Klussen aan rijwoning/burendingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Klussen aan rijwoning/burendingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 17:50

Ja ik weet even geen betere titel...

Ik woon in een tussenwoning, jaren 70, oude huurwoningen zijn het... Een blok van vier, waarvan er 3 particulier zijn en 1 verhuur (woningcorporatie). De mijne is in mijn eigendom. Net als de woningen van mijn directe buren.

Aan de ene kant woont een jong stel waar ik heel goed contact mee heb. Aan de andere kant woont een oud stel (85+).

Nu wil het zo zijn dat ik mijn woning heb gekocht van een jongen wiens vader nu mijn collega is. De oudere buren waren erg gesteld op deze jongen en hij heeft aardig wat bij hun gebeund. En ze weten (helaas) dat zijn vader nu een collega van mij is. -O-

Dus enkele weken geleden kreeg ik allemaal vragen. Of ik de vader van wel even wilde vragen of hun zoon naar hun CV ketel kon kijken. Want die zou hij ook hebben geïnstalleerd.
Daarnaast de vraag of mijn vader de dakgoten wel even wilde schoonmaken. Nou, dat wil hij vast wel even, ALS HIJ TIJD HEEFT. Maar goed, ik maak me niet extreem druk (de afgelopen 3 jaar vonden ze het namelijk ook niet zo nodig) en ik heb ook andere dingen aan mijn hoofd. Ik heb overigens alleen maar gezegd dat ik het hem zou vragen en dat heb ik nog niet gedaan. Ik heb geen toezeggingen gedaan.

Twee weken geleden ofzo was ik mijn kat kwijt. Deze heeft bij de buren in het schuurtje opgesloten gezeten. Hier kom ik straks op terug...

Ik heb mijn collega gevraagd of hij de boodschap aan zijn zoon wilde doorgeven. Dat vind ik eigenlijk al veel en ver gaan in het kader van privacy. Maar soit, het zijn oude mensjes, dus ik heb dat gedaan. En er duidelijk bij gezegd tegen mijn collega dat nee ook een antwoord is en ik dat ook best wil doorgeven. Maar hij zou het vragen. Dan is voor mij de kous af, toch?

Nouja, aangezien ik het vrij druk heb en m'n vader ook zo z'n eigen leven, hobby's en klussen heeft, heb ik hem nog niet gevraagd voor de dakgoten, aangezien ik de klussen een beetje opspaar...
Nu moest ik vanmiddag even een pakketje bij de buren vandaan halen (ik vind dat echt zooo niet leuk, maar deze kon ik niet anders laten bezorgen en dus ontkwam ik hier niet aan), en kreeg ik meteen een vragenvuur, wat uiteraard begon met "Kom maar even binnen." (dat heb ik geweigerd, want ja, Covid)

Wanneer mijn vader de dakgoot komt schoonmaken? Want straks is het winter en dan kan het niet meer... :? En of ik dan anders even kon regelen dat iemand uit een naburig dorp komt, want die was niet zo duur en dan kon ik ook wel even de andere buren er bij vragen.

Toen ik de boot afhield (en ze door had dat ik echt niet binnen wilde komen) kreeg ik een wat sikkeneurig (is dat een bekend Nederlands woord?) antwoord: "Nou ik pak het pakketje wel."
Ik krijg het pakketje in de handen gedrukt met de mededeling "de kat heeft hier laatst ook in de gordijnen gehangen".

Nou welkom thuis na een pittige en lange werkdag... _/-\o_
Dus ik ben eerst naar de andere buren gegaan omdat daar ook een pakketje lag... En die gaven heel simpel de reactie: "Jij bent niet verantwoordelijk voor hun problemen. Je kan hoogstens vragen wat ze willen met die opmerking over het gordijntje."

Ik moet dit toch even van me afschrijven, dus dat doe ik hier ook nog een keer... Wat vind Bokt hiervan?
Ik heb nog nooit in een rijwoning gewoond, hoe normaal is het om dit soort klussen te delen? Om je buren met de organisatie ervan te belasten?
Wat is een 40 jaar oud schuurgordijntje überhaupt nog waard? Ik bedoel, de verzekering ziet me aankomen... Bovendien wie zegt dat er een causaal verband is? Als mijn kat in dat schuurtje kan komen, dan kan een andere kat dat ook. En we hebben hier veel loslopende katten...
En opzich heb ik geen probleem om mijn tuin af te schermen en wil ik dat in de toekomst ook, maar ik kan niet alles tegelijk, dus speelt mijn kat nu nog in de rest van de buurt. Daarover krijgen we overigens nooit klachten in de buurt (zeer katvriendelijke buurt) dus ik denk niet dat dat de discussie hoeft te zijn.

Buurman had fijne tips, ik ben benieuwd of jullie nog ideëen hebben... En belangrijker, of jullie zelf de stap zouden zetten om het gesprek weer op te pakken.

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:07

Als jij het niet wilt zou ik de boot gewoon af houden.
Maar dan zou ik ook de pakketten niet daar laten bezorgen, en de kat bij je houden zodat die niet naar de buren kan. ( tot je de tuin katproef gemaakt hebt.)
Je eigen niet verplicht voelen.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Klussen aan rijwoning/burendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:20

Zoals je zelf ook al aangeeft is nee, ook een antwoord. Dus als je iets niet wil of het ergens niet mee eens bent kunnje dat gewoon aangeven. Hier worden soms dingen samen geregeld maar ook vaak ieder voor zich.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Klussen aan rijwoning/burendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:23

Meid nee ben je gek, ik ga ook de klussen van m'n buren niet doen hoor.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 18:25

Birdie60 schreef:
Als jij het niet wilt zou ik de boot gewoon af houden.
Maar dan zou ik ook de pakketten niet daar laten bezorgen, en de kat bij je houden zodat die niet naar de buren kan. ( tot je de tuin katproef gemaakt hebt.)
Je eigen niet verplicht voelen.


Dat is het lastige, als ik kan invullen dan gaan mijn pakketten altijd naar een bezorgpunt. Alleen kon dat deze keer niet.

Wat de kat betreft, ben ik niet zo moeilijk, ik wil dat best vergoeden (als ze daar zelf mee komen). Maar dan krijgen ze gewoon geld (tip van de buurman was om hun te vragen wat zij redelijk vonden, vooral omdat het ook een gordijntje van waarschijnlijk 40 jaar oud is).
Sidenote is ook dat de buren zelf een schutting hebben weggehaald uit mijn tuin en hier (ik heb het een beetje kindproof dicht gemaakt) zo de tuin in wandelden. Dus ja... :D

Het is wel grappig, want ik zit in een coachingstraject dat ook vooral gericht is op communicatie op de werkvloer. En ik loop er juist enorm tegen aan wanneer mensen doelloos communiceren (zoals mijn buurvrouw nu bijvoorbeeld deed met het gordijntje, informatie zenden op een manier waarop ik het gevoel krijg dat ik er iets mee moet doen maar niet aangeven wat).

Dieuwke_
Berichten: 4539
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:26

Ik zou gewoon zeggen dat je het doorgegeven hebt en dat je je er verder niet mee bemoeit. Als ze op korte termijn de goot schoon willen hebben, moeten ze maar iemand inhuren. Je moet je absoluut niet verplicht voelen om je in te spannen voor hun klussen.

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Klussen aan rijwoning/burendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:33

Rot op zeg, dat moeten ze zelf regelen.
Als dat gordijntje kapot is gegaan, zou je eventueel de schade kunnen betalen. Kijk gewoon op hema.nl wat een gordijntje kost en betaal dat contant. Kunnen ze daarover niet meer zeuren.

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:41

Oh hell no, dit soort gedrag zou ik heel snel afkappen. Communiceren met de (vader van) hun ex buurman mogen ze lekker zelf doen even als het zorgen voor schoonmaak van hun goten.
Ik denk dat de ex buurman een hoop voor ze gedaan heeft en ze denken dat jij dat wel over gaat nemen.

Geen pakjes meer daar laten bezorgen en zorgen dat je kat geen overlast veroorzaakt.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 18:44

Mars schreef:
Oh hell no, dit soort gedrag zou ik heel snel afkappen. Communiceren met de (vader van) hun ex buurman mogen ze lekker zelf doen even als het zorgen voor schoonmaak van hun goten.
Ik denk dat de ex buurman een hoop voor ze gedaan heeft en ze denken dat jij dat wel over gaat nemen.

Geen pakjes meer daar laten bezorgen en zorgen dat je kat geen overlast veroorzaakt.


Die indruk heb ik ook...

Maar ik mag hopen dat ze na 3 jaar wel weten dat ik niet zo in elkaar steek...

Als iemand een idee heeft voor die pakjes, hoor ik het graag :D

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Klussen aan rijwoning/burendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:53

Plak op je voordeur een briefje met niet bezorgen op nr X erop.
En bij sommige bezorgdiensten kun je aangeven wat ze moeten doen als jij niet thuis bent.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:54

Over pakketjes: ik laat het altijd bezorgen bij een ophaalpunt in de buurt en haal dat daar dan zo snel mogelijk op als het mij uitkomt. Dit omdat ik geen zin heb om er voor thuis te blijven en dat erg vervelend is voor bezorgers denk ik.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:00

Dammie schreef:
Plak op je voordeur een briefje met niet bezorgen op nr X erop.
En bij sommige bezorgdiensten kun je aangeven wat ze moeten doen als jij niet thuis bent.


Daarmee laat je dan wel weer een open invitatie achter voor het inbrekersgilde, minder handig.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 19:08

Annick75 schreef:
Dammie schreef:
Plak op je voordeur een briefje met niet bezorgen op nr X erop.
En bij sommige bezorgdiensten kun je aangeven wat ze moeten doen als jij niet thuis bent.


Daarmee laat je dan wel weer een open invitatie achter voor het inbrekersgilde, minder handig.


Nu is het wel zo dat het vrij lastig inbreken is hier... Ik heb van die speciale sloten...

Waar ik meer bezwaar tegen heb ik eigenlijk het briefje ten opzichte van die oude buren. Weet je, ik juich gewoon als mijn pakketjes bij de jonge buren wordt bezorgd. Die oudjes zie ik elke keer weer tegenop... Want ik wil ze niet afwimpelen (ik ben te goed) en niet de stomme buurvrouw worden :')

Dammie, kan je wat meer uitleg geven over hoe je dat bij bepaalde bezorgdiensten kan aangeven?


LilChar schreef:
Over pakketjes: ik laat het altijd bezorgen bij een ophaalpunt in de buurt en haal dat daar dan zo snel mogelijk op als het mij uitkomt. Dit omdat ik geen zin heb om er voor thuis te blijven en dat erg vervelend is voor bezorgers denk ik.


Kon helaas niet dit keer :( Het PostNL pakketje kon ik niet eens via de app omzetten naar het ophaalpunt. DHL kon ik op de site niet aangeven. Ik weet niet of je het daar via een andere weg kan omzetten?


Ik vind het wel heel fijn om vanuit jullie te horen dat ik het inderdaad niet mijn verantwoordelijkheid moet maken, die goten van de buren dan.
De kat valt nog wat voor te zeggen, dat lijkt me niet meer dan duidelijk. Maar wat ze precies willen?

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:10

Maar is jouw vader een dakgotenschoonmaker? Of waarom vragen ze dat?
Ik snap ergens wel dat de buren op een antwoord wachten. Als iemand om een gunst vraagt, dan kan het antwoord 'ja' of 'nee' zijn en dan even goede vrienden (of buren in dit geval). Jij hebt het antwoord 'dat moet ik even navragen bij hem' gegeven, op zich is het dan toch niet zo heel vergezocht dat ze na X aantal tijd nog eens een remindertje opwerpen? Ze hebben een open antwoord gekregen en wachten dus nog op hun 'ja' of 'nee'.

Ik zie eigenlijk niks echt verkeerd, maar dat kan aan mij liggen. Hoe ik het lees zijn het gewoon oudere mensen die voor bepaalde klusjes wat meer beroep willen doen op vrienden en buren. En vragen staat dan vrij. Zoals je zegt is 'nee' ook een antwoord. Waarom zou je de boot afhouden? Vraag het aan je vader en geef het antwoord door. Of zeg 'nee' als je dit soort verbintenissen niet met je buren wilt aangaan.

Dieuwke_
Berichten: 4539
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:15

Wonen je ouders in de buurt? Kun je het niet op hun adres laten bezorgen? Ik laat mijn pakketjes bijvoorbeeld altijd op stal bezorgen (met wederzijds goedvinden). Daar kom ik dagelijks en daar is ook altijd iemand thuis. Super handig :D

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Klussen aan rijwoning/burendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:25

Bij DHL kun je bij het opgeven van je adresgegevens aangeven dat het naar een pick up punt moet als je niet aanwezig bent om het pakje aan te nemen.

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Klussen aan rijwoning/burendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:30

Er zijn ook speciale brievenbussen voor pakketjes is dat iets? Mits de pakketjes niet heel groot zijn natuurlijk.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 19:32

Gini schreef:
Maar is jouw vader een dakgotenschoonmaker? Of waarom vragen ze dat?
Ik snap ergens wel dat de buren op een antwoord wachten. Als iemand om een gunst vraagt, dan kan het antwoord 'ja' of 'nee' zijn en dan even goede vrienden (of buren in dit geval). Jij hebt het antwoord 'dat moet ik even navragen bij hem' gegeven, op zich is het dan toch niet zo heel vergezocht dat ze na X aantal tijd nog eens een remindertje opwerpen? Ze hebben een open antwoord gekregen en wachten dus nog op hun 'ja' of 'nee'.

Ik zie eigenlijk niks echt verkeerd, maar dat kan aan mij liggen. Hoe ik het lees zijn het gewoon oudere mensen die voor bepaalde klusjes wat meer beroep willen doen op vrienden en buren. En vragen staat dan vrij. Zoals je zegt is 'nee' ook een antwoord. Waarom zou je de boot afhouden? Vraag het aan je vader en geef het antwoord door. Of zeg 'nee' als je dit soort verbintenissen niet met je buren wilt aangaan.


Nee, mijn vader is gewoon kraanmachinist.
De reden dat ze het vragen, is dat mijn vader hier heel veel heeft gedaan denk ik. Hij heeft een bijkeuken gebouwd (oké, opgestart ism aannemer), mijn hele keuken verbouwd, nieuwe meterkast geplaatst.
Best handig is een understatement als je mijn vader wilt beschrijven.

Een reminder is heel wat anders dan een 'Hoe wordt dat nu met die dakgoten?' (en dan op een verwijtende Groningse toon)

En ik begrijp heel goed dat er beroepen worden gedaan op vrienden en buren. En ik heb inderdaad nog geen volledig antwoord gegeven. Ik was ook totaal niet voorbereid op verwijtende vragen (en ik had m'n maag wel vol van gezeur op mijn werk haha), dus ik had achteraf ook heel anders willen reageren. Want de volgende optie die me meteen voor wordt gehouden is dat IK even regel of die man uit dat en dat dorp even langs komt, kost ook niet veel. Het is echt de manier waarop waardoor ik gigantisch aan mezelf begon te twijfelen of ik nu zo'n beroerde buur was.

Wat boot afhouden betreft doel ik er meer op dat ik eigenlijk voor mezelf al heb besloten dat mijn vader dit niet gaat doen voor mijn buren. Dus ik zoek nog een beetje naar een manier om het te verpakken.
Ik weet wel, was ik even vergeten te noemen, dat 'mijn' aannemer ook nog eens kozijnen komt opmeten en al had beloofd dan de dakgoot ook even leeg te halen. Dat hoef ik niet te vertellen natuurlijk, maar dat maakt het voor mezelf wel makkelijker.


Dieuwke_ schreef:
Wonen je ouders in de buurt? Kun je het niet op hun adres laten bezorgen? Ik laat mijn pakketjes bijvoorbeeld altijd op stal bezorgen (met wederzijds goedvinden). Daar kom ik dagelijks en daar is ook altijd iemand thuis. Super handig :D


Ja, maar die werken allebei nog... Dus komt ook niet altijd op de juiste plek terecht zeg maar :P

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 19:32

Dammie schreef:
Bij DHL kun je bij het opgeven van je adresgegevens aangeven dat het naar een pick up punt moet als je niet aanwezig bent om het pakje aan te nemen.


Maar ik kon geen pick up opgeven bij deze site (Duitse webshop). Anders geef ik altijd pick up point op inderdaad...

Ofmoet je het dan zelf invullen? Dat het naar de Marskramer in xx moet? Bijvoorbeeld?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:39

De dakgoten snap ik ergens wel, als het om een blok van vier gaat, is het op zich wel handig dat samen te regelen, scheelt meestal ook in kosten.

Maar waarom jouw vader dat moet doen? En waarom ze jou lastig vallen met hun issues met de vorige eigenaar is me raadsel :)). Ik zou dat afkappen en het puur zakelijk houden.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:42

Ik zou gewoon heel duidelijk zijn wat betreft het klussen, zeg gewoon dat je vader het super druk heeft en alleen klust voor familie of iets in die trend. Als je een pakje ontvangt terwijl je er niet bent, dan idd misschien een briefje op je deur doen of ze niet op hun nr willen bezorgen. Wellicht omdat het in het verleden zo ging, dat ze er gewoon van uit gaan dat het normaal is, ik wil best iemand helpen, maar klussen voor de buren gaat wel ver. Je kunt nog eens opperen dat firma x het ook kan en begrijpen ze de boodschap dat ze het zelf horen te regelen.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:45

Als je buren iets willen qua goten of wat dan ook regelen ze dat zelf maar.
Hun huis, hun pakkie aan.
Je ben geen doorgeefster.

Onze buurman heeft zaterdag onze heggenschaar geleend.
Behalve zijn heg ook onze heg aan de stoepkant achter gedaan.
Ik doe dan weer de heg tussen onze voortuinen in en hij maakt zijn en onze dakgoten schoon.

Andere buren doen we dat niet voor.

Waar voel jij je prettig bij qua burencontact?

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:49

Waarom allemaal oplossingen verzinnen voor problemen die er niet eens zijn? Communiceer duidelijk met je buren wat je wel en niet voor ze wil doen, en of ze dan nog je pakketjes willen aannemen kom je later wel achter. Het is toch te bizar voor woorden dat jij geld wil uitgeven aan speciale brievenbussen en pakketboxen terwijl een simpel gesprekje al de oplossing kan zijn?

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:53

Wij zijn nogal van het helpen van buren, zeker ouderen. Dakgoten of een boodschap zouden we gewoon doen, als ze daar mee zitten. Maar... als ik voel dat het vanzelfsprekend wordt genomen, is het klaar. Geen berichten doorgeven aan anderen, ze kunnen zelf contact leggen met je collega en dan kan hij het aan zijn vader vragen. Ik zou zeggen dat ik het heb doorgegeven en dat het nu bij hun ligt. Maar het gaat om jouw grens.

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:03

Je woont er al 3 jaar?
En nu pas merk je dat je dit niet prettig vindt?

Volgens mij is de training op je werk goed aan je besteed, ik zou dit daar eens voorleggen, dan kom je mogelijk wel tot een mooie manier van reageren zonder dat je mensen tegen het hoofd stoot.

Na 3 jaar gaan 'piepen' heb je het zelf ook wel lang in de lucht gehouden..