schrikken in open veld

Moderators: Apple, Pistasche, C_arola, Coby, Dyonne, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cobem

schrikken in open veld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 18:31

Dag,

Mijn 20-jarige ruin stond vroeger alleen op de weide, maar nu staat hij in de kudde op de manege. Zijn gedrag is toch wel veranderd.
Hij is volledig verkeersmak, de grootste machine mag hem passeren in de kouter, hij blijft rustig. Maar toch schrikt hij soms op wandeling, van dingen die ik niet zie. Hij doet dat door plots stokstijf te gaan staan en zich dan meteen te keren en te (willen) vluchten. Dit gebeurt niet zo veel, soms niet of slechts eenmaal per rit, zeer onvoorspelbaar dus vandaar het lastig is steeds attent te zijn. Laatst deed hij dit in open veld, door de geoogste mais zijn de velden blank en was er totaal niets te bespeuren. Helaas in een vlotte draf waardoor ik van hem af viel. Maar dit gebeurt dus niet door een konijn, een koe, een plastic zak, enz die erna tevoorschijn komt, heel dikwijls is het zoeken in de verte wat het mogelijk kan geweest zijn.
Wellicht zou dit gedrag anders zijn mochten we met andere ruiters de wandeling doen, maar ik hou van alleen weg te gaan, hoofd leegmakend, één met het paard (wat dus de laatste tijd minder goed lukt).
Zijn er tips of oefeningen om zijn gedrag (of mijn gedrag ;) ) te verbeteren?
Ik zou het graag horen :D Alle suggesties, filmpjes, linken naar blogs,... hierover zijn welkom.

Earth

Re: schrikken in open veld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 18:52

Het zal me niks verbazen als het eerder een soort overprikkeling is. Dus hij bouwt spanning op tijdens de rit, en dan hoeft er maar iets heel kleins te zijn om zijn emmertje over te laten lopen en hem te laten omdaraien. Wat verstandig is, is om proberen te voelen en te zien wanneer hij de spanning opbouwt. Voor sommige paarden is het fijn om gewoon eens een halve minuut stil te staan. Even de spanning afvloeien en dan weer door.
Wat ook nog zou kunnen, is dat hij minder goed ziet.

Run forrest run!!

Cobem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 21:31

Earth schreef:
Het zal me niks verbazen als het eerder een soort overprikkeling is. Dus hij bouwt spanning op tijdens de rit, en dan hoeft er maar iets heel kleins te zijn om zijn emmertje over te laten lopen en hem te laten omdaraien. Wat verstandig is, is om proberen te voelen en te zien wanneer hij de spanning opbouwt. Voor sommige paarden is het fijn om gewoon eens een halve minuut stil te staan. Even de spanning afvloeien en dan weer door.

Hartelijk dank om mee na te denken.
Het zou inderdaad kunnen dat hij al wat gespannen is omdat hij zijn kudde moet verlaten? Ik heb dat een paar keer geprobeerd eventjes halt te houden, maar dan haal ik hem uit zijn beweging en gaat hij sneller omdraaien. Ik probeerde hem de laatste tijd af te leiden door snellere overgangen, maar zoals gezegd is het echt onvoorspelbaar, hij kan 5 km goed gaan en dan plots dit gedrag hebben. Ik heb de 8ndruk dat hij echt schrikt maar mogelijk ligt het allemaal dicht bij elkaar. Zijn er nog andere manieren om die spanning weg te halen?
Minder goed zien... daar had ik nog niet aan gedacht. Hoe kan ik dit zelf nagaan?

Shimar

Re: schrikken in open veld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:07

Als hij eerst zo lang alleen heeft gestaan en nu eindelijk niet meer constant waakzaam hoeft te zijn is hij misschien zo blij met de veiligheid die de kudde hem verschaft dat hij dat gevoel niet meer wil loslaten.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:13

Earth schreef:

Dit vind ik een waardevolle reactie en dit was ook mijn gedachte.

Mijn bijrijdpaard kon het ineens op een lopen zetten op buitenrit (alleen inderdaad) "om niets". Wat ik toen merkte is dat hij steeds hoger op de spanningsladder kwam en dat dit alleen op die manier kon afvloeien.
Ik heb hem toen via grondwerkoefeningen geleerd zijn aandacht naar mij te brengen en dan zakt hij weer in spanning.
Onder het zadel is dit nog steeds een uitdaging, maar het aandacht naar mij terug brengen werkt op buitenrit ook redelijk goed, in ieder geval als ik nog met iemand anders buiten rijd. Als ik merk dat hij ergens op gaat focussen en dus de oortjes heel "stijf" naar voren geprikt zijn, vraag ik middels de linker- of rechterteugel (niet tegelijk) contact, totdat dat oortje terugdraait naar mij. Op die manier kan ik voorkomen dat de spanning teveel opbouwt.

Therapist: And what do we do when we are sad?
Me: Buy the pony.
Therapist: *sprays me with a water bottle*

Cobem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 23:23

Shimar schreef:
Als hij eerst zo lang alleen heeft gestaan en nu eindelijk niet meer constant waakzaam hoeft te zijn is hij misschien zo blij met de veiligheid die de kudde hem verschaft dat hij dat gevoel niet meer wil loslaten.

Dat kan ook. Ik dacht eerst dat de integratie in de kudde hem teveel spanning bracht en daardoor de rit van het goede teveel was. Maar intussen lijkt hij zijn rangorde te kennen en is hij er graag, dus de reden is inderdaad mogelijk het verlaten van de kudde. Dank je!

Cobem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 23:25

AnnickT schreef:
Earth schreef:

Dit vind ik een waardevolle reactie en dit was ook mijn gedachte.

Mijn bijrijdpaard kon het ineens op een lopen zetten op buitenrit (alleen inderdaad) "om niets". Wat ik toen merkte is dat hij steeds hoger op de spanningsladder kwam en dat dit alleen op die manier kon afvloeien.
Ik heb hem toen via grondwerkoefeningen geleerd zijn aandacht naar mij te brengen en dan zakt hij weer in spanning.
Onder het zadel is dit nog steeds een uitdaging, maar het aandacht naar mij terug brengen werkt op buitenrit ook redelijk goed, in ieder geval als ik nog met iemand anders buiten rijd. Als ik merk dat hij ergens op gaat focussen en dus de oortjes heel "stijf" naar voren geprikt zijn, vraag ik middels de linker- of rechterteugel (niet tegelijk) contact, totdat dat oortje terugdraait naar mij. Op die manier kan ik voorkomen dat de spanning teveel opbouwt.

Dankjewel voor het delen van jouw ervaringen en deze zeer nuttige tips ;) +:)+

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie