Oudere shetlander 24/7 buiten, welk patroon scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Oudere shetlander 24/7 buiten, welk patroon scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-20 23:36

Hi,

Mijn oudere shetlander heeft het erg zwaar met het opwarmende klimaat. Ze maakt een vacht aan welke goed is voor een Siberische winter, afgelopen winter zat ze hier ook al mee. Ze heeft het met regelmaat dusdanig warm dat ze zonder inspanning zweet. Als ik haar meeneem voor een wandeling staat t schuim tussen de billen, nek, oksels en op de buik.
Nu ben ik zelf niet pro scheren als je paard 24/7 buiten loopt en al helemaal niet als het een weidemaatje is. Maar dit vind ik wel erg sneu en ik zie dat ze echt last van de vacht ondervindt. Gezien het opwarmen van het klimaat zal dit wel toekomst zijn ook. Ze is verder gewoon gezond hoor, geen reden tot verdenken van ppid etc. Ze zal de enige shet die hiermee zit ook niet zijn.
Ik vroeg me dan ook af of er hier ook mensen zijn welke hun (oudere) shetlander 24/7 buiten hebben staan maar wel rond deze tijd borst/jachtpatroon/alleen het bovenlijf eraf scheren? En welke deken van hoeveel gram je dan op hebt liggen in zowel de herfst als de winter?


Bedankt :)


senna21

Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 02:38

Toch een tip:
Als paarden Cushing hebben, maken ze ook meer vacht aan en kunnen hun eigen lichaamstemperatuur slechter regelen. Vooral in het najaar zie je dat vaak (snel zweten) Dit komt regelmatig voor bij oudere pony's en paarden.
Voor het scheren is er een overzicht met verschillende patronen.. Ik zou beginnen met alleen een streep op de borst.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Onali

Berichten: 18381
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Oudere shetlander 24/7 buiten, welk patroon scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 03:21

Ik heb bij mijn 2 shetlanders een streep op de borst. Bij één wat breder en wat verder doorlopend dan de ander.
Geen dekens nodig zo.

Black is the colour of my true love's hair

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Oudere shetlander 24/7 buiten, welk patroon scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 06:36

Oudere shetlander, 24/7 buiten met inloopstal en weidemaatje. Wel ppid.
Ik scheer haar het hele jaar door volledig en ze heeft nu een dunne regendeken op. Ze is hierdoor veel energieker. Ze had het zo verschrikkelijk warm.

Kidde
Berichten: 3433
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Oudere shetlander 24/7 buiten, welk patroon scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 06:39

Je beschrijving deed mij eerlijk gezegd ook aan cushing denken. Ik heb twee paarden met cushing. Degene die ik eigenlijk puur voor de zekerheid liet testen bleek de hoogte waardes te hebben en die had vrijwel geen symptomen. Nu in oktober kan je nog met korting testen, misschien toch een idee om nog te doen voor de zekerheid?


Melvern
Berichten: 4404
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 06:51

Wij schoren onder oude shetlander de onderkant van de hals en de borst redelijk vroeg. Tegen de erge kou zat er dan wel weer iets op. Zij had helaas wel cushing. Ze verhaarde ook heel erg moeilijk en in de lente schoren we haar helemaal.

Ze had het altijd warm en was ook bezweet zonder iets gedaan te hebben. Als ze dan mee ging was ze zeiknat. Het kleine stukje scheren hielp bij haar al heel erg.

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Oudere shetlander 24/7 buiten, welk patroon scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 07:56

Ik heb de voucher aangevraagd en mn DA geappt. Als t nu zoveel scheelt dan better safe then sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:26

Om antwoord te geven op je vraag; mijn teddybeer krijgt de onderkant van de hals en de borst geschoren. Gaat perfect zonder deken en alleen na een flinke training is hij nog wat nat.
Voorbeeldje (dit was de beste foto van de grapjas :') )

Afbeelding

Maar eens met de rest van de reacties, cushing uitsluiten is verstandig om te doen.

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Oudere shetlander 24/7 buiten, welk patroon scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-20 14:35

Het borstje en halve hals is er eerst af. Vrijdag komt de DA bloed afnemen voor de PPID test. Afbeelding
Afbeelding

Kidde
Berichten: 3433
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:30

Ik was wel benieuwd of je al een uitslag had?

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Oudere shetlander 24/7 buiten, welk patroon scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 01:09

Ja, die heb ik. De vrijdag erop was t binnen.

Haar waarde was 1167 pg/ml.

Referenties zijn Augustus - oktober >47 pg/ml* (>10,5 pmol/L) : positief.

Ze was dus hartstikke positief op PPID. Gelukkig is ze nog symptoomvrij.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers