Samenleef vragen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Samenleef vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 16:44

Wie weet of het volgende kan.

Ik heb een eigen koopwoning. Hypotheek op mijn naam alleen.(is in werking gezet om de boel over te schrijven op mijn naam, loopt dus)
Lat relatie met man zonder eigen woning. Ingeschreven op mijn adres.
Is het dan middels een samenlevingscontract mogelijk om voor het partnerpensioen elkaar aan te wijzen?

Situatie is als volgt.
Partner er ik gaan financieel uit elkaar. Hij gaat van de hypotheek af, wordt mijn huis.
We gaan wel verder met elkaar in de relatie. En willen elkaar dus ook later goed achter laten.
Tijdens samenwonen was er een samenlevingscontract. (Deze is nog niet doorgehaald)Kan deze gewoon behouden worden als hij nog op mijn adres staat ingeschreven?
En kan je elkaar dan aanwijzen als rechthebbende op partnerpensioen.

We staan ook in elkaars testamenten en dat blijft ook zo.

Vjestagirl

Berichten: 26646
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Samenleef vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:49

Dit gaat het niveau van bokt echt ontzettend te boven, ik zou hier een notaris voor vragen.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Samenleef vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 16:50

Wie weet zit er een kandidaat notaris op bokt. Ik kwam er ook niet uit zo en dacht wie weet is er iemand die het weet. Niet geschoten altijd mis

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:50

Dit lijkt me een erg ingewikkelde situatie.Ik lees mee om te zien hoe dit opgelost moet worden.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:51

Martje80 schreef:
Wie weet zit er een kandidaat notaris op bokt. Ik kwam er ook niet uit zo en dacht wie weet is er iemand die het weet. Niet geschoten altijd mis


En jij verwacht gratis juridisch advies?

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:54

Schemerdier schreef:
Martje80 schreef:
Wie weet zit er een kandidaat notaris op bokt. Ik kwam er ook niet uit zo en dacht wie weet is er iemand die het weet. Niet geschoten altijd mis


En jij verwacht gratis juridisch advies?


Haha inderdaad ik dacht hetzelfde.. lekker makkelijk.

TS, ga hiermee naar een notaris. Die kan je het uitleggen. Bokt is geen geschikt medium hiervoor.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 16:59

Och jeetje...vragen staat vrij toch. Naja verkeerd gedacht dus..
Er zijn zo vaak mensen die om juridisch advies vragen hier, zag er geen kwaad in eigenlijk..

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Samenleef vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 17:02

Natuurlijk mag ze dat best vragen! Naar een notaris moet je vaak toch nog wel met dergelijke contracten. Maar het is toch goed om vooraf zelf wat onderzoek te doen en je te laten informeren.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Samenleef vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 17:05

Tuurlijk mag je dit vragen, er komen toch honderdduizend andere vragen voorbij waarbij Bokt het antwoord niet altijd weet. Vragen staat vrij.
Maar helaas weet ik het antwoord ook echt niet.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 17:06

Geld kost het sws wel bij de notaris. Dat is het probleem ook niet. Ik vroeg het me gewoon zo af

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 17:24

Martje80 schreef:
Wie weet of het volgende kan.

Ik heb een eigen koopwoning. Hypotheek op mijn naam alleen.(is in werking gezet om de boel over te schrijven op mijn naam, loopt dus)
Lat relatie met man zonder eigen woning. Ingeschreven op mijn adres.
Is het dan middels een samenlevingscontract mogelijk om voor het partnerpensioen elkaar aan te wijzen?

Situatie is als volgt.
Partner er ik gaan financieel uit elkaar. Hij gaat van de hypotheek af, wordt mijn huis.
We gaan wel verder met elkaar in de relatie. En willen elkaar dus ook later goed achter laten.
Tijdens samenwonen was er een samenlevingscontract. (Deze is nog niet doorgehaald)Kan deze gewoon behouden worden als hij nog op mijn adres staat ingeschreven?
En kan je elkaar dan aanwijzen als rechthebbende op partnerpensioen.

We staan ook in elkaars testamenten en dat blijft ook zo.

Als jij de woning zelf zonder hem gekocht hebt,dan wordt het niet jouw huis maar is en blijft jouw huis. Als je iemand laat meebetalen aan de hypotheek dan is het volgens mij niet zo dat het huis gedeeltelijk van die persoon zou worden!Het huis is van jou,of de ander nu wel of niet van de hypotheek afgaat. Die heeft het koopcontract toch niet ondertekend,en jij wel,neem ik aan.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 17:33

- Als het over jullie nabestaanden pensioen gaat, kan je beter informeren bij jullie pensioenfonds(en), wat de voorwaarden voor ‘partner’ zijn.

- Wat betreft erven, geef je aan in elkaar testament te staan. Wel slim om over na te vragen of je partner wel als ‘partner’ volgens belastingdienst wordt aangemerkt, want dat is veel gunstiger tarief voor erfbelasting. Dit kan je navragen bij belastingdienst.

- Edit: als je toch contact opneemt met belastingdienst, dan is het ook slim om na te vragen hoe het zit met je/jullie jaarlijkse belastingaangifte. Wordt je partner gezien als (verplichte) fiscale partner?

- En wat voorgaande ook zei. Dat de hypotheek 100% op jouw naam staat, zegt niks over het eigenaarschap van het huis. Jij moet in het kadaster als enige eigenaar staan. Dit regel je bij notaris.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Samenleef vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 18:28

Hij wordt geroyeerd van de hypotheek en koopakte,zo zeg je dat toch? Destijds samen gekocht,ik ga er nu alleen mee verder. Dus ook geen fiscale partners meer.

Alleen zal hij dus, nadat hij geroyeerd is, wel (weer) op mijn adres ingeschreven staan. Dus hij wordt mijn huisgenoot,blijft mijn vriend.
We gaan een lat relatie aan. De helft vd tijd is hij voor werk al op zee. Heeft na het royeren geen postadres meer, en daarom blijft hij dus op dit adres ingeschreven .
Ik weet het het klinkt allemaal heel vreemd.
Bottemline, hij is niet geschikt om samen te wonen, hebben we 4 jaar gedaan,maar hij wordt er stapelgek van. Hij heeft nog een eigen werk/hobby locatie waar niet gewoond mag worden. We zijn nog steeds blij met elkaar alleen de financiën gaan uit elkaar,beide ons eigen plekje, maar willen wel goed voor elkaar zorgen voor nu en de toekomst

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 18:52

Martje80 schreef:
Wie weet zit er een kandidaat notaris op bokt. Ik kwam er ook niet uit zo en dacht wie weet is er iemand die het weet. Niet geschoten altijd mis


Die gaan echt niet op basis van een bericht op Bokt advies geven en al zeker niet gratis...

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 18:54

Als jullie op hetzelfde adres staan ingeschreven, dan zijn jullie fiscaal partner. Of het is mij fout verteld, ik ben namelijk ook uit elkaar gegaan, maar tot ik een andere woning had en dus op een ander adres ingeschreven was, was ik volgens de belastingdienst nog steeds fiscaal partner met mijn ex. Waardoor ik van de belastingdienst in die maanden geen cent zorgtoeslag kreeg, omdat mijn ex daar te veel voor verdiende en de gemeente kon ook niks voor mij betekenen zolang ik geen eigen adres had.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Samenleef vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 18:55

Als ik terug zou gaan naar mijn ouders, en me daar laat inschrijven,dan ben ik toch ook geen fiscaal partner van mijn ouders?

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 18:55

Tiggs schreef:
Martje80 schreef:
Wie weet zit er een kandidaat notaris op bokt. Ik kwam er ook niet uit zo en dacht wie weet is er iemand die het weet. Niet geschoten altijd mis


Die gaan echt niet op basis van een bericht op Bokt advies geven en al zeker niet gratis...

Er is ook niemand die ze dat verplicht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 18:58

Wat een flauwe reacties.

Tuurlijk mag TS dit vragen. Er kunnen ook bokkers bij zitten die zelf in een soortgelijke situatie hebben gezeten of nog zitten en die hier dus wel iets over kunnen vertellen. Ik volg interessant topic. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 19:00

_Christina schreef:
Als jullie op hetzelfde adres staan ingeschreven, dan zijn jullie fiscaal partner. Of het is mij fout verteld, ik ben namelijk ook uit elkaar gegaan, maar tot ik een andere woning had en dus op een ander adres ingeschreven was, was ik volgens de belastingdienst nog steeds fiscaal partner met mijn ex. Waardoor ik van de belastingdienst in die maanden geen cent zorgtoeslag kreeg, omdat mijn ex daar te veel voor verdiende en de gemeente kon ook niks voor mij betekenen zolang ik geen eigen adres had.


Dit klopt niet helemaal. Als je alleen bij elkaar ingeschreven staat, zonder huwelijk of iets dergelijks ben je niet automatisch fiscaal partner.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Samenleef vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 19:12

Wellicht in verband met het samenlevingscontract? Al zou die dan zijn opgeheven, maar zoiets weet de belastingdienst niet.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... le-partner

^In geval van TS ben je denk ik nog een jaar wél fiscaal partner, omdat je het jaar ervoor partner was. Én los daarvan blijf je daarna ook fiscaal partner, gezien hetgeen je met pensioen wilt regelen.

marleen_88

Berichten: 14049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Samenleef vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 20:33

Wat een ingewikkelde situatie. Ik heb echt geen bal verstand van dit soort zaken, dus daar kan ik je niet bij helpen.
Ik wil je wel veel succes wensen, hopelijk krijgen jullie het goed geregeld.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 20:50

Op zich lijkt mij dit niet zo'n hele ingewikkelde situatie.
Het huis is straks alleen van jou.
Uiteraard kan je wel je samenlevingscontract behouden, misschien wel door het een en ander aan te passen.
In principe is het toch hetzelfde als:
Ik heb een woning van mij alleen, ik krijg een relatie en ga een samenlevingscontract aan met deze persoon.
Deze persoon is dan mijn partner en heeft dan dus ook recht op partnerpensioen en recht op hetgene wat is vast gelegd in het samenlevingscontract en/of testament.

Edit: geregistreerd partnerschap is dan misschien een betere optie.
Een goed opgesteld testament is in beide gevallen wel verstandig.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 18-10-20 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Samenleef vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 20:57

Hij blijft op jou adres ingeschreven. Dan blijf je volgens mij ook fiscaal partner.

Daarnaast als het damenlevingscontract blijft, dan is er qua pensioen volgens mij niets veranderd.

Enige wat er eigenlijk veranderd is dat jij het huis 'helemaal' koopt. Veel spannender is t niet

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:48

Met alleen een samenlevingscontract is het pensioen nog niet geregeld, dat moet je bij het desbetreffende pensioenfonds regelen. Dat zou de notaris eigenlijk moeten hebben verteld bij de opmaak van het samenlevingscontract, al dan niet zelfs ín het contract hebben vermeld.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Samenleef vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:52

TS, de adviezen en antwoorden in dit topic kloppen voor een heel groot gedeelte niet, ik zou dit met een notaris bespreken/uitzoeken.