1 paard onbeperkt hooi voeren, in de kudde.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bian_ca
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-10-20

1 paard onbeperkt hooi voeren, in de kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 09:43

In de titel kan ik het niet duidelijk omschrijven. Maar mijn probleem is: ik heb 3 pony's waarvan de grootste onbeperkt hooi zou moeten eten. Maar de andere 2 dit absoluut niet mogen. Zijn nu al te rond. Helaas is de grootste de laagste in rang. Hoe zou ik dit op kunnen lossen? Iemand oplossingen?
Heb haar nu overdag alleen staan, zodat ze dan lekker veel hooi kan eten. maar snachts kan dit niet, dan is ze bang ;)
Ze staan 24/7 buiten. Uiteraard met schuilstal.


Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: 1 paard onbeperkt hooi voeren, in de kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:46

Enige wat ik kan bedenken is de andere twee een graaskorf om doen. Kunnen ze nog steeds onbeperkt eten, maar ik verwacht dat ze dan minder binnen kunnen krijgen.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:47

Ik denk dat je er niet onder uit komt om wat apart te zetten. Hier het zelfde heb er 1 die kan echt niet op onbeperkt en de de rest wel. Graskorf vond ik geen succes en kreeg hij nare plekken van. Nu staat hij alleen een deel overdag bij de groep

Wondergirl ZZ-licht +1
Roy ZZ-licht +3 & B+10 springen
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... halen.html

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:47

Hoe groot is het verschil tussen de grootste en de kleintjes? Is het mogelijk om een hooinet op te hangen, dat net te hoog hangt voor de kleintjes?

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: 1 paard onbeperkt hooi voeren, in de kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:49

Hoe groot is het hoogte verschil?

En kist neer zetten waar de kleintjes niet in kunnen komen en de grote wel is nog een idee.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Bian_ca
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 09:55

Dan jagen ze haar weg. Ze is echt de laagste in rang. Dus hooinet of kist is geen oplossing
Verschil tussen nr 2 en 3 is daarvoor ook te weinig.
Shet van bijna 1 meter
Welshje van 124
Nrps van 136

Ik zit zelf met het idee om paaltjes zoals in de dierentuin zodat de giraffe wel ergens kunnen komen, maar de neushoorns niet. Maar precies hoe of wat? En of dat dan wel veilig is?

Andere 2 graasmaskers vind ik zielig. Dan moeten ze die 24/7 op lijkt me heel naar voor ze.

Bian_ca
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 09:58

paardjes123 schreef:
Ik denk dat je er niet onder uit komt om wat apart te zetten. Hier het zelfde heb er 1 die kan echt niet op onbeperkt en de de rest wel. Graskorf vond ik geen succes en kreeg hij nare plekken van. Nu staat hij alleen een deel overdag bij de groep


Dat doe ik nu dus idd ook. Maar ze staat liever bij de andere. Ze is nogal aanhankelijk. Dus dacht misschien heeft iemand anders "de oplossing"

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 1 paard onbeperkt hooi voeren, in de kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:03

Moet het echt onbeperkt zijn? Kunnen extra voerbeurten niet helpen? Desnoods in een afgezet stukje in de wei/paddock bij de anderen.
En moet het hooi zijn? Is bijvoorbeeld gerstestro mengen met hooi een optie? Minimaal 4 voerplaatsen. Dan kan het niet zo kwaad als de rest mee eet.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Poekkie

Berichten: 7288
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:05

Als er maar 10 cm tussen zit, vrees ik dat eender welk systeem nooit comfortabel genoeg kan zijn. Mijn paard gaat zelf ook de helft van de tijd apart van de kudde helaas (hij juist omdat de kudde meer moet kunnen eten).
Eventueel hit-actief principe, maar ik denk dat dat de investering niet waard zal zijn.
Of mogelijk netten vrij hoog hangen en dan onderaan dichtnaaien zodat ze alleen langs boven kunnen eten. Als je er zo 3 hangt kan ze ook steeds bij het eten.

Is er een optie om extra bij te voeren met slobber?

Paardengek in hart en nieren!

veneri
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:10

extra bijvoeren met geweekte bietenpulp met zemelen heeft bij mijn paard veel goed gedaan toen ze niet onbeperkt ruwvoer kon eten door andere paarden waar ze mee samen stond.(denk wel ff om de juiste verhoudingen en weektijd van de bietenpulp)

Nyaleti

Berichten: 5999
Geregistreerd: 05-04-10

Re: 1 paard onbeperkt hooi voeren, in de kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:17

Makkelijkste oplossing is toch apart zetten of idd iets van bietenpulp (Speedibeet, fibrebeet, seniores Priores) bijvoeren. Dan hoeft ze maar een half uur apart.

Paaltjes zetten of net draad werken gaat niet werken, dat zou kunnen als het voor de kleinste was maar nu niet.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:49

Nyaleti schreef:
Paaltjes zetten of net draad werken gaat niet werken, dat zou kunnen als het voor de kleinste was maar nu niet.

Dit dus. Andersom had je meer mogelijkheden gehad.

Een voerstation waar ze in moet lopen en alleen voor haar open gaat zou een oplossing zijn, maar wel een dure vrees ik.

dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 11:02

Ik zou inderdaad de oplossing zoeken in het bijvoeren van geweekte bietenpulp, grasbrok en evt olie als je ook brok voert. Dus snel opneembare energie, maar niet in de vorm van kilo’s normale brok.


Bian_ca
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 13:31

dorientjuh schreef:
Ik zou inderdaad de oplossing zoeken in het bijvoeren van geweekte bietenpulp, grasbrok en evt olie als je ook brok voert. Dus snel opneembare energie, maar niet in de vorm van kilo’s normale brok.


Jup dat doe ik al. Kilo's brok uiteraard niet, dochterlief hoeft geen vliegles ;)

En ja zo'n automatisch voerstation zou idd super zijn. Mocht iemand die nog over hebben, mag ie dat best doneren haha

Hopelijk komt er nog iemand met een toptip

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: 1 paard onbeperkt hooi voeren, in de kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:52

Kan je ze snachts apart zetten? Die van mij staan overdag allemaal samen, maar snachts staan ze apart en krijgen ze gestructureerder eten naar behoefte.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:32

Mariska_28 schreef:
Enige wat ik kan bedenken is de andere twee een graaskorf om doen. Kunnen ze nog steeds onbeperkt eten, maar ik verwacht dat ze dan minder binnen kunnen krijgen.


Dit doe ik periodes ook bij m’n dikkerdje in de paddock (greenguard), waarbij de andere 2 wel meer mogen eten.
Helpt hier erg goed, hij valt er goed door af. Maar ik doe hem alleen overdag om en met periodes.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: 1 paard onbeperkt hooi voeren, in de kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:50

Hier een Engels volbloed die onbeperkt hooi zou kunnen verdragen en 4 pony's die dik worden van lucht... Hier staat de EV twee keer een paar uur apart met hooi en geweekte Luzerne. Daar doet ze het goed op. Zij krijgt het hooi los op de grond zodat ze goed kan dooreten, de pony's krijgen hun hooi in hooinetten. Het blijft moeilijk als je verschillende types hebt die niet dezelfde hoeveelheid eten nodig hebben, helaas.

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

Bian_ca
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 14:52

LovingTweety schreef:
Kan je ze snachts apart zetten? Die van mij staan overdag allemaal samen, maar snachts staan ze apart en krijgen ze gestructureerder eten naar behoefte.


Dan heeft ze stress. Dat heb ik idd ook al geprobeerd. Overdag kan ze dat wel, want dan ziet ze de andere. Dus dat doe ik nu ook. Snachts wil ze erbij staan. Maar eigenlijk zou ze in de avond nacht ook nog lekker onbeperkt hooi moeten eten. Maar dan worden die andere tonnetjes

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 1 paard onbeperkt hooi voeren, in de kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:54

Als je haar nu overdag apart zet en 's nachts de andere 2 een muilkorf om doet, dan staan degene met muilkorf niet 24/7 met muilkorf en kan zij wel onbeperkt eten.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers