deken voelt vochtig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

deken voelt vochtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-20 08:04

Als ik deken van mijn paard af haal terwijl de deken nog nat is van de regen, haal ik mijn paard er keurig droog onderuit.

Ik hang hem dan over de balk, niet opgevouwen of iets.

Als ik de deken daarna om wilt doen, is de deken vochtig/nattig aan de binnenkant. Het is een nieuwe deken en gewoon waterdicht.

Met bucas had ik dit ook. heb nu een weaterbeeta deken.

En nee hij stond ook niet te zweten onder de deken. Is dit dan normaal?
Laatst bijgewerkt door plutolover op 23-10-20 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: deken voelt vochtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:06

Ja dit is een normaal verschijnsel. Zolang je paard zijn warmte afgeeft blijft het water keurig buiten, zodra je hem afdoet wordt hij klam.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:06

Heb ik hier ook, altijd lijkt de deken dan wat klam.
Ik denk dat het komt omdat de binnenkant lekker warm is en de rest erom heen nat en kouder.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:30

Dit heeft voornamelijk te maken met condens. Warme lucht kan heel veel vocht bevatten, koude lucht minder. Zolang de deken op je paard ligt is de lucht warm, bevat vrij veel vocht, zowel van buiten als dat wat van het paard afkomt. De dekens die jij beschrijft zijn ook nog netjes ademende dekens, dus het water kan als waterdamp door de deken heen naar buiten en wordt daardoor netjes afgevoerd.

Als je de deken nu van het paard af haalt, dan is de buitenkant nat en koud door de regen. De lucht in de deken koelt af en het vocht condenseert in de deken, eerst tegen de koude buitenkant aan, maar later ook in de deken zelf.

Als je de deken er dus afhaalt na een regenbui moet je eigenlijk wachten tot deze weer netjes opgedroogd is voor je hem er weer op legt. Om deze reden laat ik de deken mooi opdrogen op het paard.


SVlugt
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:00

Ik heb dit ook met Bucasdekens. Bij Horseware Amigodekens niet. Deze drogen veel beter (200 gr deken). 0 grams Amigodekens bijvoorbeeld worden bij hevige regen niet door en door nat. Ik koop geen ander merk meer!

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: deken voelt vochtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:03

Dan slaat ie door inderdaad, je gangt m waarschijnlijk gewoon met binnenkant naar binnen als je m van je paard af haalt? Probeer m eens met binnenkant naar buiten te hangen als ie niet op je paard ligt, als dat niet werkt is ie gewoon niet goed waterdicht

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:05

Ik heb al 10 jaar zeer tevreden Amigo dekens maar als ik een paard uit de stromende regen geplukt heb, dan worden ook mijn dekens klam na het afdoen. Dat zegt niets over de waterdichtheid namelijk.

Het is inderdaad puur de condens.
Wij hebben een houten paard in de tuin en die heeft ook een oude winterdeken op. Die deken is nog perfect waterdicht en is ook niet klam op dat houten paard omdat dat paard geen warmte maakt.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-20 10:16

sjouk_L schreef:
Dit heeft voornamelijk te maken met condens. Warme lucht kan heel veel vocht bevatten, koude lucht minder. Zolang de deken op je paard ligt is de lucht warm, bevat vrij veel vocht, zowel van buiten als dat wat van het paard afkomt. De dekens die jij beschrijft zijn ook nog netjes ademende dekens, dus het water kan als waterdamp door de deken heen naar buiten en wordt daardoor netjes afgevoerd.

Als je de deken nu van het paard af haalt, dan is de buitenkant nat en koud door de regen. De lucht in de deken koelt af en het vocht condenseert in de deken, eerst tegen de koude buitenkant aan, maar later ook in de deken zelf.

Als je de deken er dus afhaalt na een regenbui moet je eigenlijk wachten tot deze weer netjes opgedroogd is voor je hem er weer op legt. Om deze reden laat ik de deken mooi opdrogen op het paard.


Ik volg het laatste stukje niet. Ik moet wachten tot deken droog is met opdoen. Maar jij laat deken opdrogen op het paard?

Of bedoel je de buitenkant? Mijn Haf staat 24/7 buiten en als ik wil rijden dan moet de deken af en is hij daarna wat klammig met opdoen. Ik neem aan dat dat weg trekt door warmte van het paard en geen kwaad kan?

Mijn hals stuk was ook vrij nat en heb ik in mn kast gelegd (was warm zat zonder hals) en was gister nog nat. Maar was opgevouwen dus kon niet goed luchten hangt nu aan t rek om op te drogen

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-20 10:17

Maddy_Paola schreef:
Dan slaat ie door inderdaad, je gangt m waarschijnlijk gewoon met binnenkant naar binnen als je m van je paard af haalt? Probeer m eens met binnenkant naar buiten te hangen als ie niet op je paard ligt, als dat niet werkt is ie gewoon niet goed waterdicht


Dat kan ik Ind proberen

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:19

Dan slaat de deken door omdat de warmte van het paard de deken niet droogt. Als je de natte deken afhaalt, de deken met binnenkant naar buiten ophangen. Dan heb je er minder last van en na het werk gewoon weer opdoen, dan is die zo weer droog aan de binnenkant.

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: deken voelt vochtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:21

Gewoon weer opdoen na het rijden hoor (nadat je paard wat is afgekoeld). Bucas en weatherbeeta hebben goed ademde dekens dus samen met de warmte van je paard trekt het klammige vocht er zo weer uit

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KimE, Mitch_Beauty, xDaylight en 58 bezoekers