Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koekie2000
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-20

Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-20 10:19

Goedemorgen allemaal,

Wij hebben thuis een 4 jarig paardje staan met (vage) leverproblemen.
Omdat er veel paarden zijn met vage klachten en verhoogde leverwaardes, hoop ik hier mensen te vinden met ervaringen en hopelijk ook paarden die hersteld zijn.
In het kort:
We hebben dit paardje begin dit jaar gekocht en hij is klinisch en röntgenologisch goed bevonden.
Na vervelende medische ervaringen met onze vorige pony laat ik altijd een bloedonderzoek doen om sommige dingen voor te zijn.
Helaas bleken de leverwaardes te hoog te zijn
AST 641 U/L (100 - 600)
GGT 223 U/L (0 - 87)

Op advies van de dierenarts een aantal weken gewacht en daarna opnieuw bloedgeprikt, ook dit keer waren de waardes te hoog. (Nu ook de LDH en CK, spierwaardes)
Transaminase AST (GOT) 405 (166 - 376) U/L
Gamma-GT 80 (< 40) U/L
LDH 646 (115 - 518) U/L
CK 403 (78 - 353) U/L

Na deze uitslag was het advies een prednisonkuur, dit hebben wij toen gedaan.
Maar ook dit bleek niet te helpen.
Toen was de keuze: Of afwachten en nog even doorgaan met prednison of naar een kliniek voor een leverbiopt en een leverecho.
Dit laatste hebben wij gedaan.
De definitieve uitslag hiervan, leverbiopten: het histopathologisch beeld past bij een geringe reactielever (Een reactie op een 'proces' elders in het lichaam)..
Het advies:
Prednisolone kuur opnieuw opstarten en hippochol bijvoeren en na een maand opnieuw bloed laten afnemen.

Dit hebben wij toen gedaan en helaas zijn de waardes nog niet goed.
Het laatste wat de arts toen nog dacht te proberen was ontwormen tegen leverbot (dit was 2 maal onderzocht, maar een 100% zekere uitslag krijg je volgens de arts nooit) en dit hebben we toen gedaan.
Dit is een tijdje terug gedaan en dit zijn de laatst gemeten bloedwaardes:
Transaminase AST (GOT) 473
Gamma-GT 30
LDH 770
CK 462

Zowel wij als de artsen weten op dit moment niet meer wat te doen..

Wat ons opvalt is dat ook de spierwaardes altijd te hoog zijn na het eerste bloedonderzoek..

Ik hoop dat er hier mensen zijn met zo'n zelfde situatie die hun ervaringen zouden willen delen..


zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:30

Hey! Wat vervelend dat je zo je best doet om je paard op te laten knappen en er nog steeds niet helemaal bent.

Ik heb zelf goede ervaringen met Erik Laarakker en Annika ten Napel. Zij zijn beide holistische DA en hebben een iets andere benadering dan de reguliere DA.

Misschien het proberen waard?

Hoe dan ook. Niet opgeven!

MyChoice

Berichten: 2191
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:07

Zou ook leverbot kunnen zijn. Steffi v/d Laarse heeft mijn paarden daar vanaf geholpen waar reguliere dierenartsen zeiden dat leverbot niet voorkomt bij paarden. Ze hadden ook vage klachten. Na een kuur fasinex waren ze vrij van klachten.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Koekie2000
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-20

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-20 11:13

Dankjewel voor de reacties!
@Zefiros: Daar zijn we inderdaad over aan het nadenken..
@MyChoice: Hij is met Tribex behandelt en de Gamma-GT is bij het bloedonderzoek dat daarop volgde wel gedaald, maar de rest niet of juist gestegen.

Caily

Berichten: 12515
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:22

Bij de spier waardes denk ik aan de hoek van pssm, maar hoe het bij die groep paarden zit met de lever waardes durf ik eigen lijk niet te zeggen. Kan het zijn dat je paard in het verleden een (sluipende) vergiftiging heeft gehad? Kan zelfs gras uit vervuilde grond zijn bij wijze van.

Wat zijn de klinische klachten?

Femke_Tweety

Berichten: 11971
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:35

Heeft dit paard op weides met jacobskruiskruid gestaan?

Jacobskruiskruid is een van de beruchte dingen voor lever. (Naast inderdaad leverbot, maar dat controleren jullie al.

Koekie2000
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-20 12:32

Caily schreef:
Bij de spier waardes denk ik aan de hoek van pssm, maar hoe het bij die groep paarden zit met de lever waardes durf ik eigen lijk niet te zeggen. Kan het zijn dat je paard in het verleden een (sluipende) vergiftiging heeft gehad? Kan zelfs gras uit vervuilde grond zijn bij wijze van.

Wat zijn de klinische klachten?


PSSM is iets wat we de dierenarts de volgende keer willen vragen, maar volgens de artsen kon er een link liggen tussen een langdurig Vitamine E te kort, hiervoor krijgt hij nu capsules omdat de poedervorm niet opgenomen werd, en de spierspanning en eventuele hoge waardes..
De klinisch klachten zijn vooral het gedrag: Het ene moment zo braaf, oortjes naar voren en je kunt er alles mee en het moment erna eet hij je net niet op ;).. Dan is hij chagrijnig en kwaad, dit kan ook ineesn uit het niets gebeuren, dit lijkt overigens tijdens een hippocholkuur erger te worden.
Ook heeft hij geen egale vacht en heeft hij snel (onverklaarbare) wondjes.
Wat ook wel bijzonder is is dat hij heel erg snel moe is, de eerste paar minuten is hij soms een beetje explosief, maar over het algemeen is hij moe en dit is niet verbeterd ondanks de 'training'..

@Femke_Tweety Dit weten wij niet, maar volgens mij heeft hij het grootste gedeelte van de dag op stal gestaan bij de vorige eigenaren omdat er geen wei tot beschikking was.
Dat het geen kruiskruid vergiftiging is weten de artsen doordat dat uitgesloten is met het biopt..

Caily

Berichten: 12515
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:39

Klinisch komt het erg overeen met pssm Lijkt het.... enndie paarden hebben een verhoogde behoefte aan vitamine E. Je hebt de natuurlijke variant nodig indien je dat bijvoert. Als je Facebook hebt, er is een groep, pssm forum Nederlands, boordevol met informatie en kennis. Tot aan de dieeten en verkopers aan toe.

carika
Berichten: 1576
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:42

Ik heb al veel paarden zien opknappen die vage leverproblemen hadden door het geven van mariadistel.
Vraag mij niet hoe het werkt maar ik heb het al een paar mee gemaakt.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:45

Drinkt het paard grond of slootwater? Of echt leidingwater? Zijn de leidingen of drinkbakken erg roestig?

Koekie2000
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-20

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-20 12:56

@Caily: Ik zal eens kijken, dankjewel! Alleen had ik gehoopt dat de arts misschien er zelf ook over begonnen was, als zij ook zou denken aan PSSM, maar ik zal het zeker navragen!

@Carika: Ik was het vergeten erbij te zetten, maar dat krijgt hij..

@Neetoch: Hij krijgt echt leidingwater, hetzelfde als wat wij uit de kraan krijgen. De drinkbakken worden minstens 1x in de 2 dagen schoongemaakt (Zijn speciekuipen)..

Misschien is het handig als ik vertel wat hij te eten krijgt:
Hij krijgt onbeperkt onverpakt hooi (we krijgen binnenkort een nieuwe levering en die laten we analyseren).
Daarbij krijgt hij 's avonds grasbrok in combinatie met zijn vitaminen- en mineralenbrok en de supplementen:
Magnesium, Vitamine E & Selenium en Mariadistel
En een handje muesli zodat hij het op eet..

Misschien valt hier ook nog wat winst te behalen..

Slmt9

Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 15:43

zefiros schreef:
Hey! Wat vervelend dat je zo je best doet om je paard op te laten knappen en er nog steeds niet helemaal bent.

Ik heb zelf goede ervaringen met Erik Laarakker en Annika ten Napel. Zij zijn beide holistische DA en hebben een iets andere benadering dan de reguliere DA.

Misschien het proberen waard?

Hoe dan ook. Niet opgeven!


Ik ga ook mee in dit advies.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 15:49

Ik ben eigenlijk benieuwd welke klachten jullie zien?

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Koekie2000
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-20 16:56

Juut schreef:
Ik ben eigenlijk benieuwd welke klachten jullie zien?


De klachten die wij bij ons paardje zichtbaar zien zijn het meeste gericht op het gedrag: Het ene moment is hij een normale 4 jarige wat vrolijk door de wei loopt, maar de minuut erna is hij chagrijnig en lijkt hij echt kwaad (uiteraard kan dit ook een uiting van pijn zijn).. Dit uit zich in dreigen en steigeren..
En zijn niet egale vacht.
Ook het vermoeid zijn? dat valt ons op, maar wat dan wel weer een beetje tegenstrijdig is is dat hij tijdens het 'werk' wat hij doet, hij vrolijk met de oortjes naar voren loopt en rondkijkt..
Het is heel moeilijk om te zien hoe hij zich echt voelt..

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:57

Merk je daarbij ook afwijkingen op in hoeveelheid drinken en plassen? En vieze ogen? Zie je bij vacht ook een koperkleurige gloed?
Ik heb leverproblemen wel voorbij horen komen in studie, maar niet meer dan dat. Vandaar mijn nieuwsgierigheid ;)

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Slmt9

Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 22:31

Koekie2000 schreef:
Juut schreef:
Ik ben eigenlijk benieuwd welke klachten jullie zien?


De klachten die wij bij ons paardje zichtbaar zien zijn het meeste gericht op het gedrag: Het ene moment is hij een normale 4 jarige wat vrolijk door de wei loopt, maar de minuut erna is hij chagrijnig en lijkt hij echt kwaad (uiteraard kan dit ook een uiting van pijn zijn).. Dit uit zich in dreigen en steigeren..
En zijn niet egale vacht.
Ook het vermoeid zijn? dat valt ons op, maar wat dan wel weer een beetje tegenstrijdig is is dat hij tijdens het 'werk' wat hij doet, hij vrolijk met de oortjes naar voren loopt en rondkijkt..
Het is heel moeilijk om te zien hoe hij zich echt voelt..


Heel herkenbaar van een ander paard met leverproblemen bij ons op stal. Die kan ook ineens agressief worden of ontploffen.

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 23:06

De ellende met leverbot is dat leverbotten op heel veel plekken in Nederland resistent zijn voor zowel Fasinex als Tribex ( werkzame stof: Triclabendazole). Dus als je pech hebt, is dat bij jouw paard ook het geval. Ik durf niet te zeggen of Fluciver Combi bij paarden gebruikt kan worden, maar dat heeft als werkzame stoffen Closantel en Mebendazol. Je zou het eventueel kunnen navragen bij je dierenarts.

Ik kan niet zeggen wat er mis is met jouw paard, maar dit wilde ik je wel even laten weten.

Heel veel sterkte ermee in elk geval, ik hoop dat er snel een oplossing komt!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Koekie2000
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-20 10:11

Juut schreef:
Merk je daarbij ook afwijkingen op in hoeveelheid drinken en plassen? En vieze ogen? Zie je bij vacht ook een koperkleurige gloed?
Ik heb leverproblemen wel voorbij horen komen in studie, maar niet meer dan dat. Vandaar mijn nieuwsgierigheid ;)


Heel eerlijk gezegd niet, hij doet eigenlijk altijd even lang over het leegdrinken van zijn drinkbak en we zien hem niet heel vaak plassen.
Hij heeft geen last van vieze ogen en een koperkleurige gloed heeft hij niet: Meer zwarte plekjes tussen de vacht..

@Jet: Dankjewel! Ik ga het opschrijven en zal het vragen als onze dierenarts komt..
@Slmt9: Zijn er ook omstandigheden (voeding etc.) die het voor jullie gevoel erger maken?

Slmt9

Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:06

Voor dat andere paard vind ik dat lastig te zeggen. Ik vind hem soms erg onvoorspelbaar.

Bij mijn paard is het een combinatie van factoren, maar stress is bij hem een grote veroorzaker. Stress > verminderde weerstand en als eerste de lever die problemen krijgt.
Het grootste gevolg hier is hoefbevangenheid geweest. Hij is daar gevoelig voor. Maar toen we de laatste keer dmv kruiden zijn lever wilde ondersteunen, ging deze te snel ontgiften met HB als gevolg. Nu 6 maanden verder is het weer wat beter en probeer ik het weer onder begeleiding van Eric Laarakker, we nemen ministapjes want het is gauw teveel, maar we gaan langzaam de goeie kant op.

ruitje

Berichten: 12308
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:23

Bij mijn merrie hebben ze bijna alles getest wat er te testen viel, uiteindelijk was het een auto-imuunziekte maar dat is onwaarschijnlijk.

Veel Bokkers hebben toen ook meegedacht, dus misschien heb je wat aan mijn topic, vanaf deze pagina kreeg ze problemen:

[ITP] Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Koekie2000
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-20

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-20 17:54

Even een update..
Vandaag zijn de laatst gemeten bloedwaardes binnengekomen:
Transaminase AST (GOT) 503 (166 - 376) U/L
Gamma-GT 15 (< 40) U/L
LDH 806 (115 - 518) U/L
Galzuren (totaal) 6 (< 14) µmol/l
CK 585 (78 - 353) U/L

Wat heel moeilijk is is dat de AST nog steeds te hoog is en we echt niet weten waarvan..
Ook blijven de spierwaardes te hoog, wat ze ondertussen al meer dan een half jaar zijn.
De vitamine E en Selenium zijn nog steeds goed en lijken nu een beetje stabiel..

De volgende stap is voor mijn gevoel het (hopelijk kunnen uitsluiten) testen van PSSM..
Het enige wat wel apart is, is dat we een conditietest met lactaatmeting gedaan hebben en hij pas verzuurd bij een flink galoptempo, maar het wel altijd oogt alsof hij spierpijn heeft..

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:37

Ik lees even mee.
Ik zou zowel pssm 1 als pssm 2 laten onderzoeken, wat voor paard is het?
Heb je hem al het gehele jaar op dezelfde stal en op hetzelfde ruwvoer?
Een verhoogde leverwaarde kan ook ontstaan door een probleem elders in het lichaam wat de lever belast waardoor de waardes omhoog schieten.
Is het onderzoek op een 2e lijns kliniek uitgevoerd? Ik zou in dit geval toch uitwijken naar Utrecht en wellicht mijn paard eens 2 maanden op een andere plek stallen indien er uit het onderzoek niets naar voren komt.
Kort gezegd kun je blijven behandelen maar als de onderliggende oorzaak in het voer of de omgeving niet wordt opgelost is het water naar de zee dragen.
Heeft men de andere paarden op stal wel eens getest?

Koekie2000
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-20

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-20 18:44

De paarden staan aan huis.. Het paard waar het omgaat hebben we pas een jaartje.. Hij staat al het hele jaar op dezelfde plek en op hetzelfde ruwvoer..
Het onderzoek is bij Emmeloord uitgevoerd en daar zijn wij heel tevreden over..
De andere paarden bij ons hebben er geen last van..
Het is 100% zeker dat dit niet bij ons ontstaan is..
Wij zijn ook echt bezig met een oorzaak vinden, maar dat is moeilijker dan gedacht.. Want normaal heb je aan een leverbiopt heel veel qua duidelijkheid en dat was bij ons niet zo..

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:49

Een biopt hoeft niet altijd duidelijkheid te bieden helaas, maar ik snap je frustratie heel goed.
Wat bijzonder is, zijn die hoge spierwaardes, je zou verwachten dat wanneer de vitamine e op peil is er dan dus iets anders loopt te etteren intern waardoor dit ontstaat. Is er al eens gesproken over een immuunsysteem gerelateerd iets? Dat geeft nl bij geen behandeling vaak een stijging van het aantal te hoge waardes/orgaanfalen.

Koekie2000
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-20

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-20 18:58

Daar is nog niet over gesproken.. Is er een richting waarin jij denkt? (Bepaalde ziektes?)
Wat wij alleen niet snappen is dat hij toen we hem kochten geen verhoogde spierwaardes had, maar de keer erna bij ons wel, zonder dat hij arbeid etc. uitgevoerd heeft..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alweerkwijt, Dido2316, Esther_r20, hagelslag, Iris_123, joyce83, Kabayo, kreekie, posje, redbutton, ttranch, Typhoon en 97 bezoekers