Waar had je jonger mee willen beginnen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Dax

Berichten: 796
Geregistreerd: 18-12-11

Waar had je jonger mee willen beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 15:56

Je hoort regelmatig adviezen om ergens zo jong mogelijk mee te beginnen, bijvoorbeeld sparen, beleggen, een taal leren et cetera. Als iemand die zich nog onder de categorie 'jong' mag scharen (begin twintig), vind ik het altijd heel interessant om te horen waar je volgens mensen zo vroeg mogelijk mee moet beginnen. Ik doe er graag mijn voordeel mee natuurlijk :D

Zodoende vroeg ik me af, waarvan zouden bokkers willen dat ze er jonger mee waren begonnen? Beleggen, sparen voor een eigen huis, of juist op een heel andere manier investeren in jezelf (bijvoorbeeld therapieën, cursussen of - ik vermoed hier op Bokt een populaire - de aanschaf van een eigen paard)?

Als je voor één ding terug in de tijd kon gaan om er eerder aan te beginnen, wat zou dat dan zijn?



Ain't it funny how your new life didn’t change things?


Es_ther

Berichten: 18693
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:02

Afgestudeerd zijn :+.
Ben nu 27 en hopelijk eindelijk in februari klaar.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

sanne1992
Berichten: 2033
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:04

Ik ben eigenlijk op mijn 14e al met sparen begonnen. En heb ook wat langer thuis gewoond dan wat denk ik de standaard is (25 jaar), maar daardoor wel gelijk een goede woning kunnen kopen met een kleine wei erbij. Woning is misschien wat te groot voor een stel, maar met oog op toekomst (kinderen, ouder worden) wel weer ideaal. Wij hebben dan bijv. ook een slaapkamer, badkamer en wc beneden. Dus in principe hoeven wij hier nooit weg. Dit alles wel echt door vroeg sparen, maar ook ouders die altijd goed mee dachten en ook zeker wel stenen in mijn leven bijgedragen hebben.

Ik heb wel al vanaf mijn 19e een paard (nu 28 jaar). Op zich natuurlijk super fijn, maar de kosten waren voor mij en wij hebben helaas de afgelopen jaren wel wat pech gehad medisch gezien. Vroeg mee beginnen is leuk, maar ik had op mijn 19e gewoon een vaste baan die al aansloot aan mijn opleiding.

Sneeuwvlok23

Berichten: 187
Geregistreerd: 08-05-18

Re: Waar had je jonger mee willen beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:07

Cliché, maar paardrijden! Ben pas op mijn 17e begonnen en had dit stiekem toch echt al veel eerder willen doen :)

QuarterSpook

Berichten: 44
Geregistreerd: 11-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:10

Ik heb net voor mijn 26e verjaardag mijn motorrijbewijs gehaald samen met mijn man.
Maar dit had ik eigenlijk 5 jaar eerder willen doen, zodat we lekker konden touren toen we nog geen kinderen hadden :)
Nu is het toch puzzelen en plannen als we samen weg willen gaan.

INVEST N CAN DEE

"If your horse says "no", you either asked the wrong question, or asked the question wrong." - Pat Parelli -

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:12

Sparen en beleggen sowieso. Ik heb nooit heel ruim geleefd, heb altijd gespaard, maar zat zooi gekocht waarvan ik achteraf spijt had. En als ik vanaf mijn 18e elke maand 100 euro in een spaarpot had gelegd.. en dat ook nog eens belegd had.. Pfoe dan had ik een leuke cent gehad voor een eigen huis/boot/vroeg pensioen bv.
Ik had jonger met mijn eigen bedrijf moeten beginnen. Jarenlang met tegenzin allerlei vervelende en slecht betaalde baantjes gehad.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:14

Eerder het besef willen hebben dat exacte vakken je meer opleveren in de "grotenmensenwereld".

Zit ik dan met mijn afgeronde opleiding geschiedenis, waar niets in te vinden is :+ |o

"Elk afscheid betekent de geboorte van een herinnering"
s. Dali

Flying_Angel

Berichten: 15708
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:14

Inderdaad sparen!

En beginnen met gitaarspelen. Ik wil zo graag gitaar kunnen spelen, heb er nu eentje gekocht, maar echt discipline om het te leren heb ik niet! :\

Live free <3 [o]

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:16

Ja sparen en beleggen. Ik ben nog maar 26 maar net aan het werk, alleenstaand en een flinke studieschuld. Een huis kopen kan ik dus wel vergeten.

Ook zou ik willen dat ik eerder was begonnen met kitesurfen, wat een onwijs vette sport is dat :D

Always smile it makes people wonder what you're up to!

Snippergroen

Berichten: 6663
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:17

Pianospelen! Nu kan ik het helemaal niet. Of naja, ik kom met 'how to play' op Youtube een heel eind, maar man wat had ik graag echt piano kunnen spelen. Ik zou er nu natuurlijk ook tijd in kunnen steken, maar het aanleren gaat kinderen toch vaak net wat makkelijker af.

En ik had gewild dat ik eerder de waarde in had gezien van het leren van dingen. Dus dat ik vroeger met meer aandacht mijn huiswerk had gemaakt. Ik kan goed leren, als in dat ik goed kan stampen. Dus daarmee haalde ik mijn toetsen, maar ik heb nooit de moeite genomen om het geleerde te begrijpen en dat vind ik achteraf gezien heel jammer :)

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:18

Stretchen :P ooit ga ik de split en spagaat bereiken

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

Morrie

Berichten: 22301
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Waar had je jonger mee willen beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:19

Pianospelen. Ik heb nu een piano staan maar ik ben te oud om het nog goed te leren

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:26

Oei, goede vraag.

Nu ben ik wel van mening dat je als volwassene alles nog kunt aanleren, alleen tijd en doorzettingsvermogen is nu bij minder dan vroeger...

Ik had wel eerder met hardlopen willen beginnen en dan omdat ik het leuk vond en niet uit noodzaak.

purny

Berichten: 27407
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Waar had je jonger mee willen beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:29

Sparen ipv een gat in mijn hand hebben. En mijn opleiding afgerond, dan zat ik nu niet met een studieschuld

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Niki_

Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Waar had je jonger mee willen beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:30

Een muziekinstrument leren spelen, of nog een vreemde taal erbij :j

this little light of mine, I'm gonna let it shine

Dispar_Vulgo

Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:30

Een tip wat ik wel al jaren doe: begin vroeg met sparen/beleggen voor je pensioen.
Als je later alleen van een AOW moet leven is dat echt weinig. Vaak bouw je wel pensioen op als je een baan hebt (let op! dit is een werkgever niet verplicht), maar ook dat bedrag kan tegen vallen.

Als je nu vanaf je 25e slechts 100 euro p/m spaart/belegt voor je pensioen, heb je straks op je 65e toch €48.000,- gespaard (zonder rente, of zonder winst van beleggen).
Dan heb je van je 65e tot 80e toch iedere maand ruim 250 euro (netto) extra te besteden.

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Waar had je jonger mee willen beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:33

Sparen en een goede studiekeuze maken en dan ook afmaken :+

Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag.

tita

Berichten: 19746
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:36

Beleggen

Sparen deed ik al toen ik mijn eerste baantje had, maar de hoeveelheid dat je kunt sparen als je thuis woont is veel met het feit dat je op jezelf woont.

Beleggen ben ik paar jaar mee gestopt en nu weer aan paar jaar aan de gang.
Ik word er niet beter van levert wel,wat op maar is echt redelijke winsten tegen flinke verliezen waardoor ik het van dividend moet hebben.
Dus ik doe zeker iets fouts maar ik geniet wel van mijn spaargeld :D

Ik zou ook willen dat ik vroeger mijn doofheid eerder had geaccepteerd en speciale school had gevolgd wellicht had ik nu meer gekund en weten wat ik had willen worden.

30-11-2015
03-07-2018

troi
Berichten: 16988
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:52

Geld uitgeven aan leuke dingen en in het moment leven!

Teveel om me heen gezien dat mensen reuze verstandig geld oppotten en vervolgens vlak voor het pensioen de pijp uit gingen of een nare ziekte opliepen waardoor ze niet hun lang bewaarde droom konden uitvoeren. Bijvoorbeeld een wereldreis maken.


onpaard

Berichten: 2954
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:01

Niks eigenlijk. Ik kijk vooruit, niet terug.

*****

madeliefw

Berichten: 2662
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:03

Skiën

En tennissen

[o]

XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:10

Sporten!
Ik ben nu 26.
Vorig jaar leren skieen.
Dit jaar gestart met hardlopen, skeeleren, zeilen en schaatsen.
Ik vind het geweldig leuk. En gigantisch moeilijk haha.
Soms denk ik: was ik als kind maar wat sportiever geweest. Maar mijn ouders vonden paardrijden genoeg en ontmoedigden de andere hobby’s.
Ben blij dat ik het nu in ieder geval alsnog ontdekt heb.
Laatst bijgewerkt door XxLMMxX op 19-10-20 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Berichten: 4747
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:10

Ik had in mijn jeugd eerder begonnen willen zijn met een andere sport dan paardrijden, zoals badminton (waar ik pas in m'n pubertijd mee was begonnen). Ik vond paardrijden wel heel leuk, maar wij hadden vanuit huis niet de financiën om bijvoorbeeld eigen paarden te kopen of om echt verder te gaan in de sport. Als ik op jongere leeftijd met badminton was begonnen had ik hier nog verder mee kunnen komen.

En ik zou wel graag een instrument hebben willen leren bespelen toen ik jonger was. Alleen toen had ik niet zo die behoefte ofzo :')

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:12

Ik hoor van de ouderen in het verzorgingshuis dat ik nu zou kunnen emigreren omdat ik nog jong genoeg ben (ook begin 20 ben ik)
misschien een stiekeme hint dat ze me weg willen hebben :+ _O-

"Love the life you live, live the life you love."

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:12

Sparen :Y)

Nu ik op mezelf woon besef ik hoeveel geld ik al die tijd gewoon 'aan van alles en nog niets' heb uitgegeven...
Harde leerschool, maar het lukt nu wel goed. Maar baal er wel van dat het me nooit eerder echt gelukt is.

Wave after wave


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmenteC, Berdien, CalipsoLover, Christina, Lemonadee, meniekske, MyWishMax, nikolletje, SemrushBot, Stybba, Zick_Zack en 37 bezoekers