Voorpluk stuk afgeschoren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sharonB2001
Berichten: 1
Geregistreerd: 02-05-20

Voorpluk stuk afgeschoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-20 14:51

Goedemiddag,

Ik heb een probleem!

Heb net mijn pony geschoren en iemand ging zijn hoofd doen en is een stuk uitgeschoten, je raad het al, stuk voorpluk er van af. Ik baal er ontzettend van omdat die al niet heel groot en vol was...

Groeit dit nog aan of wat kan ik nu het beste doen/gebruiken?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!


Sharon


Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Re: Voorpluk stuk afgeschoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 14:53

Groeit gewoon aan hoor. Geduld hebben komt vanzelf goed.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Voorpluk stuk afgeschoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 15:17

Is mij ooit ook overkomen, groeit vanzelf weer aan. Dat gaat sneller dan je denkt.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Voorpluk stuk afgeschoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 15:21

Even geduld maar dat groeit echt weer aan. Mijn paard is ooit vol met haar hoofd tegen een muur gevallen, en was een heel stuk voorpluk kwijt. Heeft wel een poosje geduurd, maar alles is netjes aangegroeid.
Van de week ging in scheren, en bij het 3e oor bijwerken schoot ik uit. Gelukkig richting de manen in plaats van richting de voorpluk. :o

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 15:25

Komt goed :j

Ik heb ooit een paard gekocht waarbij alles eraf was geschoren, manen en voorpluk := Duurde even, maar alles is weer terug :-)

(er staan nog foto's van in mijn profiel zie ik)

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Voorpluk stuk afgeschoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 16:05

Als het er nu niet uit ziet met halve voorpluk is de enige oplossing de rest er ook afscheren. Het groeit vanzelf weer terug. Ongeveer 1cm per maand.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Suzanne F.

Berichten: 49168
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Voorpluk stuk afgeschoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 16:18

Als ramptoerist: Photo or it didn’t happen!

Groeit vanzelf wel weer aan. Ik heb ooit de uitdunschaar in een voorpluk gezet. Was ook geen goed plan achteraf. Maar over een jaar zie je er niks meer van.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 16:19

Kaitlyn schreef:
Even geduld maar dat groeit echt weer aan. Mijn paard is ooit vol met haar hoofd tegen een muur gevallen, en was een heel stuk voorpluk kwijt. Heeft wel een poosje geduurd, maar alles is netjes aangegroeid.
Van de week ging in scheren, en bij het 3e oor bijwerken schoot ik uit. Gelukkig richting de manen in plaats van richting de voorpluk. :o


Vijfde been ken ik wel, maar derde oor??


Suzanne F.

Berichten: 49168
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 16:21

3e oor is het plekje achter de oren waar het hoofdstel ligt. Daar scheer je meestal een plukje manen weg zodat het hoofdstel daar vlak kan liggen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 16:22

Oeps nou ja, zolang er geen vel is geraakt en er geen bloed is gevloeitis het een kwestie van geduld hebben. Het groeit als het goed is vanzelf wel weer aan. Maar het zal wel even duren voor je er niks meer van ziet. :(:)

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Voorpluk stuk afgeschoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 16:26

Afgeschoren haren terug plakken :j :')

Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag.

LWDaisy

Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Voorpluk stuk afgeschoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 16:56

Groeit terug aan idd :)
Mijn paard had vorig jaar, door overvloedig schuren, geen manen en geen voorpluk meer. Ondertussen komt de voorpluk net weer tot aan haar ogen :D

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 17:32

Sterker nog; meestal groeit het dikker terug dan het was ;)

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:27

Gloa schreef:
Sterker nog; meestal groeit het dikker terug dan het was ;)

Dat is zeker "sterker".. dat is nl niet zo.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:02

Brainless schreef:
Gloa schreef:
Sterker nog; meestal groeit het dikker terug dan het was ;)

Dat is zeker "sterker".. dat is nl niet zo.

Wel als je elke dag groentesoep voert hoor!

koeien op de weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:05

Grappig :roll:

Ik heb al bij meerdere paarden met piezelige maantjes de hele 'bos' afgeschoren. En dat is bij allemaal veel voller terug gegroeid dan het voorheen was.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:08

Gloa schreef:
Grappig :roll:

Ik heb al bij meerdere paarden met piezelige maantjes de hele 'bos' afgeschoren. En dat is bij allemaal veel voller terug gegroeid dan het voorheen was.

Hoe kan dat nou? Haren groeien toch uit haarzakjes? Die vermenigvuldigen zich toch niet door het scheren?

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:11

Groeit gewoon terug, goed geduld hebben, ;)

Hoe voller\structuur van het haar ligt vaak gewoon aan de voeding. Of althans, dat denk ik.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:28

Gloa schreef:
Grappig :roll:

Ik heb al bij meerdere paarden met piezelige maantjes de hele 'bos' afgeschoren. En dat is bij allemaal veel voller terug gegroeid dan het voorheen was.

Haarfollikels veranderen niet door scheren. (dan zou ik nu op mijn lichaam giga bossen haar moeten hebben na al die jaren scheren)
Wel lijkt het wat dikker omdat alle haren tegelijk gaan groeien.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:25

Kunnen jullie me allemaal voor gek verklaren maar het is toch echt zo. Heeft niets met de haarzakjes temaken maar met de genetisch bepaalde maximale haarlengte.

De manen bestaan uit haren in verschillende lengtes. Als de lange haren op hun max zitten dan neemt de groei van afgebroken en uitgevallen haren af. Die groeien nog wel maar langzaam. Kort je de manen over de hele lengte drastisch in dan wordt het lichaam op de één of andere manier geprikkeld en gaan alle haren tegelijk weer groeien. Je krijgt er geen haarzakjes bij. Maar omdat er geen verschil meer is tussen lang, afgebroken of uitgevallen haren krijg je een veel vollere bos.

Als er bij paarden met lange manen een keer een hap eruit verdwijnt dan duurt het gruwelijk lang voordat dat weer bij gegroeid is, omdat de haarzakjes van de hele manenkam niet in de groei stand staan. Kort je de lange manen dan ook een stukje in dan gaat het sneller groeien.

Bij mensen werkt dit precies hetzelfde. Ik heb lange haren en als ik die niet regelmatig laat bijpunten dan wordt de bos door de jaren heen steeds dunner. Nu ik het wel regelmatig knip blijft het groeien en vernieuwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:33

Dus hierbij de tip voor TS om de resterende voorpluk bij te punten. Van de lange haren een klein stukje afknippen (1 tot 2cm is genoeg) zodat dat hele gebied een groeiprikkel krijgt en de geschoren haren sneller bijgroeien. Dat bijpunten blijf je doen tot alles weer dezelfde lengte heeft.

Wolfwomen

Berichten: 116
Geregistreerd: 24-10-20

Re: Voorpluk stuk afgeschoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:40

Geen zorgen, het groeit aan. Je kunt er een vlechtje in doen zodat het minder snel beschadigd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Arlette1991, boemel, ComscoreBot, IASCrawler, Iris94, karinmanon, LaDonna75, Plonspony, pluisje88, pluklief en 129 bezoekers