Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 09:59

We zitten te twijfelen over de aanschaf van een waterontharder. Duurzaamheid is voor ons de hoofdreden om zo iets aan te schaffen, maar na bezoek Vd vertegenwoordiger twijfel ik hoe duurzaam zon ding nu eigenlijk is. Ben dus benieuwd of er hier mensen zijn die zich er wat beter in verdiept hebben en ons kunnen helpen met de keuze.

De pluspunten;
+ apparaten zouden langer mee gaan (hoe lang dan? Wat is bv de economische levensduur van een douchekraan met ontkalkt water?)
+ minder schoonmaakmiddelen nodig (kwart van het huidige gebruik)
+ goed voor je huid

Minpunten;
- iedere 10-14 dagen gaat het beestje zichzelf reinigen, en verbruikt daarbij 50 liter (!) water.
- voor het vullen Vd vijver met vissen moet je het apparaat bypasses, anders gaan de vissen dood? (Wat gebeurt er dan in het riool? Ik dacht dat het juist beter was voor de natuur?)

Met die minpunten vraag ik mezelf af, hoe duurzaam is dit nu eigenlijk? Wat zijn nu de voordelen voor het milieu? Want mijn huidige kranen zijn nu ook 8 jaar oud (en aan vervanging toe door kalk), zal een nieuwe kraan dan 15 jaar meegaan zonder kalk? Weegt dat dan op tegen het doorspoelen van 2 kuub ongebruikt vers drinkwater per jaar?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:23

Ik heb nog een -punt voor je.
Een collega van mij is heel ongelukkig gevallen in de douche na het plaatsen van een waterontharder.
De tegels werden daardoor idd heel schoon en dus ook spekglad.
Andere collega heeft om dezelfde reden met speciaal spul de tegels opgeruwd.

Langere levensduur apparatuur moet je denk ik zoeken bij vaatwasser en wasmachine, en minder bij de kranen.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:25

Hoe hard is het water bij jou in de buurt uberhaupt? Bij mijn weten bestaat echt hard water niet meer, het water wordt al onthard door de waterleidingmaatschappijen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:01

Ga je eens inlezen op het Vara en Trosforum. Leesvoer genoeg.

laran

Berichten: 702
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:12

Citaat:
voor het vullen Vd vijver met vissen moet je het apparaat bypasses, anders gaan de vissen dood? (Wat gebeurt er dan in het riool? Ik dacht dat het juist beter was voor de natuur?


Dit is zeker niet waar, wij hebben een vijver 30 kub, en vullen gewoon water bij wat door de ontharder is gekomen.
Wat wel een punt is om over na te denken, dat een vijver soms veel water kan verbruiken en dat dit allemaal door die ontharder moet en je dus meer zout gebruikt. Maar dood gaan ze zeker niet en wij hebben top waterwaarden.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 12:53

laran schreef:
Citaat:
voor het vullen Vd vijver met vissen moet je het apparaat bypasses, anders gaan de vissen dood? (Wat gebeurt er dan in het riool? Ik dacht dat het juist beter was voor de natuur?


Dit is zeker niet waar, wij hebben een vijver 30 kub, en vullen gewoon water bij wat door de ontharder is gekomen.
Wat wel een punt is om over na te denken, dat een vijver soms veel water kan verbruiken en dat dit allemaal door die ontharder moet en je dus meer zout gebruikt. Maar dood gaan ze zeker niet en wij hebben top waterwaarden.


Dankjewel, die uitleg klinkt een stuk logischer waarom je hem beter om kan leiden. Ik was echt verbaasd toen ik hoorde dat de vissen daardoor dood kunnen gaan (te groot verschil in waterwaarde)

En ik ga eens zoeken op VARA en tros, goede tip.

Verder hoor ik nog graag ervaringen en tips :)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:58

Ik heb geen ervaring met zo'n ontharder, maar ik weet dat mijn toestellen gemiddeld 20 jaar meegaan zonder ontharder en die van de overbuuf gemiddeld 10 jaar met ontharder :+
Zij heeft zonder twijfel ook veel duurdere apparatuur in huis dan ik :')

Het water hier in de regio is hard. Volgens de tabel van de watermaatschappij dan toch.

HorsePassion
Berichten: 973
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:06

In ons nieuwe huis hebben wij ook een waterontharder.
Ik heb altijd een droge huid maar sindsdien geen droge huid meer gehad.
Mijn man heeft een gevoelige huid en ook geen problemen meer gehad.
Verder voordeel is dat je geen kalkaanslag meer hebt in je badkamer, kranen en je waterkoker.
Een goede waterontharder kost een paar centen. Koop in ieder geval niet zo'n magneet want dat werkt gewoon niet.
Ik heb er één van Lubron. https://lubronwaterbehandeling.nl/
Zij hebben ook waterontharders voor ziekenhuizen en fabrieken dus ik kan je deze van harte aanbevelen.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:13

tjiftjaf schreef:
In ons nieuwe huis hebben wij ook een waterontharder.
Ik heb altijd een droge huid maar sindsdien geen droge huid meer gehad.
Mijn man heeft een gevoelige huid en ook geen problemen meer gehad.
Verder voordeel is dat je geen kalkaanslag meer hebt in je badkamer, kranen en je waterkoker.
Een goede waterontharder kost een paar centen. Koop in ieder geval niet zo'n magneet want dat werkt gewoon niet.
Ik heb er één van Lubron. https://lubronwaterbehandeling.nl/
Zij hebben ook waterontharders voor ziekenhuizen en fabrieken dus ik kan je deze van harte aanbevelen.


Heb net eens op de site gekeken maar kan nergens prijzen vinden.
Weet jij een beetje aan wat voor prijs ik moet denken bij Lubron? Is voor 4pers huishouden.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:17

Is het een water-ontharder, of een osmose-apparaat?
Want ik lees ook vaak dat er osmose-apparaten tussen gegooid worden, waarmee dus alle mineralen eruit gefilterd worden. En dan snap ik wel dat je vissen vrij ongelukkig worden...

HorsePassion
Berichten: 973
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:32

Hier zie je wat prijzen. https://www.horeca.com/nl/merk/315/lubron
Wij hebben de EasySoft Split 1500 SXT2. Zat al in ons huis toen wij het kochten maar de vorige bewoners waren ook met 4 personen. Volgens mij was deze in 2018 rond de €1200.--
Je hebt jaarlijkse kosten van onderhoud, wij betalen € 163,-- per jaar. Daar zit ook echt alles bij in, ook storing enz. Jaarlijks moet er een ring of zo vervangen worden en die kost alleen al 100 euro. Dus die kosten zitten ook bij het onderhoud-servicecontract in.

Je bent natuurlijk niet verplicht een onderhoudscontract af te nemen maar wij hebben dat wel gedaan.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 16:49

Wij hebben al heel lang een waterontharder en alleen maar vanwege het schoonmaken kan ik niet meer zonder. Het is echt een wereld van verschil. Ik zal echt nooit meer in een huis gaan wonen zonder ontharder, maar goed ik houd ook van schone douchewanden en kranen. Overigens heb ik nog nooit last gehad van extra gladde tegels.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 16:59

Elke afwasmachine heeft al een ingebouwde waterontharder.
Het nadeel van waterontharder is dat ze zout verbruiken.

Zelf vang ik het demiwater op van mijn warmtepomp.
Voor schoonmaken is het ideaal . Ramen hoef je niet meer droog te trekken bij het ramen lappen.

sanne_xxxx

Berichten: 355
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Alphen aan den rijn

Re: Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 17:04

Ik kan het je ook aanraden. Geen kalkaanslag op onze glazen douchewand, mega zacht haar en veeeel minder schoonmaken.

Allejandro
Berichten: 18539
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 18:05

Ik volg even, interessant. Wij overwegen ook 1.

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 18:26

Plukje schreef:
Wij hebben al heel lang een waterontharder en alleen maar vanwege het schoonmaken kan ik niet meer zonder. Het is echt een wereld van verschil. Ik zal echt nooit meer in een huis gaan wonen zonder ontharder, maar goed ik houd ook van schone douchewanden en kranen. Overigens heb ik nog nooit last gehad van extra gladde tegels.

Dit.

Lees ook dit topic: [HTT] Ervaringen met waterontharder

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:00

Waarom wil je per se je drinkwater op of onder de wettelijke waardes hebben?

Dat van het schoon maken, dat klopt wel en daarvoor kun je het overwegen. Datzelfde kan voor douchen gelden maar om te drinken zou ik het net adviseren.

Nee, je gaat er niet dood aan, maar dat is niet hetzelfde als dat het gezond is.
De levels mineralen in drinkwater zijn afgestemd op de behoefte van het lichaam. Ga je die mineralen verwijderen (ontharden is daarin minder extreem dan omgekeerde osmose) dan zal het lichaam proberen die balans te herstellen door de mineralen aan het lichaam te onttrekken. Ga je daarin extreem genoeg (omgekeerde osmose) dan ga je daar dood aan als je niet op een andere wijze die tekorten aanvult. Daar komt ook het verhaal vandaan dat vissen eraan dood gaan. Dat is geen zwamverhaal, laran, maar blijkbaar houdt jij de balans op een andere wijze goed (bewust of onbewust).

Wat het verder met duurzaam te maken heeft is mij volstrekt onduidelijk.
De techniek is al decennia bekend en toegepast in de industrie. Maar blijkbaar is men op zoek naar een nieuwe markt; plak er "duurzaam" op en iedereen wil het hebben.
Maar nee, er is volgens mij niks duurzaams aan.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:19

Maar ikke, als je in een gebied woont met kalkrijk water gaat een waterontharder niet schadelijk zijn voor je lijf. Dat is meer vergelijkbaar als in een kalk-arm gebied gaan wonen toch?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:38

secricible schreef:
Maar ikke, als je in een gebied woont met kalkrijk water gaat een waterontharder niet schadelijk zijn voor je lijf. Dat is meer vergelijkbaar als in een kalk-arm gebied gaan wonen toch?

Niet per se. Dat ligt aan de doorstroomsnelheid.

Water moet volgens de wet een zekere hoeveelheid kalk en andere mineralen bevatten. Er zijn plekken in NL (zuid-oost Brabant) waar dat gehalte te laag is en het dus toegevoegd wordt.

Maar als je alleen maar het niveau (graden dH) omlaag brengt lost je dat niet de kalkstrepen op je tegels op. Dan wil je de hardheid echt laag hebben en dan kom je op een niveau dat buiten de specs van het drinkwaterbesluit ligt.
En dan gaan we nog maar even voorbij aan het feit dat zo'n installatie op elke drie a vier liter water een liter water weg gooit voor spoelen en regeneratie; nog los van het zoutverbruik wat daarbij hoort en ook bepaalt geen toevoeging is voor het proces op een RWZI.

Dus om op de vraag van TS terug te komen: nee, er is niks duurzaams aan een waterontharder, in tegendeel.

HorsePassion
Berichten: 973
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:37

ikke schreef:
secricible schreef:
Maar ikke, als je in een gebied woont met kalkrijk water gaat een waterontharder niet schadelijk zijn voor je lijf. Dat is meer vergelijkbaar als in een kalk-arm gebied gaan wonen toch?

Niet per se. Dat ligt aan de doorstroomsnelheid.

Water moet volgens de wet een zekere hoeveelheid kalk en andere mineralen bevatten. Er zijn plekken in NL (zuid-oost Brabant) waar dat gehalte te laag is en het dus toegevoegd wordt.

Maar als je alleen maar het niveau (graden dH) omlaag brengt lost je dat niet de kalkstrepen op je tegels op. Dan wil je de hardheid echt laag hebben en dan kom je op een niveau dat buiten de specs van het drinkwaterbesluit ligt.
En dan gaan we nog maar even voorbij aan het feit dat zo'n installatie op elke drie a vier liter water een liter water weg gooit voor spoelen en regeneratie; nog los van het zoutverbruik wat daarbij hoort en ook bepaalt geen toevoeging is voor het proces op een RWZI.

Dus om op de vraag van TS terug te komen: nee, er is niks duurzaams aan een waterontharder, in tegendeel.

Kun je dit onderbouwen Ikke. Volgens de monteur die laatst bij mijn ontharder is geweest bevat het water wat onthard is wel mineralen en zout.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:46

Oooh mijn ouders hebben er eentje... Al jaaaren...
Eens per jaar een zakje zout erin, zijn de kosten niet...

Geen huidklachten meer _/-\o_
Dat was zoooooo zalig!

Zelf hoop ik ooit ook nog eens eentje aan te schaffen, want het is écht zo prettig.

Nadelen hebben mijn ouders nooit ondervonden. Het water is ook gewoon veel lekkerder heb ik het idee.

Duurzaam?
Je gebruikt véél minder schoonmaakmiddelen; in de wasmachine, in de vaatwasser (echt een half blokje is genoeg!). Je hoeft geen apparaten meer te ontkalken.
Liever een apparaat die wat litertjes water doorspoelt, dan zoveel chemische samenstellingen het milieu in toch? :)

Het ontkalkt bij mijn weten ook alleen maar, waar dat geen mineralen vandaan komt?? Het water is wel een stuk smaakvoller.

Oh en bacteriegroei hoef je niet bang voor te zijn, de meesten gaan zichzelf reinigen na een bepaald aantal liters water wat ze hebben onthard.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:04

Citaat:
Het ontkalkt bij mijn weten ook alleen maar, waar dat geen mineralen vandaan komt?? Het water is wel een stuk smaakvoller.


Omdat calcium toevallig ook een mineraal is :)*
En samen met calcium worden nog wat andere mineralen verminderd / verwijderd.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:28

Pandora2 schreef:
Citaat:
Het ontkalkt bij mijn weten ook alleen maar, waar dat geen mineralen vandaan komt?? Het water is wel een stuk smaakvoller.


Omdat calcium toevallig ook een mineraal is :)*
En samen met calcium worden nog wat andere mineralen verminderd / verwijderd.


Welke andere mineralen dan?

Want als het zooo ongezond zou zijn, waarom wordt het dan zo goed verkocht? Dan zouden er toch negatieve adviezen zijn?

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:31

Een osmoseapparaat wordt ook gepromoot als gezond voor je door fabrikanten. Daar komt water uit zonder enige mineralen. Ik kan je vertellen, dat is echt niet gezond voor je lijf maar mag wel zo verkocht worden.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:36

Er wordt wel meer goed verkocht wat ongezond is. Chips, frisdrank, conserveren met toegevoegd zout en suiker...

Er bestaat geen 'hard' water meer. Wat ikke al schreef, al ons drinkwater wordt voor het onze kranen bereikt behandeld. Soms onthard, soms juist harder gemaakt.

Ik durf nog wel te voorspellen dat er over 20-30 jaar opeens waarschuwingen komen dat langdurig waterontharders gebruiken de kans op osteoporose met tig procent verhoogt. Zéker in combinatie met veganisme en geen zuivel gebruiken...