Leugens en bemoeienissen op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Leugens en bemoeienissen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 07:33

Ik heb nu sinds een jaar en 3 maanden een eigen paardje en wat mij opvalt is dat er, vooral op kleinere stallen zo gelogen word over dingen. Belasting onderduiken ook. Zo word er vaak gezegd onbeperkt hooi en dan blijkt later dat ze dat helemaal niet geven. Of er word gezegd een paar uur zonder en dan staan ze 8 uur zonder, als het niet meer is, want ik weet niet hoe laat ze het op hebben savonds, want de persoon in kwestie kwam in ieder geval pas weer de volgende ochtend om half tien en had de laatste portie hooi gegeven om half zeven.
Zo heb ik ook meegemaakt dat ze zeggen de supplementen te geven bij de voerbeurten en dan blijkt dat dat helemaal niet gebeurd en ik maar moeite hebben met mn pony.
Of dat ze er muesly en bix in willen stoppen maar mn pony heeft een voorlopige diagnose pssm 1 en daar krijgt hij symptomen van.
Ik was ook op een stal daar had de stalmanager 2 eigen paarden en een pony en daarvan staan er 4 bij van een ander en een paar shetlanders en toen ik op een keer de paarden zag zonder deken schrok ik ervan. De ribben waren goed zichtbaar, ingevallen flanken, hangende achterhand, en eigenlijk vond ik het koppie ook wel dun in verhouding.
Ik wil eigenlijk mijn pony met het eerlijke verhaal van pssm1 een nieuw huisje gaan geven om deze reden. Ik voel me belet on goed voor mn pony te zorgen. Een paddock paradise is ook geen optie omdat hij slecht reageerd op kuil en voordroog en de slowfeeders van 4cm eet hij veel te veel van totdat hij erbij neervalt.
Ik kan gewoon geen plek vinden waar hij zonder pijn kan staan op deze manier.
Wie herkent deze of soortgelijke dingen?
Laatst bijgewerkt door anonyme op 25-10-20 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt


Nanu

Berichten: 93
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Leugens en bemoeienissen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 07:36

Dat is niet een normale gang van zaken en ik zou snel een andere stal zoeken! Is dit allemaal op 1 stal gebeurd?

Go where no one goes.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 07:37

Nanu schreef:
Dat is niet een normale gang van zaken en ik zou snel een andere stal zoeken! Is dit allemaal op 1 stal gebeurd?


Nee niet allemaal, het onbeperkte hooi verhaal niet.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 07:40

Maar wat wel overal zo is is dat iedereen overal wat van te zeggen en te vinden heeft, de 3 stallen waar hij nu geweest is. Of 'het valt wal mee' dat hoor ik zo vaak. Hij heeft niet voor niets een ernstig hoge concentratie aan spierenzymen in zijn bloed na een paar rondjes lopen. Kan wel janken

Ik heb de stalmanager met de ingevallen flanken geconfronteerd en dan zegt hij;
dat klopt, dat moet ook een beetje. Ze sporten keihard en verbranden dus ook veel voeding is al opgehoogd.

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 08:06

Kun je niet rond vragen op stallen met dit is wat ik zoek ivm ziekte paard? Ik heb een fijne plek gevonden met een meedenkende staleigenaar. Vorige plek dachten ze ook mee, maar als de opties op zijn zijn ze op natuurlijk. De vorige plek was zomers 24/7 gras en dat durf ik niet meer aan. Dus dan moet ik verder zoeken.

En met pssm moet je niet luisteren naar degene die niks kunnen of zelfs willen zien. Dat moet je leren negeren. Jij kent je paard en weet waar naar te kijken.


Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 08:08

Een stal vinden voor een pssm1 paard is sowieso vreselijk moeilijk. Vaak kunnen ze niet op gras en ze moeten heel suikerarm hooi. Dan moet je dus echt al gericht gaan zoeken naar een soort paddock paradise waar ze niet op gras lopen en wat ingericht is op overgewichtige paarden. Echter zijn zulke stallen dan meestal weer niet ingericht op individueel bijvoeren van supplementen.
Sterkte met je pony, pssm is een enorme zorg.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 08:15

Sizzle schreef:
Een stal vinden voor een pssm1 paard is sowieso vreselijk moeilijk. Vaak kunnen ze niet op gras en ze moeten heel suikerarm hooi. Dan moet je dus echt al gericht gaan zoeken naar een soort paddock paradise waar ze niet op gras lopen en wat ingericht is op overgewichtige paarden. Echter zijn zulke stallen dan meestal weer niet ingericht op individueel bijvoeren van supplementen.
Sterkte met je pony, pssm is een enorme zorg.


Ja! Precies dit.
Je weet waar je het over hebt.

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 08:16

Ik bekijk dingen natuurlijk vanuit de kant als pensionstalhouder, dus ik heb een aantal vragen :)

Allereerst: Wat een stalhouder beloofd moet hij/zij nakomen.
Ik vind bijv, die supplementen echt een no go. Als je dat aangeeft moet je het doen. Wat zegt de stalhouder als je daar iets van zegt?

Wat ik een lastig onderdeel vind uit jouw verhaal is je hooi. Enerzijds zie ik staan dat je wil dat hij onbeperkt moet, anderzijds dat hij zich vol vreet en dat niet goed voor hem is. Wij hebben dat ook wel eens, dat een klant enerzijds zegt mijn paard moet afvallen en anderzijds er een bult ruwvoer en krachtvoer in wil. Kan het zijn dat je hierin gemixte signalen naar de stalhouder geeft?

Mijn vraag is ook wat je budget is, ik lees hier wel vaker topics van mensen die voor 100 euro bij een boer gaan staan en dan achteraf zeggen: Hij doet alles zwart en zorgt niet goed voor mijn paard. Maar dit weet ik natuurlijk niet he, of dit bij jou het geval is!


Verder vind ik je topictitel een klein beetje ironisch, want jij hebt het over bemoeienissen, maar ik zie dat jij dat ook doet :) . Ik vraag mij af hoe jij zeker weet dat er geen belasting betaald word? En je bemoeit je blijkbaar ook met de manier hoe de stalhouder haar paarden houd :o .

Als laatste wil ik nog meegeven dat een PSSM paard lastiger is op een pensionstal, wij hebben er nu 1 staan en er ook wel eens in pension gehad. Het vraagt als stalhouder meer kennis en meer individuele zorg. Dat vinden wij vooral 'leuk' , het is boeiend als je als stalhouder het voor elkaar kan krijgen zoiets passend te laten zijn. Maar je zit ook aan grenzen, betreft wat je voor een paard kan betekenen. Zo hadden wij er 1 die in de zomer op de paddock moest blijven, i.p.v. op het gras. Maar er was geen enkel pensionpaard met dezelfde vraag. Dus stond dat paard in de zomer alleen.

Dan doe je dus echt je best als stalhouder, maar kun je het gewoon niet anders organiseren op je bedrijf dan zo.

Misschien kun je aangeven in welke regio je wat zoekt? Dan kunnen we helpen.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 08:21

Met een pssm1 paard moet je er bijna altijd vanuit gaan dat je zelf 2x per dag naar stal zal moeten of het dier in eigen beheer moet zetten. Er zijn inderdaad wel stallen zoals Ruitje die echt met je volledig meedenken maar zelfs dan is het inderdaad vaak behelpen omdat niemand anders zijn werkende paard op zulk arm hooi wil en de hele zomer in een paddock. Een pssm paard moet ook vaker gedoceerd bewegen en in een paddock bewegen ze meestal amper.

Ik heb mijn pssm paard niet de weide ontzegt omdat ze daar diep ongelukkig onder was (tot zichzelf verwonden aan toe) echter betekende dat wel meer progressie van de ziekteen heb ik haar helaas laten inslapen toen de pijn te groot werd.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 08:24

Wat lastig... Een pssmer komt best nauw qua voeren en management en kan begrijpen dat je bij normale pensionstalling tegen onmogelijkheden aan loopt...

Ik zou op zoek gaan naar een stal waar je zelf wat meer moet doen en het dus ook in handen hebt. Mits dit vokr jou werkbaar is.

Ik ken je struggles gelukkig niet. Ik sta al even op een doe het zelf en hiervoor bij een boer waar ik ook veel zelf bepaalde qua voer. Ik heb nu 100% het voer in eigen handen. Betekent wel dat ik elke dag iig 1x naar stal moet en zelf hooi etc moet regelen.

Succes met je zoektocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 08:29

Gaat het nu over de gezondheid van jouw paard of over belastingontduiking (niet onderduiken) van een staleigenaar? En wat heeft het een met het ander te maken? En wie bemoeit zich met zaken die hem niet aangaan? Een staleigenaar of jij? Verwarrend verhaal maak je er zo van.

Onali

Berichten: 18379
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 08:31

Ik zou dus, zeker met pssm, het in eigen hand willen houden.

Als je bij een stal gaat kijken kijk dan ook naar het hooi, kom eventueel een andere dag op een ander tijdstip.
Blijf kritisch.

Maar persoonlijk zou ik dus niet op een stal willen staan waar de staleigenaar voert. Die beknibbelen gewoon.
Zoek een stal waar je het voeren in eigen beheer hebt.

Black is the colour of my true love's hair

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 08:43

Ik sta op een kleine stal waar we met elkaar alles zelf moeten doen en ook zelf ook hooi en voer moeten regelen.
Dat is wel meer werk maar je kunt wel alles zelf bepalen.
Ik heb een paard met PSSM2 en dus ook best wat zorg, dus ik vind het heel fijn dat ik hem gewoon de voeding, de supplementen en de zorg kan geven die hij nodig heeft.
Op veel andere stallen kun je niet voor je eigen voer of ruwvoer kiezen en staan ze hier in de buurt meer binnen en dat zou voor die van mij ook echt minder prettig zijn.

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Leugens en bemoeienissen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 08:52

Mij verbaast het niet. Nu op meerdere stallen gestaan en het was overal wel iets... Op de eerste werden ze normaal gezien gevoerd en deden we zelf de stal. Kregen na een tijd opmerkingen dat we te veel stro gebruikten. Na verloop van tijd bleken ze ook niet altijd eten te krijgen. Tweede stal stond mijn pony plots zo goed als altijd binnen terwijl de rest buiten stond (zonder dat ik wist waarom, nooit klachten gekregen dat hij niet overeen zou komen met andere paarden enz). Na verloop van tijd bleek ook dat ze niet altijd eten kregen. En ook op de stal waar mijn pony nu staat zijn er dingen waar ik het niet mee eens ben en die ik niet prettig vind. Ik en een vriendin spreken nu onderling wat wat af om hier en daar wat meer tegemoet te komen aan de noden van onze pony's binnen de grenzen van wat we op stal mogen zeg maar.
Ik denk inderdaad dat je best je paarden in eigen beheer hebt als je echt controle wil hebben over voeding en stalmanagement....

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Leugens en bemoeienissen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:15

Ik begrijp je frustraties. vind ze alleen niet zo handig omschreven.
Denk dat je beter in je topic kunt aangeven dat je huidige plek niet goed past en wat je nodig hebt voor je pony.
In welke regio zoek je een passende plek? en weet je zelf genoeg om te bepalen wat je pony nodig heeft? of zoek je een plek waar ervaring hiermee aanwezig is? Wat voor pony praten we over?

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:29

Paarden met dit soort problemen moet je in eigen beheer zetten. Een doorsnee staleigenaar beheerder heeft nog de tijd nog de mankracht om dit soort specifieke verzorging goed uit te kunnen voeren.
En pas je topic titel aan.
Dit zet mensen op het verkeerde been.
Beter is Mijn paard heeft PSSM1, ik zoek een goede stal voor m.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

_Tarzan

Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Leugens en bemoeienissen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:41

Ik stond op een stal waar je het voer en hooi zelf klaar zette, hierdoor kon je zelf bepalen hoeveel je paard kreeg, ook kon je kiezen voor groepswei, 2 paardswei, 1 paards wei of de paddock. Ik vond het systeem ideaal én er is dan niks meer te verwijten naar de staleigenaar wbt voeren. M’n paard staat nu met pensioen in eigen beheer. Ik zou dus een stal zoeken waar je deze mogelijkheden ook hebt voor je paard.

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 11:57

Ik heb ook een tijdje een stal overwogen waar ik zelf betere trainings mogelijkheden had, maar op geen van de stallen waar je betere bakken had kon je zelf de voeding helemaal bepalen, dan houdt het met een paard dat extra zorg nodig heeft al snel op.
Ik heb nu minder luxe maar mijn paard kan de hele dag buiten en ik kan zelf alles regelen wat hij nodig heeft, dat is het belangrijkste.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 13:29

ruitje schreef:
Ik bekijk dingen natuurlijk vanuit de kant als pensionstalhouder, dus ik heb een aantal vragen :)

Allereerst: Wat een stalhouder beloofd moet hij/zij nakomen.
Ik vind bijv, die supplementen echt een no go. Als je dat aangeeft moet je het doen. Wat zegt de stalhouder als je daar iets van zegt?

Wat ik een lastig onderdeel vind uit jouw verhaal is je hooi. Enerzijds zie ik staan dat je wil dat hij onbeperkt moet, anderzijds dat hij zich vol vreet en dat niet goed voor hem is. Wij hebben dat ook wel eens, dat een klant enerzijds zegt mijn paard moet afvallen en anderzijds er een bult ruwvoer en krachtvoer in wil. Kan het zijn dat je hierin gemixte signalen naar de stalhouder geeft?

Mijn vraag is ook wat je budget is, ik lees hier wel vaker topics van mensen die voor 100 euro bij een boer gaan staan en dan achteraf zeggen: Hij doet alles zwart en zorgt niet goed voor mijn paard. Maar dit weet ik natuurlijk niet he, of dit bij jou het geval is!


Verder vind ik je topictitel een klein beetje ironisch, want jij hebt het over bemoeienissen, maar ik zie dat jij dat ook doet :) . Ik vraag mij af hoe jij zeker weet dat er geen belasting betaald word? En je bemoeit je blijkbaar ook met de manier hoe de stalhouder haar paarden houd :o .

Als laatste wil ik nog meegeven dat een PSSM paard lastiger is op een pensionstal, wij hebben er nu 1 staan en er ook wel eens in pension gehad. Het vraagt als stalhouder meer kennis en meer individuele zorg. Dat vinden wij vooral 'leuk' , het is boeiend als je als stalhouder het voor elkaar kan krijgen zoiets passend te laten zijn. Maar je zit ook aan grenzen, betreft wat je voor een paard kan betekenen. Zo hadden wij er 1 die in de zomer op de paddock moest blijven, i.p.v. op het gras. Maar er was geen enkel pensionpaard met dezelfde vraag. Dus stond dat paard in de zomer alleen.

Dan doe je dus echt je best als stalhouder, maar kun je het gewoon niet anders organiseren op je bedrijf dan zo.

Misschien kun je aangeven in welke regio je wat zoekt? Dan kunnen we helpen.


Nee hooi niet onbeperkt, mag best een paar uur tussen zitten, maar niet 8 uur of langer. Hij krijgt hooi uit een 3cm slowfeeder en staat alsnog uuuren zonder.
Ik heb geen inhoudelijke informatie gegeven in mijn topic over mijn eisen aan de stalmanager.

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Leugens en bemoeienissen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:34

In welke regio ben je op zoek en wat is je budget? Dan kunnen wij wellicht ook nog tips geven?

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Leugens en bemoeienissen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:41

Ik heb op verschillende stallen gestaan waar het voor mijn pony niet paste maar waar de afspraken wel nagekomen werden en ik mijn pony met vertrouwen achter liet.

Het is moeilijk om iets te zoeken als je paard iets anders is dan doorsnee. Ik ben ook benieuwd waar je iets zoekt misschien dat wij je kunnen helpen

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 13:43

Bemoeienissen heb ik op alle 2 de stallen tegengekomen sinds mijn pony een aamval heeft gehad van pssm, in de trant van 'het valt wel mee' of hij kan gewoon op gras of je moet gewoon zo en zo en zo trainen. Of ' hij heeft een prima leven gewoon wat aanpassingen en opgelost'

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 13:45

Ik zoek in veenendaal maar ik kan tot nu toe niets geschiks vinden ik wil best 200euro p mnd betalen.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 13:47

Morganlefay schreef:
Paarden met dit soort problemen moet je in eigen beheer zetten. Een doorsnee staleigenaar beheerder heeft nog de tijd nog de mankracht om dit soort specifieke verzorging goed uit te kunnen voeren.
En pas je topic titel aan.
Dit zet mensen op het verkeerde been.
Beter is Mijn paard heeft PSSM1, ik zoek een goede stal voor m.


Dat is het hem dus heb weinig vertrouwen meer in stallen. Als ik weg ben doen ze hun eigen zin. Zo'n gevoel heb ik tot nu toe gehad. Bij mijn vorige stal zei ik hij mag niet op de wei zonder graasmasker ook niet bij 30graden, en toen hebben ze hem toch afgelaten toen heeft hij een aanval gekregen.

Onali

Berichten: 18379
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:48

anonyme schreef:
Bemoeienissen heb ik op alle 2 de stallen tegengekomen sinds mijn pony een aamval heeft gehad van pssm, in de trant van 'het valt wel mee' of hij kan gewoon op gras of je moet gewoon zo en zo en zo trainen. Of ' hij heeft een prima leven gewoon wat aanpassingen en opgelost'


Maar dat klinkt dan meer als mensen die geen idee hebben wat pssm inhoudt voor het dier.

Wat je kan doen is het negeren en je eigen plan trekken of je probeert ze dmv filmpjes van aanvallen en tekst voorlichting te geven.

Ik heb een shet met hb, maar mijn clubje is heel begripvol als ik aangeef dat hij een bepaalde dag niet de wei op mag.
Enkele keer vragen ze er zelf naar of hij erop mag.
Maar nogmaals dat is in eigen beheer.


En onbegrip/ andere mening houd je toch wel, waar je ook staat.

Black is the colour of my true love's hair


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers