Vlas of tarwestro?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Vlas of tarwestro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 20:46

Goededag,

Mijn paard staat sinds 3 jaar op vlas. Bij een lege stal ging er 5 a 6 pakken in. De plaat alleen best veel dat het heel soppig is na een week. Elke dag wordt wel haar mestballen eruit gemest.

4 weken geleden is de stal schoongespoten, weer 6 pakken vlas erin. Maar na een week was de stal weer soppig en gister zelfs echt zodanig dat er 2 kruiwagens eruit moeten.

Elke week krijgt ze 1 tot 2 pakken nieuw vlas erbij op vaste dag!

Nu zit ik te kijken naar ander strooisel. Stro is geen optie meerz voorheen opgestaan, eet ze de halve stal leeg.

Staleigenaar wilt nu dit gaan probereb; wat vinden jullie?

https://www.gerritse-handelsonderneming ... ro-pellets

Fotos kunnen toegevoegd worden. Nu helaas op dit moment niet omdat ik snel in me pauze dit topic maak.

Gister wel dus 2 pakken bij gedaan:


Afbeelding

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:56

De paarden die bij ons snel een natte en daardoor vieze stal habben op vlas, hadden dat bij ons op strokorrels net zo goed. Vlas ging zelfs nog iets beter in ons geval, omdat de korrels wat meer tijd nodig hadden om los te komen. Ik moest ze mengen met de onderlaag óf meer water toevoegen dan ideaal was (strooisel bleef licht vochtig aanvoelen in de winter) om de korrels uit elkaar te laten vallen. Ik had niet meer, ook niet minder afval. Ik nam wel onbedoeld hele korrels mee met uitmesten.

Is het een optie om zelf regelmatig de natte plek weg te halen? Ik snap dat de stalhouder berekend is op 1x per week. Stel dat je zelf tussendoor het natte spul eruit kunt halen, dan kan je een tijdje uitproberen of het wat scheelt. Je voorkomt dan dat de natte onderlaag te dik wordt en daardoor omhoog komt en/of door het schone vlas wordt gelopen.

Je hebt wel bijzonder goed absorberend strooisel nodig om de hoeveelheid afval te beperken bij een paard dat snel een vieze stal heeft. 2 kruiwagens zou ik persoonlijk niet gek of erg vinden, daar zit je al snel aan. Het is natuurlijk wel erg als je paard in een vieze, zompige stal staat.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 14:58

1x per week haal ik de soppige plekken eruit, en dan gaat er ook niet vlas in.

Het is moeilijk uit te leggen. Zal vd week eens proberen fotos te plaatsen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vlas of tarwestro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 17:11

Waarom wordt de stal leeg gehaald? Ik pot altijd op en strooi meerdere malen per week een halve zak bij, om de onderlaag afgedekt te houden. Ik haal nu ongeveer 1x per 3-4 weken de natte plek eruit. In de zomer eens per 2 maanden.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Vlas of tarwestro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 17:18

Mijn paard heeft ook jaren op vlas gestaan en nu op zaagsel. 1x in de week de natte plek en de andere dagen de mest ging goed, mits de laag dik genoeg was. Belangrijk is dat je echt minimaal een 30cm dikke laag vlas/zaagsel hebt overal dan kan je het droog houden. Laatst mijn stal leeg moeten halen voor de grote schoonmaak. Daar gingen 15 kruiwagens uit waarvan 4 kruiwagens met vies spul wat ik niet wilde hergebruiken na de schoonmaak. De overige kruiwagens gingen weer terug de stal in nadat het schoongemaakt was

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Vlas of tarwestro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 17:50

Vlas moet je een goede dikke laag van gebruiken en niet teveel aan rommelen.
Het beste werkt het als je in een 3 bij 4 box, 5 pakken doet, dit heel even met een gieter besproeit en de eerste week enkel de mest eruit haalt. Ga er niet in lopen spitten, trek hem met een riek enkel recht.
Wil je de natte plekken eruit halen, doe dan enkel de ergste plekken die echt donker gekleurd zijn maar haal niet weer alles overhoop, dan krijgt het de kans niet een goede laag te vormen.

Ben wel benieuwd naar hoe jouw stal en dan slecht en soppig uit ziet?

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Re: Vlas of tarwestro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:20

Vorige winter ook strokorrels gebruikt. Het uiteenvallen van de korrels (nat gemaakt) ging niet al te snel dus een van de twee stond de hele nacht strokorrels op te zoeken en te eten. Mmmmm...lekker!!

Ook even bijstrooien ging niet zomaar want korrels moesten eerst weken anders at ze alle bijgestrooide korrels op.
Gaat deze winter weer lekker in vlas potstal.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:21

Bij 6 pakken vlas zou de laag dik genoeg moeten zijn als je geen extra grote stal hebt. Het is inderdaad wel fijn om een onderlaag te behouden, want nieuw vlas schuift alle kanten op.

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Re: Vlas of tarwestro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:33

Ik kom ook niet meer aan de onderlaag (laatste 10 -15 cm ) eens die vast en stabiel is.
Die gaat pas in het voorjaar er weer uit. Dan is het totale bed zo'n 30 cm. Alleen in de bovenlaag haal ik de plasplekken en drollen weg en wordt bijgestrooid.

Paarden staan zo altijd droog

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 18:55

Tessebes schreef:
Waarom wordt de stal leeg gehaald? Ik pot altijd op en strooi meerdere malen per week een halve zak bij, om de onderlaag afgedekt te houden. Ik haal nu ongeveer 1x per 3-4 weken de natte plek eruit. In de zomer eens permaanden.



Is leeggehaald om de stal helemaal schoon te spuiten. Dit word 1 a 2 x per jaar gedaan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vlas of tarwestro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 23:00

Wij houden het "schone" vlas altijd apart, ook bij grote schoonmaak. Anders duurt het ook weer lange tijd voor er een goede stabiele onderlaag is. Is meng schoon vlas ook door de bovenlaag om een stabielere bovenlaag te krijgen. Schoon vlas glijdt alle kanten op en als je vies paard hebt, kan je dat niet gebruiken.