Springer Spaniel niet castreren ivm vacht?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
CharlesZ
Berichten: 122
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Kralingen

Springer Spaniel niet castreren ivm vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 16:14

Over ongeveer 1 jaar wil ik graag een hond erbij nemen als vriendje voor mijn huidige hond en als sportmaatje voor mijzelf. Mijn oog is al een tijdje gevallen op de Welsh Springer Spaniel of de Engelse Springer Spaniel (met name de werklijn).

Nu heb ik al zoveel mogelijk proberen te googlen zodat ik straks niet voor verrassingen kom te staan met het ras. Online las ik echter dat spaniels erg 'gevoelig' zijn met castratie, alsin dat de hele vacht structuur veranderd in bijna alle gevallen. Ik ben altijd gewend geweest om alle honden te castreren of te steriliseren aangezien we toch niet fokken en dit ook niet van plan zijn. Nu zit het mij alleen niet helemaal lekker dat als ik een spaniel pup in huis haal en die na een jaar laat castreren dat de mooie glanzende vacht veranderd in een doffe krullende vacht.

Zijn er mensen met spaniels of kenners van het ras die hier meer over weten? Is dit bijvoorbeeld te verhelpen met het juiste voer en/of een regelmatige rit naar de trimsalon? Of is het eigenlijk met een spaniel een volledige no-go om te castreren?
Op Google kon ik er zo snel niks op vinden verder, vandaar dat ik het hier probeer :o


Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Springer Spaniel niet castreren ivm vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 06:48

Sowieso doet de castratie in veel gevallen iets met de vacht. Maar als je een bepaald ras wil zou ik hem daardoor niet laten lopen, bij andere rassen is dit ook het geval. Of het erger of minder erg is bij dit ras durf ik niet te zeggen.

Standaard castreren omdat je niet fokt is niet per definitie aan te raden. Bij teefjes is het zo dat de kans op gezondheidsrisico’s groter wordt als je niet gaat steriliseren. Bij reuen is dit juist groter als je wel kiest voor castratie.

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Springer Spaniel niet castreren ivm vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 06:51

Ik weet dat het bij de cockerspaniëls ook een probleem is. Daar wordt de vacht heel lelijk van na castratie. Ik lees even mee

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 06:52

Het kan de vacht wel echt een stuk pluiziger maken. Worden ze niet knapper van ;)
Aan de andere kant: ik zou me er niet door laten tegenhouden. Dan maar vaker naar de trimmer om die vacht netjes te houden. (Joh, de Britten met werkende spaniels trekken er zelfs een tondeuse overheen als ze dat functioneel vinden, zolang je er niet mee wil gaan showen...)

Onze spaniel had zelfs zonder castratie een ellendige pluisvacht. Voor het mooie moest hij elke drie maanden naar de trimmer, maar hij haatte de trimmer (hij haatte iedereen die hem wilde borstelen, knippen of teken wilde verwijderen, was niks persoonlijks), dus ging hij twee keer per jaar en liep hij voor aap de rest van het jaar. Kon er niet wakker van liggen hoor ;)

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 06:56

Bij mij op les zit ook een springer spaniel die een hele lelijke doffe krullende vacht heeft gekregen na zijn castratie. Is het perse nodig om hem te castreren want anders zou ik het niet doen.
Wij castreren geen enkele reu meer, heeft geen meerwaarde voor ons.

Even oftopic, kijk goed naar de werklijnen en hun doelen. Een jacht werklijn is bijvoorbeeld totaal niet fijn als je er niet mee gaat jagen, kijk dan naar een speur werklijn ofzo :o


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:05

amies100 schreef:
Bij mij op les zit ook een springer spaniel die een hele lelijke doffe krullende vacht heeft gekregen na zijn castratie. Is het perse nodig om hem te castreren want anders zou ik het niet doen.
Wij castreren geen enkele reu meer, heeft geen meerwaarde voor ons.

Even oftopic, kijk goed naar de werklijnen en hun doelen. Een jacht werklijn is bijvoorbeeld totaal niet fijn als je er niet mee gaat jagen, kijk dan naar een speur werklijn ofzo :o


Ow, dit vind ik dan wel meevallen. Genoeg bekenden met jachtlijnen (ESS) die niet jagen, maar speurwerk/ SAR doen, of agility. Ken er maar een paar die 'bat sh*t crazy' zijn. WSS uit jachtlijnen die nog echt jagen zie je hier denk ik sowieso maar weinig. WCS daarentegen staan in mijn netwerk wel bekend als hyper :')

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Springer Spaniel niet castreren ivm vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:07

Als je een beetje een makkelijke reu hebt waar je lekker mee aan de slag gaat zou ik sowieso niet castreren. Tenzij medische noodzaak..
En dan is een lelijke vacht t minste van je zorgen.
Ik zou gewoon eens afwachten en pas castreren als t nodig blijkt.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Rianne1994

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:28

Ik ben zelf trimster en bij spaniëls word de vacht over het algemeen er niet beter op, ik zou dan aanraden met regelmaat, ongeveer elke 3 maanden naar de salon te gaan. In sommige gevallen valt het ook reuze mee en is het alleen wat dof pluis wat er zit. Cockers zijn vaak moeilijker te trimmen qua vacht als ze geholpen zijn maar als je zoekt naar een goede trimmer krijg je echt een mooi resultaat terug. Ik zou je er niet door laten tegenhouden als je dit ras echt wil.

Trotse eigenaar van 1 paard en 6 pony's.

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:50

Ik heb een Engelse springer Spaniel, ook uit de werklijn.

Wij wilden hem in eerste instantie ook niet castreren, inderdaad vanwege de vacht maar ook omdat het een wat bange hond was.
We hebben hem eerst een jaar of 2 chemisch gecastreerd, omdat hij toch wel last had van zijn hormonen, dit leek een goede tussen optie.

Omdat die chemische zooi op lange termijn toch niet goed leek, hebben we hem daarna toch gewoon gecastreerd.

Vacht is nog precies hetzelfde en zijn karakter ook. :') Achteraf hadden we dat dus wel eerder kunnen doen.

De werklijn heeft normaal sowieso veel minder (pluizig) haar dan de showlijn. Ik vermoed dat castratie daardoor ook minder impact heeft.

Die van ons is in de 5 jaar dat we hem hebben, welgeteld één keer naar de trimmer geweest. Zelf halen we er af en toe een borstel over heen, maar zijn vacht vereist eigenlijk heel weinig onderhoud.

Afbeelding

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

joyce83

Berichten: 5180
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Springer Spaniel niet castreren ivm vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:04

Hier een Engelse Springer showlijn. Onze reu heeft eigenlijk nooit een plukvacht gehad, zat zelfs voor mijn gevoel relatief dun in zijn vacht op de rug. Ook hier wilden we niet castreren ivm de vacht, maar hij zat zo met zichzelf in de knoop dat we eerst chemisch geprobeerd hebben. Dat hielp hem enorm. Daarom toch maar de echte castratie gedaan. Eerder had hij ook wat lichtere plukken toen hij niet gecastreerd was. Zijn vacht is wel iets voller geworden maar geen plofhond.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

Ceetje_bokt
Berichten: 5135
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Springer Spaniel niet castreren ivm vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:11

Ervaring! Wij hebben uit het asiel twee cockers gehaald, een teef in tact en een teef gecastreerd. Het verschil in vacht was enorm. De rode, gecastreerde, compleet ontplofte vacht en jaren later hebben we de zwarte moeten laten castreren ivm gesloten baarmoederontsteking ( gelukkig net op tijd erbij) en binnen een maand merkte ik al een dikkere vacht. Ik trim ze zelf en heb lak aan ‘wat hoort’ dus gebruik een tondeuse, na ze eerst met een coatkam behandeld te hebben, daarmee kan ik het redelijk onder controle houden. Persoonlijk zou ik niet zo maar de hond castreren en zeker geen reu op jonge leeftijd. Vaak hebben deze reuen last van opdringerige intakte reuen en dat is echt niet leuk.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:16

Ik heb geen ervaring met jullie ras, maar heb mijn afghaan mede om dezelfde reden ook niet laten castreren. Ik heb er eens een zien lopen die vanwege medische noodzaak gecastreerd is geworden, maar toen begreep ik wel waarom heb bij dit ras echt een no-go is :=

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:22

8nnemiek schreef:
Ik heb geen ervaring met jullie ras, maar heb mijn afghaan mede om dezelfde reden ook niet laten castreren. Ik heb er eens een zien lopen die vanwege medische noodzaak gecastreerd is geworden, maar toen begreep ik wel waarom heb bij dit ras echt een no-go is :=


Compleet off-topic, maar gááf een Afghaan :D <3

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:29

Over het algemeen doet castratie geen goed aan de vacht, bij geen enkel ras. Dat is met voeding niet op te lossen, omdat het een hormonale achtergrond heeft.

Bij een aantal vachttypen valt het mee, bij andere vachttypen is hdt erger over het algemeen.

Halflanghaar of langhaar, met gladde snoet (dus geen enorme hoeveelheid haar aan neus) zijn over het algemeen het gevoeligst voor castratie.

En daar horen de springers wel bij.


Het is naast andere redenen ook 1 van de redenen om mijn halflanghaar niet te castreren.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Springer Spaniel niet castreren ivm vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:42

Volgens mij is castratie al lang niet meer zo ‘normaal’ als vroeger. Mijn dierenarts ( grote praktijk met 5-7 artsen) zegt enkel nog te castreren bij medische noodzaak of gedragsproblemen gerelateerd aan hormonen. Mijn vorige Duitser heb ik wel laten castreren en die vacht werd er idd niet beter op

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:48

Caira schreef:
Volgens mij is castratie al lang niet meer zo ‘normaal’ als vroeger. Mijn dierenarts ( grote praktijk met 5-7 artsen) zegt enkel nog te castreren bij medische noodzaak of gedragsproblemen gerelateerd aan hormonen. Mijn vorige Duitser heb ik wel laten castreren en die vacht werd er idd niet beter op


Ligt denk ik wel aan je praktijk.
Het wordt wel steeds later gedaan. Vroeger was het bij de meeste om me heen 'voor de eerste loopsheid', dat werd 'na de eerste loopsheid' en inmiddels zeggen ze hier 'na de tweede loopsheid' bij teefjes.
Bij reuen is zo'n 'helder meetmoment' er niet, maar ook daar meestal niet meer in het eerste jaar.
Mijn ESS is nooit gecastreerd, keek ook nooit naar andere honden überhaupt, mijn huidige hond komt uit de opvang en daar wordt alles nog gewoon gecastreerd, dus mijn hond ook.

Moet wel zeggen dat ik primair een reuen-mens ben, bewust of onbewust komen die altijd op mijn pad, en dus de noodzaak van 'ellende met loopsheid, niet mogen meetrainen, de andere honden in je huishouden die gek worden etc' niet als afwegingsfactor hoef mee te nemen. Kan me voorstellen dat dat, zeker als je bijv echt werkt met je hond of ook andere honden in je huishouden hebt, wél een factor is om toch over te gaan tot niet-medische castratie van een teef.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Springer Spaniel niet castreren ivm vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:23

Afbeelding

Dit is mijn roedel. Allemaal teefjes wel :D
Sterilisatie heeft enkel bij een van de ( momenteel 3 gesteriliseerde) dames. Haar vacht is pluiziger en moet regelmatig naar het trimsalon. De anderen hebben er minder tot geen last van.
Het is heerlijk ras, echt er voor gaan hoor :D

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:32

Als het je om het ras gaat en daarbij denk ik vooral ook aan het karakter wat maakt een beetje pluishaar dan uit?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

fjord100
Berichten: 52
Geregistreerd: 04-07-11

Re: Springer Spaniel niet castreren ivm vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:37

Ervaring met Cavelier is erg krullende vacht na castratie.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:45

webster543 schreef:
[ [url=m/fSaedC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is mijn roedel. Allemaal teefjes wel :D
Sterilisatie heeft enkel bij een van de ( momenteel 3 gesteriliseerde) dames. Haar vacht is pluiziger en moet regelmatig naar het trimsalon. De anderen hebben er minder tot geen last van.
Het is heerlijk ras, echt er voor gaan hoor :D


Qua vacht zou ik zeggen dat de donkerbruine nog niet gecastreerd is? En de middelste de meest pluizige vacht heeft gekregen.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

CharlesZ
Berichten: 122
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Kralingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-20 10:57

Zo wat een reacties allemaal, super fijn :D
Natuurlijk schrikt een beetje pluishaar mij niet af, maar ik zit ook niet te wachten op een compleet ontplofte vacht om maar zo te zeggen. Ik ga natuurlijk voor het karakter maar het oog wil ook wat :o

Wat ik dus vooral begrijp uit alle ervaringen hier is dat het enigszins kan meevallen als de vacht van nature iets korter is maar dat het wordt aangeraden om alleen te castreren bij hormonale problemen (met een regelmatig bezoek aan de trimsalon).

Ik heb mij even ingelezen en las inderdaad dat er ook flink wat nadelen zijn aan castreren, iets waar ik eigenlijk niet helemaal van op de hoogte was jammer genoeg :n

Mag ik vragen of jullie verder geen nadelen ondervinden van het uitlaten van een intacte reu? Of met training?
Ik heb thuis een gesteriliseerde teef dus het intact laten zou kunnen, er is in ieder geval geen kans op een oeps-nestje. Ik kan me echter wel voorstellen dat er soms gedonder kan zijn met uitlaten als er een loopse teef in de beurt is.

joyce83

Berichten: 5180
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:10

Ik wilde dus niet castreren bij de reu vooral ivm de vacht. Maar hij begon zo heftig uit te vallen naar sommige andere honden dat was echt niet meer leuk. Hij kon echt van normaal naar code-rood gaan en was dan soms ook niet meer te bereiken. Daarop dus die chemische eerst gedaan, oke hij viel nog steeds uit maar minder heftig. Toen deze na een klein jaar was uitgewerkt begonnen we echt te merken hoeveel verschil het was. Hij vloog weer code-rood en niet bereikbaar. Derhalve dus wel castratie gedaan. Ja hij valt nog steeds uit, maar beter bereikbaar.

Hij was intact best fijn, reageerde minimaal op loopse teven. Merkte er tenminste weinig aan en kreeg gewoon aandacht van hem. Het was wel zo dat ondanks castratie onze teef toch lekker voor hem rook bij loopsheid en hij er ook op wilde kruipen. Dat probleem is nu ook opgelost.... Teef kreeg bij elke loopsheid behoorlijk schijnzwangerschapsproblemen en was dan ook weken van de leg. Melk geven alsof ze een heel nest had liggen etc. Typische dingen zoals knuffels als pup zien of nest graven had ze dan weer niet. Helaas haar dus ook onder het mes moeten doen. Maar ja boxer, korthaar is niet terug te zien in de vacht. Ze glimt nog als een spiegel en momenteel eerder te schraal als te dik. Reu is trouwens ook niet dikker geworden na castratie. Maar we letten echt op de voeding, dat wordt echt afgewogen.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:10

Mijn intacte ESS keek letterlijk niet eens naar andere honden. Markeren deed hij wel. Maar mijn gecastreerde pod markeert ook. Dus wat dat betreft....
Met trainen was mijn ESS ook niet sneller afgeleid dan mijn pod. Daarbij moet natuurlijk wel vermeld worden dat loopse teven daar waar ik met de ESS trainde toen niet mee mochten trainen. Tegenwoordig mogen ze met van die spray en een broekje wel mee trainen vaak. Geen ervaring met die situatie zelf.

Ceetje_bokt
Berichten: 5135
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:15

Wij krijgen over een week of vijf een pup in huis. Het is een reu en ik heb een intacte teef. Zij zal in het voorjaar gecastreerd gaan worden. Ik kies bewust voor het ‘laten helpen’ van de teef ipv de reu. Teef is nu 7 en de kans op een baarmoederontsteking wordt steeds groter. Schreef al eerder dat een andere teef dat ook heeft gehad. Als ik je advies mag geven: laat het plan om hem te laten castreren gewoon los en wacht af wat er gebeurt/hoe hij zich ontwikkelt ... als hij geen last heeft van z’n hormonen : prima toch en wel dan kunnen z’n ballen er altijd nog af.
Bij de dierenarts moesten wij ons in het begin altijd verdedigen dat we een teef niet wilden laten castreren. Maar aangezien we duidelijk konden uitleggen waarom we het niet wilden, lieten ze het gaan.

MyWishMax

Berichten: 25054
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:27

Ik heb intacte teven en reuen tegelijk in huis gehad. Dat was even een paar dagen lastig met uit elkaar houden. Loopse teven in de omgeving eigenlijk geen enkel probleem, met geen enkele reu.

MEt training, wij trainden gewoon tegelijk met loopse teven op hetzelfde veld. Of vlak na elkaar. Juist omdat we dat altijd deden leerden de reuen dat ze gewoon 'normaal' moesten luisteren en was er eigenlijk geen probleem. Ja, tijdens het volwassen worden was het soms wat lastiger, maar toen hij eenmaal volwassen was was er echt geen probleem meer. Hoort ook bij de opvoeding. Alleen bij examens en wedstrijden moesten loopse teven als laatste van de dag, maar die liepen dus wel bij de uitlaatplekken. Juist met training vind ik het bizar dat loopse teven geweigerd worden. Dat is iets wat je dus wel tegenkomt in de echte wereld, dus dat zou juist iets moeten zijn waarmee getraind wordt. Van alle reuen waren er minder als een handvol die reageerden en dan vooral als de teef echt dekrijp was.

Een reu laat ik echt alleen castreren als het medisch écht niet anders kan. Ik geef dat ook aan bij de DA, vorige keer een discussie bij een prostaatprobleem, maar toch medicatie meegekregen ipv meteen castreren en daarna geen last meer gehad.

Een teef is een ander verhaal, maar die laat ik alsnog eerst volwassen worden en dan zijn er wel een hoop voordelen al weg, maar ik vind wel dat de hormonen horen bij het volwassen worden dus pas op 2,5 / 3 jarige leeftijd op zijn vroegst. (ook vanwege botproblemen)
Mijn gecastreerde teef was uit mijn hoofd al 4 of nog iets ouder, korthaar met onderwol, werd echt rampzalig qua vacht. Dat was geen kwestie van wat vaker borstelen of naar de trimmer, tenzij ik haar elke maand zou brengen. Het hele jaar door verharen en de ondervacht ging bijna vervilten. Niet doorheen te komen met een borstel, hotspots ondanks dat ze dus regelmatig gewassen en ontwolt werd. Ook qua voer was het rampzalig. Het was een teef die altijd te dun tot veel te dun was. Na de castratie kwam ze op normaal gewicht, met minder eten, maar groeide door te ze echt te dik was. Na een tijdje kon het voer niet verder afgebouwd worden, dan kreeg ze veel te weinig binnen. Enorm sneu, want ze ging erg gal spugen, maar kon eigenlijk niks extra's eten. Ze werd ook al wat ouder, maar alle spieren verdwenen en best een gedoe om een balans te vinden tussen genoeg eten en niet ontploffen. Wij moesten dus wel ervoor kiezen om haar te dik te laten omdat het anders ook weer ongezond werd. :+ Net als dat we kozen voor castratie omdat ze ongezond dun werd rond de loopsheid en baarmoeder onrustig was.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers