Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
WinSel

Berichten: 20566
Geregistreerd: 28-09-04

Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 15:02

Hallo Bokkers,

Vanmorgen heb ik eindelijk al mijn moed verzameld om naar de tandarts te gaan voor het trekken van mijn verstandskies. Had al een tijdje last van het tandvlees (geen ruimte), de kies zelf doet gelukkig nog geen pijn. Vannacht slecht geslapen omdat de klier bij m'n kaak wat opgezet is.

Ik kon vanmorgen gelijk terecht maar na het zien van de foto, is de tandarts er achtergekomen dat de wortel van de kies door of langs de hoofd zenuw loopt. Als hij m nu zou trekken, bestaat de kans dat ik m'n geval aan de kant kwijt ben. Dus naar de kaakchirurg....

Gelijk gebeld en ik kan woensdag al terecht gelukkig, maar ik schijt m 1000 kleuren. De tandarts is al verschrikkelijk, laat staan een onbekende kaakchirurg...

Ik ben benieuwd naar ervaringen en hoe lang jullie last hebben gehouden, ik ben vrijdag jarig en wil natuurlijk wel een gebakje eten haha.

Het gaat om links onder....

Als iemand nog tips heeft om te ontspannen, graag haha

Groetjes Nienke

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️


Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:06

Ik ben ook bij de kaakchirurg geweest omdat er een zenuw te dicht bij zat.
De kaakchirug heeft de boosdoener er in stukken uit gehaald. Beetje dikke wang gehad, en ja er zit een gat in je kaak dat je moet schoonhouden en even aan de andere kant moet kauwen.
Verder heb ik er nauwelijks last van gehad en heb de pijnstilling die ik voorgeschreven had gekregen niet nodig gehad.

Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag.

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:06

Ik ben echt net vanochtend geweest, dus kan je niks zeggen over hoe het morgen of over twee dagen voelt haha.
De ingreep viel mij 100% mee. Geen pijn, alleen een heel vreemd gevoel. Maar je wordt gewoon verdoofd en dat werkt goed. Daarna, toen de verdoving aan het uitwerken was wel echt veel pijn gehad, maar met pijnstillers is dat goed te doen. Van de kaakchirurg die ik had mag ik ook gewoon alles eten, maar omdat het gevoel nog niet heel fijn is denk ik dat ik dat nu nog niet doe. Maar tot nu toe, behalve dus even echt veel pijn toen de pijnstillers nog niet werkten, heb ik niet heel veel last ofzo.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Anoniem

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:08

De kaakchirurg klinkt misschien heel heftig maar dit valt mee. Je bent in betere handen dan bij je eigen tandarts, want de kaakchirurg doet dit veel vaker en heeft meer ervaring met dit soort gevallen.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:12

Ik ben enkele weken geleden geweest. Voor mij voor het eerst dat ik kiezen liet trekken en het is mij echt 100% meegevallen.

De verdoving in mijn mond was het geen waar ik het meest tegenop keek i.c.m. de pijn zodra deze uitgewerkt zou zijn. De verdoving gebeurt met mini prikjes en alles verliep heel rustig. De chirurg nam de tijd en benoemde wat hij ging doen/wat ik kon merken. Super fijn, dus geef vooral aan dat je het spannend vindt. Dan kan de chirurg en zijn/haar assistent daarop inspelen.

Naderhand heb ik 0 verdikking en helemaal geen pijn gehad. Ik heb mij erover verbaasd. :') Ik heb twee verstandskiezen laten trekken (boven en onder aan een kant) en geen hechtingen of medicatie gekregen.

Na het trekken goed aan een kant eten, zodat de wond kan genezen. Daarna zul je een gat hebben zitten die je inderdaad schoon moet houden (wat erg eenvoudig is). Het went heel snel. Doorgaans valt voor iedereen de ingreep reuze mee, maar zijn de ervaringen nadat de verdoving uit is gewerkt wisselend. Begin wel een uur voordat de verdoving is uitgewerkt met pijnstilling. Ook al heb je nog geen pijn. Dat kan voorkomen dat je wel enorme pijn krijgt. :+

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:14

Bij mij zijn ze alle 4 door de kaakchirurg eruit gehaald. Echt heel fijn gedaan.
Als je van tevoren zegt dat je het eng vindt, houden ze daar zeker rekening mee.
De verdoving wordt in de ene kamer gezet, dan ga je terug naar een wachtruimte om het in te laten werken en dan pas beginnen ze.
Je krijgt een soort watten en gaas in en op het gat en dat moet je er een aantal uren in houden.

Of je nu vrijdag een gebakje kan eten? Ik weet het niet, de eerste dagen wilde ik alleen maar zachte dingen eten want er was behoorlijk gewroet.
Succes!

Toos paardloos

SnippergroenJarig

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:24

Ik heb mijn onderste verstandskiezen vorig jaar bij de kaakchirurg laten doen. Ik vond het fantastisch. Narcose is een gek iets om mee te maken maar ik ben zo blij dat ik niks van de ingreep heb meegekregen!

Bij mij ging het anders dan bij Imker. Ik kreeg paracetamol om de spiegel vast op te bouwen, kreeg een infuus met zoutoplossing in een voorbereidingskamer en eenmaal in de operatiekamer mocht ik zelf nog even op de tafel klimmen en kreeg ik het 'slaapmiddel' per infuus toegediend. De operatie is vervolgens uitgevoerd en ik werd wakker op de uitslaapkamer :) Ik heb geen gaas/watten gehad.

Als tip voor een goed herstel: Zorg dat je zo'n plastic spuitje meekrijgt waarmee je de wond kan spoelen. Dat voorkomt een boel narigheid :)

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.


WinSel

Berichten: 20566
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 15:31

Bedankt voor jullie reacties. Fijn om te lezen dat het bij jullie is meegevallen!

Negerzoen waarom heb jij narcose gekregen? Heb je daar om gevraagd of werken zij altijd zo. Lijkt me ook wel wat haha.

Z'n spuit heb ik al van de tandarts meegekregen dus dat komt goed.

Ben heel benieuwd hoe het bij mij zal gaan....

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

SnippergroenJarig

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:40

WinSel schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Fijn om te lezen dat het bij jullie is meegevallen!

Negerzoen waarom heb jij narcose gekregen? Heb je daar om gevraagd of werken zij altijd zo. Lijkt me ook wel wat haha.

Z'n spuit heb ik al van de tandarts meegekregen dus dat komt goed.

Ben heel benieuwd hoe het bij mij zal gaan....


Haha weet je dat ik nu pas realiseer dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat je onder narcose gaat bij een kaakchirurg. Ik ging er vanuit dat jij dat ook zou krijgen! Excuses :o

Ik ben onder narcose geweest omdat ik allergisch ben voor de verdoving die ze gebruiken :) Normaal krijg ik dan een verdoving zonder adrenaline (dat gaat beter) maar die is voor een ingreep als deze dan niet sterk genoeg.

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:51

Hier twee keer twee verstandskiezen laten trekken (wel bij de tandarts) onder plaatselijke verdoving. En daar had ik beide keren ongeveer twee dagen last van. Ik teerde met veel plezier op drinkmaaltijden. Nu zijn ieders verstandskiezen anders, die van mij groeiden mooi recht omhoog maar zorgden voor onstoken tandvlees. Niet bang zijn om voor meer verdoving te vragen als je het niet vertrouwd. Onprettig was het zetten van de verdoving en het geluid van de ingreep. Het trekken zelf ging dan weer heel snel en uiteraard pijnloos.

_Ekenna
Berichten: 2802
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:07

Hier een aantal jaar geleden 6 kiezen laten trekken bij de kaakchirurg vanwege te weinig plek in de kaak, waarvan 4 verstandskiezen en mijn 2 kleinste kiezen in m’n onderkaak. Dit is in 2 etappes gedaan. Stelde niks voor. :') Zowel tijdens als naderhand niet.

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:10

Hier alle 4 kwijt.

Ik had echt een fixe ontsteking en enorm veel pijn. Daardoor werkte de verdoving minder.
Maar erna helemaal geen pijn.

Beetje geïrriteerd. Maar zo opgelucht dat ik van die enorme pijn af was.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Zertab

Berichten: 12071
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:12

Liever de kaakchirurg dan de tandarts! Voor alle vier de verstandskiezen daar geweest. Ging prima, goed verdoofd. Had op recept ibuprofen mee. Ik slik nooit ibuprofen, dus werkte bij echt mega goed :D :')
Natuurlijk wel een dikke wang een paar dagen. Maar dat zou bij een tandarts even goed zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:21

Een kaakchirurg mag niet zomaar volledige narcose toedienen, tenzij het een kaakchirurg in het ziekenhuis is.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:32

ik ga 10 x liever naar de kaakchirurg dan naar de tandarts, ben er dan ook vaak geweest. Ik laat een tandarts geen kiezen meer trekken, ieder z'n vak, zeg ik maar.
Kaakchirurg verdooft goed, legt uit wat hij aan het doen is en geeft receptjes mee voor pijnstilling en spoelmiddel. Het is allemaal zo gepiept en je voelt er niet van.
Tip voor thuis: leg van tevoren een coolpack koel en begin zodra je thuis bent met koelen, 10 minuten op 10 minuten af, dat kan een zwelling voorkomen.

Tip 2: haal van tevoren al je oorbellen eruit, anders moet je dat daar doen en in de zenuwen ben ik er wel eens eentje kwijtgeraakt daar
Laatst bijgewerkt door Morrie op 19-10-20 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:32

Ik ben onder narcose geweest toen ze er bij mij uitmoesten. Na 4 jaar moed verzamelen (ja echt).
Ik had naar mijn weten geen problemen met wortels die door zenuwen heen lopen (of ze hebben het niet gezegd) maar ik zou het zo weer doen (oke, dat klonk wel heel stoer) maar door de narcose kreeg ik niets mee, ben super behandeld daar en tis allemaal goedgekomen.

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:33

Tips om te ontspannen: muziekje lekker hard afspelen via je oordopjes :+
Heb jaren geleden 5 (yep, geen fout) verstandskiezen laten trekken bij de kaakchirurg. Dat werd verspreid over 2 keer, eerst de ene en later de andere kant. Gezegd dat ie met de moeilijkste kant moest beginnen. Dat was hel, één van de kiezen lag echt heel beroerd en kostte veel moeite om eruit te krijgen. Keer erop kneep ik hem behoorlijk, maar dat was gelukkig de makkelijke kant en die kiezen waren er zo uit.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.
Always look on the bright side of life :)ddd

Rinkex

Berichten: 1490
Geregistreerd: 03-09-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:37

ik heb ook mijn onderste twee verstandskiezen weg laten halen bij de kaakchirurg. Van de eerste heb ik echt lang last gehad, maar de tweede keer amper.( was denk ik ook wel voorbereid op veel pijn. :') )

De behandeling zelf is echt zo gepiept, goede verdoving had en ook goede instructies voor nadien. :)

~Joy (†16/04/2019) & Will He Express (†11/10/2023) ~

WinSel

Berichten: 20566
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 17:13

Bedankt weer! Fijn om te lezen dat jullie de behandeling mee vinden vallen. Het maakt me al wat rustiger! Al is dat woensdagochtend vast niet meer zo haha. Gelukkig moet ik er woensdag om 9.40 al zijn dus heb niet lang de tijd om te piekeren

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:55

Zorg dat je goed eet voor de behandeling. En zorg dat je bv smoothies (liefst zonder melk en zonder pitjes) in huis hebt.
Hebben ze iets gezegd over pijnstilling? Paracetamol kan je vaak al mee beginnen voordat de behandeling begint.

CastaMickey

Berichten: 7256
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:59

Tip: let goed op met kauwen als de verdoving nog werkt, je kan ongemerkt je hele wang kapotmaken van binnen.

Sterkte verder, het is altijd verschillend. De eerste keer had ik gewoon heel erg veel pijn een aantal dagen/weken en de 2e keer was een groot deel van m'n gezicht dik en paars dus er valt weinig over te zeggen hoe het gaat zijn. Goed dat je gaat, het is even op de tanden bijten :+ maar dan ben je er ook vanaf.

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:04

Bouw een spiegel op met pijnstillers, en neem een washand mee met ijs erin zodat je op de terugweg naar huis meteen kunt gaan koelen, dat scheelt enorm veel.

Is het al lente?

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:46

Ik begon de avond er voor al met paracetamol voor de zekerheid. Ik moest smorgens al vroeg.
Zelf was sik als de dood voor de verdovingen. Maar de eerste keer stond ik echt letterlijk binnen 10 min weer buiten. Ook geen na pijn gehad.

2x was ingewikkelder omdat het een olifantstand was. Ging horizontaal door mijn kaak met nog kaakbot er over heen. Dat heeft ze aardig wat werk gekost. Ma niet meer pijnstillers hoeven nemen dan nodig.

Tandarts ben ik nog steeds als de dood. Kaakchirurg zou ik ook zo nog eens doen wanneer t moet.

pinto_1

Berichten: 2541
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:04

Jee, wat zijn jullie allemaal enthousiast over de kaakchirurg. Heb ik dan weer pech gehad?

Ben 1x geweest voor een verstandskies die op zijn kant lag, dus moest er in 6 stukken uit. Vond de behandeling meevallen, op de verdoving na niets gevoeld. Wel gehecht, dus nog een tijdje draadjes in mijn mond gehad. En toch nog wel een paar weken pijn in mijn kaak bij het eten.
Alleen die chirurg was zo verschrikkelijk bot, daar heb ik nog het meest last van gehad. ;(

En nu mag ik 16 november voor de andere kies. :\ Heb de tandarts gevraagd of hij ook een vriendelijke chirurg kon aanbevelen, maar volgens hem zijn er geen aardige kaakchirurgen.

strooigoed

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:12

pinto_1 schreef:
Jee, wat zijn jullie allemaal enthousiast over de kaakchirurg. Heb ik dan weer pech gehad?

Ben 1x geweest voor een verstandskies die op zijn kant lag, dus moest er in 6 stukken uit. Vond de behandeling meevallen, op de verdoving na niets gevoeld. Wel gehecht, dus nog een tijdje draadjes in mijn mond gehad. En toch nog wel een paar weken pijn in mijn kaak bij het eten.
Alleen die chirurg was zo verschrikkelijk bot, daar heb ik nog het meest last van gehad. ;(

En nu mag ik 16 november voor de andere kies. : Heb de tandarts gevraagd of hij ook een vriendelijke chirurg kon aanbevelen, maar volgens hem zijn er geen aardige kaakchirurgen.

Hier in het ziekenhuis was vroeger ook zo'n botte kaakchirurg, hij werd gevreesd door de meeste mensen, gelukkig is hij nu met pensioen en zitten er 2 hele aardige jonge kerels.
Ze zijn er dus wel: aardige kaakchirurgen :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne200, bellizdej, miezelke, Mutsie93, Nescio18, Omany en 46 bezoekers