Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-20 21:42

Hoi,

Gezien je op Facebook overal dingen leest over een lockdown kwam ik vandaag toch wel een beetje aan het nadenken, want wat doe je met je voer voor de paarden? Lockdown kan betekenen dat enkel supermarkten en apotheken nog geopend zijn. Vandaag heb ik sowieso voer gehaald maar niet meer dan anders omdat mijn vriend dat onzin vond. :+ Echter twijfel ik nog steeds of ik morgen toch wat meer ga halen.

Mijn vraag, wat doen jullie? Idd wat meer inslaan of gewoon rustig afwachten wat er gebeurd en misschien de kans lopen dat je geen tijd meer hebt om voer te halen?

The smell of earth after rain!


Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:43

Dierenwinkels e.d. hebben niet dicht gehoeven, dus persoonlijk sla ik niet meer in dan normaal. :)

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:44

Ik mag toch hopen dat je ook tijdens lockdown gewoon hooi en stro mag halen bij de boer, dat is toch vrij essentieel? Brokken kan ik wel zonder, maar ik hoop niet dat het zover komt dat we daarover na moeten gaan denken om grote voorraden aan te gaan leggen..

Brainless

Berichten: 29715
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:44

Paarden/dierenvoer blijft een noodzakelijk product dus leveranciers daarvan mogen deze blijven leveren/verkopen.
Stel ze moeten wel dicht, dan kun je ook gewoon online blijven bestellen.
Maar fourage bedrijven blijven gewoon open.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

KittyDylan

Berichten: 8873
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:46

Wie vlas heeft kan toch het beste al beginnen met inslaan als die mogelijkheid er is, want daar is steeds lastiger aan te komen...
Ik mag inderdaad verder wel hopen dat je diervoeders gewoon mag halen, zou toch gek zijn als dat niet zou kunnen.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-20 21:47

KittyDylan schreef:
Wie vlas heeft kan toch het beste al beginnen met inslaan als die mogelijkheid er is, want daar is steeds lastiger aan te komen...
Ik mag inderdaad verder wel hopen dat je diervoeders gewoon mag halen, zou toch gek zijn als dat niet zou kunnen.

Gelukkig hebben wij op stal besloten om vanaf morgen over te stappen op zaagsel.

The smell of earth after rain!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:49

In België viel dar gedurende de lockdown onder essentiële zaken dus dat mocht en kon je gewoon halen. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:51

Ik hoop dat we überhaupt nog ons paard mogen verzorgen bij een lockdown. Ik maak mij daar echt zorgen over.

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
www.reflectfysiotherapie.nl

Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-20 21:59

Levita schreef:
Ik hoop dat we überhaupt nog ons paard mogen verzorgen bij een lockdown. Ik maak mij daar echt zorgen over.

Nah daar maak ik mij niet echt zorgen over. Je kan een dier toch niet aan z'n lot over laten? Ik zou toch echt 2 keer per dag er naar toe moeten anders is die naar de lockdown dood. :oo

The smell of earth after rain!

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:14

Sorry maar je snapt toch wel dat dat sowieso gewoon blijft mogen? Je woont toch niet in Noord-Korea, beetje simpel hoor.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:17

Petrichor schreef:
Levita schreef:
Ik hoop dat we überhaupt nog ons paard mogen verzorgen bij een lockdown. Ik maak mij daar echt zorgen over.

Nah daar maak ik mij niet echt zorgen over. Je kan een dier toch niet aan z'n lot over laten? Ik zou toch echt 2 keer per dag er naar toe moeten anders is die naar de lockdown dood. :oo

Niet zo moeilijk doen hoor! Gewoon goed opstrooien, voer voor 4 weken in de bak en je legt maar een paar balen hooi voor de stal waar hij een paar weken mee kan doen. Met de kat gaat dat ook goed.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:23

Sommige landen mocht je idd niet naar je paard als die op pension stond tijdens de lockdown. Enkel staleigenaar en personeel mocht er heen om te voeren ed.
Dat leverde op sommige stallen dus situaties op waar paarden weken niet uit hun stal kwamen, rijden en trainen kon je al helemaal vergeten. Na veel gepalaver mocht een beperkt aantal personen/eigenaren dan toch op stal gaan helpen met voeren/buitenzetten etc indien staleigenaar schriftelijk aangaf de zorg niet alleen aan te kunnen.

Op de goede stallen liep de verzorging uiteraard wel gewoon door zoals het hoort en waren het enkel de eigenaren die op hun nagels zaten te bijten, paarden hadden hun natje en droogje dus vonden het wel best.

Voer etc inkopen is nooit een probleem geweest, dat bleef essentieel en dus toegestaan.

CharlotteBM

Berichten: 221
Geregistreerd: 08-12-12
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:24

Levita schreef:
Niet zo moeilijk doen hoor! Gewoon goed opstrooien, voer voor 4 weken in de bak en je legt maar een paar balen hooi voor de stal waar hij een paar weken mee kan doen. Met de kat gaat dat ook goed.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :')

Sorry maar ik snap de openingspost en de reactie over 'mag ik mijn paard uberhaupt nog verzorgen' echt niet... Denken jullie serieus dat ze je gaan verbieden om naar je paard te gaan? In de ergste periode in Spanje mochten mensen hun hond ook gewoon uitlaten hoor, dat heeft een beest nu eenmaal nodig... En hooi, stro en brokjes lijkt mij essentieel dus zelfde als supermarkt. Blijft gewoon open.

‘°ºø•❤•.¸✿¸.•❤•.❀•. Famme van 't Zand .•❀.•❤•.¸✿¸.•❤•øº°‘

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:35

Tijdens de eerste 'lockdown' gaf mn vlasboer aan niet dicht te mogen ivm voeding etc voor dieren ondat dat essentieel was. Dus kon gewoon halen.
Ik heb toevallig voor de hele winter hooi laten leveren omdat ik niet wilde staan klooien in de kou en regen.
Ook vlas staat op voorraad want dat is moeilijk te krijgen op t moment. Dus had gelijk even een voorraadje ingeslagen.

kiki1976

Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:43

Ik denk dat het hier in NL niet zo´n vaart gaat lopen dat we net als in andere landen een echte gehele lockdown krijgen. Wellicht een "slimme" lockdown net als de vorige keer, maar ook daar zijn ze in Den Haag niet happig op. Teveel bedrijven etc die failliet gaan, te grote impact op de economie (dat willen ze het liefst voorkomen).

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:43

JeanneV schreef:
Niet zo moeilijk doen hoor! Gewoon goed opstrooien, voer voor 4 weken in de bak en je legt maar een paar balen hooi voor de stal waar hij een paar weken mee kan doen. Met de kat gaat dat ook goed.


Bij seniorenpaarden werkt dat helaas niet zo. De oudjes van mij moeten 2x per dag seniorenvoer krijgen (geweekt). Was het maar zo'n feest dat je dat voor 4 weken kon weken en dan onbeperkt neer kon zetten :+
Maar ik maak me er geen zorgen over dat ik er niet meer naar toe kan. In landen waar een lockdown is geweest, was de verzorging van dieren nog wel toegestaan.

tienus63

Berichten: 11996
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:51

Ik ken iemand die heeft alles voor een jaar op voorraad voor de paarden en de honden.
Die gebruikt telkens wat het eerst opgevoerd moet worden en zorgt dat er een jaar voorraad blijft tot er een lockdown komt.
Verpakt hooi is van eigen oogst voor drie jaar op voorraad.
Tijdens de vorige merkte ze dat er aan speciaal voeders moeilijk te komen is.
Er hangt een flink prijskaartje aan om jaar voorraad ineens aan te schaffen.

#trotsoponzeboeren


wortel115

Berichten: 2124
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:54

Het verzorgen en voeren is essentieel dus dat kun je gewoon blijven doen.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:01

Ik doe niets speciaals. Ze gooien de dierenwinkels echt niet dicht. Als het niet anders kan zal ik het paardenvoer weer in NL halen. Dat zou jammer zijn. Maar verder snap ik dat hamsteren van mensen niet zo. Het is niet zo dat het eten maken zelf stil ligt.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:05

Oke ik zal wel naïef zijn om te denken dat je straks niet meer naar je paard kan. Maar in sommige landen hier in Europa mocht je dus mooi niet naar je paard tijdens de lockdown in het voorjaar. In Engeland mocht je maar 1 keer per dag eruit om je hond uit te laten. In Nieuw Zeeland liepen de militairen op straat om te controleren dat je wel binnen bleef.

Dus sorry dat ik hier mij zorgen over maak, maar mijn paard is ook nog eens ziek dus die wil ik graag zelf verzorgen. En ik krijg daar dus wel stress van als ik er niet heen kan.

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
www.reflectfysiotherapie.nl

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:07

Tigra_ schreef:
Ik doe niets speciaals. Ze gooien de dierenwinkels echt niet dicht. Als het niet anders kan zal ik het paardenvoer weer in NL halen. Dat zou jammer zijn. Maar verder snap ik dat hamsteren van mensen niet zo. Het is niet zo dat het eten maken zelf stil ligt.

Genoeg zieken en de productie/distributie wordt langzamer tot ronduit lastig. 1-2 maanden/zakken op voorraad hebben kan onder normale omstandigheden al geen kwaad, maar nu zeker niet. Ook omdat je dan minder vaak naar de winkel hoeft, maar ook omdat er altijd ergens iets spaak kan lopen in die hele keten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Brainless

Berichten: 29715
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:07

Levita schreef:
Oke ik zal wel naïef zijn om te denken dat je straks niet meer naar je paard kan. Maar in sommige landen hier in Europa mocht je dus mooi niet naar je paard tijdens de lockdown in het voorjaar.

Als hij vol pension stond, paarden in eigen beheer mocht je wel naar toe.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:09

Brainless schreef:
Levita schreef:
Oke ik zal wel naïef zijn om te denken dat je straks niet meer naar je paard kan. Maar in sommige landen hier in Europa mocht je dus mooi niet naar je paard tijdens de lockdown in het voorjaar.

Als hij vol pension stond, paarden in eigen beheer mocht je wel naar toe.


Die van mij staat in volpension :o En toch wil ik graag zelf er nog heen. :Y)

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
www.reflectfysiotherapie.nl

Morniclum
Berichten: 217
Geregistreerd: 13-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:10

CharlotteBM schreef:
Levita schreef:
Niet zo moeilijk doen hoor! Gewoon goed opstrooien, voer voor 4 weken in de bak en je legt maar een paar balen hooi voor de stal waar hij een paar weken mee kan doen. Met de kat gaat dat ook goed.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :')

Sorry maar ik snap de openingspost en de reactie over 'mag ik mijn paard uberhaupt nog verzorgen' echt niet... Denken jullie serieus dat ze je gaan verbieden om naar je paard te gaan? In de ergste periode in Spanje mochten mensen hun hond ook gewoon uitlaten hoor, dat heeft een beest nu eenmaal nodig... En hooi, stro en brokjes lijkt mij essentieel dus zelfde als supermarkt. Blijft gewoon open.


En onder welke steen heb jij geleefd?
In Nederland mochten we gelukkig nog voor de paarden blijven zorgen, maar dat was in het buitenland wel anders. In Frankrijk bijvoorbeeld. Daar werden de paarden dan wel gevoerd door de stalhouder als je in pension stond, maar dan had je natuurlijk wel weinig tot geen invloed op wát er gevoerd werd.
Dus ik ben niet persé bang dat dat in Nederland binnenkort ook zo is, maar het zou wel kunnen. Dus beter goed voorbereid dan achteraf lopen piepen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:35

tamary schreef:
Tigra_ schreef:
Ik doe niets speciaals. Ze gooien de dierenwinkels echt niet dicht. Als het niet anders kan zal ik het paardenvoer weer in NL halen. Dat zou jammer zijn. Maar verder snap ik dat hamsteren van mensen niet zo. Het is niet zo dat het eten maken zelf stil ligt.

Genoeg zieken en de productie/distributie wordt langzamer tot ronduit lastig. 1-2 maanden/zakken op voorraad hebben kan onder normale omstandigheden al geen kwaad, maar nu zeker niet. Ook omdat je dan minder vaak naar de winkel hoeft, maar ook omdat er altijd ergens iets spaak kan lopen in die hele keten.


Ik geloof echt niet dat het zo'n vaart zou lopen. Naar mijn idee zaaien sommige mensen te veel paniek. Net zoals de wc papier gekkies. Gewoon doen zoals anders.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, Amazonbot, Amberr09, Anoukjuuuhh, chinnie, gerlienke, goesju, GoogleAdsense, Googlebot, hagelslag, Kairos, Kim_97, Lestrange01, Lian, pluklief, shaddy82, singa, tengeltje11 en 147 bezoekers