Knappe Aik aan het werk

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Knappe Aik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-20 19:14

Aik en ik hebben ons deze maand niet verveeld. We zijn hard aan het werk thuis en tijdens de lessen. Aik leert steeds beter op eigen benen te lopen en vlotter te reageren op mijn hulpen. Ik leer mijn conditie te verbeteren en wat echt hard werken en niet te gemakzuchtig zijn nog maar was. Ondanks het bloed, zweet en tranen, geniet ik er ontzettend van om met deze ruin te werken.

Tijdens de les:
Afbeelding

Afbeelding

Knapperd!
Afbeelding


Ook hebben we onze eerste start gehad. Gewoon eens samen op pad, eens kijken waar we staan en waar we aan moeten sleutelen. We zijn nog geen winstpunt waard en dat had ik ook echt niet verwacht, maar we hebben hele mooie en goede tips gekregen waar we nu lekker aan kunnen werken en dan hopelijk over een paar maandjes toch lekker voor die winstpunt gaan rijden. Ik vond het alleen al geweldig om na meer dan 14 jaar weer in die 20x60 baan rond te kunnen rijden. Dat smaakt naar meer, dus motivatie om lekker door te trainen!

Een paar plaatjes van ons debuut:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien hij behoorlijk in de wintervacht kwam, heb ik hem laten scheren. Maar ja, aangezien dochter en ik dit paard delen, moest hij natuurlijk wel een hartje op zijn bips :D

Afbeelding


Deze week hadden we weer les. We beginnen elkaar steeds wat beter te leren kennen en dat is heel fijn voor de communicatie. Het is zo'n leukerd. Altijd zin om aan het werk te gaan, hij heeft er zelf echt lol in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje


Anomien

Berichten: 7299
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:56

Mooi diertje. Wel wat aan de korte kant.
Goed te zien dat je thuis wel je stang losser durft te gebruiken. Dat lukt met de wedstrijd nog niet zo goed. Is dat spanning?

Hoe doet ie het op een enkel gebroken bitje?
Voor de combinatie vind ik je wel te groot/fors voor een mooi beeld. In combinatie dat ie ook wat kort is, zit je toch wel snel te ver naar achteren op zijn rug. Kortere lepel is ook geen optie.

Paard zou ook tikkeltje meer over de bovenlijn gereden mogen worden. Hij zit ook nog te weinig. Teveel op de voorhand, voor dat niveau zeker. Dus ik zou je ook zeker geen winstpunt geven, maar ja...
Lekker trainen en schakelen en de trens wat losser laten ! En wie weet komt je winstpunt sneller dan verwacht!!!

Edit: in je profiel vind ik hem mooier!!!

Mama van mijn lieve meisjes

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Knappe Aik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-20 21:09

Dank je Knert. Ik ben er vooral mee bezig om hem scherp op mn hulpen te krijgen en met meer go erin. Hij was het gewend om nogal in elkaar te lopen en ook aan de voorkant in een krulletje. Leuk voor het beeld en zo heeft ie zn puntjes ook wel gelopen maar het is niet zoals ik het zou willen. Hoe meer dat verbetert, hoe beter hij me ook zal laten doorzitten. Dat kost me nu nog veel energie omdat hij net niet los genoeg is.

Stang gebruik ik in principe praktisch niet. In de training hangt de teugel los in een boog, in de proef heb ik hem op maat, maar hij doet verder niks als je goed kijkt. Ik was totaal niet nerveus, maar was aan het genieten :) .

Hij is niet al te groot, ik wel. Hij is gelukkig wel breed gebouwd. Ik heb ook helemaal niet het idee dat ie moeite met me heeft, hij is lekker enthousiast. Ik rij hem zelf hooguit 1 of 2 keer per week, verder is hij van mijn dochter. :j

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Supervixen

Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:19

Waarom heb je er dan een stang in als je er niks mee doet? Klinkt als overbodig dan :o?

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Knappe Aik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-20 21:28

Praktisch niks staat er toch? Puur fine tunen. Ik denk dat mensen die hem hard nodig hebben en veel gebruiken er beter niet mee kunnen rijden dan ik. Dan klopt er iets niet :o

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Knappe Aik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:35

Ik zie ook de meerwaarde van de stang niet zo. :)

Misschien goed om wat meer te fine tunen in de training. Ik zie op de wedstrijdbeelden geen Z combinatie, het geheel mag nog een stuk meer gedragen.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Knappe Aik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:42

Wat leuk om Aik te zien! Ik ken hem nog van toen hij nog voor de kar liep. Echt een leuk dier.

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-20 21:47

Komt goed, daar werken we de komende tijd lekker aan door. Ik vind zelf zeker dat dit een werkpunt is en in de lessen ligt daar ook de nadruk op. De impuls en gedragenheid waren op het protocol overigens wel voldoende. In de cijfers op de verruimingen zag ik wel terug dat het beter moet. De galop is zijn sterkste gang, daarin laat hij zich ook makkelijk verruimen en sluiten.

Peppertree wat leuk dat je hem kent! Zou je me een pbtje willen sturen? Ik vind het heel leuk om meer over zijn verleden te weten te komen. Ik wist wel dat hij in het verleden ook voor de wagen heeft gestaan ja :)

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Knappe Aik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:58

Dat rijden doe ik je niet na, dus daar kan ik niks over zeggen. Zijn lieve blik viel me op <3

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Knappe Aik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 22:06

Wat een leukerd!
Fijn dat je het aandurft om rijfoto’s te delen! Ik heb zelf totaal (nog) niet dat niveau, dus geen tips, maar wil jullie wel nog heel veel plezier wensen in het rijden!

Paardengek in hart en nieren!

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Knappe Aik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 09:56

Speirs dank je, het is een hele lieve knul, absoluut!

Poekkie dank je wel, dat is ook het allerbelangrijkste, samen plezier erin hebben. En het is gewoon ontzettend leuk om op mn 40ste nog eens weer in de 20x60 baan te mogen rijden. Nu gaan we er lekker voor trainen om daar ook succesvol voor de winstpunt te gaan, dan is mijn doel wel bereikt. Het is voor mijn lijf ook niet meer zo gemakkelijk als 20 jaar geleden haha.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

MabuPets
Berichten: 461
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Knappe Aik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 06:52

Ik vind jullie een prettige combinatie om te zien. Je hebt een erg aansprekend paard.

Hij zou meer gedragen mogen zijn voor het zwaardere werk, maar ik zie een correct gereden paard. Lekker blijven door trainen, jullie zijn op de goede weg :j

Naar mijn mening gebruik je de stang precies zoals hij bedoelt is. Mij is geleerd, vanuit een klassiek oogpunt, dat je de stang enkel oppakt wanneer deze nodig is.

8Eveline

Berichten: 3199
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 07:08

:D de penny in mij vindt dat pluizige hartjes toch wel erg schattig staan <3

Nog steeds dyslecties

amsterdam10
Berichten: 590
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Knappe Aik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:18

Ziet er uit als een fijn en scherp paard, veel plezier in de toekomst met hem! Ik vind dat je 'm knap rijdt.


mavantos

Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:42

MabuPets schreef:
Ik vind jullie een prettige combinatie om te zien. Je hebt een erg aansprekend paard.

Hij zou meer gedragen mogen zijn voor het zwaardere werk, maar ik zie een correct gereden paard. Lekker blijven door trainen, jullie zijn op de goede weg :j

Naar mijn mening gebruik je de stang precies zoals hij bedoelt is. Mij is geleerd, vanuit een klassiek oogpunt, dat je de stang enkel oppakt wanneer deze nodig is.


Een loshangende stang is voor een paard echt onprettig. Het ziet er voor het oog vriendelijk uit, maar een stang ligt niet dmv een sperriem stabiel in de mond. Als je stangteugel dan in zo'n grote boog hebt hangen en je paard heeft geen doodstille aanleuning dan gaat de stang telkens klapperen tegen de lagen.

Je moet zeker niet aan je stang trekken en constante druk is ook niet gewenst, maar je moet wel enige vorm van zeer licht contact houden om dat 'klapperen' te voorkomen. Als je de stang dus niet gebruikt en zo los laat hangen kan je beter op trens rijden of ervoor zorgen dat je toch enige vorm van zeer lichte verbinding hebt op het moment dat je de stang niet gebruikt.

Verder ziet het eruit als een fijn paard. Wat waren je punten? Of heb ik daaroverheen gelezen?

Kilimanjaro
@puppy_freek

Anoniem

Re: Knappe Aik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:56

leuke combinatie,
wat rijdt uw dochter?
lijkt me voor het paard en u wat lastig als u het voorwaartse wil bevorderen en misschien is uw dochter daar minder mee bezig

om wat meer GO te krijgen zou ik tijdens de les ook vaker zonder stang en trens rijden, de stang is in het hoofd van het paard wel (als fantoom) aanwezig dat werkt wel in ook al hangt het los,

alle succes en veel plezier met rijden

Ayasha
Blogger

Berichten: 57829
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Knappe Aik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:45

Eerlijk gezegd vind ik het geen fijn plaatje. Veel spanning, erg kort en "opgekropt" gereden. Waardoor er gewoon flink wat lichaamsgebruik mist. Ik begrijp ook niet goed wat die stang er in doet als de basis niet in orde is. Wat ga je finetunen als je nog volop aan de basis bezig bent?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anomien

Berichten: 7299
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:50

Ayasha schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het geen fijn plaatje. Veel spanning, erg kort en "opgekropt" gereden. Waardoor er gewoon flink wat lichaamsgebruik mist. Ik begrijp ook niet goed wat die stang er in doet als de basis niet in orde is. Wat ga je finetunen als je nog volop aan de basis bezig bent?


Oké deels ben ik het eens. Maar dit paard is ook kort hè? Daar kan de ruiter weinig aan doen.

Mama van mijn lieve meisjes

Ayasha
Blogger

Berichten: 57829
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:54

Knert schreef:
Ayasha schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het geen fijn plaatje. Veel spanning, erg kort en "opgekropt" gereden. Waardoor er gewoon flink wat lichaamsgebruik mist. Ik begrijp ook niet goed wat die stang er in doet als de basis niet in orde is. Wat ga je finetunen als je nog volop aan de basis bezig bent?


Oké deels ben ik het eens. Maar dit paard is ook kort hè? Daar kan de ruiter weinig aan doen.

Klopt, hij is kort. Juist dan zou je verwachten dat hij makkelijk kan indraven en dat achterbeen mooi onder de massa kan brengen gezien ie niet zo heel veel afstand af te leggen heeft. Dat zie ik enkel op de galopfoto gebeuren. Op vrijwel alle foto's wordt dat bekken vrij hoog en strak gehouden. Dat hoge kan bouw zijn. Dat strakke is spanning en geblokkeerd worden door de hand van wat ik zie. Het algehele beeld geeft me op geen enkel moment het idé dat dit paard door zijn hele lijf heen beweegt. En dat is geen schande natuurlijk, zulke dingen zijn er om aan te werken. Maar IMO is het dan te vroeg voor te "verfijnen" met S&T.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Cinnepin

Berichten: 8900
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Knappe Aik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 14:17

Alles wat ik zie is wel genoemd, behalve dat je te groot bent en dat concludeer ik omdat het zadel te klein is voor je. Een groter zadel wordt weer te lang voor je paard, dus ook ik vind dit geen fijne combi

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 18:01

Ayasha schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het geen fijn plaatje. Veel spanning, erg kort en "opgekropt" gereden. Waardoor er gewoon flink wat lichaamsgebruik mist. Ik begrijp ook niet goed wat die stang er in doet als de basis niet in orde is. Wat ga je finetunen als je nog volop aan de basis bezig bent?


Hier ben ik het mee eens.
Ik denk dat je momenteel erg veel stappen in de basis overslaat. Z rijden is leuk, maar eerst moet de basis voor elkaar.
Die stang erin heeft ook weinig nut momenteel denk ik.
Maar misschien toont het op een filmpje heel anders?
Hoe hoog waren je punten en wat gaf het jurycommentaar aan ter verbetering?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-10-20 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Dressage001
Berichten: 87
Geregistreerd: 02-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 18:06

Wat een negatieve commentaren, het mag toch ook op een opbouwende vriendelijke manier?

Jullie zijn een mooie combinatie ts! Je rijdt hem zo te zien mooi voorwaarts, het achterbeen treedt goed onder. Door heel veel kort en snel te schakelen kan je hem langzaam wat meer op de achterhand gaan brengen. Hoe lang zijn jullie nu een combinatie?

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Knappe Aik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-20 06:49

Bedankt voor de reacties. Ik heb nu denk ik een keer of 15-20 met hem gewerkt thuis. We hebben hem sinds vlak voor de zomer. Tijdens de hitte heeft hij natuurlijk vakantie gehad en ik ben er zelf een paar weken uit geweest door mijn knie-operatie. Mijn dochter rijdt hem vaker. Zij is 11 en komt zo van een manegepony af. Daarom krijgt ze 2x per week les met hem zodat ze een mooie basis opbouwen. Het is ook haar paard voor de toekomst, maar voorlopig is het prettig dat ik haar kan ondersteunen door hem goed aan het werk te houden. Ik merk aan hem zelf ook dat hij er plezier in heeft om met mij te werken, dus dat is fijn.

Hij heeft vorig jaar september zijn laatste z2 proef gelopen en daarna vakantie gekregen wegens zwangerschap van zijn vorige eigenaresse. De basis heeft hij er wel in zitten, maar hij is wat op de rem gereden geweest en daar ben ik mee aan het werk. Inderdaad meer go erin rijden en op zijn eigen benen. Ik heb de stang en trens 2 x tijdens de les erin gehad, dus niet altijd hoor! Mijn dochter rijdt uiteraard ook gewoon op trens.

De exacte punten van de proef hebben denk ik geen meerwaarde. Geen winst, zoals ik ook had verwacht, maar mooi de verbeterpunten op een rij. Zoals ik al zei de verruimingen, wat inhoudt dat hij zeker meer op achter mag komen en we hebben punten laten liggen in de galop waarin hij eigenlijk juist sterk is. Wat gedribbel in een eenvoudige wissel, een vliegende wissel die niet werd gevraagd. Hals strekken kwam niet goed uit de verf. Hij was erg enthousiast in de proef. Heeft ook te maken met het elkaar leren kennen, ik had hem niet eerder op vreemd terrein gereden en aangezien hij thuis een mak schaapje is had ik dat niet helemaal zien aankomen.

Ik rij thuis in een kleine bak, net minder dan 20x40 dus ik vond het heel fijn om nu in die ruimte te kunnen zien hoe dat gaat en daar kunnen we lekker mee vooruit. Voorlopig kunnen we toch nergens heen, dus we gebruiken die tijd mooi om verder een combinatie te vormen.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

_Mir
Berichten: 1355
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 07:12

Cinnepin schreef:
Alles wat ik zie is wel genoemd, behalve dat je te groot bent en dat concludeer ik omdat het zadel te klein is voor je. Een groter zadel wordt weer te lang voor je paard, dus ook ik vind dit geen fijne combi


Dit zadel lijkt zelfs al wat te groot voor de rug, of ligt dat aan de foto's?

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Knappe Aik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 07:25

Leuk paard.

Het was natuurlijk veel eerlijker voor hem geweest om dispensatie aan te vragen en hem nog even thuis te houden om daarna in het M1 te beginnen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tomboy0 en 5 bezoekers