Volgend najaar regendeken of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sibyltje
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-10-20

Volgend najaar regendeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 20:29

Mijn viervoeter begint zich te pletter te zweten als ik bijna klaar ben met rijden en dan is hij ook kletsnat en staat te stomen het duurt ook vrij lang voor hij is afgekoeld. Nu loopt hij na het rijden met een regendeken buiten zo dat hij geen uren op stal hoeft te staan en ik niet 3 zweetdekens hoeft te gebruiken als hij weer is af gekoeld gaat hij weer af.

Is het niet beter om volgend jaar een regendeken op te doen zo dat hij minder wintervacht gaat creƫeren? Zo ja. wanneer moet ik beginnen?


Sibyltje
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-20 10:52

Of kan ik nog er mee beginnen?

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Volgend najaar regendeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:54

Gooi je nu de regendeken op een nat paard? Of begrijp ik dat verkeerd.
Een van mijn pony's loopt met een regendeken maar qua vachtontwikkeling maakt het niets uit t.o.v geen deken, het is alleen wat platter gedrukt. Bij haar heb ik de luchtpijp geschoren en dit helpt goed tegen het zweten, maar dat is maar net of je dat wil natuurlijk.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:55

Is een stukje scheren geen optie? Alleen op de plekken die echt nodig zijn zodat hij zijn warmte kwijt kan. En dan continu de regendeken op.
Kan je overigens nu prima ook oplaten hoor. Alleen zijn vacht zal er niet dunner op worden.

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:55

Kun je er nog prima opgooien hoor, maar de vacht zal niet meer minder worden dan het nu is dit jaar. Scheren is je beste optie om overmatig zweten te voorkomen, of in elk geval te zorgen dat ze sneller weer droog zijn. Hoeft niet eens helemaal hoor. Bij ons een aantal die helemaal worden geschoren, maar ook een aantal die alleen hals/ borst scheren of jachtpatroon. Scheelt vaak al heel veel.
Regendeken op een nog erg nat paard lijkt mij dan weer niet zo verstandig...

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:56

Waarom doe je een regendeken op als je paard naar buiten gaat om 'droog' te worden??
Als een paard zijn natuurlijk vacht heeft moet je daar gebruik van maken, dus netjes uitstappen dat hij weer op adem is, en dan "gewoon" op laten drogen zoals moeder natuur het bedoelt heeft.
Een zweetdeken is niet bedoeld voor een (dikkere) wintervacht.

Als hij zich te pletter blijft zweten(en zeker wanneer dit ook invloed heeft op het prettig kunnen werken) dan kan je hem beter scheren en dan het verder met dekens oplossen, of soms bij bepaalde scheermodellen zelfs zonder deken.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:56

Dit jaar is de wintervacht al volledig gevormd. Met een ongevoerd regendeken zou je qua vachtdikte ook niet veel effect hebben denk ik.

Je zet je paard nu dus kletsnat bezweet onder een regendeken buiten? Dat zou ik zeker niet meer doen want zo kan het zweet juist veel trager weg. De onze heeft vorig jaar zo een maand met een bronchitis op stal gestaan van te lang te bezweet te zijn in combi met dekens toen we te laat waren met scheren. (Onze oplossing is scheren dus).

Paardengek in hart en nieren!


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:01

Ik heb ze jaren zonder deken gehad en als een paard gewoon goed op adem is, kan je die weer buiten zetten. De natte vacht is dan alleen de haren en geen probleem. Maar dan moet het paard dus wel op adem en temperatuur zijn.

Wat ik wel deed, als het lang warm bleef qua weer, een stukje uitscheren. Alleen de onderhals of een jachtmodel.

Stil zetten op stal of met zweetdekens werken heeft echt geen nut. Juist als hij vrij kan rondlopen, komt het paard goed op temp.

Vanwege leeftijd hebben een paar nu we weer dekens op, maar die doe ik overdag nog wel even af en als ze wat hebben gedaan laat ik ze ook nog even zonder rondlopen.

Zweet komt natuurlijk van binnenuit, door de huid naar buiten. Maar als dat droog is en de haren nog nat, is het net als met regen en echt geen probleem meer.

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Volgend najaar regendeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:11

Vachtaanmaak heeft ook nog eens te maken met met de lengte van dagen, zodra die korter worden beginnen ze van vacht te wisselen. Het is natuurlijk ook vrij warm voor de tijd van het jaar, morgen zou het weer rond de 20 graden worden, dat is geen wintervachtweer.

Als de huid droog is kunnen ze inderdaad gewoon zonder deken weer naar buiten. Ik zie ze hier na een regenbui bijvoorbeeld ook nadampen, is het water dat op de bovenste haren ligt.
Maar je kan ook een deel van de hals scheren waardoor je paard beter zijn warmte kwijt kan en minder nat van het zweet staat. Daar zou ikzelf voor kiezen in dit geval, zeker niet helemaal kaal.

"Een draver, is gaver" :D

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Volgend najaar regendeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:13

Hier ging mijn pony na de les op de ponyclub na het uitstappen met zweetdeken op de trailer en thuis zo de wei weer in. Tenzij het hard waaide. Dan legde ik het hooi in de schuilstal uit de tocht. Nog nooit een zieke pony gehad.

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Volgend najaar regendeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:06

Je gooit een regendeken op een bezweet paard? Dat is toch juist alles wat je niet wil/moet doen, of heb je een stay-dry voering achtig iets zoals bucas?

Hier worden de paarden die echt heel erg zweten ook geschoren op de hals en evt een stuk buik. Helpt echt een boel!
Een regendeken zou niet veel doen voor vachtontwikkeling, het houd wel wat wind en regen tegen, maar geeft niet bepaald warmte.

I am because you were

Shenavallie
Berichten: 11553
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:37

capopjekop schreef:
Hier ging mijn pony na de les op de ponyclub na het uitstappen met zweetdeken op de trailer en thuis zo de wei weer in. Tenzij het hard waaide. Dan legde ik het hooi in de schuilstal uit de tocht. Nog nooit een zieke pony gehad.

Precies zoals wij dat ook deden met de menpaarden en -pony's. Zweetdeken erop en daarna zonder deken het land op of dekenloos in de loopstal. Hebben ook nooit wat gemankeerd.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Volgend najaar regendeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:13

Zweetdeken hoeft in principe ook niet en zijn ook al negatieve onderzoeken over te vinden.

Maar mensen maken ook wel fouten met op adem stappen. Na intensief rijden en zweten, gooit men vaak de teugels los en gaat stappen en stappen tot het paard op adem en evt droog is.

Beter doe je aan het eind ook een echte cooling down. Ook tijdens het op adem rijden kan een draf nog goed zijn bijvoorbeeld. Dan kan je alsnog eindigen met wat rondjes stappen aan een lange teugel, maar het op adem krijgen doe je tijdens een cooling down.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 69 bezoekers