Kat vs Hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

Kat vs Hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:06

Vanwege weinig ervaring met het ene vs iets meer met het andere en gezien de huidige situatie vraag ik mij af of een kat niet leuk kan zijn voor mij. Vroeger als kind wel een kat gehad, maar daarvan niet bewust de verzorging en kosten ed meegekregen. De laatste jaren 2 honden gehad, waarvan de eerste meer een gezins/familie-hond en de laatste echt mijn hond. Deze heb ik begin augustus moeten laten gaan en nu is er een leegte ... maar ik zit met een heel dubbel gevoel over hoe deze weer op te vullen.

Vandaar de vraag: kat vs hond.
Ik ben een dierenmens in het algemeen, noem mezelf niet meteen een kattenmens maar heb op de 1 of andere manier een aantrekking tot katten, want als ze er zijn zitten ze binnen de kortste keren op schoot of struikel ik erover :+ Maar verder heb ik er dus eigenlijk geen ervaring mee.

Ik woon alleen in een appartement, werk gemiddeld 30u/week (8u/dag, maar ook nachtdiensten) en heb 3 paarden waar ik op mijn vrije dagen naartoe ga. Bij de hond was mijn moeder back-up, waardoor deze dus eigenlijk meer bij mijn moeder zat dan bij mij, maar alsnog duidelijk mijn hond. Het back-up zijn wil ze op zich nog wel doen, maar ze is niet meer in de beste gezondheid, er zit een knie-operatie aan te komen en dat soort dingen, dus er is veel twijfel of opnieuw een hond wel iets gaat zijn.

Nu zat ik te denken wat ik vooral mis, en ik denk dat het gezelschap in huis is. Beestig gezelschap dan, een mens hoeft niet zo nodig, haha. Gewoon dat er iets rondloopt als je thuis bent, waar je eens tegen kan praten, eens kan aaien, iets wat je begroet als je thuis komt en eventueel blij is dat je er bent (of omdat je eten geeft, dat kan ook :P ). Het wandelen mis ik op zich ook wel, maar door eigen gezondheid vind ik het stiekem op koude, regenachtige dagen, helemaal niet erg dat ik dan niet meer naar buiten moet...

Maar een kat, waar begin je? Hoe is een kat doorgaans vs een hond?
Ik heb een beeld van een dier wat zijn/haar eigen leven leidt, het allemaal prima vindt zolang er eten/drinken en een leuke slaap/speelplek is en overal op springt, in hangt en vooral veel haar verliest.

Klopt dit beeld? :')
Zijn er ook katten die niet zo springerig zijn (als in: op tafel/aanrecht springen ed, daar ben ik een beetje allergisch voor) of die weinig haar verliezen? Een naaktkat is niet zo meteen mijn ding, ik vind juist langharige dieren prachtig, maar heb het liefst dat ze dat haar gewoon bij houden.

En hoe zit het met de kosten bij een kat? Moet je daar speciale dingen voor doen die maandelijks terug komen? Hoe zit het qua voer? Ik lees vaak dat ze nogal gevoelig zijn voor blaas/nierproblemen, is dit door ouderdom of gewoon omdat het een kat is? Want daar hangt vaak ook speciaal, kostelijk, voer aan vast.

Kortom: zou een kat iets voor mij zijn, en hoe zit het met alles in vergelijking met een hond? Kan ik een kat gelukkig maken in mijn appartementje zonder buitenruimte? (heb wel een terras, maar woon ook aan een drukke weg dus het zou wel echt een binnenkat worden). Ook als ik zelf veel weg ben (ook 's nachts)?

Ik lees het graag, ga intussen nog wat verder op bokt en google spitten :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-10-20 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt


Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:28

Wij hebben een beetje met hetzelfde dilemma gezeten. Mijn vriend en ik werken allebei full time, ik dagdiensten of vroege en hij met schiften, ook weekenden. Uiteindelijk voor een kat gegaan omdat die toch wat onafhankelijker zijn, die kan je rustig de hele dag alleen laten en vindt het allemaal prima. Ze zit bij ons ook binnen op ons appartement en ik denk dat ze het allemaal wel prima vindt eigenlijk. Ze heeft een groot raam waar ze naar vogeltjes kijkt enzo, maar echt nieuwsgierig om naar buiten te gaan is ze niet. Ik vind dat je met een hond toch net wat meer zorgen hebt, die moet je uiteindelijk ook uitlaten en kan je toch moeilijker 10u alleen laten. Kattenbakken vind ik persoonlijk wel handig :D en minder gedoe dan elke dag met een hond te gaan wandelen. Als je voor het gezelschap graag een kat wil zou ik wel kijken om bv in een asiel een adoptiekat te halen, daar kan je meer op karakter kiezen zeg maar. Bij een kitten weet je natuurlijk niet op voorhand hoe ze precies van krakater gaan worden ;)

Edit:
Lees ook iets over blaasproblemen. Wij hebben een kat geadopteerd die blaasgruis heeft gehad in het verleden, krijgt nu speciaal voer van Royal canin (urinary), kost 35 euro voor 4kg en doen er toch wel een maand of 2 mee als ik mij niet vergis? Verder hebben we er geen kosten aan.
Laatst bijgewerkt door Flynnieman op 24-10-20 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:29

Kat versus hond, evil versus good, darkness versus light....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:32

Exact op die manier Kuggur? Is het zo erg? :')

Bedankt Flynnieman, bedoeling zou dan wel een asielkat zijn want er zijn genoeg dieren die een thuis zoeken (hondje kwam ook uit het asiel). Alleen, tja, ik zie graag rassen als Main Coons ed en weet niet of die daar terecht komen. Maar heb ook nog geen zoektocht gestart ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:35

Een hond die denkt; ze verzorgen mij, laten mij uit, knuffelen met mij, voorzien mij van eten, zij moeten wel goden zijn!
Een kat denkt; ze verzorgen mij, laten mij eruit, knuffelen met mij, voorzien mij van eten, ik moet wel god zijn!
En zo behandelen ze je ook :+

justdiesel
Berichten: 4948
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:35

Waarom neem je niet een konijntje?
Kan je ook tegen praten, kan ook als je thuis bent los door het huis huppelen, en is niet zo bewerkelijk als een hond of kat.

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:36

justdiesel schreef:
Waarom neem je niet een konijntje?
Kan je ook tegen praten, kan ook als je thuis bent los door het huis huppelen, en is niet zo bewerkelijk als een hond of kat.


Konijnen zijn dieren die buiten beter gedijen dan binnen en minimaal met 2 moeten zitten ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:40

Dat ie een leven lijdt hoop ik toch niet voor zo'n beest.

Verder denk ik dat je een kat en hond vooral niet moet vergelijken, en je vooral bewust moet zijn dat zo'n dier inderdaad gewoon overal op gaat zitten. Persoonlijk vind ik dat echt vreselijk, daarom wil ik ook geen katten. En een behaarde kat die niet verhaart bestaat geloof ik niet :o .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:41

justdiesel schreef:
Waarom neem je niet een konijntje?
Kan je ook tegen praten, kan ook als je thuis bent los door het huis huppelen, en is niet zo bewerkelijk als een hond of kat.

Zou dan eerder voor een paar cavia's gaan. Konijnen zijn toch meer buitendieren. En cavia's begroeten je, en fluiten als de koelkast open gaat :)).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:44

Kuggur schreef:
Kat versus hond, evil versus good, darkness versus light....


_O-

Ik heb een poes van 17 jaar. Toen ze 15 was heb ik haar uit het asiel gehaald en het is inderdaad een heks eerste klas maar ze is zo leuk <3
In het begin hebben we voornamelijk klappen gehad omdat ze het nergens mee eens maar inmiddels is ze de grootste kroelkat die er is, mits het haar uitkomt natuurlijk. Ze is dolenthousiast als we 's avonds thuiskomen maar o wee als ik een vrije middag heb genomen. Dan slaapt ze nog en is ze not amused om mij te zien.

ellentje0

Berichten: 618
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:48

Wij hadden hetzelfde! Ik wilde heel graag een hond. Helaas hebben we daar de komende 10 jaar te weinig tijd voor vind ik zelf. Wij werken allebei fulltime, doen van alles en ik heb nog een paard.
Vriendlief was altijd gek op de kat van mijn zusje welke elk jaar bij ons logeert. Keuze voor een kat was dus vrij snel gemaakt.
Wel hebben wij ervoor gekozen 2 kittens te nemen. Een gouden zet!
Het zijn zusje en ze vermaken zich kostelijk samen. Slapen samen, spelen samen en als we een hele dag weg zijn voel ik me dan dus ook absoluut niet bezwaard.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wat sceptisch was tegenover katten maar zelfs ik vind ze heel erg leuk! Je hebt er leuk gezelschap aan, vooral s'avonds op schoot op de bank. Er is altijd iemand thuis maar je hoeft er vrijwel niet achteraan. Geweldig!
Die van ons gaan wel over op, dat doen katten. En haren doen ze natuurlijk ook. Ik stofzuig elke dag en dan is het heel goed te doen.
Verder hebben ze bij ons een aantal plantenbakken en 1 leren stoel gesloopt. Maar ja dan doen puppy's ook!
Verder komen ze je altijd begroeten! Dat valt mij ook heel erg mee! Ze zijn zeker wel aan ons gehecht lijkt het.

Kosten kan ik nog niet veel over zeggen. Hier krijgen ze over het algemeen dure brokken €60 waar ze 2/2,5 maand mee doen met z'n tweeën. En elke 2 dagen een blikje vlees wat ik geloof €1,30 kost.
Kattenbakvulling valt me reuze mee hoelang je er mee doet. Iets van 3 weken met een zak van €5.
Verder vallen de kosten volgens mij reuze mee. Tot nu toe wel tenminste, stukken goedkoper als wanneer mijn merrie wat heeft (inentingen etc).

Ik zou zeggen ga lekker voor een kat! Klinkt alsof die goed bij jou situatie past!

Femke voor altijd in mijn hart, voor altijd in mijn gedachten.
Babbilou veel beleefd, veel meegemaakt. Een lach en een traan!
Beat it, vriendin. Heel speciaal, heel waardevol. Sgw B38 Dr M211 Spr B11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:48

_San87_ schreef:
Dat ie een leven lijdt hoop ik toch niet voor zo'n beest.

Verder denk ik dat je een kat en hond vooral niet moet vergelijken, en je vooral bewust moet zijn dat zo'n dier inderdaad gewoon overal op gaat zitten. Persoonlijk vind ik dat echt vreselijk, daarom wil ik ook geen katten. En een behaarde kat die niet verhaart bestaat geloof ik niet :o .


Wow :o Neen, daar gaan we toch maar niet van uit :Y)

Vraag me inderdaad af of er wel onderuit te kunnen is, dat haar en overal op zitten, haha.


Andere dieren heb ik ook naar gekeken maar trekken mij minder. Konijnen heb ik schrik voor al het hout wat ik in huis heb, en lijken mij ook buiten te moeten kunnen. Cavia's en kleiner spul zegt mij niks, vroeger hamsters gehad maar neen, dat is toch niet wat ik in gedachte heb bij gezelschap.


Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:52

Een kat lijkt me zeker mogelijk! Wij hebben een jaar geleden een kat geadopteerd en dat is erg gezellig! Ik kan me geen huishouden meer zonder haar voorstellen. Wij hebben bewust gekozen voor een oudere kat (ze is nu 13) die het gewend is om binnen te leven. Ik vind het persoonlijk geen fijn idee om een jonge, energieke kat binnen te houden. Bij een oudere kat weet je imo ook beter wat voor persoonlijkheid je in huis haalt.

Qua karakter.. Onze kat zou juist iets meer een eigen leven mogen leiden. :+ Ze is super aanhankelijk (en vocaal) en ligt het liefst heel de tijd op of naast je. De haren en kattenkorrels zijn wel wat minder, maar dat hoort erbij. Ze ligt nu ook lekker naast me op de bank.

Qua kosten kan je het denk ik zo duur maken als je zelf wilt. Dierenarts kosten zijn natuurlijk een ander verhaal. Ik denk dat wij gemiddeld iets van € 20/30 per maand kwijt zijn? Maar dat is een grove schatting.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:54

Ik werk ook onregelmatig, gemiddeld 36 uur per week en ik heb twee katten, met twee totaal verschillende karakters.

De een is type aanbidder. Hij is de hele dag bij me. Als ik naar boven ga gaat hij naar boven, als ik naar buiten ga gaat hij naar buiten. Hij komt bij me op de bank liggen en slaapt bij me op bed. Hij begroet me als ik thuiskom, en vindt het he-le-maal niets als ik wegga.
De ander is type kameraad/aanvoerder. Hij is veel binnen, ligt op het aquarium te slapen en kijkt eens een beetje rond. Als hij er zin in heeft komt hij knuffels eisen, als ik hem wil aaien vindt hij dat prima, maar hij hoeft niet zo nodig de hele dag te zijn waar ik ben. 's zomers speelt hij het liefst hele dagen buiten, dat is volgens hem echt het mooiste wat er is.

De dierenbescherming heeft een 'systeem' opgezet waar ze aan de hand van vragenlijsten bepalen wat jij wil van een dier en kunnen op basis daarvan een kat aan jou koppelen. Niet ieder asiel gebruikt het, maar het lijkt me voor jou wel nuttig.
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/meet-your-match

Qua het verliezen van haar: dat doet denk ik ieder dier. Als je een hond neemt zal die ook haar verliezen, als je cavia's of konijnen neemt zullen die ook haar verliezen. Het borstelen van een kat zal zeker helpen, maar helemaal tegengaan doe je het nooit.

Qua kosten: ik geef ze maandelijks vlooiendruppels (dat is misschien minder nodig als ze niet buiten komen), en ze krijgen ieder kwartaal een wormenpipetje. Verder krijgen ze aangepast voer, maar wel gewoon royal canin, wat ik in zakken van 10kg bij zooplus koop. Ik denk dat ze me al met al, incl. dierenartsbezoeken etc zo'n €400,- per jaar kosten (samen dus).

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:56

Een kat lijkt me kunnen, maar dan zou ik er denk ik toch 2 nemen. Katten kunnen alleen, maar als je 2 vriendjes hebt, dan hebben ze heel veel aan elkaar.
Hier hebben we een vader en zoon, beide gecastreerd en ze zijn echt onafscheidelijk. Ik ben nog altijd ontzettend blij dat we er toch voor gekozen hebben zoon ook mee te nemen, nu zijn ze nooit alleen.

Ze liggen vrijwel altijd samen.
Afbeelding

I am because you were

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:22

En als ze elkaar niet kunnen uitstaan? :+ Dat lees je toch ook vaak, dat katten elkaar niet accepteren. Moeten ze toevallig al samen in het asiel zitten ofzo.

En misschien doemdenken maar: 2 katten is dubbele kosten en dubbele kans op (medische) problemen.

Bedankt Vjestagirl, ga de site eens bekijken.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:27

[***] schreef:
En als ze elkaar niet kunnen uitstaan? :+ Dat lees je toch ook vaak, dat katten elkaar niet accepteren. Moeten ze toevallig al samen in het asiel zitten ofzo.

En misschien doemdenken maar: 2 katten is dubbele kosten en dubbele kans op (medische) problemen.

Bedankt Vjestagirl, ga de site eens bekijken.



Tja hoe meer beesten hoe meer kosten en meer kans op ziektes. Maar dat weet je als je een dier neemt.
Anders kun je beter een pluche exemplaar nemen.

Overigens kun je voor katten ook een ziektekosten verzekering afsluiten.

Maar er zijn zat katten die liever een huis voor zichzelf hebben. Mijn eerste kat was er eentje.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:28

[***] schreef:
En als ze elkaar niet kunnen uitstaan? :+ Dat lees je toch ook vaak, dat katten elkaar niet accepteren. Moeten ze toevallig al samen in het asiel zitten ofzo.

En misschien doemdenken maar: 2 katten is dubbele kosten en dubbele kans op (medische) problemen.

Bedankt Vjestagirl, ga de site eens bekijken.


Vaak hebben asiels wel maatjes zitten, die samen geplaatst moeten worden.
Natuurlijk geeft twee katten dubbel de kans op medische problemen, maar ik merk wel aan mijn katten dat ze het samen heel prettig vinden. Nummer één was echt niet ongelukkig in zijn eentje, maar met t kleine spook erbij hebben ze super veel interactie met elkaar. Denk dat veel katten op die manier ook gelukkiger zijn, zeker als jij veel weg bent en ze niet naar buiten mogen.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

ellentje0

Berichten: 618
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Kat vs Hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:30

Daar ben ik ook echt van overtuigd! Wij hebben daarom 2 zusjes. Gaat echt heel goed.

Femke voor altijd in mijn hart, voor altijd in mijn gedachten.
Babbilou veel beleefd, veel meegemaakt. Een lach en een traan!
Beat it, vriendin. Heel speciaal, heel waardevol. Sgw B38 Dr M211 Spr B11

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:35

[***] schreef:
En als ze elkaar niet kunnen uitstaan? :+ Dat lees je toch ook vaak, dat katten elkaar niet accepteren. Moeten ze toevallig al samen in het asiel zitten ofzo.

En misschien doemdenken maar: 2 katten is dubbele kosten en dubbele kans op (medische) problemen.

Bedankt Vjestagirl, ga de site eens bekijken.

Met asiels heb je wellicht t probleem dat de katten per se naar buiten moeten kunnen. Ook een dingetje.

Kittens die samen opgroeien gaat meestal gewoon goed, dacht ik.

En dieren kosten geld, dat weet je van tevoren. En twee katten kosten idd dubbel geld :7.


[***] schreef:
_San87_ schreef:
Dat ie een leven lijdt hoop ik toch niet voor zo'n beest.

Verder denk ik dat je een kat en hond vooral niet moet vergelijken, en je vooral bewust moet zijn dat zo'n dier inderdaad gewoon overal op gaat zitten. Persoonlijk vind ik dat echt vreselijk, daarom wil ik ook geen katten. En een behaarde kat die niet verhaart bestaat geloof ik niet :o .


Wow :o Neen, daar gaan we toch maar niet van uit :Y)

Vraag me inderdaad af of er wel onderuit te kunnen is, dat haar en overal op zitten, haha.


Andere dieren heb ik ook naar gekeken maar trekken mij minder. Konijnen heb ik schrik voor al het hout wat ik in huis heb, en lijken mij ook buiten te moeten kunnen. Cavia's en kleiner spul zegt mij niks, vroeger hamsters gehad maar neen, dat is toch niet wat ik in gedachte heb bij gezelschap.

Tenzij je de kat op gaat sluiten als je weg bent, zal t dier idd overal op gaan zitten/liggen. En haren achterlaten.

Ik vind dat erg ranzig. Aanrecht, eettafel e.d van m'n ex lag altijd onder de haren, brrr.

Jis_

Berichten: 11568
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:36

Een kat kan je op zich wel dingen leren maar daar moet je wel de tijd voor nemen. Hier mogen ze niet op het grote aanrecht, 1 fragiel bijzettafeltje en mijn schilder tafeltje met verf. 1 deed het na 3 keer niet meer de andere heeft er zo’n 50 keer over gedaan. Er afzetten met een nee nee, kleine aanrecht makkelijk te bereiken gemaakt was hier voldoende. Maar je kan ook echt wel een “draakje” treffen. Wil je dat je spullen zo goed als heel blijven (Hier van de onhandige kat echt een leren bank met flink wat krassen) en wil je persé een jonkie neem er dan 2. Ze spelen met elkaar en blijven net wat meer van je spullen af. En zo hebben ze elkaar als jij niet thuis bent, want de meeste katten houden echt wel van aandacht van hun eigenaar en sommige ook (erg) van bezoek. Ik zie bij mij daarin geen verschil met mijn honden. 1 vind bezoek wat spannender maar voor ons echt een schootkat. Bij een wat ouder stel uit het asiel heb je meer kans dat ze je spullen (meer) met rust laten.

Bij kittens die minimaal 12 weken bij mama mochten blijven is de kans op gedragsproblemen kleiner.

2 vreemde volwassen katten bij elkaar gaan zetten zou ik niet zo snel doen. 2 kittens samen gaat eindelijk altijd goed. Blijft dikke mik met goede match of accepteren elkaar. Een heel dominant geval zou voor problemen kunnen zorgen maar die kans is niet zo groot. Meestal ontstaan er dan problemen in een grotere groep.

Je kan ook een volwassen kat nemen die geen soortgenoten om zich heen wil maar hou er rekening dat zo’n diertje wel kan vereenzamen als de eigenaar veel weg is.

Elke kat met vacht verhaart. Moet je tegen kunnen.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Jis_

Berichten: 11568
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:40

[***] schreef:
Exact op die manier Kuggur? Is het zo erg? :')

Bedankt Flynnieman, bedoeling zou dan wel een asielkat zijn want er zijn genoeg dieren die een thuis zoeken (hondje kwam ook uit het asiel). Alleen, tja, ik zie graag rassen als Main Coons ed en weet niet of die daar terecht komen. Maar heb ook nog geen zoektocht gestart ;)


Er zijn herplaats sites voor raskatten.

Een van mijn katten is een Kaine Coon en ze zijn over het algemeen heel sociaal. vachtverzorging is wel een ding, dingen om rekening mee te houden.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 24-10-20 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:41

Eén of twee katten hoor ik wisselende verhalen over. Als je een kat uit het asiel zou halen weten ze daar misschien ook wel of het een kat is die graag met soortgenoten is?

Onze kat is nog nooit op het aanrecht of op tafel gesprongen (en mijn vorige kat ook niet). Dat ligt ook wel aan de kat.

Wij hebben haar van stichting Little Tigers. In NL vonden we alleen asielkatten die per se naar buiten moeten kunnen. Helaas kan dat bij ons niet.

Als je nog een leuk, informatief boek zoekt is "Als de kat het voor het zeggen had" een aanrader. :j

Anoniem

Re: Kat vs Hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:55

Mijn vriend en ik hebben thuis beide honden gehad bij onze ouders. Toen wij samen gingen wonen miste wij al heel snel een huisdier. Wij woonde op dat moment ook in een appartement ( wel een heel groot) en mijn schoonzusje had katten. Ze zegt waarom nemen jullie geen katten? Uiteindelijk 2 kittens gehaald en ik moet zeggen dat we beide helemaal om zijn van honden mensen naar katten mensen. Wij werken beide 40 uur, vandaar dat we er 2 hebben gekozen. Vanwege corona werk ik nu wel thuis maar ze kunnen goed alleen blijven. zet ze een kattenbak, wat voer en wat water neer en het is prima.

Ze springen inderdaad wel overal op. Meestal laten we de deuren dicht van de ruimtes waar ze niet mogen komen. Als wij weg zijn hebben ze maar een klein gedeelte van het huis ter beschikking.

Haren verliezen hebben we niet zoveel last van. De honden verhaarde veel meer.

Jis_

Berichten: 11568
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:55

Sem_ schreef:
Eén of twee katten hoor ik wisselende verhalen over. Als je een kat uit het asiel zou halen weten ze daar misschien ook wel of het een kat is die graag met soortgenoten is?

Onze kat is nog nooit op het aanrecht of op tafel gesprongen (en mijn vorige kat ook niet). Dat ligt ook wel aan de kat.

Wij hebben haar van stichting Little Tigers. In NL vonden we alleen asielkatten die per se naar buiten moeten kunnen. Helaas kan dat bij ons niet.

Als je nog een leuk, informatief boek zoekt is "Als de kat het voor het zeggen had" een aanrader. :j


Ligt echt vooral aan hoe en wanneer die katten samen zijn gekomen. Nou is de Europese korthaar wel iets territorialer dan veel andere rassen. Maar kittens bij elkaar gaat eigenlijk altijd goed. Er zijn ook steeds meer asiels en stichtingen die geen kitten’s nog alleen plaatsen. Bij een volwassen soortgenoot wel maar kans van slagen is ook kleiner, maar wel weer groter dan 2 volwassen vreemde. En ook qua ras zit er verschil in. De Maine Coon is over het algemeen makkelijk hierin. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: future_vet, YandexBot en 118 bezoekers