Wat te doen... laten dekken of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Eva1975
Berichten: 516
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Wat te doen... laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-20 09:25

Tja dilemma,

Zelf heb ik een vuilnisbak merrie lopen van 20 jaar met een super karakter ze heeft in het verleden wel al eens een veulen gehad. (voor dat ik haar had)
Een vriend van me heeft een hengst lopen van 27 jaar. Een paardje waar ik al zeker 20 jaar helemaal weg van ben en ook met een super karakter.


Aan de ene kant zou ik graag een veulen van mijn merrie willen maar twijfel heel erg.
Kan dat nog op die leeftijd en wat zijn de extra risico's.

Als ik het al zou doen dan wordt het een natuurlijke dekking.

eventueel een veulen zou bij mij blijven als vervanging voor mijn merrie op termijn. het zou dus echt eenmalig voor mezelf zijn.


sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Wat te doen... laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:27

Persoonlijk zou ik de merrie door een DA laten checken of ze nog drachtig kan worden. Er vanuit gaande dat ze verder gezond en fit is.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:28

Eva1975 schreef:
Tja dilemma,

Zelf heb ik een vuilnisbak merrie lopen van 20 jaar met een super karakter ze heeft in het verleden wel al eens een veulen gehad. (voor dat ik haar had)
Een vriend van me heeft een hengst lopen van 27 jaar. Een paardje waar ik al zeker 20 jaar helemaal weg van ben en ook met een super karakter.


Aan de ene kant zou ik graag een veulen van mijn merrie willen maar twijfel heel erg.
Kan dat nog op die leeftijd en wat zijn de extra risico's.

Als ik het al zou doen dan wordt het een natuurlijke dekking.

eventueel een veulen zou bij mij blijven als vervanging voor mijn merrie op termijn. het zou dus echt eenmalig voor mezelf zijn.



Tsjah.....als kosten niet het probleem zijn zou ik haar laten dekken op een natuurlijke manier. En vervolgens laten spoelen en een draagmerrir gebruiken.

Als je niet teveel kosten wil hebben kun je het risico nemen. Maar dan moet je wel echt aanstaand dekseizoen haar drachtig hebben. Want het vergt best wat zo'n dracht. Het zou nog wel kunnen als ze goed fit is.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wat te doen... laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:31

Ik zou op zich, als de merrie echt goed gezond is het wel aandurven.
Maar de merrie is nu 20.
Dus wanneer je haar van het voorjaar zou laten dekken is ze bijna 21 en wanneer het veulen komt al bijna 22.

Anoniem

Re: Wat te doen... laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:38

Er zijn al zoveel paarden in Nederland, zit er geen jong paard
of veulen voor je tussen waar het goed mee klikt? Het karakter van het veulen van je merrie staat namelijk alles behalve vast.

Kookaburra

Berichten: 5379
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:41

Ik zou de vraag neerleggen bij de veearts. Ook aangeven dat het vaderdier 27 is, wellicht kan die leeftijd de kans op dracht ontzettend verkleinen.

En waar ik benieuwd naar ben, zijn de merrie en hengst qua bouw redelijk hetzelfde? Ik snap dat je gaat voor een fijn karakter, dat is ook mijn eerste prio bij de fok, maar als de dieren erg ver uit elkaar liggen qua bouw kan dat ook zorgen voor een veulen die niet helemaal lekker gebouwd is. Iele benen onder een pony met behoorlijk wat massa bijvoorbeeld.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:43

Heeft de hengst al vaker gedekt? De leeftijd van de merrie is op zich niet het grootste probleem als ze al eens een veulen heeft gehad. Maar ik vind natuurlijk dekken veel risico's met zich mee brengen.

Hoe zijn de hengst en de merrie qua gezondheid? Zijn ze volledig goed op de foto? Dekken brengt een heleboel kosten met zich mee en het is verstandiger om gewoon een jong dier te kopen. Maar ik volg zelf ook niet altijd mijn verstand.

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:46

Absolem schreef:
Eva1975 schreef:
Tja dilemma,

Zelf heb ik een vuilnisbak merrie lopen van 20 jaar met een super karakter ze heeft in het verleden wel al eens een veulen gehad. (voor dat ik haar had)
Een vriend van me heeft een hengst lopen van 27 jaar. Een paardje waar ik al zeker 20 jaar helemaal weg van ben en ook met een super karakter.


Aan de ene kant zou ik graag een veulen van mijn merrie willen maar twijfel heel erg.
Kan dat nog op die leeftijd en wat zijn de extra risico's.

Als ik het al zou doen dan wordt het een natuurlijke dekking.

eventueel een veulen zou bij mij blijven als vervanging voor mijn merrie op termijn. het zou dus echt eenmalig voor mezelf zijn.



Tsjah.....als kosten niet het probleem zijn zou ik haar laten dekken op een natuurlijke manier. En vervolgens laten spoelen en een draagmerrir gebruiken.

Als je niet teveel kosten wil hebben kun je het risico nemen. Maar dan moet je wel echt aanstaand dekseizoen haar drachtig hebben. Want het vergt best wat zo'n dracht. Het zou nog wel kunnen als ze goed fit is.


Weet je wat spoelen en een draagmerrie kost, dat staat toch niet in verhouding als je het verhaal van de merrie en de hengst leest? ;)

RIP Rubini :-( (Rubinstein x Donnerhall x Furioso) (PROK,SPORT,STER PREFERENT en PRESTATIE) Diva (Spielberg x Rubinstein) ELITE SPORT GP, drachtig van Bordeaux.
Luna (Governor X Zhivago x Weltmeyer X Rubinstein) ELITE EPTM LT >70%
via ET veulen op komst van Indian Rock

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Wat te doen... laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:51

Vraag advies aan de dierenarts.
Als je natuurlijk gaat dekken denk ik; als het pakt dan komt het wel goed. Als ze niet drachtig wordt geeft de natuur aan dat het beter is van niet.

Josien_

Berichten: 8996
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:59

Ik zou haar goed laten controleren door de DA en daarmee overleggen of alles gezond en goed is voor een dracht. Die kan je op basis van onderzoeken goed advies meegeven. Voor ons is het puur gokken, dat een paard al eens een veulen heeft gehad wil niet zeggen dat dit zo maar nog een keer lukt.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Sanet

Berichten: 7920
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wat te doen... laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:01

Heeft die hengst al vaker gedekt? En recent ook nog succesvol? Naar mate een hengst ouder wordt, neemt de kwaliteit van het sperma ook af. Dus de kans op een succesvolle dekking ook.

En wanneer heeft de merrie voor het laatst een veulen gehad?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Wat te doen... laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:09

Is het ook niet wat te laat in het jaar op haar te laten dekken?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Wat te doen... laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:16

Ik zou gewoon dekken. Als het lukt dan lukt het en anders niet. Als ze gewoon hengstig wordt hoeft de dierenarts echt niet te kijken.


troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:31

janderegelaa schreef:
Ik zou gewoon dekken. Als het lukt dan lukt het en anders niet. Als ze gewoon hengstig wordt hoeft de dierenarts echt niet te kijken.


Precies. Laat de natuur het maar bepalen. Mits de merrie gedekt wil worden natuurlijk! Kluisteren en in een hoek vastzetten vind ik persoonlijk erg sneu voor het dier.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:32

Ik ben verbaast dat nog mag. Dat is eigenlijk gewoon verkrachting en mishandeling van het dier.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:42

Ik zou het risico echt niet aan gaan. Als ik het begrijp is er dus geen echt fokdoel behalve het produceren van een vervanger voor de merrie. Beetje sneu haar en de hengst daarvoor een risico te laten lopen. Zeker omdat jij en je kennis blijkbaar al meerdere jaren in bezit zijn van de ouderdieren maar er nooit iets mee gedaan hebben. In dit geval zou ik gewoon vervanging kopen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:19

janderegelaa schreef:
Ik zou gewoon dekken. Als het lukt dan lukt het en anders niet. Als ze gewoon hengstig wordt hoeft de dierenarts echt niet te kijken.


Natuurlijk wel.

Onze merrie was fokmerrie geweest en met 20 verwaarloosd bij ons gekomen. Heb haar laten nakijken om na opknappen nog 1 maal te laten dekken, maar zat vol cystes.

Zij heeft met diverse ruinen gestaan en is nu 27, maar wordt nog steeds heftig hengstig en zou zich echt wel 100% laten dekken.

Daarbij moet je eerst weten of de merrie goed gezond is. Is de hengst wel echt gezond? Bekijk de nakomelingen. Passen de paarden bij elkaar. Kan je goede omstandigheden creeëren? Als je hier op Bokt deze vraag moet stellen, lijk je me niet erg ervaren met fokken en aan fokken zitten behoorlijke risico's.

Wanneer was het laatste veulen? Als ze 5 was bijvoorbeeld, is dat echt wel lang geleden. Dat is echt anders dan dat een merrie van 20 nog 1 of 2 jr terug haar laatste veulen had.

En zoals geschreven hierboven; Is dat de enige reden? Ow, wat leuk een veulen van mn merrie? Ik vind de hengst wel leuk? Dat geeft 0,0 garantie op een leuk en gezond veulen. Dan kan je beter een paar jaar sparen en een paardje kopen die je kan bekijken zoals het is.

*edit* besef dat je ook je merrie en of het veulen kan kwijtraken bij complicaties. Zeker als je onervaren bent en dingen niet weet, niet ziet etc, kan het flink mis gaan.
Laatst bijgewerkt door superpony op 20-10-20 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:24

Ik zou een leuk veulen kopen. Zo'n oude merrie en hengst lijkt me niet heel handig.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Wat te doen... laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:14

Ik zou het gewoon proberen als ze beide in goede conditie zijn.. De kans op dracht is misschien kleiner dan normaal gesproken maar als je niks probeert weet je het ook niet

Goedgekeurd onderschrift :)

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:19

Blussem schreef:
Ik ben verbaast dat nog mag. Dat is eigenlijk gewoon verkrachting en mishandeling van het dier.



Sorry, wat? :')

<3 Sneakers <3

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Wat te doen... laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:34

Dat kluisteren en vastbinden van een merrie die niet gedekt wilt worden.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:34

nine1987 schreef:
Blussem schreef:
Ik ben verbaast dat nog mag. Dat is eigenlijk gewoon verkrachting en mishandeling van het dier.



Sorry, wat? :')


Ik denk dat ze reageert op een post voor haar over kluisteren en in een hoek vastzetten.

@ TS; mijn keuze zal het niet zijn op deze leeftijd. De moeder van mijn merrie was ook 21 toen mijn paard (haar laatste veulen) werd geboren. Daarvoor had ze al probleemloos 10 veulens gehad, maar deze dracht viel toch erg zwaar en het zogen ook. Uiteindelijk is de merrie weggebracht toen mijn paard 4 maanden was omdat het echt niet meer ging.

Er zijn zo ongelofelijk veel pony's en paarden te koop, waarom niet een leuk veulen of jong dier kopen?

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

BigOne
Berichten: 38189
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat te doen... laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:08

Ts, bedenk wel dat braaf+braaf niet altijd braaf betekend. Karakter kan hetzelfde zijn als de ouders maar het spreekwoord is niet voor niets fokken is gokken. Anders zou het ook niet zo moeilijk zijn om elk jaar diverse totilasjes te fokken en tot nu toe zijn er maar weinig die in de buurt komen (dit is een voorbeeld)
Het is veel gemakkelijker om er eentje te kopen zodat je weet wat het karakter is.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:10

Billy schreef:
Ik zou het gewoon proberen als ze beide in goede conditie zijn.. De kans op dracht is misschien kleiner dan normaal gesproken maar als je niks probeert weet je het ook niet


Ja joh, laten we gewoon maar een beetje gaan proberen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:26

superpony schreef:
Billy schreef:
Ik zou het gewoon proberen als ze beide in goede conditie zijn.. De kans op dracht is misschien kleiner dan normaal gesproken maar als je niks probeert weet je het ook niet


Ja joh, laten we gewoon maar een beetje gaan proberen.

Jij wilde ook een merrie van 20 nog laten dekken schrijf je zelf.
Als de hengst 27 is en de merrie 20 lijken ze me iig gezond.
Als de hengst niet meer bevrucht of de merrie niet opneemt, merk je dat vanzelf..

Goedgekeurd onderschrift :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 70 bezoekers