Paard leren braaf haar achterbenen op te tillen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseGirl27
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-10-20

Paard leren braaf haar achterbenen op te tillen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-20 16:35

Hee hoi,
Ik heb een vraag.
Ik heb sinds 6 maanden mijn eerste eigen paard. Het is een 13 jarige kwpn merrie. Ik heb haar gekocht via een kennis. Nooit geen advertentie gelezen, want ze stond niet te koop.
Ik heb natuurlijk een heleboel gevraagd bij de keren dat ik kwam kijken, maar niks gevraagd hoe ze is bij hoefsmid of met benen geven. Achteraf heel stom.
Hier kwam ik pas achter toen we haar gekocht hadden en ze bij ons was. Ik wilde toen voor het eerst haar hoeven krabben. haar voor benen ging met moeite. Maar ging wel. Haar achterbenen waren een dingetje, omdat ze dan ging trappen.

Toen ook al wel op internet gezocht naar mogelijk oplossing en las iets over een longeer touw eromheen en dan dat een iemand dus het touw vast heeft van een afstandje en de ander haar been lichtjes vast pakt. Nu ben ik vaak alleen op stal en heb dus niemand om te helpen.

Wel zou ik graag gewoon normaal haar achterbenen willen vastpakken, zonder een been richting mijn kant.

Wie heeft de gouden tip om mij te helpen.


Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Paard leren braaf haar achterbenen op te tillen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:01

Maar hoe doet de hoefsmid het nu dan, want ik neem aan dat ze in die tijd wel een keer naar de smid is geweest? En alsnog aan de oude eigenaar vragen hoe die het deed is geen optie? En kun je wel gewoon haar achterbenen poetsen en dergelijke?

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:14

De mijne sloeg ook, uit angst.
Bij zijn voorbenen kwam hij omhoog of liet hij zich vallen om los te komen en met de achterbenen sloeg hij. Ik heb het wel eens met een touw ook geprobeerd, losjes, maar wat het beste heeft gewerkt is gewoon geduld en rust. Op en duur kwam er vertrouwen en daardoor kan ik hem nu ook gewoon corrigeren of zelfs een pets verkopen als het nodig is. Hij begrijpt het nu, waar ik eerst op het begin alleen maar rust en geduld kon hebben. Wel heb ik duidelijk gemaakt dat ik geen gevaarlijke situaties accepteerde. Dus soms betekende dat de ruimte geven om weg te kunnen vluchten als hij dat nodig had, om te voorkomen dat hij echt gevaarlijk werd. Later kon ik zeggen "prima dat je bang bent, maar tot hier en niet verder."

Steeds volhouden met aaien en borstelen en kort proberen op te tillen, op den duur ging het steeds beter.

Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals het gaat!

mika11

Berichten: 11102
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:25

Kun je niet navragen bij je kennis hoe hun dat dan hebben opgelost?
Wat ging bij hun wel/niet goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:26

Dik zacht halstertouw in een lus door de kootholte. Uiteinde hou je zelf vast en vraag je het voetje mee. Zo kan je a; rechtop blijven staan en ben je wendbaarder en b; ontkomt je paard niet aan het gevoel want hij kan geen voet uit je hand trekken. Dus dan kan hij wiebelen met zn been tot hij een ons weegt want dat touw raakt hij niet kwijt.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Paard leren braaf haar achterbenen op te tillen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:29

Zou eerst eens bij de oude eigenaar gaan navragen over voetje geven probleem.
Voordat er vanalles geadviseerd wordt.
Kan zomaar zijn dat daar een gegronde reden voor is.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard leren braaf haar achterbenen op te tillen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:31

Eerst even navragen en idd.

En verder. Kan je het gehele been wel aanraken zonder dat er getrapt wordt? Of is aanraken ook al feest? Dan zou ik beginnen met de voetjes afspuiten met een water slang.. worden ze mooi mak van aan de benen. Dan alles aanraken en dan optillen.


pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Paard leren braaf haar achterbenen op te tillen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:19

Waar gaat het precies mis in het 'proces'? En wat voor signalen geeft het paard?

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard leren braaf haar achterbenen op te tillen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:09

Jaszak vol met brokjes stoppen, voetje vragen, teruggeven en brokje erin. Eerst de voorkant een paar keer en als dat goed gaat ook een achtervoet vragen. Hoeft maar 1 seconde in je hand te liggen, dan teruggeven en brokje erin. Als ze door krijgt dat voeten geven beloond wordt, dan 2 seconden vasthouden en brokje erin. En dat een paar dagen herhalen, en als het goed gaat even de krabber erdoor. En dat steeds uitgebreider doen totdat het heel gewoon is geworden de voeten te laten doen.
Voor paarden is voeten geven goed trainbaar, en waarom ze het niet altijd willen kan uit onbehagen zijn (vluchten wordt geblokkeerd) eerdere harde aanpak, onbalans (paard moet even goed gaan staan), vanwege medische reden of omdat ze nooit geleerd hebben netjes voeten te geven.

Over de IJssel

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Paard leren braaf haar achterbenen op te tillen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:46

Zoals hierboven...
Mijn vorige paard had pijn aan zijn hoeven en ik moest ze elke dag verzorgen. Hoewel ik hem vanaf veulen had en gewoon zijn hoeven uit kon krabben, liet hij het niet meer toe. Hij trapte naar achter en zelfs opzij. En zijn voorhoeve maaide hij naar voren.
Ik ben niet zo'n held, maar het moest wél gebeuren.
Ik werkte ook met kleine brokjes. En wel een klikgeluid.
Eerst de kleine bewegingen belonen en steeds meer opbouwen. Hij had het ontzettend snel door en ik kon zo goed als moeiteloos zijn hoeven verzorgen uiteindelijk.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:43

Met clicker is het inderdaad nog beter en sneller. :j Ik vind het een geweldige methode die altijd werkt, mits je het correct doet. De timing komt nogal nauw en dat is oefenen. Daarom heb ik het clickeren als methode maar even niet genoemd, TS had dat vermoedelijk anders al wel geprobeerd.

Over de IJssel


loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:56

Ik doe het met een halstertouw. Als ze dan een keer gaan trappen, dan kan je toch gewoon vasthouden.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 23:13

Lindsey_99 schreef:
Met clicker is het inderdaad nog beter en sneller. :j Ik vind het een geweldige methode die altijd werkt, mits je het correct doet. De timing komt nogal nauw en dat is oefenen. Daarom heb ik het clickeren als methode maar even niet genoemd, TS had dat vermoedelijk anders al wel geprobeerd.


Ja het klopt wat je zegt, de timing is belangrijk.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Paard leren braaf haar achterbenen op te tillen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 11:50

halstertouw om been, bij kogel. en dan klein stukje omhoog weer laten zakken, met touw om kogel heb je maar controle, en je staat buiten de gevaarzone, en als je touw loslaat is been weer vrij. en ook handig paar goede handschoenen aan, als t touw snel door je hand glijdt, kan je rare slijtplekken/wonden op je hand krijgen. mocht t paard met kracht uithalen. en je laat net te laat los.

zo heb ik een 3 jarige snel mak aan de benen gekregen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers