Naar achter schuivend zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Naar achter schuivend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 15:18

Hallo paardenvolk,
Ik heb een probleem met mijn zadel. Toen ik het net had(tweedehands) paste het prima, maar nu, een paar jaar later, is mijn paard zo veranderd dat het steeds naar achter schuift. En wel zover dat de pad helemaal op de flanken ligt. Dit rijd niet fijn, dus ik een voortuig eraan gemaakt. Dan blijft het zadel op zijn plaats, maar ik heb het idee dat mijn paardje er behoorlijk door belemmerd wordt in zijn bewegingen omdat het voortuig nogal strak komt te zitten.
Wie heeft er nog een goed idee om mijn zadel op zijn plaats te houden, of wie heeft er een westernzadel die die wel wil ruilen met de mijne?
Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:41

PeppySan schreef:
Wie heeft er nog een goed idee om mijn zadel op zijn plaats te houden


Passend paard eronder zoeken Haha!
Niet gaan prutsen met dekens of tuigjes, maar op zoek naar een passend zadel, je paard zal je er dankbaar voor zijn.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 16:38

Een zadel hoort iid goed te passen. Een voortuig gebruik je alleen als je een zadel als werkzadel gebruikt en er dus extreme krachten op komen te staan, waardoor het uit zichzelf niet goed kan blijven liggen, bijv. iets zwaars slepen.

Een borsttuig is alleen voor de show, niet om je zadel op zijn plaats te houden.

Misschien dat ik de woorden borst- en voortuig verwisseld heb, maar het gaat om het idee Haha! )

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 12:29

De oorzaak van schuivende zadels, is in 90% van de gevallen een niet correct passend zadel. Mijn mening over “hoe te passen” kent iedereen hier ondertussen wel, maar daar ben je nu niet mee geholpen.

ALS je in de 10% andere gevallen zit, heeft het vrij vaak te maken met een stijle en hoge schoft combinatie van je paard.

Hier kan een rigging met meerdere posities (full, 3/4 , 7/8 , centre fire) een uitkomst bieden, maar je zadel moet zo´n rigging natuurlijk wel hebben. Heeft je zadel een Double D rigging, kan het helpen de “D strap” tussen de D´s iets in te korten (bij sommige zadels kan dat soms al “standaard”). De gehele actie komt er op neer dat het bevestigingspunt van het zadel naar achteren wordt verschoven. Dat heeft tot gevolg, dat het zadel eigenlijk een beetje “berg op” wordt getrokken. Overdrijf dit niet, want bij het uitstrekken (galop, bocht, etc.) moet het paard wel vrijheid houden. Te stijl ingezet, zal je paard je dat niet in dank afnemen.

Heb je geen rigging met meerdere posities, kun je deze vaak laten maken (ligt een beetje aan je zadel), maar eigenlijk is er voor paarden met een stijle / hoge schoft eigenlijk maar 1 zadel optie.....

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 20:47

Zo'n pad kopen waar dat stuk schoft uit is, zodat hij wat recht licht....misschien?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 11:05

Een 'cutback' pad is handig als je zadel iets te dicht op de schoft ligt en je kans op drukkingen hebt. Voor het schuiven zal het niet helpen denk ik.