op een gegeven moment, deze is niet elastisch maar de singel wel)

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Dé singel voor paard met omvang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 14:59

Bedankt allemaal al voor de suggesties!

@ual_95: Lijkt mij dat de meeste druk in het midden zit en dat de voor en achterkant niet veel nut hebben qua vorm? Of lijkt dat maar zo?

@El_Cid: Zeer mooie singels. Wat zijn de voor-nadelen tegenover leer? Wat ik in iedergeval vind op google is dat de meeste mensen hier zeer enthousiast over zijn. Ik maak mij alleen zorgen dat de huid niet tussen de koorden gaat, of valt dat erg mee?

@_Lorette_: De Eric le Tixerant heb ik nog nooit van gehoord. Lijken bijna op spring singels? Hoe is de druk verdeling in het midden? Zit er niet meer spanning op het midden dan over de gehele 'plaat'?

@Talishe: subtiele singel! Wel goed dat ze in het midden samen komen, ik hier ga nog even verder over breien.

@Nibbit: Lijkt mij ook erg zacht. Schuift het ook niet naar voren? Jammer dat het niet voor langer termijn is.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Dé singel voor paard met omvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:10

Ik vrees dat ik niet precies begrijp wat je bedoelt. De zachte, rubberen onderkant zit niet geheel vast aan het elastische deel van de singel. Er zit ook een beveiliging in tegen te strak aansingelen, terwijl ik vind dat je deze singel al minder strak hoeft te trekken dan andere singels. Bij deze singel ontstaan er nooit vervelende drukkingen of schaafplekjes bij de buikige paarden die de singelplek ver naar voren hebben liggen en daarom vind ik het extra jammer dat ik deze singel nog niet had ontdekt toen ik mijn oude merrie nog had.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 15:19

_Lorette_ schreef:
Ik vrees dat ik niet precies begrijp wat je bedoelt. De zachte, rubberen onderkant zit niet geheel vast aan het elastische deel van de singel. Er zit ook een beveiliging in tegen te strak aansingelen, terwijl ik vind dat je deze singel al minder strak hoeft te trekken dan andere singels. Bij deze singel ontstaan er nooit vervelende drukkingen of schaafplekjes bij de buikige paarden die de singelplek ver naar voren hebben liggen en daarom vind ik het extra jammer dat ik deze singel nog niet had ontdekt toen ik mijn oude merrie nog had.


Ik bedoel dat ik vaak zie dat de voor en achterkant los komen (bij de borst en bij de buik). Dat is het probleem wat ik nu heb. Ik ben dus huiverig voor dat ik alsnog midden in de singel nog punt druk heb ipv dat de gehele singel (dus ook het hele middenstuk) de druk verdeelt. Dus dat de rest gewoon extra leer is en geen functie heeft.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Dé singel voor paard met omvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:20

O nee, daar is de singel te flexibel/zacht voor. Ik ken dat probleem wel van springsingels.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 18:23

Bralindy schreef:
@Nibbit: Lijkt mij ook erg zacht. Schuift het ook niet naar voren? Jammer dat het niet voor langer termijn is.


Het is ook niet dat ie gelijk uitelkaar valt ;)
En voor de prijs het proberen waard mss?

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 18:34

_Lorette_ schreef:
Heb je een Eric le Tixerant al eens bekeken/geprobeerd? Ik vind het de allerfijnste singels. Ik heb hem jaren geleden gekocht voor mijn atactische paard dat zich bij spanning erg bolt. Er kwam veel druk op de singelstoten te staan en automatisch dus ook op zijn buik. De elastische singel hoef ik niet strak aan te singelen en houdt ruimte/speling voor het uitzetten/opbollen. Ideaal. Het is ook een uitkomst voor paarden met singeldwang. Omdat ik het een erg prettige singel vind, lopen de 'normale' paarden er ook mee. Ik merk bij deze paarden geen verschil. Een standaard singel werkt ook. Maar ik gun ze dan alsnog dat beetje extra comfort. Voorheen heb ik van alles geprobeerd aan merken/types, maar ik ben bij Eric le Tixerant gebleven.


Ik heb deze singel ook. Zelfs in 2 verschillende maten zodat ze op alle paarden passen.

Paarden die kwamen met singeldwang zijn er helemaal vanaf.
Blijft super mooi en aangesloten op de plek liggen.
Nooit schuurplekken oid, voor mij ook geen andere singel meer!

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:15

Bralindy schreef:
@El_Cid: Zeer mooie singels. Wat zijn de voor-nadelen tegenover leer? Wat ik in iedergeval vind op google is dat de meeste mensen hier zeer enthousiast over zijn. Ik maak mij alleen zorgen dat de huid niet tussen de koorden gaat, of valt dat erg mee?


Voordeel t.o.v. leer is dat het dus echt vocht opneemt en doorlaat; je krijgt dus vrijwel geen zweetplekken onder de singel. Deze singels zijn toch vrij "dicht" ; de koorden liggen dicht tegen elkaar maar er kan altijd een beetje lucht tussendoor, daarbij is het materiaal echt superzacht en beresterk. De kans op velletjes of drukkingen is daardoor nihil. Wij rijden er al jaren mee en nog nooit problemen mee gehad. Ook niet als we langere ritten maken.

Dergelijke singels zijn ook te koop met nylon koorden; die zijn veel "harder" en daar zou misschien wel eens een velletje tussen kunnen komen te zitten ook omdat de koorden vaak minder dicht op elkaar liggen. Daarbij neemt nylon geen vocht op.

Juist voor paarden met gevoelige huid is mohair ideaal ook om bovengenoemde eigenschappen. In de endurance bijv. zijn ze vrij populair daarom. Het is echt superfijn en zacht materiaal; je zou er ook een trui van kunnen breien ;-).

AnneliesHem

Berichten: 55
Geregistreerd: 31-03-20
Woonplaats: Niezijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:17

Ik heb ook onlangs een Eric le Tixerant aangeschaft voor mijn trekpaard en ik ben er heel tevreden over. Singelnijd is zo goed als weg. Elastisch, goede drukverdeling. Ze zijn wel ontzettend duur, maar af en toe komt er eentje voorbij op marktplaats. Daar heb ik ‘m voor de helft van de prijs gevonden.

Aethelwulf
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:06

Ik ben heel tevreden over mijn Kentucky singel met bont. Mijn merrie reageert er ook super op. Hij ligt heel fijn, is super zacht, is anatomisch gevormd en heeft een beetje elastiek.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:24

Ik ben ontzettend tevreden met mijn Stubben equisoft, ik gebruik niks anders meer. Ik heb de singel op veel paarden geprobeerd, en alle paarden lijken hem fijn te vinden. Ook die paarden die met andere singels singelnijd vertonen.
Ik had eerder de Prolite performance, en had dezelfde problemen als jij - sloot echt niet mooi aan, aan de voorkant helemaal los en de achterrand drukte in haar buik. Equisoft volgt de natuurlijke vorm van het paard en sluit heel mooi aan. Je hoeft deze singel ook niet strak aan te trekken, ik kan rustig een hand tussen steken aan de zijkant, en mijn zadel ligt muurvast.

Ik heb de versie met neopreen, die is dik, zacht en makkelijk schoon te maken (ik rijd veel in het bos).

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:52

Ik heb voor mijn paard met buik + singel groeve ver naar voren sinds vandaag een banaan vormige singel gepast van Kramer. Ik had hiervoor ook een soort prolite maar dan van van Rijs. De vorm en werking is eigenlijk hetzelfde. Helaas door een buikje drukt de achterkant van de singel op maar 1,5/2 cm in de buik want aan de voorkant ligt deze los van de buik af. De enige oplossing is ongelijk aansingelen.
Moet zeggen dat ik over gelijkmatige drukverdeling nu wel erg tevreden ben en met passen/stappen blijft ie mooi liggen.
Morgen ga ik testen hoe de singel bevalt met het rijden en hoop ik dat deze singel het zadel niet naar voren trekt.

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Dé singel voor paard met omvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:19

Wintec cair singel, mooi breed middenstuk en licht elastisch.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:21

lotje5lotje schreef:
Wintec cair singel, mooi breed middenstuk en licht elastisch.

Ik heb deze nu voor mijn paard met ronde buik en vind hem juist niet stabiel liggen en daarom verkoop ik de singel weer. Met deze singel schuift mijn zadel, met een andere anatomische singel ligt mij zadel netjes stabiel.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 22:34

__Toverbal schreef:
Ik heb voor mijn paard met buik + singel groeve ver naar voren sinds vandaag een banaan vormige singel gepast van Kramer. Ik had hiervoor ook een soort prolite maar dan van van Rijs. De vorm en werking is eigenlijk hetzelfde. Helaas door een buikje drukt de achterkant van de singel op maar 1,5/2 cm in de buik want aan de voorkant ligt deze los van de buik af. De enige oplossing is ongelijk aansingelen.
Moet zeggen dat ik over gelijkmatige drukverdeling nu wel erg tevreden ben en met passen/stappen blijft ie mooi liggen.
Morgen ga ik testen hoe de singel bevalt met het rijden en hoop ik dat deze singel het zadel niet naar voren trekt.


Hoe beviel het?

@Thokkadisje aparte singel. Ik dat eerst dat de singel er in verwerkt was maar zijn dus echt paratr panelen en kussen. Ik schrok wel even van het prijskaartje.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Dé singel voor paard met omvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:25

De ellebogen liggen heel mooi vrij en het zadel blijft stabiel liggen! Paard is jong en heeft dus nog niet veel verschillende singels om gehad maar deze lijkt ie wel prettiger te vinden. Ook van heel zacht materiaal gemaakt. Ik ben tevreden.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:53

__Toverbal schreef:
De ellebogen liggen heel mooi vrij en het zadel blijft stabiel liggen! Paard is jong en heeft dus nog niet veel verschillende singels om gehad maar deze lijkt ie wel prettiger te vinden. Ook van heel zacht materiaal gemaakt. Ik ben tevreden.


Mag ik vragen welke banaansingel van Kramer je hebt ?
Zag dat ze verschillende op de site hebben staan en ook zowel van neopreen als van leer. En met en zonder elastiek.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Dé singel voor paard met omvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:15

Ik heb een stubben equisoft singel, mijn paard vind het erg fijn. Hij ziet er een beetje vreemd uit, maar de druk wordt goed verdeeld door de elastieken op het middenstuk.

Het is een uitgaaf, maar je kan hem testen via DocHorse, die heeft regelmatig ook leuke aanbiedingen en dat scheelt weer.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Dé singel voor paard met omvang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 10:26

Ik heb op dit moment de fra supersingel in de test. Op dit moment bevalt het en ligt het al zoveel beter!

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Dé singel voor paard met omvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:46