Verzet tegen het nieuwe bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:21

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb wel 40 bitten liggen in maat 13.5 en 14.5 en ook een Micklem hoofdstel (full en extra full). Als je eens wat wilt testen, dan kan dat. Maar ik woon in het noorden.
Ik zit er wel eens aan te denken om een soort uitleen te beginnen.

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:40

Wat misschien van belang is en ik lees het niet terug ( wellicht overheen gelezen): heeft ze dit altijd gedaan of is het iets van de laatste tijd?
Dan schrijf je dat ze vorig jaar nog bij de tandarts geweest is. In een ander topic was sprake van een jonge ruin die het bit slecht accepteerde. Tandarts was in juli nog geweest, toch voor de zekerheid nog eens laten komen en er was van alles loos. Zou gebitsproblemen dus zeker niet uitsluiten

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:48

Capriootje schreef:
Als dit een paard was dat ik in training had zou ik inderdaad ongebroken of een Myler level 1 proberen evt icm een lage neusriem.

Proberen kan frustrerend zijn maar dat is dit ook voor zowel jou als je paard. Succes!

Ik ga hier helemaal in mee.

Inno sense niet gebruiken als je al weet dat je paard een klein mondje heeft en een dikke tong. De tong van mijn merrie werd er paars van, helaas, want ze liep er wel beter op. Op de myler loopt ze tot nu toe wel het beste.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 22:10

ilsetessa schreef:
Wat voor een tandarts heb je erbij gehad?
Een gebitsverzorger of echt een tandarts (die dus ook elektrisch mag en dus goed bij de achterste kiezen kan komen)?



Ja gebit is elektrisch behandeld onder verdoving.

Tenno7 schreef:
Doet ze het zonder bit ook?? Als je bitloos rijdt?


Ja.

Bowo schreef:
Is dit hetzelfde paard dat tegen de slofteugel in gaat?

Zou je niet eens terug naar de basis moeten gaan? Richten op ontspanning, actief naar de hand toe, een paard dat de hand op zoekt etc. En de zijgangen en verzameling nog even laten voor wat het is totdat dat allemaal in orde is.

Na zoveel verschillende bitten en een slofteugel, gaan meer of andere hulpmiddelen het probleem niet oplossen. Dan moet je of lichamelijk ergens vast lopen, of rijtechnisch


Ja klopt, igg.
Mijn paard is heel gevoelig vooral op de tong. Maar vind ook druk aan de zijkant van haar mond super vervelend. Zodra ik iets met losse ringen probeer word ze onrustig in de aanleuning.

germie schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb wel 40 bitten liggen in maat 13.5 en 14.5 en ook een Micklem hoofdstel (full en extra full). Als je eens wat wilt testen, dan kan dat. Maar ik woon in het noorden.
Ik zit er wel eens aan te denken om een soort uitleen te beginnen.



Dank je!

Maat 13.5 en 14.5 zijn te groot. Ik heb voor mijn paard met een redelijk klein bekkie 12,5 nodig.
Ik moet een grote cob kleine full hebben.
Zou dat niet een gat in de markt zijn :D
Zorgen dat je 50 verschillende bitten hebt en die uitleent/verhuurt om te passen?

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 22:51

Als ze het zonder bit ook doet zou ik toch eens kijken of je het rijtechnisch niet kan oplossen.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 23:06

Heb je les van een dressuur instructie? Heb jij bij de bitfitter meerdere bitten mogen en kunnen uitproberen en verschil tussen deze gevoeld? Of was het puur advies zonder visite?

Een probleem hoeft niet altijd bij het paard vandaan te komen. Ik rij ondertussen op mijn pony Z1, is erg makkelijk en licht in de hand, maar toch krijgen ruiters die minder feelings hebben hem niet nagevelijk. Of ze hebben te weinig teugelcontact, waardoor de teugels het bit in de mond laten klapperen of ze hebben teveel teugelcontact en vergeten energie op te wekken met hun been. Als ze eenmaal beter hebben gevoel welk teugelcontact wel klopt, loopt paard ook weer als een zonnetje.

Mijn grootste advies; stop met hulpmiddelen kopen en neem les!

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 23:09

Een paard die onrustig is in de aanleuning met en zonder bit kan 2 dingen zijn, rijtechnisch probleem, dus misschien teveel druk, teveel vragen, kracht missen, etc, of lichamelijk, en dan kan het van alles zijn, van bovenlijn tot benen. Ik heb een paard gereden die ook problemen had met het bit, tong erover, hoofd omhoog en rennen of omhoog komen etc, die bleek dus iets in de hoeven te hebben.
Het probleem in de mond kan dus altijd een gevolg zijn van iets anders.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 00:15

Bowo schreef:
Is dit hetzelfde paard dat tegen de slofteugel in gaat?

Zou je niet eens terug naar de basis moeten gaan? Richten op ontspanning, actief naar de hand toe, een paard dat de hand op zoekt etc. En de zijgangen en verzameling nog even laten voor wat het is totdat dat allemaal in orde is.

Na zoveel verschillende bitten en een slofteugel, gaan meer of andere hulpmiddelen het probleem niet oplossen. Dan moet je of lichamelijk ergens vast lopen, of rijtechnisch


Eens. En als je een kaptoom hebt, gebruik 'm dan ook om je paard te leren zijn lijf te gebruiken. En niet alleen maar voor dom longeren maar rechtrichten.

Gaat het onderste over hetzelfde paard?
Zo ja...wat wil je eigenlijk bereiken? Heb je een doel of is het gewoon allemaal maar wat proberen?

Citaat:
Na al die jaren durfde ik het vandaag aan om voor de 2x bitloos te rijden. Ik stelde het altijd uit of verzon een smoes om het maar niet te hoeven doen omdat ik het doodeng vond. Vandaag was het dan eindelijk zover! Ik heb nog nooit zo fijn ontspannen gereden
.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 07:49

Sharel schreef:
Dank je!

Maat 13.5 en 14.5 zijn te groot. Ik heb voor mijn paard met een redelijk klein bekkie 12,5 nodig.
Ik moet een grote cob kleine full hebben.
Zou dat niet een gat in de markt zijn :D
Zorgen dat je 50 verschillende bitten hebt en die uitleent/verhuurt om te passen?

Helaas, ik heb een sweet iron watertrens enkelgebroken in 12.5, een Myler in 12.7 volgens mij, een Billy Allen in 12.5, en volgens mij nog een bustrensje, dan houdt het wel op. Wel nog een 13 cm winderen super flexi, met bitringen valt ie smaller. Ook heb ik nog wat 13 cm bitten van Sprenger.

Qua bitloos heb ik ook veel van bosal tot jumping hackamore (dat is een gewone neusriem zoals een sidepull, maar de teugelringen zitten lager), tot kaakgekruist, tot sidepull, tot scawbrig. Het is wel allemaal maat full, meesten zijn wel ruim verstelbaar. De Micklem full valt bijvoorbeeld klein. Sommige paarden vinden bitloos echt fijner dan met bit.

Maar de paarden die ik rij hebben dus meestal gewoon een 13.5 en maatje full nodig. Daarom heb ik ook nooit wat verkocht van de spullen die ik (op)gekocht heb. Je weet nooit of het van pas komt.

En mijn eigen paard wordt gewoon bitloos gereden op een Micklem of een sidepull. Dat wissel ik wel af.
Een ander jong paard wat ik nu aan het inrijden ben heeft van de eigenaar een dubbelgebroken bitje gekregen, en mijn hoofdstel zonder sperriem en een oude stubben vzh worden nu gebruikt. Dus eigenlijk ligt alles verder werkloos thuis. :+

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 17:19

Ik kan de Sprenger Duo bustrens erg aanraden. Ik vind het hele fijne bitten van mooi zacht materiaal. Ze beschadigen niet snel en mijn gevoelige PRE loopt er echt super op. Het is een ongebroken bit, maar ze buigen wel wat mee. Ik heb de Trust bitten ook in mijn handen gehad, maar vind die echt veel te dik en ook stug aanvoelen.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 22:24

Figo88 schreef:
Ik kan de Sprenger Duo bustrens erg aanraden. Ik vind het hele fijne bitten van mooi zacht materiaal. Ze beschadigen niet snel en mijn gevoelige PRE loopt er echt super op. Het is een ongebroken bit, maar ze buigen wel wat mee. Ik heb de Trust bitten ook in mijn handen gehad, maar vind die echt veel te dik en ook stug aanvoelen.


Dank je wel!
Die ken ik nog niet. Ga ik eens opzoeken!

J0anieke schreef:
Als ze het zonder bit ook doet zou ik toch eens kijken of je het rijtechnisch niet kan oplossen.


Allright

truus1957 schreef:
Wat misschien van belang is en ik lees het niet terug ( wellicht overheen gelezen): heeft ze dit altijd gedaan of is het iets van de laatste tijd?
Dan schrijf je dat ze vorig jaar nog bij de tandarts geweest is. In een ander topic was sprake van een jonge ruin die het bit slecht accepteerde. Tandarts was in juli nog geweest, toch voor de zekerheid nog eens laten komen en er was van alles loos. Zou gebitsproblemen dus zeker niet uitsluiten


Dank je
Is van de laatste tijd, zodra het moeilijk wordt steekt ze de neus recht naar voren en verbreekt de aanleuning.
Jonge ruin die het bit slecht accepteerde :o?
Afspraak met de paardentandarts gemaakt voor routinecontrole.



Earth schreef:
Een paard die onrustig is in de aanleuning met en zonder bit kan 2 dingen zijn, rijtechnisch probleem, dus misschien teveel druk, teveel vragen, kracht missen, etc, of lichamelijk, en dan kan het van alles zijn, van bovenlijn tot benen. Ik heb een paard gereden die ook problemen had met het bit, tong erover, hoofd omhoog en rennen of omhoog komen etc, die bleek dus iets in de hoeven te hebben.
Het probleem in de mond kan dus altijd een gevolg zijn van iets anders.


Dank je

Van top tot teen röntgen gekeurd en van oren tot staart helemaal nagekeken.
De reader/dierentolk vertelde dat ze moeite heeft met haar concentratie en uitprobeert waar de grenzen liggen. Ik weet niet of ik er in geloof, maar ik vond het allemaal alsnog wel prettig om te horen en het geeft me weer iets om over na te denken en dat waardeer ik ook heel erg. De reader sloeg de spijker grotendeels precies op de kop, dus ook al is het misschien nep dan alsnog vind ik het knap van die vrouw dat ze zo'n sterke en kloppende intuïtie heeft

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:32

Heb je weleens een Z+ ruiter erop laten rijden? En doet ze het daarbij ook? Dan kun je het rijtechnische wat meer uitsluiten.

Als ze het blijkbaar bij bitloos ook doet, lijkt me een ander bit niet de oplossing.

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:40

Een lage neusriem zorgt juist voor meer stabiliteit en een rustigere ligging van het bit

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:46

Onze Welsh C accepteerde na 2 gebroken kiezen gehad te hebben helemaal niks meer.
Mijn instructrice had nog een Beris stangetje met klein boogje liggen. Dit begint ze nu goed te accepteren.

Afbeelding

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:46

Niet alle paarden vinden zo'n koud stuk ijzer fijn in de mond, eigenlijk is een paard ook niet gemaakt om zo'n ding in je mond te jassen...

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:26

Mazida schreef:
Niet alle paarden vinden zo'n koud stuk ijzer fijn in de mond, eigenlijk is een paard ook niet gemaakt om zo'n ding in je mond te jassen...


Daar vraagt TS toch ook niet om? Wat een nutteloze reactie :=

Ik zou toch ook eens kijken naar een ongebroken bitje, of het gelbit van Winderen. Een kennis van mij heeft laatstgenoemde en is zeer te spreken er over, haar paard was dramatisch qua bitten en dit helpt goed. Wie weet heeft je pony hier profijt van!

Tenno7

Berichten: 2244
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:32

Als ze verder dus helemaal oké is, en ze het zonder bit ook doet. Zou ik idd eens rijtechnisch gaan kijken of je kan verbetern en een ongebroken bitje gaan proberen. De Mijne was heel onrustig op gebroken bitten. Alle soorten. Ongebroken was echt een uitkomst. Was direct van het probleem af.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:54

Ik mis je nog steeds antwoord op de vraag of je ook les hebt? Als je het in je eentje probeert op te lossen zie je soms bepaalde dingen niet, daar kan een ander je soms goed bij helpen!

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:27

Mazida schreef:
Niet alle paarden vinden zo'n koud stuk ijzer fijn in de mond, eigenlijk is een paard ook niet gemaakt om zo'n ding in je mond te jassen...


Daarom zijn er ook kunststof en gelbitjes. ;) +:)+ :z

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:39

Hier goede ervaringen met een rotary bit, deze zijn dun en draaien zo dat ze steeds heel stabiel in de mond blijven liggen. Ideaal voor paarden met een klein mondje in combi met lage neusriem.

Verder ben ik zelf niet zo van het bitten wisselen, kan ook een aanleuningsprobleem zijn maar dat is moeilijk te beoordelen zonder beeldmateriaal.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:29

Pommesfrites schreef:
Een lage neusriem zorgt juist voor meer stabiliteit en een rustigere ligging van het bit


Precies dit wilde ik ook netzetten!

Van trust schijn je een kunststof 'stang' te hebben die buigt en fijn schijnt te werken bij paarden die moeite hebben het bit aan te nemen. Heb er zelf geen ervaring mee maar misschien kan je naar een bitfitter kijken die dat merk heeft.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:55

Mocht je de Myler te duur vinden (al zijn er winkels waar je ze eerst mag proberen) heeft DC ruitersport een eigenlijn die lijkt er veel op.
Deze heb ik ook gekocht voor mijn paardje, en ze loopt er echt super op.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:36

Sharel schreef:
Op aanraden van een bitfitter heb ik een anatomisch gevormd bit gekocht. Het probleem is als volgt mijn paard verzet zich erg tegen druk op het nieuwe bit. Zodra het moeilijk wordt steekt ze de neus recht naar voren en verbreekt de aanleuning.
(...)
Het dunne, dubbelgebroken bit lijkt het best te helpen tot nu toe. Tijdens het rijden en longeren is ze wel heel los in haar lijf en laat ze goed los.


Ik snap het probleem niet zo goed.
Prima om wat te experimenteren, prima dat ze in het algemeen lekker los in haar lijf loopt -
als het moeilijk wordt doen paarden dit.
Ze verliezen hun evenwicht en steken hun neus vooruit om het evenwicht te herstellen.
Aan jou als ruiter om rompstabiliteit te 'kweken' en de oefeningen geleidelijk aan op te bouwen.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:51

Janneke2 schreef:
Sharel schreef:
Op aanraden van een bitfitter heb ik een anatomisch gevormd bit gekocht. Het probleem is als volgt mijn paard verzet zich erg tegen druk op het nieuwe bit. Zodra het moeilijk wordt steekt ze de neus recht naar voren en verbreekt de aanleuning.
(...)
Het dunne, dubbelgebroken bit lijkt het best te helpen tot nu toe. Tijdens het rijden en longeren is ze wel heel los in haar lijf en laat ze goed los.



Ik snap het probleem niet zo goed.
Prima om wat te experimenteren, prima dat ze in het algemeen lekker los in haar lijf loopt -
als het moeilijk wordt doen paarden dit.
Ze verliezen hun evenwicht en steken hun neus vooruit om het evenwicht te herstellen.
Aan jou als ruiter om rompstabiliteit te 'kweken' en de oefeningen geleidelijk aan op te bouwen.


Dit ben ik me ook gaan afvragen naarmate dit topic verloopt. TS reageerde ook op mij dat ze vooral in de zijgangen verzet krijgt. Dan is het rijtechnisch en vanuit het lijf als ze het bit voor de rest wel aannemen...

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:27

Het probleem kan door zoveel dingen veroorzaakt worden. Lichamelijk bij het paard, lichamelijk bij de ruiter, enzenz... Ikzelf had hetzelfde probleem en was continu opzoek naar een 'beter hoofdstel en beter bit'. Nu ik een goede instructice heb, wekelijks les en naar een ruiterfysio ga begint het eindelijk beter te gaan. Op dit moment doet de ruiterfysio echt wonderen, ik zat mijn paard onbewust echt in de weg.