Pakketfraude

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Pakketfraude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 09:27

Sinds een week ontvangen wij pakketten waarvan de geadresseerde onbekend is. (Brievenbuspaketten tot nu toe, kon dus ontvangst niet weigeren).
Geadresseerde heeft dezelfde voornaam opgegeven als mijn zoon heeft maar een andere achternaam. Mijn zoon heeft, na overleg met de klantenservice, drie pakketten retour gestuurd naar bol.com en we hadden gehoopt dat zij dat account inmiddels verwijderd zouden hebben, aangezien het is doorgespeeld naar de fraude-afdeling.

Maar nu ziet mijn zoon in zijn post.nl-account dat er weer een aantal pakketten onderweg is. Van bol, van Mediamarkt en nog een ander bedrijf. En gisteren lag er een pakketje uit China in de bus.

Wat ik me nu afvraag: hoe kan het dat de pakketten in zijn account van post.nl zichtbaar zijn? En waarom is degene die de bestellingen doet nog niets op komen halen? Want dat is toch de truc?

Edit: bol.com heeft dus wel de facturen van de drie pakketten van afgelopen week verwijderd, zodat mijn zoon in elk geval niet aansprakelijk is. Maar blijkbaar is het nep-account nog wel actief.

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Pakketfraude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 10:34

Kan bol.com niet achterhalen wel mailadres er gebruikt wordt bij de geplaatste orders?

Gaat alles op AfterPay/Klarna?

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 10:53

mysa schreef:
Wat ik me nu afvraag: hoe kan het dat de pakketten in zijn account van post.nl zichtbaar zijn? En waarom is degene die de bestellingen doet nog niets op komen halen? Want dat is toch de truc?


Die pakketten gaan op postcode en huisnummer. Dat zie je dus terug in je account.
En wat de truc hierachter is, weet ik echt niet. Ik vraag me ook af of de spullen betaald zijn. Weet bol.com dit? Zo ja, dan is er een verkeerd adres ingevoerd. Voornaam zou toeval kunnen zijn.
Maar raar is het wel ja.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 10:56

mysa schreef:
hoe kan het dat de pakketten in zijn account van post.nl zichtbaar zijn?

Vanwege het adres. Als jij iets voor jezelf besteld is waarschijnlijk ook op zijn account te zien dat er een pakket onderweg is naar zijn/jullie adres.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 10:59

Dus als ik een postNL account aanmaak op het adres van mijn buren kan ik volgen wat zij via postNL bestellen/geleverd krijgen?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Pakketfraude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:01

Je kunt de pakketen aan de deur al weigeren. Dan moet de vervoerder ze meenemen, scheelt ook al een hoop gedoe

Blackbirb

Berichten: 485
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Omgeving zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:02

Oef, dat is een vervelende situatie waar wij ook in hebben gezeten. Bij ons werd alleen het bezorgadres gewijzigd. Dus door afterpay is er echt duizenden euro's aan technologie bestelt. We hebben bol op een gegeven moment moeten aanklagen omdat ze niet het account wilde verwijderen en de kosten wilde wegschelden terwijl wij gewoon aardig wat bewijs hadden dat het niet door ons besteld en ontvangen was.

Ik weet verder niet hoe het zit met pakketten die wel op het adres bezorgd worden. Het zou ook kunnen dat iemand met een ander account jullie adres heeft gebruikt natuurlijk. Ook een lastige situatie, want als dat zo is mag bol niet zomaar informatie vrijgeven...

@Jester_ dit inderdaad sowieso gaan doen.


Wel een irritante situatie zeg.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 11:03

Weet niet wat bol.com precies weet en kan. Meisje op de chat heeft het doorgespeeld naar afdeling fraude. Maar daar hebben we zelf geen contact mee gehad.
Vrijwel zeker afterpay omdat die medewerkster zei dat ze de facturen ongeldig ging verklaren zodat zoon daar geen problemen mee zou krijgen.
Het gaat trouwens niet alleen om bol.com.
Gisteren China en Mediamarkt schijnt ook nog te komen. Heb nu een briefje op de brievenbus gedaan: geen post voor de heer X, woont hier niet.

Post-account op adres? Ik heb zelf ook een account maar zie daar geen zendingen.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 11:04

Jester_ schreef:
Je kunt de pakketen aan de deur al weigeren. Dan moet de vervoerder ze meenemen, scheelt ook al een hoop gedoe


Het zijn brievenbuspakjes.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:04

Ibbel schreef:
Dus als ik een postNL account aanmaak op het adres van mijn buren kan ik volgen wat zij via postNL bestellen/geleverd krijgen?



Je krijgt thuis een brief gestuurd met een code die je moet invoeren op de app, dus als je niet op het adres woont kan je ook niet dit in gaan zien.

Blackbirb

Berichten: 485
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Omgeving zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:08

Cilli96 schreef:
Ibbel schreef:
Dus als ik een postNL account aanmaak op het adres van mijn buren kan ik volgen wat zij via postNL bestellen/geleverd krijgen?



Je krijgt thuis een brief gestuurd met een code die je moet invoeren op de app, dus als je niet op het adres woont kan je ook niet dit in gaan zien.



Misschien dan toch contact opnemen met post nl. En ik ben bang dat ook de rest van de bedrijven gecontacteerd moet worden. En natuurlijk alle accounts verwijderen of aanpassen want dit komt wel sterk over als hacking.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Pakketfraude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 11:10

Okay, ik heb me vergist. Er komen geen pakketten van bol.com meer. Die hebben waarschijnlijk dat account nu geblokkeerd. Wel Mediamarkt en een schijnbare particulier uit Almere.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:27

Neem even contact op met PostNL, zij kunnen dr fraude pakketten onderscheppen als het om pakketten gaat.

Het doel is dat ze de pakket bezorger op het moment van bezorgen aanspreken en de pakketten willen aannemen. Misschien handig om het ook even met de bezorger op te pakken, dan levert hij niet af als niemand de deur open doet.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Pakketfraude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 12:05

Ja, zal mijn zoon contact op laten nemen met post.nl
Wel raar dat ze de postbezorger hier op zouden wachten, we zitten in een echt buitengebied met maar een paar huizen aan onze weg.

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Pakketfraude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:18

Mocht je inderdaad van MediaMarkt een pakket ontvangen, ga er dan mee langs een vestiging. Daar kan je het retourneren en ook direct melding maken. Dan kunnen ze het ter plekke direct doorzetten naar hogerhand. Lijkt me makkelijker dan bellen met hun callcenter.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Pakketfraude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 12:22

Dat zou misschien het beste zijn maar dichtst bijzijnde vestiging is dertig kilometer verderop. En zoon werkt meer dan fulltime...

Maar ja, ook nog pakketje uit China en van iemand uit Almere. En wat er misschien verder nog komt. Het is nu dus al een week bezig.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:25

Sani schreef:
Mocht je inderdaad van MediaMarkt een pakket ontvangen, ga er dan mee langs een vestiging. Daar kan je het retourneren en ook direct melding maken. Dan kunnen ze het ter plekke direct doorzetten naar hogerhand. Lijkt me makkelijker dan bellen met hun callcenter.


En als het dichtbijzijnde fileaal 25 km verder is? En je een verkoopster treft die van niks weet en het pakket kwijt raakt. Ik zou het toch anders aanpakken denk ik.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:31

Sani schreef:
Mocht je inderdaad van MediaMarkt een pakket ontvangen, ga er dan mee langs een vestiging. Daar kan je het retourneren en ook direct melding maken. Dan kunnen ze het ter plekke direct doorzetten naar hogerhand. Lijkt me makkelijker dan bellen met hun callcenter.

Onbestelde stukken hoef je niet te retourneren.
Als het bedrijf het terug wilt, zullen ze het zelf meer moeten laten ophalen.

Wij hebben hier ook een tijdje pakjes gekregen die absoluut niet voor ons waren.
Zowel in de brievenbus als later grotere pakjes.
Het begon met een telefoonhoesje op naam van iemand die wij niet kennen.
Ook niemand uit de buurt die zo heette.
Dus ik bellen, bleek het wel betaald en gingen wij er van uit dat iemand een foutje had gemaakt met het invoeren van postcode / huisnummer (waarna het adres automatisch wordt ingevuld).
Zij hebben degene geprobeerd te bellen (telefoonnummer was bekend) en een mailtje gestuurd naar het bij hun bekende mailadres.
Daarmee was de kous af en wij konden (als wij wilde) het pakketje met een retour antwoordnummer in de bus gooien maar dat hoefde niet.
Wij netjes gedaan, want ach foutje kan.
Toen kwam telefoonhoesje 2.. ik denk nog ach nog niet verwerkt en gooi hem ook terug op de bus.

Daarna kwam telefoonhoesje 3 en 4 en 5 op allemaal andere namen (allemaal via telfoonhoesje.nl)..
De laatste waren nog niet betaald (heb weer gebeld natuurlijk) en daarna hebben ze ons adres geblokkeerd.

Toen was het even rustig en kregen wij pakketjes toe gestuurd, van Bol.com, van de Xenos enz
Die van de Xenos was ik thuis en hebben ze gelijk weer meegenomen.
Andere pakketjes werden gewoon in de schuur gezet.

De meeste pakketten werden weer netjes opgehaald, maar wij hebben nog steeds 2 leesboeken, een pakketje met meerdere telefoonhoesjes en een theepot.
Ze vroegen wel of ik het bij een postnl/DHL punt wilde afgeven, maar die liggen 12/13 km verderop.
Dus heb gezegd, dat ben ik niet verplicht, kom maar halen als je ze terug wilt.
Ik had nl het juridischloket gebeld en hun zeiden, heel vervelend voor de verkoper, maar het is hun probleem.

Nooit meer wat van gehoord en krijgen nu ook geen pakketjes meer gelukkig.
Maar wie daar achter zat? Ik zou het echt absoluut niet weten.
Het rare was, alle grote (duurdere) pakketjes waren van te voren gewoon betaald op 1 na.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 12:55

Wat een apart verhaal, zeg. Dat van die automatische adresaanvulling had ik nog niet bedacht. Maar dan moet 'onze' besteller het op heel veel sites fout hebben gedaan. Dat zal wel niet.

En bovendien is de voornaam hetzelfde, dat lijkt me toch echt opzet.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Pakketfraude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:58

Het briefje op de brievenbus gaat (als het goed is) niet helpen: postbodes kijken naar adres, niet naar naam.

Het beste wat je kunt doen is de pakketjes aan de deur weigeren. Dat speelt PostNL namelijk terug naar de verzender.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:01

Hoe kan die post in ZIJN account staan?
Daar moet je voor inloggen.

Als mijn partner iets besteld, komt dat echt niet in mijn account..
Terwijl adres hetzelfde is.

Heeft je zoon zn wachtwoord al eens gewijzigd??

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Pakketfraude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:04

Mijn man kan ook alle post zien in zijn account, het is op adres en niet op naam.
Mijn zoon heeft een eigen account en die ziet ook alle post/pakjes.

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:05

mysa schreef:
Dat zou misschien het beste zijn maar dichtst bijzijnde vestiging is dertig kilometer verderop. En zoon werkt meer dan fulltime...

Maar ja, ook nog pakketje uit China en van iemand uit Almere. En wat er misschien verder nog komt. Het is nu dus al een week bezig.


dat uit china kan best dropshipping zijn, dus bij nl. bedrijf besteld maar komt van een bedrijf uit china

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:17

Brainless schreef:
Mijn man kan ook alle post zien in zijn account, het is op adres en niet op naam.
Mijn zoon heeft een eigen account en die ziet ook alle post/pakjes.


Op PostNL?

Maar toch niet in je bol. Com account??


Edit : heb het verkeerd begrepen! Excuus.

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:59

Storm schreef:
Sani schreef:
Mocht je inderdaad van MediaMarkt een pakket ontvangen, ga er dan mee langs een vestiging. Daar kan je het retourneren en ook direct melding maken. Dan kunnen ze het ter plekke direct doorzetten naar hogerhand. Lijkt me makkelijker dan bellen met hun callcenter.


En als het dichtbijzijnde fileaal 25 km verder is? En je een verkoopster treft die van niks weet en het pakket kwijt raakt. Ik zou het toch anders aanpakken denk ik.

A tref je geen verkopers bij een klantenservice.
B je retourneert het ter plekke, dus er raakt niks kwijt?

Ik denk dat iedereen het op zijn eigen manier zou aanpakken, ik benoem de mijne.
Aan de hand van de woonplaats van TS kan ik geen inschatting maken hoe ver of hoe dichtbij de dichtstbijzijnde vestiging is, sorry daarvoor. ;)